Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Die schermen in de bus blijven kennelijk een leuk speeltje voor U-OV... vandaag in de 4475 een nieuwe versie van het storingsscherm. Alles wat voorheen wit was in het scherm "Er is momenteel geen reisinformatie beschikbaar" was nu U-OV geel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Ik maakte gisteren voor het eerst een omleiding met Qbuzz mee, om precies te zijn op lijn 32, die een stuk over de Amsterdamsestraatweg rijdt i.p.v. de Professor Norbruislaan.
Ik vond het bijzonder teleurstellend dat Qbuzz net zo'n waardeloze informatie bij omleidingen geeft als Connexxion: het scherm gaat gewoon op zwart en er verschijnt "sorry, geen reisinformatie beschikbaar".
Ik heb nooit begrepen waarom het zo moeilijk is een omleiding op de een of andere manier in je systeem te verwerken of in ieder geval een bericht te laten zien dat er op dit moment een omleiding gereden worden, welke haltes er vervallen en wanneer de bus weer op de oude route zit.
Veel mensen hebben juist op het moment dat de bus een omleiding rijdt behoefte aan informatie daarover, omdat het anders is dan wat ze gewend zijn, maar juist op het moment dat ze de schermen écht nodig hebben gaan ze uit en verdwijnt meteen ook alle informatie die wel relevant is, aankomst op eindbestemming, huidige tijd...
In mijn ogen is daar echt nog verbetering nodig. Lijkt me een zinvollere innovatie dan die letters geel maken in plaats van wit :wink:
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Gekko123 »

Het probleem zit hem er volgens mij in dat die informatie in het systeem verwerken teveel geld kost voor de vervoerders en zolang goede informatie bij omleidingen niet wordt geeist zal het ook niet op de schermen worden getoond.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Dat heb ik inderdaad eerder gehoord. Kan me ook voorstellen dat het wat gedoe is... maar als het eenmaal een goed werkende functionaliteit is lijkt het me niet meer zo veel moeite om elke nieuwe omleiding er in te verwerken.
Eigenlijk best wel raar dat het geen eis is. Je zou haast denken dat de mensen die die eisen opstellen zelf nooit in een (omgeleide) bus zitten...
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door marvinkok »

Het ligt ook nogal aan de omleiding. Als het maar een tijdelijke is voor een dag kost het te veel moeite om alles erop aan te passen. Nieuwe pakketten aan dienstregelingen worden meestal ook maar 1x per week opgeladen op de stallingen, als het al niet minder is. Vaak als omleidingen langer dan een paar weken duren wordt alles er wel op aangepast, omdat het dan wel loont.
In principe staan omleidingen ook gemeld op internet, dus zou je het daar ook kunnen vinden, al is het wel een idee om ook een melding op de schermen te zetten in de bus, maar ervaring leert dat daar toch vaak niet op gelet wordt, net als mededelingen bij haltes. Vaak genoeg boze passagiers gehad over dat een bus maar niet kwam terwijl er toch een feloranje zak over het haltebord zit met een briefje in de vertrekstaat met informatie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Bij CXX komen omleidingen altijd langs tussen de halte-informatie door, maar dan let inderdaad niemand er op. Op dat moment wil je dat ook helemaal niet weten. Waar het me om gaat is dat zodra een bus aan een omleiding begint het scherm op zwart gaat. In plaats daarvan zou je juist op dát moment omleidinsinformatie moeten laten zien. Wat mij betreft niet eens dynamisch, maar gewoon een bericht in de vorm van "deze bus rijdt nu een omleiding, haltes A, B en C vervallen, vervangende haltes zijn X, Y en Z, de eerstvolgende reguliere halte is ...".
Voor reizigers die regelmatig op een lijn reizen zijn die informatieschermen helemaal niet zo interessant, maar juist wel als de bus opeens afwijkt van de normale route (en precies dan gaan ze dus op zwart, bizar eigenlijk :P)

Los daarvan heb je natuurlijk gelijk dat er ook genoeg mensen zijn die zelf iets slimmer zouden kunnen zijn door de informatie bij de halte te bekijken, kwam laatst ook een mevrouw tegen die naast een oranje zak stond te wachten en aan mij vroeg of de bus nog kwam. Ik zei nou, nee :mrgreen:
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matti93 »

Er zijn de afgelopen tijd genoeg omleidingen geweest waarbij de omleiding alleen bij de opgeheven halte werd aangekondigd.
Stel, ik kom met de trein aan op Utrecht Centraal, ik kijk daar op de vertrekstaten en zie dat een bepaalde bus bij mijn bestemming stopt. Ik stap in de bus en wacht tot de halte omgeroepen wordt. Hoe moet ik dan weten dat mijn bestemmingshalte (tijdelijk) is opgeheven? Ik ben dan op geen enkele manier geïnformeerd.
Je kan zeggen dat ik dan maar zelf op internet had moeten zoeken, maar zelfs als ik 9292 heb geraadpleegd (zoals achterop de bussen staat), had ik niets over die omleiding kunnen weten want daar wordt niets gecommuniceerd.
Laatst had ik een chauffeur die de laatste halte voor de omleiding omriep of er mensen bij de opgeheven haltes moesten zijn en aanbood een advies op maat te geven. Dat lijkt me een goedkope oplossing :)
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jelmer »

ook vandaag weer even gekeken welke dgb's er rijden:
lijn 12
4203
4206
4207
4210
4211
4213
4214
4215
4216

lijn 28
4204
4205
4208
4209
4270

dus maar 1 oude op de dienst, volgens OVAUB.nl
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door waldo79 »

Dgb?
Korot
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 mei 2013, 21:45

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Korot »

DubbelGeleedeBus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

marvinkok schreef:Het ligt ook nogal aan de omleiding. Als het maar een tijdelijke is voor een dag kost het te veel moeite om alles erop aan te passen. Nieuwe pakketten aan dienstregelingen worden meestal ook maar 1x per week opgeladen op de stallingen, als het al niet minder is. Vaak als omleidingen langer dan een paar weken duren wordt alles er wel op aangepast, omdat het dan wel loont.
Mwoh, om het op Utrecht te betrekken heb ik daar recent geregeld een 74 of 77 met een omleiding gehad. Die duurde een maand of twee, maar ook daar ging gewoon het scherm op zwart en heb nooit een chauffeur horen corrigeren nadat halte Balijelaan ten onrechte werd omgeroepen. Bijkomend nadeel was hier ook nog dat nuttige info als de aansluitingen dus niet meer getoond werd omdat alle haltes voor het station vervallen waren.
Verwerken scheelt je allicht ook nog in de kosten van het afhandelen van restituties: in die omleidingsperiode heb ik meer check-uit's gehad op halten Balijelaan, Bleekstraat en Neude dan op de correcte uitstaphalte CS Centrumzijde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Etienne »

Op het Vredenburg ligt de bushalte richting het Centrum al klaar, gezien de zwart-witte tegels. Rijdende richting het centrum ligt deze vlak na het S-bochtje vanaf het Centraal Station.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Jonkervoort
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jonkervoort »

Ik krijg meteen al een beeld van afschuwelijke opstoppingen voor mijn ogen. Is dat terecht of kunnen andere bussen er ook langs?
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tjekken »

ik snap niet waarom er zon lullig bushaltetje van 5 meter is aangelegd. Je hebt toch gewoon net zon lange nodig als bij de Neuden
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Lang niet alle lijnen gaan er stoppen hè... sowieso de bussen die een halte om de hoek hebben op de Rozenstraat rijden de Vredenburg voorbij, dacht ik. Meen me ook te herinneren dat 28 er juist wel ging stoppen.
Als ze slim zijn maken ze er inderdaad een aparte strook voor waardoor de bussen die er niet stoppen er langs af kunnen.
De halte lag trouwens dichterbij het station dan ik verwacht had. Is het al bekend per wanneer er bussen gaan stoppen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Tjekken schreef:ik snap niet waarom er zon lullig bushaltetje van 5 meter is aangelegd. Je hebt toch gewoon net zon lange nodig als bij de Neuden
5 meter? Daar past het midibusje van lijn 2 nog niet eens langs dus hij zal vast wat langer zijn :P
Zugführer schreef:Lang niet alle lijnen gaan er stoppen hè... sowieso de bussen die een halte om de hoek hebben op de Rozenstraat rijden de Vredenburg voorbij, dacht ik. Meen me ook te herinneren dat 28 er juist wel ging stoppen.
28 wel ja. Je kunt het aannemelijk nog zien in de historie van de wikipagina's want de halte Vredenburg heeft in december immers nog even op de U-OV site gestaan (en daarmee ook op de lijnpagina's op de wiki)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Als die lijnpagina's allemaal bijgewerkt zijn en er niets veranderd is in de plannen gaat het inderdaad alleen om de lijnen die richting Neude en Janskerkhof rijden. Lijn 2, 5, 8, 28 en 55 zullen dan op de Vredenburg gaan stoppen. De streeklijnen richting Zeist/Bilthoven rijden er dan wel weer voorbij. De meeste nachtlijnen hebben de halte er ook bij staan.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door donny2290 »

Er is genoeg ruimte om alle buslijnen te laten halteren op het Vredenburg, vroeger vond ik het al vreemd dat de streekbussen richting Zeist hier niet halteerde, stilstaan deden deze bussen toch al op deze halte omdat lijn 11 er dan bijvoorbeeld voor stond.
Ov liefhebber, reizen.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sealynx »

Er komt in beide richtingen een paseerstrook bij de halte Vredenburg voor bussen die er niet stoppen. De halte wordt ongeveer 40 meter lang. Een stuk korter dus dan Neude, die is 65 meter lang (afstandmeten.nl). Bij Neude past het soms maar net, dus goed te begrijpen dat ze bij Vredenburg niet alles laten stoppen. Daar zijn in de raad van Utrecht zelfs vragen over gesteld, maar zelfs na aanvullend onderzoek bleek er geen ruimte te scheppen voor extra lengte, zonder in te boeten aan veiligheid of kwaliteit van de omgeving.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Globetrotter »

Vandaag is er ieder uur om .30 op RTV Utrecht een korte documentaire over het afscheid van het GVU te zien. Er wordt met een chauffeur over de GVU- tijd gesproken en er zijn filmpjes te zien die veel van ons waarschijnlijk al kennen, maar toch.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Welk programma is dat dan? "Utrecht over Utrecht"? In de digitale programmagids zie ik hier niks wat om .30 uur begint namelijk de rest van de avond :wink:

Edit: ja dus, al zegt de omschrijving wat anders... http://www.rtvutrecht.nl/gemist/uitzend ... 25/1188701
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Etienne »

De korte ritten van lijn 6 naar het Nijenoord zijn kennelijk al sinds begin deze maand uit de dienstregeling gehaald vanwege de zomerperiode, maar de studenten van de HU hebben nog tot zeker 27 juni gewoon colleges. Beetje jammer dat lijn 16 en 36 daar de dupe van worden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Kwam inderdaad nog ergens tegen dat de stadsdienst Utrecht nog altijd een laag- en hoogzomerdienst kent, ondanks dat volgens mij rond de concessieovergang nog berichten de ronde deden dat dit gelijkgetrokken zou worden met de streek (die alleen een zomerdienst van half juli tot eind augustus kent).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matti93 »

sealynx schreef:Er komt in beide richtingen een paseerstrook bij de halte Vredenburg voor bussen die er niet stoppen. De halte wordt ongeveer 40 meter lang. Een stuk korter dus dan Neude, die is 65 meter lang (afstandmeten.nl). Bij Neude past het soms maar net, dus goed te begrijpen dat ze bij Vredenburg niet alles laten stoppen. Daar zijn in de raad van Utrecht zelfs vragen over gesteld, maar zelfs na aanvullend onderzoek bleek er geen ruimte te scheppen voor extra lengte, zonder in te boeten aan veiligheid of kwaliteit van de omgeving.
Het laatste stukje van dit filmpje geeft een impressie van de haltes:
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Ezra schreef:Vandaag is er ieder uur om .30 op RTV Utrecht een korte documentaire over het afscheid van het GVU te zien. Er wordt met een chauffeur over de GVU- tijd gesproken en er zijn filmpjes te zien die veel van ons waarschijnlijk al kennen, maar toch.
Wat leuk om te lezen dat het nog op RTV Utrecht is uitgezonden. Afgelopennzondag was in het Louis Hartloopercomplex het festival Utrecht over Utrecht, waarvoor mensen filmpjes, foto's, verhalen en gedichten konden insturen. Stephan Koper had een documentaire gemaakt over een GVU-chauffeur en had daaromheen nog wat beelden van mij gebruikt. Ik ben benieuwd of die nog een prijs heeft gewonnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten