Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door Timon91 »

De stage in Brazilië zit er inmiddels alweer een tijdje op, maar na de stage had ik gelukkig nog wel de tijd om een leuk reisje te maken :) Ik had een Braziliaans studievisum voor 4 maanden en voor dit visum was het nodig om een retourvlucht te boeken, wat ik zo geboekt heb dat ik vrijwel de volledige tijd zou kunnen benutten. De stage duurde 3 maanden, dus de maand mei was grotendeels vrij om te reizen :) Deze maand is vrij geschikt om te reizen, aangezien het in dit deel van Zuid-Amerika dan herfst is. Dat betekent droog weer en minder hitte, bovendien is het laagseizoen. Wat ik precies wou doen wist ik tot kort voor het eind van de stage nog niet, alleen dat ik graag nog andere landen in Zuid-Amerika zou willen zien. Ook was ik nog van plan om een vriend van mij op te zoeken, die op dat moment in het zuiden van Brazilië stage liep. Ik kreeg de tip dat Bolivia wel heel mooi en gaaf zou zijn, dus een week voor vertrek heb ik een enkele reis Santa Cruz de la Sierra (VVI)-São Paulo (GRU) geboekt bij GOL Transportes Aéreos. VVI-GRU is ongeveer de enige betaalbare vliegoptie om vanaf Bolivia weer in São Paulo te geraken, en door te vliegen had ik wat meer tijd om mooie plekken te bezoeken, want daarvan zijn er genoeg. De rest van de reis ging over land, vrijwel volledig over de weg - of wat er voor "weg" door moest gaan.

Goed, met die vlucht als enige "deadline" had ik 24 dagen de tijd om Santa Cruz de la Sierra te komen, hoe dat precies zou gaan gebeuren was nog van later zorg. Eerst ben ik naar Florianópolis gegaan, de hoofdstad van de staat Santa Catarina waar een vriend van mij stage liep. Samen zouden we dan een weekje op stap gaan, daarna moest hij terug naar Florianópolis om z'n stage af te maken en zou ik alleen verder gaan.

In dit eerste deel reizen we vanuit mijn woonplaats in Brazilië, São José dos Campos, via Curitiba naar Florianópolis en bezoeken onderweg wat plekken. Een kaartje van dit eerste stuk staat hier, voor het overzicht ook nog een uitgezoomd overzichtskaartje van het continent ;)

NOOT: ik probeer de series wat compacter te houden door wat meer te focussen op de reisfoto's, maar er zullen ook genoeg "gewone" toeristenkiekjes tussen staan. Plekken die ik bezocht heb en waar ik meer foto's gemaakt heb komen hier beknopt naar voren, naar de volledige fotoserie op Flickr zal ik linkjes plaatsen ;)

De foto's van het eerste deel, 51 stuks:

1. We beginnen op een rustige zaterdagavond op het busstation van São José dos Campos. Overdag heb ik al wat spullen bij een vriendin die in de buurt woont neergezet, zodat ik niet alles hoef mee te nemen op reis. Om kwart over 9 's avonds neem ik afscheid van m'n huisgenoten en de huisbazin, met de taxi ga ik naar het busstation waar ik tijdens het wachten deze foto maak. De eerste etappe van de rit is een korte nachtrit naar de hoofdstad van de staat Paraná, Curitiba. In deze stad heb ik een dagje, 's avonds wil ik in Florianópolis aankomen. Curitiba is één van de speelsteden van het WK, helaas ook één van de steden waar de bouw van het stadion veel vertraging opliep.

Afbeelding
Rodoviária Frederico Ozanam, São José dos Campos by Timon91, on Flickr

Mijn bus naar Curitiba is van Itapemirim (zie ook het vorige reisverslag) en komt iets na tienen met een kwartiertje vertraging opdagen. De bus is begonnen in Volta Redonda, 225 km naar het noordoosten richting Rio de Janeiro. São José dos Campos is de laatste stop, daarna rijdt de bus in één keer door naar Curitiba. De bus zit vrijwel helemaal vol, om 22:15 vertrekken we. Via Rodovia Presidente Dutra rijden we naar São Paulo, al snel val ik in slaap op dit bekende stuk. Na São Paulo gaat het via Rodovia Régis Bittencourt door naar Curitiba, wat schijnbaar één van de gevaarlijkste wegen van Brazilië is door de vele ongelukken die hier gebeuren. Met ons gebeurt er gelukkig niks, iets na zes uur 's ochtends komen we op tijd aan in Curitiba, na een rit van ruim 500 km. Het eerste wat me te binnen schiet zodra ik uit de bus stap is "tering, wat doen al die gringo's hier?". De bevolking van Brazilië is heel divers, met als goede vuistregel dat hoe zuidelijker je komt, hoe Europeser men er uitziet en hoe noordelijker je komt, hoe Afrikaanser men er uitziet. Dat we nu in het zuiden zijn is duidelijk, ik val minder op en word hopelijk ook wat minder aangestaard.

Wat ik precies in Curitiba zou gaan doen wist ik niet precies, ik wist alleen dat het voor een dag best een leuke stad zou zijn én dat er een leuk toeristentreintje reed door de bergen. Aangezien het nog erg vroeg was bij aankomst en het ferroviária (treinstation) zowat aan het busstation vastzit besluit ik om maar eens te kijken of dat misschien potentie heeft. Het blijkt nog dicht te zijn, maar over een half uur gaat het open. Op een bankje wacht ik naast iemand anders die ook op de opening van het station wacht. We praten wat, de man blijkt Vanoli te heten en uit de buurt van Curitiba te komen. Hij heeft de treinrit nog nooit gemaakt en moet ook nog een kaartje kopen.

2. Uitzicht vanaf het bankje. De trein, de Serra Verde Express rijdt dagelijks tussen Curitiba en Morretes, een rit van een kilometer of 70. In die 70 kilometer daalt de trein bijna 900 meter, wat voor spectaculaire uitzichten zorgt onderweg.

Afbeelding
Ferroviária, Curitiba by Timon91, on Flickr

3. Iets na zevenen gaat het gebouwtje open, inmiddels staan er al meer dan 20 mensen te wachten. Gelukkig belanden Vanoli en ik voorin de rij, zodat we niet al te lang hoeven wachten. De procedure van de ticketverkoop is zeer Braziliaans, met een ongekende hoeveelheid tijdrovende bureaucratie. Ik koop een kaartje voor de goedkoopste klasse, Econômico, want de trein is al duur genoeg. De rit van 3 uur naar Morretes kost R$72,00, ongeveer 23 euro. Ter vergelijking: de 13 uur durende rit van ruim 660 km van Vitória naar Belo Horizonte kostte mij een paar maanden geleden R$58,00, het moge duidelijk zijn dat dit een toeristentrein is. Bij de stationscafetaria haal ik wat ontbijt en een kop koffie, die kan ik wel gebruiken.

Afbeelding
Ferroviária, Curitiba by Timon91, on Flickr

4. In het stationshalletje kan je allerlei souvenirs kopen, ook is er nog een miniatuurspoorlijn die wel geinig is om te zien en handig om wat tijd te doden. Links met de rode tas staat Vanoli.

Afbeelding
Ferroviária, Curitiba by Timon91, on Flickr

5. Een kwartiertje voor vertrek begint het instappen. Je hebt een gereserveerde zitplaats, bij het opgaan van het perron worden de tickets gecontroleerd. Vanoli reist in een andere klasse, dus hier nemen we afscheid. De trein is flink lang, mijn rijtuig is het 2e van voren.

Afbeelding
Serra Verde Express in Curitiba by Timon91, on Flickr

6. Naar achteren gekeken.

Afbeelding
Serra Verde Express in Curitiba by Timon91, on Flickr

7. Voor mijn rijtuig zit alleen nog een bagagerijtuig, wat verder niet gebruikt wordt. In mijn rijtuig stap ik als een van de eersten in. De zon is inmiddels gaan schijnen, deze zorgt voor voldoende tegenlicht 8-)

Afbeelding
Serra Verde Express in Curitiba by Timon91, on Flickr

8. Het interieur. Helaas heb ik een plaats bij een tussenschot, maar ik kan nog redelijk naar buiten kijken en ik zit bovendien aan de linkerkant van de trein, waar de mooiste uitzichten zich bevinden.

Afbeelding
Serra Verde Express interior by Timon91, on Flickr

9. Stipt om 08:15 vertrekken we, heel langzaam rollen we Curitiba uit. Mijn rijtuig is voor 70% gevuld, maar de plaats naast mij blijft leeg. Achter mij zit een Peruaans gezin, we zijn de enige niet-Brazilianen in het rijtuig. Voor de rest bestaan de passagiers uit dagjesmensen en gezinnen. We hebben een rijtuigbegeleider die als gids dient en veel vertelt onderweg. Het eerste deel van de rit gaat door Curitiba, waar bushaltes eruit zien als kleine hypermoderne plantenkassen :lol: Het transportsysteem van Curitiba schijnt echter wel het meest efficiënte van Brazilië te zijn.

Afbeelding
Bus stop, Curitiba by Timon91, on Flickr

10. Naar voren gekeken. Harder dan 25-30 km/h rijden we niet.

Afbeelding
Leaving Curitiba on the Serra Verde Express by Timon91, on Flickr

11. Pinhais is de laatste grote plaats die we tegenkomen, direct buiten Curitiba. Zowaar tweetalige bewegwijzering hier! :shock:

Afbeelding
Pinhais, Curitiba by Timon91, on Flickr

12. Daarna wordt het groener en warmer, de snelheid blijft laag.

Afbeelding
View from the Serra Verde Express by Timon91, on Flickr

13. De begroeiing is mooi en de bergen komen al in zicht :)

Afbeelding
View from the Serra Verde Express by Timon91, on Flickr

14. De spoorlijn wordt ook gebruikt om goederen te transporteren tussen de kust (bij Paranaguá, waar de spoorlijn eindigt) en Curitiba. In de verte zie je een goederentrein staan die we moeten kruisen.

Afbeelding
View from the Serra Verde Express by Timon91, on Flickr

15. Een klein dorpje met passeerplaats waar even gewacht wordt op een tegentrein.

Afbeelding
Village along the railway by Timon91, on Flickr

16. Lokale hond die gevoerd wordt vanuit een paar rijtuigen verderop.

Afbeelding
Dog on the railway by Timon91, on Flickr

17. Oude, niet meer in gebruik zijnde stationsgebouwtjes onderweg.

Afbeelding
Abandoned station seen from the Serra Verde Express by Timon91, on Flickr

18. Naar achteren gekeken. Toch nog iemands flits op de foto kunnen zetten :lol:

Afbeelding
View from the Serra Verde Express by Timon91, on Flickr

19. Het landschap wordt steeds spectaculairder, hier passeren we een kloof.

Afbeelding
View from the Serra Verde Express by Timon91, on Flickr

20. Waar we zelf ook nog doorheen rijden.

Afbeelding
View from the Serra Verde Express by Timon91, on Flickr

21. Dan komt het laagland in zicht, prachtig uitzicht!

Afbeelding
View from the Serra Verde Express by Timon91, on Flickr

22. De spoorlijn is aan de overkant van het dal ook nog zichtbaar.

Afbeelding
View from the Serra Verde Express by Timon91, on Flickr

23. Een brug onderweg om het dal over te steken.

Afbeelding
Ponte São João, Serra Verde Express by Timon91, on Flickr

24. Blijft mooi dit :)

Afbeelding
View from the Serra Verde Express by Timon91, on Flickr

25. Teruggekeken naar de brug.

Afbeelding
View from the Serra Verde Express by Timon91, on Flickr

26. Palmbomen en bergen :)

Afbeelding
View from the Serra Verde Express by Timon91, on Flickr

27. Station Marumbí onderweg, waar we nog een goederentrein kruisen.

Afbeelding
Marumbí train station by Timon91, on Flickr

28. Het is een lange trein, er hangen veel broodtrommeltjes achter de locomotief. Door de vele begroeiing onderweg zie je de trein echter nauwelijks in vol ornaat.

Afbeelding
View from the Serra Verde Express by Timon91, on Flickr

29. Nog maar een keertje het uitzicht dan :D

Afbeelding
View from the Serra Verde Express by Timon91, on Flickr

Het stuk hierna is vrij onspectaculair en vooral heet. Vlak voor aankomst komt de rijtuigbegeleider nog vertellen dat iedereen die met de bus terug moet naar Curitiba en nog geen kaartje heeft het beste maar door kan lopen naar het busstation, aangezien er niet veel bussen naar Curitiba rijden en de ruimte beperkt is. Goeie tip, ik behoor namelijk tot de doelgroep ;) We komen met drie kwartier vertraging in Morretes aan, na een rit van 3:45 uur. Morretes zelf is een gezellig klein gat, iedereen die met de trein weer terug gaat brengt er een paar uur door en zal er waarschijnlijk uitgebreid de heilige Braziliaanse lunch nuttigen. Ikzelf loop stevig door naar het busstation, wat 10 minuten lopen is. Op het schattige busstationnetje koop ik een kaartje naar Curitiba, wat aanzienlijk goedkoper is dan het treinkaartje ;) Bij een "lanchonete" (snackbar) haal ik een pão de queijo (kaasbroodje) en een Guaraná (frisdrank), ik heb nog een half uurtje tot dat de bus vertrekt. Inderdaad, terwijl ik van de serene atmosfeer geniet druppelen er langzaam maar zeker vele andere treintoeristen binnen en al gauw staat er een lange rij bij de kaartverkoop. Op tijd komt de bus opdagen en deze zit zoals verwacht helemaal vol. De rit terug naar Curitiba gaat gestaag omhoog en is een stuk sneller dan de trein. Om 14:15 sta ik weer op het bus/treinstation van Curitiba, 6 uur na vertrek uit dit "rodoferroviária".

30. Het busstation wordt nog verbouwd voor het WK, maar dat is uiteraard nog lang niet af. Dit geldt overigens voor veel infrastructuurprojecten in Brazilië: de ambitie was om het voor het WK af te hebben, in de praktijk zijn ze nog lang niet klaar of zijn ze überhaupt nog niet begonnen.

Afbeelding
Rodoviária, Curitiba by Timon91, on Flickr

31. Dit stuk is wel af, boven zitten de kantoortjes van de busbedrijven.

Afbeelding
Rodoviária, Curitiba by Timon91, on Flickr

32. Catarinense, het grootste busbedrijf van de staat Santa Catarina, is het bedrijf wat mij naar Florianópolis gaat brengen. Florianópolis ligt zo'n 300 km zuidelijker, de rit duurt afhankelijk van het verkeer 4 á 5 uur met één stop, in Joinville. Elk uur rijdt er wel een bus heen vanuit hier, dus heel lang hoef ik niet te wachten.

Afbeelding
Rodoviária, Curitiba by Timon91, on Flickr

Na een rustige rit door de prachtige heuvels en een mooie ondergaande zon arriveer ik om half 8 's avonds in de betonnen busbak van Florianópolis. Florianópolis ligt grotendeels op een eiland en is een populaire bestemming, vooral vanwege de vele, vele stranden. Nu is het laagseizoen en dus betrekkelijk rustig, al is het weer vaak nog steeds meer dan prima om naar het strand te gaan :) Naar het vasteland - door de bewoners aangeduid als "continente" - is er één brug, waar vrijwel permanent file staat. De oude brug staat er ook nog steeds, maar is al jaren niet meer in gebruik - hierover later meer. Ik ben iets eerder op het busstation dan mijn studiegenoot, dus ik zoek een stoeltje op om nog wat tijd te doden. De buschauffeur dacht volgens mij dat hij smeltende ijsblokjes vervoerde, hij reed namelijk suïcidaal hard en dus waren we er wat eerder dan gedacht.

33. Het busstation na aankomst. Ook de brug naar continente staat er mooi op.

Afbeelding
Rodoviária, Florianópolis by Timon91, on Flickr

Met de stadsbus gaan we naar het studentenhuis van mijn vriend, maar al z'n huisgenoten zijn nog bij een of ander zuipkamp in Paraná, dus we vervolgen snel onze weg naar een gezellig terras in de buurt. Florianópolis is een studentenstad, dus goedkope drinkgelegenheden zijn er genoeg. Om half 2 lig ik dan eindelijk in m'n bed, na een lange dag.

In Florianópolis blijf ik drie nachten, dus twee volledige dagen. De eerste dag gaan we samen op stap, de tweede dag moet mijn vriend nog aan het werk en zal ik mezelf moeten vermaken. Ik heb tijdens deze twee dagen aardig wat foto's gemaakt in de stad en op het eiland. Van dit verblijf volgen nog 18 foto's, de volledige set met alle 44 foto's is op Flickr te vinden. Voor de volledigheid kun je hier een kaartje van Florianópolis vinden.

34. De kathedraal bij Praça XV de Novembro. Op dit plein staat overigens een 1000 jaar oude boom, die zowat de belangrijkste toeristische attractie van de stad zelf is. Inderdaad, het centrum zelf is niet heel bijzonder, de bezoekers komen hier vooral voor het strand.

Afbeelding
Catedral Metropolitana de Florianópolis by Timon91, on Flickr

35. Desondanks vind ik het centrum niet verkeerd. Er zijn een paar voetgangersstraten die best gezellig zijn en de sfeer is prettig. Florianópolis is bovendien een redelijk veilige stad; de relatief weinige armoede bevindt zich vooral op continente en dat is ook de reden waarom de eilanders het niet zo op het vasteland hebben. Ik vind de sfeer in het centrum heel relaxed en bovendien Europees aanvoelen, de armoede van São Paulo voelt heel ver weg.

Afbeelding
Centro, Florianópolis by Timon91, on Flickr

36. Zoals ik al zei is er nog een tweede brug tussen continente en het eiland. Dit is een goed voorbeeld van een Braziliaans Lange Termijn Project. Eerst hebben ze de brug twee decennia lekker laten wegroesten nadat de nieuwe brug geopend werd, daarna kwam het plan om er een fiets/voetgangersbrug van te maken. Ergens in de jaren 90 zijn ze begonnen met het verbouwen van de brug, maar uiteraard is er nog maar weinig gebeurd in de tussentijd.

Afbeelding
Ponte Hercílio Luz, Florianópolis by Timon91, on Flickr

37. Na een flinke ochtend lopen in het centrum van Floripa, zoals de stad kortweg wordt genoemd, kunnen we 's middags de auto lenen van een inmiddels gearriveerde, compleet geradbraakte huisgenoot om het eiland een beetje te verkennen. Vanuit het centrum rijden we omhoog een heuvelrug op, vanaf boven heb je een mooi uitzicht op Lagoa da Conceição, een binnenmeertje op het eiland. Let ook op de grote zandduinen in de verte. Het weer aan deze kant van het eiland is helaas wel een stuk minder, maar het is in ieder geval nog droog.

Afbeelding
Lagoa da Conceição, Florianópolis by Timon91, on Flickr

38. Een standbeeld wat de lokale cultuur goed weergeeft: zwembroek en surfplank!

Afbeelding
Statue of a surfer, Praia Mole, Florianópolis by Timon91, on Flickr

39. Het rustige strand. Ondanks de wolken is het een aangename 25 graden, het is lekker om hier even te zwemmen.

Afbeelding
Praia Mole, Florianópolis by Timon91, on Flickr

40. 's Avonds drinken we wat bij een uitspanning bij Lagoa da Conceição, het koelt maar weinig af na zonsondergang. De zon gaat overigens wel vroeg onder, het is immers bijna winter.

Afbeelding
Lagoa da Conceição by night by Timon91, on Flickr

De volgende ochtend ontbijt ik rustig met een huisgenoot van mijn vriend. Zelf is hij al haastig richting universiteit vertrokken, hij heeft een lange dag voor de boeg. Eerst ga ik naar de kapper, waar het knippen vrij lastig gaat omdat de kapster al staande ongeveer net zo lang is als ik, onderuit gezakt in de kappersstoel op de laagste stand :lol: Na 40 moeizame minuten word ik uit mijn benarde positie bevrijd en ga ik weer op stap ;)

41. Vlakbij huis ligt er een leuk stadspark, door de dichte begroeiing hoor en zie je nauwelijks iets van de drukke weg die er langs loopt.

Afbeelding
Parque Ecológico do Córrego Grande, Florianópolis by Timon91, on Flickr

42. Met de bus ga ik naar Barra da Lagoa, een dorpje aan de Atlantische kust. Er loopt hier een mooi kustpad naar een rotspartij, prima wandeling zo :)

Afbeelding
Barra da Lagoa, Florianópolis by Timon91, on Flickr

43. Uitzicht richting Barra da Lagoa.

Afbeelding
Barra da Lagoa, Florianópolis by Timon91, on Flickr

44. De rotspartij in kwestie. Ansich niet heel bijzonder, maar de wandeling was leuk.

Afbeelding
Barra da Lagoa, Florianópolis by Timon91, on Flickr

45. Terug in Barra da Lagoa. Elke 30 minuten rijdt er een stadsbus naar de busterminal bij Lagoa da Conceição, vanaf waar er aansluitende bussen naar de centrale busterminal rijden.

Afbeelding
Barra da Lagoa, Florianópolis by Timon91, on Flickr

46. Kreekmonding met veel vissers. Deze kreek verbindt overigens Lagoa da Conceição met de oceaan.

Afbeelding
Barra da Lagoa, Florianópolis by Timon91, on Flickr

47. Na een rustige lunch en een busritje van een klein uur ben ik weer terug in het centrum van Floripa. Ik had nog de tip gekregen om eens achter de evenementenhal te kijken voor een mooi uitzicht over de baai, dus dat heb ik maar gedaan. Eerst moet de drukke snelweg nog overgestoken worden, vanaf de voetgangersbrug heb je een mooi uitzicht richting het centrum, de busterminals, beide bruggen en continente.

Afbeelding
View over Florianópolis by Timon91, on Flickr

48. Het uitzicht over de baai mag er zeker wezen!

Afbeelding
Bay view, Florianópolis by Timon91, on Flickr

49. Voetgangersstraat in het centrum. Ik heb nieuwe schoenveters nodig, maar net als in São José dos Campos blijken die hier onvindbaar. Vreemd, maar wel weer typisch voor Brazilië :P

Afbeelding
Centro, Florianópolis by Timon91, on Flickr

50. In het Museu Histórico de Santa Catarina, gehuisvest in dit mooie gebouw, is nog een interessante tentoonstelling over het begin van het vliegverkeer tussen Europa en Zuid-Amerika.

Afbeelding
Museu Histórico de Santa Catarina, Florianópolis by Timon91, on Flickr

Hierna is het mooi geweest en neem ik de bus terug naar de universiteit. Thuis chill ik wat met de huisgenoten van m'n studiegenoot, totdat hij zelf ook thuiskomt. Hierna is het spullen pakken, biertje drinken, filmpje kijken en nog wat laatste dingetjes uitzoeken en tenslotte niet al te laat naar bed!

De volgende ochtend staan we bijtijds op, douchen en ontbijten rustig. Iets na negenen krijgen we een lift van een huisgenoot naar het rodoviária van Floripa, waar we bij Catarinense buskaartjes halen voor de bus naar Blumenau, onze volgende bestemming! Ook wissel ik nog wat Reais voor Dollars, die komen later nog van pas.

51. Het rodoviária van Florianópolis, erg rustig.

Afbeelding
Rodoviária, Florianópolis by Timon91, on Flickr

Florianópolis verlaten we on-Braziliaans stipt, namelijk 5 minuten te vroeg. De bus is vrijwel leeg, nog geen kwart van de stoelen is bezet. De busrit naar Blumenau is rustig en het landschap is mooi. Blumenau ligt zo'n 150 km verderop, de rit voert deels over de snelweg, deels over tweebaanswegen en duurt in totaal - ondanks een beetje file op de snelweg - 2,5 uur. In Blumenau arriveren we om half 1, op dit punt pakken we in het volgende deel de draad weer op!

Dit was het dus voor het eerste deel, ik hoop het geheel in een paar delen te verwerken. Hoeveel reisdagen er per deel worden afgelegd zal afhangen van de hoeveelheid reisfoto's per etappe. Het aantal toeristenkiekjes in de series op Flickr kan dus flink verschillen per deel. Overigens was de Serra Verde Express de enige treinrit van de gehele reis, dus dat hebben jullie alvast gehad ;)

Hopelijk vonden jullie het wat, laat maar weten wat jullie ervan vonden ;) Bedankt voor het lezen! :D
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door Suus »

Hele mooi verslag en (uiteraard) ook weer hele mooie foto's. :pos:

Maar ik begin na al je verslagen wel het idee te krijgen dat alle Braziliaanse busterminals betonnen bunkers met een rubberen noppenvloer zijn :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door julsteren »

Geweldig weer! *bus*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door isadora »

Wat een verrassing, weer een schitterend verslag van Timon91.
Dan schuif ik alles even opzij, om er voor te gaan zitten.
En weer is het smullen geblazen, kijk zeker uit naar de vervolgdelen.

En dat niet in laatste plaats, omdat Bolivia op het programma staat.
Het land, dat als eerste op onze eigen rondreis door Zuid-Amerika stond in 2010.
En waarvan de tickets al in huis waren, toen bekend werd, dat ik leukemie had.

Ik blijf je verslagen voor dit forum ongekend vinden. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door Etienne »

Schitterende foto's *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door Srananbloke »

Weer erg fijn verslag! :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door Daniel »

Prachtig verslag weer zeg! :pos:

Dat je het drie uur in die toeristentrein uitgehouden hebt trouwens, de stoeltjes zien er voor zo'n lange rit niet al te comfortabel uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door Milco »

Prachtig verslag en zeker interessant om (ook over een tijdje nog eens) door te lezen! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21332
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag weer. :pos:
Maar ik had wel een foto van die 1000 jaar oude boom verwacht. :P
En jammer dat je maar 1 treinreis had gedurende de hele reis. Bolivia heeft wel een aantal spoorlijnen zie ik.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door BrengMe »

Mooie foto's!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door fogeltje »

Prachtige foto's *bus* Ik ga morgen avond even goed zitten voor het verhaal.
"Een touringcar is geen bus"
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door tsov »

Alweer zo'n geslaagde reportage! *O*
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door Karl »

Top. Leuke afwisseling(en) tussen tekst en foto's en tussen wat vervoersdingen en de omgeving. Curitiba is inderdaad bekend voor het BRT systeem. In veel Zuid-Amerikaanse steden rijden bussen als metro's rond, werkt daar als een tierelier. Dat komt met name omdat de kosten voor arbeid (vier buschauffeurs ipv één metrobestuurder) veel lager zijn dan in Europa.

Ben benieuwd naar de rest!
Het is een spectrum.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door Timon91 »

Bedankt iedereen voor de toffe reacties!
Bee schreef:Maar ik begin na al je verslagen wel het idee te krijgen dat alle Braziliaanse busterminals betonnen bunkers met een rubberen noppenvloer zijn :')
Je zit er niet ver naast :')
isadora schreef:En dat niet in laatste plaats, omdat Bolivia op het programma staat.
Het land, dat als eerste op onze eigen rondreis door Zuid-Amerika stond in 2010.
En waarvan de tickets al in huis waren, toen bekend werd, dat ik leukemie had.
Wederom bedankt ;) Maar jeetje, dat is niet mis! :shock: Jullie zijn toen neem ik aan niet meer geweest? Staat het nog wel op de planning om ooit te doen? Ik kan het je van harte aanbevelen namelijk ;)
Daniel schreef:Dat je het drie uur in die toeristentrein uitgehouden hebt trouwens, de stoeltjes zien er voor zo'n lange rit niet al te comfortabel uit.
Het uitzicht maakte een hoop goed :) Bovendien was het niet zo heel heet, dat scheelde enorm.
Meltrain schreef:Maar ik had wel een foto van die 1000 jaar oude boom verwacht. :P
En jammer dat je maar 1 treinreis had gedurende de hele reis. Bolivia heeft wel een aantal spoorlijnen zie ik.
Het plein zelf is nogal donker en guur, dus daar heb ik de camera maar even in m'n tas gehouden. Het is bovendien toch veel te donker daar om een fatsoenlijke foto te maken :')

Bolivia heeft wel spoorlijnen, Argentinië ook, maar het is er om verschillende redenen niet van gekomen.
Karl schreef:Top. Leuke afwisseling(en) tussen tekst en foto's en tussen wat vervoersdingen en de omgeving. Curitiba is inderdaad bekend voor het BRT systeem. In veel Zuid-Amerikaanse steden rijden bussen als metro's rond, werkt daar als een tierelier. Dat komt met name omdat de kosten voor arbeid (vier buschauffeurs ipv één metrobestuurder) veel lager zijn dan in Europa.
Klopt, vrijwel alle stadsbussen hebben ook twee mensen op de bus zitten: een chauffeur en een ticketverkoper. Vrijwel elke bus heeft ook een tourniquet in de bus zitten, bij de ticketverkoper. Wel zo prettig als chauffeur om geen kaartjes te hoeven verkopen, het verkeer vereist al genoeg concentratie :roll:
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door isadora »

Timon91 schreef:....

Wederom bedankt ;) Maar jeetje, dat is niet mis! :shock: Jullie zijn toen neem ik aan niet meer geweest? Staat het nog wel op de planning om ooit te doen? Ik kan het je van harte aanbevelen namelijk ;)

......
Nee, niet meer geweest. Ik moet binnen tien uur in het behandelcentrum kunnen zijn, mocht het even wat minder gaan.
Tja, dan kun je Bolivia wel vergeten. Maar goed, ben blij, dat ik er nog ben, en nog blijer dat we sinds de laatste paar jaar er weer eens op uit kunnen trekken voor leuke tochtjes in Europa.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21332
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door Meltrain »

Timon91 schreef:
Karl schreef:Top. Leuke afwisseling(en) tussen tekst en foto's en tussen wat vervoersdingen en de omgeving. Curitiba is inderdaad bekend voor het BRT systeem. In veel Zuid-Amerikaanse steden rijden bussen als metro's rond, werkt daar als een tierelier. Dat komt met name omdat de kosten voor arbeid (vier buschauffeurs ipv één metrobestuurder) veel lager zijn dan in Europa.
Klopt, vrijwel alle stadsbussen hebben ook twee mensen op de bus zitten: een chauffeur en een ticketverkoper. Vrijwel elke bus heeft ook een tourniquet in de bus zitten, bij de ticketverkoper. Wel zo prettig als chauffeur om geen kaartjes te hoeven verkopen, het verkeer vereist al genoeg concentratie :roll:
Op Wikipedia zie ik dat sommige bushaltes tourniquets hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door Timon91 »

Klopt, hoe het in Curitiba zit weet ik niet, ik heb daar geen stadsbus genomen. M'n reactie was niet helemaal duidelijk, maar ik doelde op stadsbussen in Brazilië in het algemeen ;) Op foto 9 zie je inderdaad tourniquets bij de bushalte, dat heb ik daar overal wel gezien. Of elke bushalte ook echt bemand is (je moet toch ergens een kaartje kunnen kopen) weet ik eerlijk gezegd niet. Bij sommige haltes heb ik wel personeel gezien, bij andere niet, maar het zou ook kunnen dat de buslijn gewoonweg nog niet open was. Ik was immers op een zondagochtend in Curitiba.

@isadora: je gebruikt de tegenwoordige tijd, dat is dus nog steeds zo? Gaat dat ooit helemaal over? Ik ben geen kenner wat betreft medische issues. Gelukkig heeft Europa nog genoeg te bieden, laten we maar zeggen ;) Sterkte in ieder geval!
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Herfst in Zuid-Amerika (1): O litoral do Sul [51]

Bericht door isadora »

Timon91 schreef:....
@isadora: je gebruikt de tegenwoordige tijd, dat is dus nog steeds zo? Gaat dat ooit helemaal over? Ik ben geen kenner wat betreft medische issues. Gelukkig heeft Europa nog genoeg te bieden, laten we maar zeggen ;) Sterkte in ieder geval!
Na vijf jaar vanaf het stellen van de diagnose kunnen ze een indicatie geven. Met mijn ziektebeeld gaat het goed, heb altijd een stabiel bloedbeeld gehouden. Het zijn de dingen er om heen, die me in de praktijk het meest tegen zitten. En ook duren ongemakken veel langer dan voordien. Als ik vroeger een week verkouden was, ben ik dat nu vier weken, en veel vaker/sneller.
Maar, als gezegd, ik ben blij, er nog te zijn, en geniet van elke dag.

En nu als de donder terug on topic . ;)
Dank voor je belangstelling.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten