Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Suus »

ACOD Spoor dreigt met stakingsaanzegging
ACOD Spoor dreigt een stakingsaanzegging in te dienen indien er geen oplossing komt voor het personeelstekort dat de socialistische spoorvakbond aankaart. Door dat tekort worden recuperatiedagen voor overuren niet toegekend, klinkt het. "We verwachten een signaal dat die dagen ingehaald kunnen worden", verduidelijkt de spoorvakbond.

De vakbond spreekt van een "opeenstapeling van niet-toegekende vrije dagen" door het personeelsbeleid van de voorbije jaren. De situatie voor de toekenning van die vrije dagen wordt "onhoudbaar" voor het NMBS-personeel, in het bijzonder voor het personeel van het Brussels gewest, luidt het.
Bron: De redactie.be
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door WSM »

Same shit, different day. -o-
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Ardan »

Hef dat spoor daar toch gewoon helemaal op man. Iedereen gaat nu toch al met de bus. Jezus. Ze kunnen niet aan de gang blijven met al dat gestaak. En het dan gek vinden dat er zo weinig mensen met de trein gaan. JA ze staken constant en als ze niet staken wordt er ook niks aangeboden! Echt, laat NS daar rijden, dan lijkt het tenminste nog érgens naar.
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door waldo79 »

Volgens mij is er een overschot aan personeel en geen tekort. ...Tsjonge :(
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Geert »

Misschien verkeerd verdeeld over de functies...
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door WSM »

Er is wel degelijk een tekort.
Een tekort aan personeel dat werkt.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door webguy »

Overigens is het bij alle operationele functie gezeur om roosters - het is nooit voor iedereen goed. Op feestdagen moeten er ook genoeg mensen werken wat je ook doet.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Frans F »

Overal hetzelfde gelazer met het personeel van die staatsbedrijven.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Thom91 »

Zondag om 22:00 start een 24h durende staking.
Komt wel goed schatje.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door groningen »

De vroege en in ieder geval late treinen worden met de nieuwe dienstregeling al wegbezuinigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Vinny »

WSM schreef:Er is wel degelijk een tekort.
Een tekort aan personeel dat werkt.
Er is gewoon een gebrek aan wil om een moderne, slagvaardige, ondernemende en soepele organisatie te creeëren die met twee benen in de 21e eeuw staat. :Y
De ambitie moet zijn om voor de helft van de kosten een dubbele prestatie op de mat te leggen. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Suus »

De NMBS heeft al jaren een structureel gebrek aan rijdend personeel en het wordt nog veel erger omdat er binnenkort heel veel van het huidige personeelsbestand met pensioen mag. Als je op een trein wil werken zou ik het zeker eens bij de NMBS proberen want die vacature staat al jaren wagenwijd open.

Toch had de NMBS Groep (totdat deze 31 december jongstleden werd opgeheven) meer personeel dan NS inclusief haar internationale takken. Deels komt dat omdat in die groep zowel vervoerder als spoorbeheerder zaten en het spooronderhoud in België door eigen personeel wordt gedaan, anderzijds omdat er inderdaad nog een flinke hoeveelheid personeel "iets" doet op het hoofdkantoor waardoor alles bureaucratisch traag gaat. Zal nog even doorbijten worden, de aankomende pensioengolf zal dat bedrijf vanzelf opschonen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Obus »

Bee schreef:Als je op een trein wil werken zou ik het zeker eens bij de NMBS proberen want die vacature staat al jaren wagenwijd open.
Liever niet bij de NMBS aub; als je de vakbonden mag geloven dan zijn de werkomstandigheden bij de NMBS/SNCB vreselijk. Zo schijnen er beruchte medische keuringen te zijn waarbij je automatisch voor vier weken geschorst wordt en dus geen werkpremies opstrijkt. Scheelt je even 500 euro per maand.
De mortuis nil nisi bene
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Karl »

Bee schreef:(...) Deels komt dat omdat in die groep zowel vervoerder als spoorbeheerder zaten en het spooronderhoud in België door eigen personeel wordt gedaan, anderzijds omdat er inderdaad nog een flinke hoeveelheid personeel "iets" doet op het hoofdkantoor waardoor alles bureaucratisch traag gaat. Zal nog even doorbijten worden, de aankomende pensioengolf zal dat bedrijf vanzelf opschonen.
Eh, moet je dan het personeel van ProRail en aannemers niet meetellen om een vergelijking te krijgen? Daarnaast is het ook wel interessant hoe dan de balans per reiziger of per kilometer spoor is. Volgens mij zegt dat uiteindelijk veel meer. Uiteraard is dat ontzettend lastig te berekenen en keuzes die je maakt zal arbitrair zijn.
Het is een spectrum.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door waldo79 »

Obus schreef:
Bee schreef:Als je op een trein wil werken zou ik het zeker eens bij de NMBS proberen want die vacature staat al jaren wagenwijd open.
Liever niet bij de NMBS aub; als je de vakbonden mag geloven dan zijn de werkomstandigheden bij de NMBS/SNCB vreselijk. Zo schijnen er beruchte medische keuringen te zijn waarbij je automatisch voor vier weken geschorst wordt en dus geen werkpremies opstrijkt. Scheelt je even 500 euro per maand.
En is dat de ultieme waarheid dat waanbeeld wat de vakbond schetst :N Volgens mij is het heel niet slecht bij de NMBS.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Dennenboom »

Dat ze het slecht bij de NMBS hebben gaat er ook bij mij niet in. Dan zouden de mensen wel ergens anders een baan zoeken. Het gaat de vakbonden daar ook niet om het welzijn van de leden. Nee, ze willen zich zelf profileren en tonen hoe nuttig ze zogenaamd zijn. Daarom wordt er eens in de paar maanden weer iets gevonden wat erg is en waar wat aan gedaan moet worden. Om de rest van de Belgen te tonen dat de situatie heel erg is, wordt dan het stakingsmiddel gehanteerd. Je moet het zien als een stukje cultuur, net zoals carnaval.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Obus »

waldo79 schreef:En is dat de ultieme waarheid dat waanbeeld wat de vakbond schetst :N Volgens mij is het heel niet slecht bij de NMBS.
Als ze het niet zo slecht hadden dan zouden ze toch ook niet zo vaak staken, denk je ook niet :?:
De mortuis nil nisi bene
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Dennenboom »

Als het een particulier bedrijf was zou er veel minder gestaakt worden. Natuurlijk zijn er zaken die anders of beter konden. Maar dat de situatie zo erg is dat er bijna geen maand voorbij gaat zonder staking, dat geloof je toch zelf ook niet?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Frans F »

Obus schreef: Als ze het niet zo slecht hadden dan zouden ze toch ook niet zo vaak staken, denk je ook niet :?:
Als ze ontslagen konden worden zouden ze toch ook niet zo vaak staken, denk je ook niet :?:
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Obus »

De kans dat je in België (of in eenieder land met ijzersterke vakbonden) ontslagen wordt omdat je staakt is vrij gering. In Limburg dreigde er toch zelfs een staking bij De Lijn na de schorsing van twee chauffeurs na dat kruispunt-incident in Zonhoven? België is Nederland niet :Y .
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Suus »

Rijdend personeel bij de NMBS heeft een statuut, een in Nederland onbekend fenomeen. Ze hoeven geen arbeidscontract te tekenen, het statuut is een bindende werkovereenkomst. Nu is het probleem van een statuut dat het vrijwel onmogelijk is mensen uit het statuut te zetten. Je kan ze niet ontslaan en niet omzetten naar een individuele arbeidsovereenkomst. Zelfs al staak je zonder aankondiging voor een niet-erkende vakbond, dan nog kan men alleen maar straffen en niet ontslaan. Eenmaal in een statuut is werkzekerheid tot het vroegpensioen tenzij de werknemer zelf opstapt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door baladid »

Zoiets hebben in Duitsland alle ambtenaren - ik hoop zo iets over een jaar of wat ook te hebben :-) Maar in Duitsland mag je als je een statuut hebt (zo als de Belgen zouden zeggen) niet staken.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Obus »

Doe mij inderdaad ook maar zo'n statuut - al is het natuurlijk funest voor het bedrijf; geen wonder dat de NMBS bijna bankroet is.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Suus »

De staking wordt opvallend groots opgevolgd, zelfs in Vlaanderen is er amper een rijdende trein te vinden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dreiging tot stakingsaanzegging in België

Bericht door Suus »

Thalys heeft geprobeerd de dienst te starten vanochtend, maar een aantal seinhuizen worden bezet door stakend treinpersoneel waardoor al het treinverkeer onmogelijk is geworden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten