Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Wubbo »

hidihi schreef:
Wubbo schreef:* De verbinding tussen de Dordtse regio en alle bestemmingen in de Randstad wordt trager, minder frequent of meer overstappen
Ach feiten kloppen wel maar het is wel wat kort door de bocht gezien. Natuurlijk wordt de reistijd vanaf Dordrecht CS langer maar een reis eindigt vaak niet in Dordrecht CS. Je hebt vaak na transport (fiets/bus) om thuis te komen. Als je in Oudelandsehoek/Crabbehof/Sterrenburg/Stadspolders woont is station Sterrenburg/Stadspolders veel dichterbij. Dus de tijd die je verliest in de trein maak je goed met natransport.
Reistijd in dienstregeling 2014 (daluren): rechtstreeks Rtd - Ddzd 27 minuten; met overstap (8 minuten, zelfde perron) 24 minuten. In de spits blijft de reistijd hetzelfde, alleen rijdt de rechtstreekse sprinter dan vaker. Reistijd van Rotterdam Centraal naar Dordrecht Stadspolders in dienstregeling 2014: met overstap 23 of 31 minuten. De huidige Sprinter doet Rtd - Ddr in 23 minuten en zal dus nooit sneller in Dordrecht Stadspolders zijn dan de huidige overstapverbinding. Als doorgaande Sprinter kom je dan in ongeveer 28 minuten op Dordrecht Stadspolders, de winst is dus hoogstens 3 minuten. Ik vraag me af of je daarmee je reistijdwinsten haalt. Overigens zul je ook in Dordrecht infra moeten aanleggen: het 6x per uur rijden van een trein uit Zwijndrecht naar Dordrecht Stadspolders lukt niet als je ook nog 11x (reizigerstreinen) + minimaal 2x (goederentreinen) vanuit Dordrecht Zuid in Dordrecht wil komen.
hidihi schreef:
Wubbo schreef:* Lage Zwaluwe (dat heel weinig reizigers kent) heeft weinig toegevoegde waarde als IC-station
Lage Zwaluwe heeft toegevoegde waarden in overstapbewegingen(pas als er een aansluiting komt) en niet qua dorp grote. Ik vindt het idee dat passagiers uit Zeeland de HSL niet opkunnen en langs Dord moeten een beetje raar. Het grootste gedeelte van de passagiers gaan er pas in Rotterdam of verder uit. Daarom het idee van de treinaansluiting en Lage Zwaluwe als IC station.
Voor welke overstap: Reizigers uit Roosendaal naar Den Haag stappen over in Rotterdam. Reizigers uit Roosendaal naar Breda stappen al in Roosendaal in de goede trein (of als ze uit Zeeland komen daar over) en de Beneluxtrein stopt ook in Roosendaal dus daar hoef je het ook al niet voor te doen. Het gaat dan hoogstens om de reizigers uit Prinsenbeek, Oudenbosch en Zevenbergen naar Rotterdam en verder, en van Rotterdam Blaak t/m Dordrecht Zuid naar Roosendaal en verder. Maar die stoptreinen komen niet op Lage Zwaluwe (die kap je af in Dordrecht Zuid) dus die mensen moeten dan 2x overstappen...
hidihi schreef:
Wubbo schreef: 18x per uur een stoppende trein op 1 spoor (Delft, Delft Zuid) past niet: volgens de geldende planningsnormen is dat maximaal 15x (elke 4 minuten) en waarschijnlijk haal je dat met de halteringstijden op Delft niet eens
Ach de norm van 15x per uur geloof ik wel maar technisch gezien kunnen treinen wel 2 a 3 minuten van elkaar vertrekken. Daarom dacht ik dat 18x per uur wel mogelijk was. Maar als 15 x een absolute eis is dan moet ik het plan een beetje aanpassen.
Vertrekken kan wel op 3 minuten. Maar je bent met wat anders bezig: na vertrek moet de volgende trein aankomen, reizigers in- en uit laten stappen en weer vertrekken. Dat kost allemaal extra tijd, dus 18x per uur ga je nooit halen. 15 waarschijnlijk ook niet als je nog een beetje vertraging wilt kunnen goedmaken. Waarschijnlijk heb je het bij 10 wel zo'n beetje gehad.
hidihi schreef:
Wubbo schreef:* Op Den Haag HS gaan de treinen op geen enkele manier passen, je zal daar op een plek zonder ruimte de treinen naar Den Haag Centraal vrij moeten leggen van de treinen uit Laan van NOI
In mijn plan gaan er 6 treinen per uur naar Den Haag CS. Dat is in de huidige situatie ook al zo. Dus het moet wel mogelijk zijn.
Maar je rijdt wel extra treinen uit Laan van NOI (je komt op 12), dus dat het nu past is geen argument.
hidihi schreef:in jouw opzet
Ah, ik heb al een opzet gemaakt? Vertel mij even waar dat staat, dan weet ik ook wat ik geschreven heb!
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door hidihi »

Ik heb nooit gezegd dat de trein naar Dord snel is. Het idee is om reizigers een rechtstreekse verbinding naar stadspolders/sterrenburg te bieden dus aantrekkelijkere stations te maken(mensen stappen in Dordrecht CS niet snel over). Want voor vele reizigers is qua fietsreistijd busreistijd van woning naar station Sterrenburg/stadspolders veel aantrekkelijker.

Je hebt inderdaad vanaf Rotterdam zowel naar Roosendaal/zeeland als naar overig brabant ieder twee directe reis mogelijkheden. In mijn plan is dat mocht je de trein missen dat je 15 minuten wacht op een andere IC die ook in Lage Zwaluwe stopt en vanaf Lage Zwaluwe dan overstapt op een van andere trein. Ik zal een paar voorbeelden geven.

Je reis naar Roosendaal en je mist in Rotterdam de IC naar Vlissingen: Stap op de IC naar Venlo en stap in Lage Zwaluwe over op de stoptrein naar Roosendaal

Je reis naar Tilburg en je mist in Rotterdam de IC naar Venlo: Stap op de IC naar Vlissingen en stap in Lage Zwaluwe over op de IC naar Zwolle

Kort samengevat hoef je geen 30 minuten te wachten als je een trein mist. Deze opzet zie je in limburg ook maar daar wordt station Sittard gebruikt voor deze opzet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door reisthijs »

Al met al kom je dan een minuut of 5 eerder op je bestemming aan dan wanneer je op de volgende rechtstreekse trein zou wachten. Vind je het niet een beetje overdreven om aan zo'n klein voordeel zo veel waarde te hechten?
hidihi schreef:Ik heb nooit gezegd dat de trein naar Dord snel is..
Nee, maar dat die trein niet snel is, dat is wel een groot nadeel van jouw plan.
hidihi schreef:(mensen stappen in Dordrecht CS niet snel over)
Voor een kwartier tijdwinst willen de meeste mensen echt wel overstappen. Voor die kleine groep reizigers die per se zonder overstappen naar Den Haag moet kunnen is 2x/uur een stoptrein wel genoeg.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door OVinspecteur »

http://www.drechtsteden.nl/de-drechtste ... eede-kamer

Blijkbaar wil Mansveld in de nieuwe vervoersconcessie nog steeds niets opnemen dat de NS ervan weerhoudt om met enkel stoptreinen te gaan rijden en laat ze verder niets meer van zich horen. :neg: :evil:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Geert »

En terecht. Het enige nadeel is dat de verbinding Dordrecht-Breda iets langzamer wordt, terwijl via de HSL rijden voor veel meer reizigers veel grotere tijdswinst oplevert.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Karl »

Als een staatssecretaris (of minister, kabinet) en het controlerend orgaan (tweede kamer) nou eens gaan doen waar ze voor bedoeld zijn: sturen op hoofdlijnen. Als je besluit de ontwikkelfunctie bij een vervoerder neer te leggen, dan heb je er bij neer te leggen dat details niet aan jou zijn. Andere kant van het verhaal is dat MinFin elk jaar een bedrag krijgt om de spaarpot te vullen.
Het is een spectrum.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door OVinspecteur »

Geert schreef:En terecht. Het enige nadeel is dat de verbinding Dordrecht-Breda iets langzamer wordt, terwijl via de HSL rijden voor veel meer reizigers veel grotere tijdswinst oplevert.
Op de route Dordrecht - Breda - Tilburg kan een snelle en directe verbinding gewoon naast die HSL-intercity Den Haag - Eindhoven bestaan, maar dan moet je ze bij de NS en Prorail helaas wel verplichten om na te gaan denken. In de concessie kun je gewoon opnemen welke steden onderling met een IC(-achtige trein) verbonden moeten worden, zonder de details van de dienstregeling in te vullen. Opties genoeg:
- extra IC Eindhoven - Tilburg - Breda doortrekken naar Dordrecht, desnoods met tussenstops als non-stop niet is in te passen;
- treinstelletje van de IJssellijn (Zwolle - Arnhem - Roosendaal) afsplitsen in Breda en naar Dordrecht laten rijden;
- sprinter Den Bosch - Breda als IC door laten rijden naar Dordrecht;
... er is vast wel wat mogelijk!

Dat de staatssecretaris na decennia soebatten en voorstellen doen nog steeds met lege handen aan komt zetten is echt hallucinant.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Suus »

Ik kan mij niet aan de indruk ontdoen dat er vanuit Dordrecht nu echt een grote vraag naar een snelle trein naar Brabant bestaat en andersom.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Geert »

OVinspecteur schreef:In de concessie kun je gewoon opnemen welke steden onderling met een IC(-achtige trein) verbonden moeten worden, zonder de details van de dienstregeling in te vullen.
Maar de vraag is of Dordrecht-Breda v.v. zo belangrijk is dat er een rechtstreekse IC moet zijn die niet stopt op de drie tussenliggende stations. Dordrecht-Rotterdam lijkt me een veel belangrijkere verbinding en die blijft wel gewoon geboden worden met intercity's. En verder wat Karl zegt, het lijkt me niet de bedoeling dat de politiek het spoorboekje gaat maken.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Thom91 »

Gewoon de s2200 doortrekken naar Breda als sprinter, maar op het bord wel als 'Intercity' weergeven. Geen wethouder die het nog snapt en NS verkoopt het als een intercity die overal stopt :D.
Net als de s3000 boven Amr etc.
Komt wel goed schatje.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door OVinspecteur »

Thom91 schreef:Gewoon de s2200 doortrekken naar Breda als sprinter, maar op het bord wel als 'Intercity' weergeven. Geen wethouder die het nog snapt en NS verkoopt het als een intercity die overal stopt :D.
Net als de s3000 boven Amr etc.
Daarmee zou de rechtstreekse verbinding tussen Dordrecht en Tilburg komen te vervallen, maar zoiets kun je wel doen met een extra IC-paar Eindhoven - Breda - Dordrecht.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Thom91 »

Kan me wel wat verschikkelijkers voorstellen.. Er rijden nu zes treinen per uur tussen Breda en Tilburg en dit zal worden opgevoerd naar acht. Kan nooit langer dan 7,5 minuut wachten zijn.
Komt wel goed schatje.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door OVinspecteur »

Geert schreef: Maar de vraag is of Dordrecht-Breda v.v. zo belangrijk is dat er een rechtstreekse IC moet zijn die niet stopt op de drie tussenliggende stations. Dordrecht-Rotterdam lijkt me een veel belangrijkere verbinding en die blijft wel gewoon geboden worden met intercity's. En verder wat Karl zegt, het lijkt me niet de bedoeling dat de politiek het spoorboekje gaat maken.
Een IC naar Tilburg die ook stopt op een paar tussengelegen stations zou wel kunnen, maar NS wil alleen een stoptrein tot Breda. Dus dat is 5X nadeel: extra reistijd door overstappen, risico aansluiting, comfort overstappen, comfort materieel èn extra reistijd door de tussenstations.

Dordrecht, Breda en Tilburg staan alle drie in de top 10 grootste stadsgewesten/grootstedelijke agglomeraties van NL en de reistijd tussen Dordrecht en Tilburg is nu nog 32 minuten. Als je geen IC op deze verbinding wilt hebben, kun je ze net zo goed voor heel NL afschaffen. Natuurlijk is de as naar R'dam en Den Haag zwaarder belast, maar dat staat hier los van.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Daniel »

OV inspecteur schreef:Daarmee zou de rechtstreekse verbinding tussen Dordrecht en Tilburg komen te vervallen, maar zoiets kun je wel doen met een extra IC-paar Eindhoven - Breda - Dordrecht.
Dat eerste is niet erg, daar is echt amper vraag naar. De reizigersvraag op Dordrecht - Breda is er met name op de korte afstand en bestaat naast forensen voor een groot deel uit studenten (voor HBO is Dordrecht zo'n beetje 50/50 op Rotterdam/Breda gericht, forensenverkeer gaat echter in veel sterkere mate naar Rotterdam)
'tis dat het niet mag van de nieuwe HRN concessie, maar voor het reizigersaanbod zou het een best goeie oplossing zijn om de s5000 1x/uur stoppend en 1x/uur non-stop te laten rijden. Hebben alleen reizigers Lage Zwaluwe - Breda echt last van, maar dat zijn geen wereldschokkende aantallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door OVinspecteur »

Daniel schreef:
OV inspecteur schreef:Daarmee zou de rechtstreekse verbinding tussen Dordrecht en Tilburg komen te vervallen, maar zoiets kun je wel doen met een extra IC-paar Eindhoven - Breda - Dordrecht.
Dat eerste is niet erg, daar is echt amper vraag naar. De reizigersvraag op Dordrecht - Breda is er met name op de korte afstand en bestaat naast forensen voor een groot deel uit studenten (voor HBO is Dordrecht zo'n beetje 50/50 op Rotterdam/Breda gericht, forensenverkeer gaat echter in veel sterkere mate naar Rotterdam)
'tis dat het niet mag van de nieuwe HRN concessie, maar voor het reizigersaanbod zou het een best goeie oplossing zijn om de s5000 1x/uur stoppend en 1x/uur non-stop te laten rijden. Hebben alleen reizigers Lage Zwaluwe - Breda echt last van, maar dat zijn geen wereldschokkende aantallen.
Ik citeer: "Analyse toonde aan dat ongeveer de helft van de reizigers op de bestudeerde corridor ooste-lijker dan Breda reist. Een doorkoppeling in Breda van de in variant 5 toegevoegde Intercity-serie op een andere IC serie richting Tilburg biedt het beste product voor de reizigers." (http://www.stedenbaanplus.nl/sites/www. ... drecht.pdf, p11) :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Geert »

OVinspecteur schreef:Dordrecht, Breda en Tilburg staan alle drie in de top 10 grootste stadsgewesten/grootstedelijke agglomeraties van NL en de reistijd tussen Dordrecht en Tilburg is nu nog 32 minuten. Als je geen IC op deze verbinding wilt hebben, kun je ze net zo goed voor heel NL afschaffen. Natuurlijk is de as naar R'dam en Den Haag zwaarder belast, maar dat staat hier los van.
Plaatsen als Utrecht, Almere en Groningen staan ook in die top 10, dat wil nog niet zeggen dat er rechtstreekse intercities tussen Dordrecht en die plaatsen moeten rijden. Er blijft in de plannen nog steeds een rechtstreekse verbinding met Breda, alleen iets langzamer
.
OVinspecteur schreef:Ik citeer: "Analyse toonde aan dat ongeveer de helft van de reizigers op de bestudeerde corridor ooste-lijker dan Breda reist. Een doorkoppeling in Breda van de in variant 5 toegevoegde Intercity-serie op een andere IC serie richting Tilburg biedt het beste product voor de reizigers." (http://www.stedenbaanplus.nl/sites/www. ... drecht.pdf, p11) :wink:
En meteen in de sectie daaronder staat dat een doorkoppeling minder opbrengsten heeft dan kosten...
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door marlies »

Geert schreef: Plaatsen als Utrecht, Almere en Groningen staan ook in die top 10, dat wil nog niet zeggen dat er rechtstreekse intercities tussen Dordrecht en die plaatsen moeten rijden.
Maar die zijn er wel :D Ok ok, 1 keer per dag. Maar toch! ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Daniel »

@OV inspecteur: Verrassend, heb vier jaar Dordrecht - Breda gereisd en toen toch echt veruit de meeste reizigers uit Dordrecht in Breda uit zien stappen. Overigens kende de toenmalige sneltrein (2200) vooral doorgaande reizigers uit Dordrecht naar vooral Prinsenbeek en Breda.
Ben het dus wel eens dat twee sprinters per uur niet de meest optimale variant is, maar een doorgaande IC is er ook niet nodig. Voldoet een s5000 die vanaf Dordrecht alleen in Prinsenbeek stopt niet ook al aan de voorwaarde uit de nieuwe concessie om elk station minstens 2x/uur te bedienen? Dat lijkt de oplossing die voor het merendeel van de reizigers het beste is en je blijft alle stations minstens halfuurlijks bedienen. Die anderhalve treinreiziger van Lage Zwaluwe naar Breda heeft ook nog een lijnbus in het dorp zelf i.p.v. dat station in the middle of nowhere.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door reisthijs »

Dan voldoe je niet aan de concessieeis om elk station 2/u per richting te bedienen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Geert »

Hoe wordt 'richting' gedefinieerd, als elke richting waarvoor ook een spoorlijn ligt, of eerder als 'heen' en 'terug'? Anders wordt het voor een station als Maarn ook nog interessant, dat wordt ook niet in alle richtingen 2x/uur bediend.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Meltrain »

Misschien off-topic, maar ook de verbinding Dordrecht - Rotterdam gaat van 6 naar 4 IC's per uur. Is dat erg?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door OVinspecteur »

Geert schreef:En meteen in de sectie daaronder staat dat een doorkoppeling minder opbrengsten heeft dan kosten...
Daar heb je een punt, maar er wordt geredeneerd met extra treinen bovenop het aanbod dat NS al van plan was te rijden en volgens een model waarbij allerlei investeringskosten gemaakt moeten worden omdat de treinenloop volledig omgegooid zou moeten worden. Oftewel met het bekende kluitje het riet in.

Zoals ik eerder aangaf zijn er veel meer mogelijkheden om dit op te lossen, bijvoorbeeld een IC Eindhoven - Dordrecht, die tussen Breda en Dordrecht ook op de tussengelegen stations stopt (misschien m.u.v. Lage Zwaluwe inderdaad) i.p.v. het doortrekken van de trein uit het noorden. Je hebt dan ook maar 2 treinen per uur nodig.

Daarnaast is het OV volgens mij bijna nergens kostendekkend.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door OVinspecteur »

Meltrain schreef:Misschien off-topic, maar ook de verbinding Dordrecht - Rotterdam gaat van 6 naar 4 IC's per uur. Is dat erg?
Als dat tot propvolle treinen zou leiden komt NS waarschijnlijk uit zichzelf wel met aanpassingen. Is daarom van een andere orde dan het plan om Dordrecht in zuidoostelijke richting helemaal af te koppelen van het IC-net.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:Dan voldoe je niet aan de concessieeis om elk station 2/u per richting te bedienen.
Hoezo niet? Breda Prinsenbeek heeft dan 2x/uur die "sneltrein", Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid worden gewoon bediend door de Sprinter uit Roosendaal en die moet toch ook 2x/uur gaan rijden om voor Zevenbergen en Oudenbosch aan de eisen te voldoen.
Bijkomend voordeel van dit idee: je bent gelijk van de volstrekte overkill af die 4x/uur een Sprinter tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe zou zijn.
Meltrain schreef:Misschien off-topic, maar ook de verbinding Dordrecht - Rotterdam gaat van 6 naar 4 IC's per uur. Is dat erg?
Niet persé, de s1900 hangt er daar nu toch al maar een beetje bij gezien de aansluitingen van overig OV toch al op de vaste kwartiersdienst van s2100 en s2200 zijn afgestemd.
Het is hooguit onhandig voor de aansluitingen richting Utrecht via Rotterdam, daar heb je op het moment dat je de s1900 kunt nemen een wat snellere verbinding (maar het scheelt nog maar 5 minuten).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door OVinspecteur »

marlies schreef:
Geert schreef: Plaatsen als Utrecht, Almere en Groningen staan ook in die top 10, dat wil nog niet zeggen dat er rechtstreekse intercities tussen Dordrecht en die plaatsen moeten rijden.
Maar die zijn er wel :D Ok ok, 1 keer per dag. Maar toch! ;)
Almere en Groningen liggen veel verder weg. Tilburg ligt vlakbij (32 min. nu). Naar Utrecht is de spoorlijn (Breda -) Gorinchem - Utrecht nodig in het verlengde van de MLL.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten