Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Xanland »

Maar die D van Dynamisch, wordt die nu ook begrepen?

Anders is het dus weer ouderwets een S(tatisch)RIS. :P
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

volgens de wiki rijdt er tussen Harderwijk en Vischpoort lijn 4, deze kan ik alleen helemaal niet terug vinden op de lijnennetkaart en zelfs niet op de site van synthus, hoe zit dat?
Ik heb geen onderschrift
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door BrengMe »

Volgens mij is deze een paar jaar geleden al opgeheven.

edit: Op dit wijzigingsblad van 9 december 2012 staat dat de lijn niet meer door Syntus wordt gereden.
http://www.voorst.nl/fileadmin/user_upl ... Veluwe.pdf
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Maurice Hooikammer »

Het valt mij op, dat er tegenwoordig veel bussen op lijnen rijden waar ze normaal niet rijden.
- Aardgas standaard Citaro's op Veluwelijn en lijn 100/200
- Aardgas Citaro's geleed op lijn 100/200 in de avondspits
- Veel groene Ambassadors op lijn 100
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Daelea »

Twee weken geleden heeft ROCOV Gelderland een advies gepubliceerd over de voorgenomen wijziging van de Valleilijn lijn 88, deze zou vanaf september over de campus van de WUR moeten gaan rijden.

Het plan van Syntus, voor zover ik uit het advies kan opmaken, is om lijn 88 in de spits 4× per uur en in het dal 2× per uur over de campus te laten rijden (vanaf de halte Droevendaalsesteeg / Campus) en dan een kortere route te nemen naar het busstation in Wageningen. Om de haltes waar deze lijn dan niet langskomt (alles tussen Hoevestein en Busstation) toch nog te bedienen, wil Syntus een nieuwe buslijn invoeren: lijn 86 tussen Ede-Wageningen en Wageningen Busstation die de route van de huidige lijn 88 gaat rijden.

De bediening wordt dan dus:
Lijn 86 2× per uur Ede-Wageningen <> Wageningen Busstation via Ziekenhuis, Mansholtlaan en Nijenoord Allee
Lijn 88 2-4× per uur Ede-Wageningen <> Wageningen Busstation via Ziekenhuis, Campus en de nieuwe busbaan (?)

Bezwaren van ROCOV liggen hem vooral in de informatievoorziening: er moet een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen de twee lijnen, en in de werknaam 'Lijn 86' - tot december 2012 was lijn 86 een bus van Ede naar Arnhem via Bennekom en Wageningen (huidige lijn 52).

Opvallend vond ik ook het plan om de lijnen 86 / 88 te laten vertrekken vanaf de noordzijde van Ede-Wageningen (bij alle andere bussen) - ROCOV adviseert negatief omdat er nu juist een duidelijke scheiding van vervoersstromen is.

Bronnen:
http://www.rocovgelderland.nl/download/publicaties/196
http://www.rocovgelderland.nl/nieuws/bu ... jn88campus

Verder vind ik niets terug van de eerder voorgenomen plannen om de bus in Ede over het kennispark (Zandlaan, langs het ROC A12 en de CHE) te laten rijden; op de website van de Valleilijn staat:
De extra buslijn zal ook in Ede via de nieuw aan te leggen Parklaan langs de onderwijsinstellingen aan de A12 (ROC) rijden.

Bron: http://www.valleilijn.nl/index.php?pid=48
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door BrengMe »

Is het dan niet slimmer om die tweede lijn het nummer 89 te geven i.p.v. 86?
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Nitein-Repart »

Ja inderdaad.
En lijn 52 kan zich beter splitsen in lijn 86 tussen Ede en Wageningen en lijn (3)52 tussen Wageningen en Arnhem(-IJsseloord 2/Velp Zuid overnemen van lijn 331).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door BrengMe »

Dat lijkt mij een goed idee, maar waarom dat deel van lijn 331 aan lijn 52 koppelen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Suus »

Ik vind lijn 88 nu al een hopeloze lijn en die voorstellen maken het er niet beter op. De aansluitingen op de treinen in Ede zijn slecht, de dienstregeling is onrealistisch snel en de reisinformatie in de bussen is nog altijd dramatisch (ik denk dat ik Windows XP in al die ritten met lijn 88 al 100 keer opnieuw heb zien opstarten).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Nitein-Repart »

BrengMe schreef:Dat lijkt mij een goed idee, maar waarom dat deel van lijn 331 aan lijn 52 koppelen?
Ik denk dat het nuttiger is om Wageningen en Renkum een directe verbinding met Arnhem Centrum te geven, dan Elden en Elst (en rijden al een hoop andere bussen + een trein). Lijn 86 (Wageningen-Bennekom-Ede) kan in Ede beter aan één van de stadsdiensten gekoppeld worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

BrengMe schreef:Is het dan niet slimmer om die tweede lijn het nummer 89 te geven i.p.v. 86?
Ik lees in de adviesaanvraag dat het lijnnummer nog niet vast staat, het is alleen gebruikt als werknaam om onderscheid te maken.

