Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door waldo79 »

Ik vermoed om het aantal posts op te krikken. Serieus: heb je een onderzoek uitgevoerd in lijn 88?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Suus »

De 88 rijdt op een paar uitzonderingen na 4x per uur en dat lijkt mij ook een minimumvereiste voor een lijn die als HOV moet doorgaan en daarom een voor de reiziger aantrekkelijk product moet zijn. Het is juist vanwege de hoge frequentie en de snelle route dat ik lijn 88 verkies voor mijn verplaatsingen in Ede (tussen het station en Stadspoort) en niet de stadsdienst die dezelfde verbinding aanbiedt maar met een langere route en een lagere frequentie.

Daarnaast trekt Wageningen voor een stad van zijn omvang dankzij zijn internationaal vermaarde universiteit toch behoorlijk wat verkeer aan (zo woont 60% van de studenten niet in Wageningen) waardoor de hoge frequentie voor lijn ook interessant is en nuttig gebruikt wordt. Er zijn ook nog allerlei onderzoeksinstituten in Wageningen en een filiaal van een hogeschool.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Nitein-Repart »

En waarom betrek je de Provincie Utrecht en de concessie Achterhoek-Rivierenland voor een aanpassing van de Veluwe (tussen Ede en Wageningen) terwijl dat _NIETS_ met elkaar te maken heeft?
6 bussen tussen Rhenen en Wageningen is buiten de spits een beetje te veel van het goede (evenals 4 bussen op zondag), daarbij komt ook dat er achter elkaar wordt gereden. Inefficientie dus. Daarnaast is het in mijn ogen belangrijk om de Valleilijn aan te sluiten op de s3000 en s3100, aangezien voor veel gebruikers van lijn 88 Ede niet de eindbestemming is. Dan kun je beter 4x/uur rijden met in de spits twee bussen achter elkaar, dan 6x/uur.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

Dat is geen antwoord op de vraag. Ik herhaal mijn vraag: wat moeten aanpassingen aan de Dgrl van Provincie Utrecht en Achterhoek Rivierenland in een topic over Syntus op de Veluwe.
Bij twijfel: gebruik beton.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Nitein-Repart »

Ik gaf mijn visie over het OV rondom Wageningen. Dat er bussen uit drie andere concessies wageningen binnenkomen is even bijzaak.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door koekje »

Sowieso wil je echt niet dat mensen extra moeten overstappen, dat kost reizigers. Zeker in een 'dorp' als Rhenen. Je bus zou maar iets vertraagd zijn, sta je daar een half uur voor niks. Wachten op een aansluitende bus gebeurt niet zomaar meer.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Nitein-Repart »

Overstappen is vervelend, maar 6 bussen buiten de spits tussen Rhenen en Wageningen en 4 bussen op zondag zijn te veel en bovendien is er geen goede verdeling van de bussen, oftewel inefficientie.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Ronald »

Dan snap je niet hoe OV werkt. Zeven treinen per uur tussen Utrecht Centraal en Overvecht is vast ook te veel op zondagavond, maar dat betekent niet dat je er zomaar vijf gaat inkorten.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Roeland »

Als je het OV rond Wageningen wilt verbeteren, zou ik het als volgt adviseren:
* maak van de 88 een ringlijn: 's ochtends de huidige route Ede - Wageningen, en na Wageningen busstation via de Churchillweg weer naar Ede; 's middags de ringroute andersom (
* kort lijn 52 (Breng) in tot Arnhem - Wageningen
* laat een lijn (bijv. 86, Syntus) het vervallen 52-deel tussen Ede-Bennekom-Wageningen rijden
* rijd lijn 51 (Breng) vanuit Arnhem na Renkum rechtstreeks via Bennekom naar Ede-W (dus niet meer via Wageningen)
* laat de 45, 50 en 80 lekker ongemoeid, want die bedienen geen parallel traject (tja, ze rijden inderdaad door een stukje leeg niemandsland over dezelfde N225), maar bieden drie onderscheiden verbindingen, elk met hun eigen achterland en aansluitingen
* en als je daarmee toch wat wilt, zou je de 45 na Wageningen via Bennekom kunnen doorrijden naar Ede (ipv de huidige 52/86), zodat je een rechtstreekse verbinding vanuit Rivierenland met Ede krijgt (maar dan moeten Arriva en Syntus daar wel iets moois overeenkomen)
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Ronald »

Roeland schreef: * rijd lijn 51 (Breng) vanuit Arnhem na Renkum rechtstreeks via Bennekom naar Ede-W (dus niet meer via Wageningen)
Die was er ooit al eens, als lijn 88. Was destijds onderdeel van één van m'n eerste toertjes met de Zomerzwerfkaart... Hele mooie route was dat, dat weet ik nog.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

Erno-BE schreef:Ik gaf mijn visie over het OV rondom Wageningen. Dat er bussen uit drie andere concessies wageningen binnenkomen is even bijzaak.
Doe dat dan lekker in het Hobbytopic, niet in een topic over de Veluwe.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door marvinkok »

Vanmiddag is bekend geworden dat Syntus nog tot 2020 door mag gaan met het vervoer op de Veluwe.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door lint41 »

Berichtje op de site van Syntus zelf: http://www.syntus.nl/over-syntus/nieuws ... yntus.aspx
Ik ben alleen benieuwd of dat 'nieuwe concessie'-verhaal onderaan gaat over de huidige verlenging, of over de periode ná 2020.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Freek »

De huidige die verlengd is.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Daelea »

Wegens een herinrichting van een rotonde in Ede op de route van lijnen 85 (Veenendaal) en 88 (Wageningen, Valleilijn) vanaf 11 augustus, vervallen volgens 9292 de halten Bovenbuurtweg en Ziekenhuis Gelderse Vallei voor deze buslijnen tot eind augustus. Op 9292 staat de droge melding: "In-/uitstappen: geen tijdelijke halte" (http://9292.nl/meldingen/verstoring/186208). Kan ik hieruit concluderen dat lijn 88 over het Kennispark (Zandlaan) gaat rijden, en vanaf de Stadspoort naar Wageningen gaat? Daarnaast kan ik mij moeilijk een route voor lijn 85 bedenken waardoor het ziekenhuis niet aangedaan kan worden. Sowieso vind ik het apart dat er geen pendelbussen ingezet kunnen worden, het ziekenhuis wordt zo redelijk slecht bereikbaar per OV (3x per uur een stadslijn i.p.v. 11x per uur een bus)...
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door SuperGhost »

3x per uur is natuurlijk altijd nog een prima frequentie. Wellicht trekt het ziekenhuis gewoon niet meer bezoekers om een hogere frequentie te rechtvaardigen.
Vergeet niet dat de hoge frequentie nu ook deels door de gunstige ligging van het ziekenhuis komt, en waarschijnlijk niet door de noodzaak qua reizigersaantallen.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Daelea »

Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat het ziekenhuis niet veel meer bussen rechtvaardigt, maar ik kan mij herinneren dat de vorige keren met soortgelijke werkzaamheden er pendelbussen ingezet zijn. Het opvallendst vind ik nog dat ook voor lijn 85 de halte bij het ziekenhuis vervallen is, terwijl de enige logische omleiding (als je de bus niet via het centrum laat rijden) langs het ziekenhuis voert.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door SuperGhost »

Je kunt natuurlijk ook via de Zanderijweg-Kerkweg-Prins Bernhardlaan rijden (route lijn 6). Ik neem aan dat ze die route nemen, omdat de Zandlaan te ver om is en op deze manier de rijtijden behouden kunnen worden.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

De route van lijn 6 is niet geschikt voor bussen. (als je de ommetjes via de verzorgingstehuizen al niet meerekend)
Bij twijfel: gebruik beton.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door SuperGhost »

Waarom niet dan? Als ik op street view de straten bekijk waar lijn 85 dan over heen moet, moet dat gewoon kunnen lijkt me.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

In dat stukje zitten hele smalle straatjes en er zit een drempel in die niet te halen is. Daarnaast heb je van die woonerfachtige krappe bochten. (veel scherpere boogstraal dan op een (redelijk) normale route)
Bij twijfel: gebruik beton.
Daelea
Berichten: 1112
Lid geworden op: do 31 dec 2009, 15:42

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Daelea »

Zoals MdJ aangeeft, is die route niet erg geschikt om met Citaro's doorheen te rijden. Ik vraag me dan ook af in hoeverre de route van lijn 6 tijdwinst oplevert ten opzichte van de route over de Zandlaan. Ik weet niet precies waar de Tooroplaan wordt afgesloten, maar is de route Tooroplaan-Johannes Bosboomlaan-(Verlengde) Parkweg-Nieuwe Maanderbuurtweg-Tooroplaan-Eigen route niet handiger? Desnoods kun je eerder van de Tooroplaan af, als die eerder is afgesloten.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Daniel »

Weet iemand wie lijn 170 in opdracht van Syntus uitvoert? 'tis zo te zien een taxibedrijf wat dit lijntje rijdt, de chauffeur had namelijk geen uniform o.i.d. aan. Ingezet wordt een Mercedes Sprinter in Syntus Gelderland-kleuren zonder wagenparknummer en met kenteken 70-NTL-8.

Verder nogal slordig dat na ruim 8 maanden de opgeheven lijn 172 bij al z'n haltes nog gewoon op de borden staat alsof deze nog bestaat met vertrekstaten en al (die van de 170 zijn wel vervangen want daar stonden zondagsritten op)
En is het gebruikelijk dat de 202/203 op zaterdag grotendeels met Ambassadors rijdt in de vakantiedienst? Er zat nog wel één Citaro tussen overigens op deze lijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

202/203 worden in de rustige periodes idd met ambassadors gereden.
Is maar goed ook, want ik heb wel eens in m'n uppie samen met de chauffeur in zo'n gelede bus gezeten.
Of bedoel je niet de citaro g's?
Ik heb geen onderschrift
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

Volgens mij rijdt Noot lijn 170/171
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten