hidihi schreef:Wubbo schreef:* De verbinding tussen de Dordtse regio en alle bestemmingen in de Randstad wordt trager, minder frequent of meer overstappen
Ach feiten kloppen wel maar het is wel wat kort door de bocht gezien. Natuurlijk wordt de reistijd vanaf Dordrecht CS langer maar een reis eindigt vaak niet in Dordrecht CS. Je hebt vaak na transport (fiets/bus) om thuis te komen. Als je in Oudelandsehoek/Crabbehof/Sterrenburg/Stadspolders woont is station Sterrenburg/Stadspolders veel dichterbij. Dus de tijd die je verliest in de trein maak je goed met natransport.
Reistijd in dienstregeling 2014 (daluren): rechtstreeks Rtd - Ddzd 27 minuten; met overstap (8 minuten, zelfde perron) 24 minuten. In de spits blijft de reistijd hetzelfde, alleen rijdt de rechtstreekse sprinter dan vaker. Reistijd van Rotterdam Centraal naar Dordrecht Stadspolders in dienstregeling 2014: met overstap 23 of 31 minuten. De huidige Sprinter doet Rtd - Ddr in 23 minuten en zal dus nooit sneller in Dordrecht Stadspolders zijn dan de huidige overstapverbinding. Als doorgaande Sprinter kom je dan in ongeveer 28 minuten op Dordrecht Stadspolders, de winst is dus hoogstens 3 minuten. Ik vraag me af of je daarmee je reistijdwinsten haalt. Overigens zul je ook in Dordrecht infra moeten aanleggen: het 6x per uur rijden van een trein uit Zwijndrecht naar Dordrecht Stadspolders lukt niet als je ook nog 11x (reizigerstreinen) + minimaal 2x (goederentreinen) vanuit Dordrecht Zuid in Dordrecht wil komen.
hidihi schreef:Wubbo schreef:* Lage Zwaluwe (dat heel weinig reizigers kent) heeft weinig toegevoegde waarde als IC-station
Lage Zwaluwe heeft toegevoegde waarden in overstapbewegingen(pas als er een aansluiting komt) en niet qua dorp grote. Ik vindt het idee dat passagiers uit Zeeland de HSL niet opkunnen en langs Dord moeten een beetje raar. Het grootste gedeelte van de passagiers gaan er pas in Rotterdam of verder uit. Daarom het idee van de treinaansluiting en Lage Zwaluwe als IC station.
Voor welke overstap: Reizigers uit Roosendaal naar Den Haag stappen over in Rotterdam. Reizigers uit Roosendaal naar Breda stappen al in Roosendaal in de goede trein (of als ze uit Zeeland komen daar over) en de Beneluxtrein stopt ook in Roosendaal dus daar hoef je het ook al niet voor te doen. Het gaat dan hoogstens om de reizigers uit Prinsenbeek, Oudenbosch en Zevenbergen naar Rotterdam en verder, en van Rotterdam Blaak t/m Dordrecht Zuid naar Roosendaal en verder. Maar die stoptreinen komen niet op Lage Zwaluwe (die kap je af in Dordrecht Zuid) dus die mensen moeten dan 2x overstappen...
hidihi schreef:Wubbo schreef: 18x per uur een stoppende trein op 1 spoor (Delft, Delft Zuid) past niet: volgens de geldende planningsnormen is dat maximaal 15x (elke 4 minuten) en waarschijnlijk haal je dat met de halteringstijden op Delft niet eens
Ach de norm van 15x per uur geloof ik wel maar technisch gezien kunnen treinen wel 2 a 3 minuten van elkaar vertrekken. Daarom dacht ik dat 18x per uur wel mogelijk was. Maar als 15 x een absolute eis is dan moet ik het plan een beetje aanpassen.
Vertrekken kan wel op 3 minuten. Maar je bent met wat anders bezig: na vertrek moet de volgende trein aankomen, reizigers in- en uit laten stappen en weer vertrekken. Dat kost allemaal extra tijd, dus 18x per uur ga je nooit halen. 15 waarschijnlijk ook niet als je nog een beetje vertraging wilt kunnen goedmaken. Waarschijnlijk heb je het bij 10 wel zo'n beetje gehad.
hidihi schreef:Wubbo schreef:* Op Den Haag HS gaan de treinen op geen enkele manier passen, je zal daar op een plek zonder ruimte de treinen naar Den Haag Centraal vrij moeten leggen van de treinen uit Laan van NOI
In mijn plan gaan er 6 treinen per uur naar Den Haag CS. Dat is in de huidige situatie ook al zo. Dus het moet wel mogelijk zijn.
Maar je rijdt wel extra treinen uit Laan van NOI (je komt op 12), dus dat het nu past is geen argument.
hidihi schreef:in jouw opzet
Ah, ik heb al een opzet gemaakt? Vertel mij even waar dat staat, dan weet ik ook wat ik geschreven heb!