Verschil is tussen beide lijnen is dat de ene via de WUR rijdt en de andere over de Nijenoordallee. Er wordt alleen daar een andere route gereden, en niet via een andere route naar Wageningen Busstation.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
busentrein
Berichten: 576
Lid geworden op: do 29 jul 2010, 11:00
Locatie: Ulft
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door busentrein »

Thom69 schreef:Twee weken geleden heeft ROCOV Gelderland een advies gepubliceerd over de voorgenomen wijziging van de Valleilijn lijn 88, deze zou vanaf september over de campus van de WUR moeten gaan rijden.

Het plan van Syntus, voor zover ik uit het advies kan opmaken, is om lijn 88 in de spits 4× per uur en in het dal 2× per uur over de campus te laten rijden (vanaf de halte Droevendaalsesteeg / Campus) en dan een kortere route te nemen naar het busstation in Wageningen. Om de haltes waar deze lijn dan niet langskomt (alles tussen Hoevestein en Busstation) toch nog te bedienen, wil Syntus een nieuwe buslijn invoeren: lijn 86 tussen Ede-Wageningen en Wageningen Busstation die de route van de huidige lijn 88 gaat rijden.

De bediening wordt dan dus:
Lijn 86 2× per uur Ede-Wageningen <> Wageningen Busstation via Ziekenhuis, Mansholtlaan en Nijenoord Allee
Lijn 88 2-4× per uur Ede-Wageningen <> Wageningen Busstation via Ziekenhuis, Campus en de nieuwe busbaan (?)

Bezwaren van ROCOV liggen hem vooral in de informatievoorziening: er moet een duidelijk onderscheid gemaakt worden tussen de twee lijnen, en in de werknaam 'Lijn 86' - tot december 2012 was lijn 86 een bus van Ede naar Arnhem via Bennekom en Wageningen (huidige lijn 52).

Opvallend vond ik ook het plan om de lijnen 86 / 88 te laten vertrekken vanaf de noordzijde van Ede-Wageningen (bij alle andere bussen) - ROCOV adviseert negatief omdat er nu juist een duidelijke scheiding van vervoersstromen is.

Bronnen:
http://www.rocovgelderland.nl/download/publicaties/196
http://www.rocovgelderland.nl/nieuws/bu ... jn88campus

Verder vind ik niets terug van de eerder voorgenomen plannen om de bus in Ede over het kennispark (Zandlaan, langs het ROC A12 en de CHE) te laten rijden; op de website van de Valleilijn staat:
De extra buslijn zal ook in Ede via de nieuw aan te leggen Parklaan langs de onderwijsinstellingen aan de A12 (ROC) rijden.

Bron: http://www.valleilijn.nl/index.php?pid=48
Door de werkzaamheden die er gaan komen aan de Zuidkant van het station in Ede, moet de Valleilijn vroeg of laat "tijdelijk" worden verplaatst naar de Noordkant.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Meltrain »

MdJ schreef:
BrengMe schreef:Is het dan niet slimmer om die tweede lijn het nummer 89 te geven i.p.v. 86?
Ik lees in de adviesaanvraag dat het lijnnummer nog niet vast staat, het is alleen gebruikt als werknaam om onderscheid te maken.

Verschil is tussen beide lijnen is dat de ene via de WUR rijdt en de andere over de Nijenoordallee. Er wordt alleen daar een andere route gereden, en niet via een andere route naar Wageningen Busstation.
Is het niet slimmer om de lijn die de huidige route rijdt, lijn 88 te noemen en de lijn via de WUR een ander nummer te geven (zoals 89)?
Is het de bedoeling dat beide lijnen met de bussen van de Valleilijn gaan rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door BrengMe »

Ja en ja.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Omdat het overgrote deel van de mensen studenten zijn lijkt het mij veel handiger en duidelijker om alle bussen via de campus te laten rijden en eventueel Wageningen een kleine stadsdienst te geven als dat nodig is (wat ik betwijfel).
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door fogeltje »

busentrein schreef:Door de werkzaamheden die er gaan komen aan de Zuidkant van het station in Ede, moet de Valleilijn vroeg of laat "tijdelijk" worden verplaatst naar de Noordkant.
Ik zag hem daar vorige week al staan, of het moet een Valleilijn bus op een andere lijn zijn geweest (stond er als 999)
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Suus »

Er is geen buffer aan de zuidzijde, dus bussen die pauze houden worden aan de noordkant neergezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door ovforens »

sirvinniei schreef:Omdat het overgrote deel van de mensen studenten zijn lijkt het mij veel handiger en duidelijker om alle bussen via de campus te laten rijden en eventueel Wageningen een kleine stadsdienst te geven als dat nodig is (wat ik betwijfel).
Dat is niet waar, de Valleibuslijn trekt ook in de woonwijken veel verkeer. Zie onder andere pagina 47 van het reizigersonderzoek wat een tijdje geleden is gehouden.

http://www.gelderland.nl/4/Home/Hier-we ... ingen.html

Afhankelijk van hoe je de cijfers interpreteert dupeer je hierdoor de helft van de in- en uitstappers tot duizend per dag. Het zal daarom zijn dat de provincie voor het ongeveer alternerende alternatief heeft gekozen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Meltrain »

sirvinniei schreef:Omdat het overgrote deel van de mensen studenten zijn lijkt het mij veel handiger en duidelijker om alle bussen via de campus te laten rijden en eventueel Wageningen een kleine stadsdienst te geven als dat nodig is (wat ik betwijfel).
Dat vraag ik me inderdaad erg af: een aanzienlijk deel van de Wageningse studenten woont daadwerkelijk in Wageningen en maakt dus niet dagelijks gebruik van deze lijn.
Maar ik denk dat Cookie daar meer over kan vertellen. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Cookie »

Veel studenten wonen in Wageningen inderdaad, maar lijn 88 naar Wageningen heb ik doordeweeks toch best wel vaak behoorlijk vol gezien (staanplaatsen in een gelede bus) met studenten in de ochtend... De universiteit is de afgelopen jaren aardig gegroeid, met als gevolg dat er (zeker aan het begin van het collegejaar) een tekort aan kamers is.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Maar waarom word de oude route dan maar 2x per uur gereden?
Vind ik een beetje lage frequentie als er zoveel mensen in de buurt van die haltes die overgeslagen worden.
Ik heb geen onderschrift
ovforens
Berichten: 321
Lid geworden op: za 15 mar 2014, 12:15

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door ovforens »

Misschien is het spitsrichting van doelgroepen gevoelig? Bewoners willen in de.morgen richting trein, studenten komen juist uit de trein.

Ochtend
4x Ede - WUR - Wageningen
2x Ede - woonwijk - Wageningen
4x Wageningen - woonwijk - Ede
2x Wageningen - WUR - Ede


Dal
2x Ede - WUR - Wageningen
2x Ede - woonwijk - Wageningen
2x Wageningen - woonwijk - Ede
2x Wageningen - WUR - Ede

Middag
2x Ede - WUR - Wageningen
4x Ede - woonwijk - Wageningen
2x Wageningen - woonwijk - Ede
4x Wageningen - WUR - Ede
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Nitein-Repart »

De buslijnen rond Wageningen zitten naar mijn inziens structureel verkeerd in elkaar. Bij lijn 88 heeft haast niemand Ede als eindpunt. Dus aansluiten op de treinen is essentieel.

Alternatief:
Lijn 88 in de spits 4x/uur laten rijden en aansluiten op de s3000 en s3100 en in het dal 2x/uur laten rijden en aansluiten op de s3000.
Lijn 89 (ede-wageningen via WUR) in de spits 4x/uur laten rijden en aansluiten op de s3000 en s3100 en in het dal 2x/uur laten rijden en aansluiten op de s3100
Lijn 86 (ede-wageningen via bennekom) loskoppelen van lijn 52 en in ede aansluiten op de s3000 en doorkoppelen op de edese stadsdienst
Lijn 352 traject arnhem-ijsseloord 2/velp zuid overnemen van lijn 331 en in de scholierenspits doorrijden naar de WUR
Lijn 80 in de daluren inkorten tot Rhenen en aansluiten op lijn 50
Lijn 44 inkorten tot Kesteren en aansluiten op lijn 45
Lijn 45 in de avonden en weekenden inkorten tot Rhenen en aansluiten op lijn 50
Buslijnen uit Rhenen in de scholierenspits doorrijden naar de WUR.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Meltrain »

Waarom wil je de huidige lijn 52 splitsen in een 86 en 352?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

En waarom betrek je de Provincie Utrecht en de concessie Achterhoek-Rivierenland voor een aanpassing van de Veluwe (tussen Ede en Wageningen) terwijl dat _NIETS_ met elkaar te maken heeft?
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten