Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Misschien is het gewoon tijd om Lage Zwaluwe als station in zijn geheel te schrappen, en P&R voorzieningen te verplaatsen naar Dordrecht-Zuid. Dit station kan samen met Breda Prinsenbeek worden opgeplust tot IR-halte, en dan kun je gewoon een IR Rotterdam-Dordecht-Breda-Tilburg-Eindhoven inleggen, naast een IC Rotterdam-Venlo die dus Dordrecht overslaat...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Heuj, sneltrein, kom er maar in :-)
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Voor Maarn heeft NS een ontheffing aangevraagd en gekregen. Met richting wordt elke spoorlijn waarop een station ligt zonder stations er tussen bedoeld. Voor Lage Zwaluwe dus Zevenbergen, Dordrecht Zuid en Breda-Prinsenbeek.Geert schreef:Hoe wordt 'richting' gedefinieerd, als elke richting waarvoor ook een spoorlijn ligt, of eerder als 'heen' en 'terug'? Anders wordt het voor een station als Maarn ook nog interessant, dat wordt ook niet in alle richtingen 2x/uur bediend.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Wat hebben reizigers in West-Brabant aan een station in Dordrecht Zuid, dan kunnen ze beter helemaal de auto nemen naar Rotterdam. Daarnaast is er ook geen busverbinding van Lage Zwaluwe/Zevenbergschen Hoek richting Breda en Roosendaal. Sorry, maar ik vind dit echt een zeur-onderwerp, drie stops voor een regionale trein tussen Breda en Dordrecht is volledig acceptabel.Vinny schreef:Misschien is het gewoon tijd om Lage Zwaluwe als station in zijn geheel te schrappen, en P&R voorzieningen te verplaatsen naar Dordrecht-Zuid. Dit station kan samen met Breda Prinsenbeek worden opgeplust tot IR-halte, en dan kun je gewoon een IR Rotterdam-Dordecht-Breda-Tilburg-Eindhoven inleggen, naast een IC Rotterdam-Venlo die dus Dordrecht overslaat...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Niet? Dan mag Veolia dat blauwe lijntje met het nummer 122 ernaast toch wel hoognodig van hun netkaart halen En Zevenbergschenhoek heeft ook gewoon OV. Zelfs nog een luxe voor zo'n klein dorpje: je kunt zowel op de fiets naar lijn 117 als met de buurtbus.Frans F schreef:Daarnaast is er ook geen busverbinding van Lage Zwaluwe/Zevenbergschen Hoek richting Breda
Het is acceptabel als het geboden product aansluit bij de reizigersvraag. Dat doet het dus niet want de meeste reizigers zijn juist doorgaande reizigers hier. Zelfs in de spits is het aantal instappers in Lage Zwaluwe richting Breda minimaal en zijn het de doorgaande reizigers die ervoor zorgen dat de huidige halfuursdienst gerechtvaardigd wordt.Sorry, maar ik vind dit echt een zeur-onderwerp, drie stops voor een regionale trein tussen Breda en Dordrecht is volledig acceptabel.
Richting Dordrecht wil al helemaal geen hond vanuit Lage Zwaluwe en daar zouden dan in de nieuwe concessie 4 Sprinters per uur rijden vanwege de eisen in combinatie met star vasthouden aan het huidige dienstregelingsmodel (en daarmee volledig schrappen van de ICs op Dordrecht - Breda).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Straks blijft er tussen Dordrecht en Breda alleen lokaal vervoer over plus uitloopvervoer vanuit Rotterdam. Daar heb je geen IC voor nodig, net zo min als dat je op de uitlopers tussen Alkmaar en Den Helder of tussen Hoorn en Enkhuizen treinen als IC laat rijden.
Dat er nu nog veel doorgaand vervoer is is logisch omdat de IC direct in Breda eindigt en die uit Dordrecht doorrijdt naar Eindhoven. Straks is dat voorbij, ik denk dat NS daar een juiste inschatting van maakt.
Dat er nu nog veel doorgaand vervoer is is logisch omdat de IC direct in Breda eindigt en die uit Dordrecht doorrijdt naar Eindhoven. Straks is dat voorbij, ik denk dat NS daar een juiste inschatting van maakt.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Lage Zwaluwe heeft voor Randstedelijke begrippen echt waardeloze reizigersaantallen. Het voldoet dus totaal niet aan de verwachting. :YFrans F schreef:Wat hebben reizigers in West-Brabant aan een station in Dordrecht Zuid, dan kunnen ze beter helemaal de auto nemen naar Rotterdam. Daarnaast is er ook geen busverbinding van Lage Zwaluwe/Zevenbergschen Hoek richting Breda en Roosendaal. Sorry, maar ik vind dit echt een zeur-onderwerp, drie stops voor een regionale trein tussen Breda en Dordrecht is volledig acceptabel.Vinny schreef:Misschien is het gewoon tijd om Lage Zwaluwe als station in zijn geheel te schrappen, en P&R voorzieningen te verplaatsen naar Dordrecht-Zuid. Dit station kan samen met Breda Prinsenbeek worden opgeplust tot IR-halte, en dan kun je gewoon een IR Rotterdam-Dordecht-Breda-Tilburg-Eindhoven inleggen, naast een IC Rotterdam-Venlo die dus Dordrecht overslaat...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39211
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Eeh, met doorgaand vervoer doel ik op (zoals ik toch echt al duidelijk aangaf eerder in dit topic) het verkeer uit de richting Dordrecht dat naar Breda zelf wil. Uitloopvervoer uit Rotterdam zal er overigens ook niet echt zijn (hooguit nog naar Dordrecht Zuid, maar die kant uit is de stadsbus al snel aantrekkelijker), je zal nog eerder wat verkeer Zwijndrecht - Breda hebben.Frans F schreef:Straks blijft er tussen Dordrecht en Breda alleen lokaal vervoer over plus uitloopvervoer vanuit Rotterdam. Daar heb je geen IC voor nodig, net zo min als dat je op de uitlopers tussen Alkmaar en Den Helder of tussen Hoorn en Enkhuizen treinen als IC laat rijden.
Dat er nu nog veel doorgaand vervoer is is logisch omdat de IC direct in Breda eindigt en die uit Dordrecht doorrijdt naar Eindhoven. Straks is dat voorbij, ik denk dat NS daar een juiste inschatting van maakt.
Feit blijft dat de meeste reizigers die je in de Sprinter tussen Dordrecht en Breda aantreft niet naar Dordrecht Zuid of Lage Zwaluwe willen. Er is een aandeeltje naar Prinsenbeek vanwege de kantoren aldaar, maar het meeste gaat naar Breda en neemt alleen maar die Sprinter omdat die toevallig tussen twee ICs in vertrekt en nergens ingehaald wordt.
Vandaar dus dat ik kom met het voorstel van een versnelde Sprinter die alleen in Prinsenbeek stopt, voor Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe is echt geen kwartiersdienst nodig en is de Sprinter uit Roosendaal meer dan zat. Bijkomend voordeel van zo´n versnelde Sprinter is dat je bij vertrek uit Dordrecht op de huidige tijden net iets eerder in Breda bent. En precies die minuten kan je heel goed gebruiken: er is nu net geen aansluiting op de s3600 richting Tilburg en v.v. Als je die nog net wel kunt bieden door wat eerder aan te komen is dat ook nog een positief effect wat je er gratis bij krijgt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Het overslan van Lage Zwaluwe kan ik nog wel begrijpen, maar door het overslaan van Dordrecht Zuid moeten reiziegrs van dat station altijd omreizen via Dordrecht indien ze naar Breda willen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3585
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Zie liever dat er tussen Dordrecht en Breda sprinters komen te rijden en dat de s2200 verlengt wordt naar Roosendaal, waarbij deze ook stopt in Zevenbergen en Oudenbosch. Vanuit Lage Zwaluwe is dan geen verbinding met Roosendaal meer, maar dat zie ik niet als een probleem. Ik vind Zevenbergen en Oudenbosch toch iets belangrijker dan Breda-Prinsenbeek. De s5100 kan eventueel keren in Dordrecht Zuid.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Ik zou eerder de s13600 verlengen naar Dordrecht, dan heeft Dordrecht nog een directe verbinding met Breda en Tilburg, en kan de s5000/s15100 eruit tussen Dordrecht en Breda, Dordrecht Zuid heeft dan de s5100 nog voor de rit naar Rotterdam (voor zover daar vraag naar is, ik dacht dat de bus+IC populairder was in Dordrecht Zuid), en Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe en Breda Prinsenbeek hebben een betere verbinding naar plaatsen verder dan Breda.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
En dan stopt de s13600 niet te Ddzd?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Als je het goed wilt doen moet je de s1900 van Den Haag via Eindhoven naar Maastricht sturen, en de s800 van Alkmaar via Eindhoven naar Venlo. Je kunt dan een nieuwe s1800 inleggen Den Haag-Rotterdam-HSL-Breda-Tilburg-Eindhoven-Venlo-Mönchengladbach-Köln. Die kun je in Eindhoven dan cross-platform aansluiten op de s3500 Heerlen-Schiphol.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Er gaan veel meer mensen uit Zuid-Limburg naar Amsterdam dan naar Rotterdam-Den Haag.
4 IC's Rotterdam-Eindhoven is gezien het aantal reizigers tussen Breda en Eindhoven voorlopig niet realistisch.
4 IC's Rotterdam-Eindhoven is gezien het aantal reizigers tussen Breda en Eindhoven voorlopig niet realistisch.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Jawel, deze stopt gewoon op alle tussengelegen haltes tussen Ddr en Bd.Meltrain schreef:En dan stopt de s13600 niet te Ddzd?
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Toch staan extra IC's tussen Breda en Eindhoven al een tijdje op de wensenlijst van NS.Frans F schreef:4 IC's Rotterdam-Eindhoven is gezien het aantal reizigers tussen Breda en Eindhoven voorlopig niet realistisch.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Maar op deze manier heb je zowel de verbinding van (zuid holland/west brabant) en (noord holland/utrecht) naar zowel noord limburg als zuid limburg.Frans F schreef:Er gaan veel meer mensen uit Zuid-Limburg naar Amsterdam dan naar Rotterdam-Den Haag.
4 IC's Rotterdam-Eindhoven is gezien het aantal reizigers tussen Breda en Eindhoven voorlopig niet realistisch.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Klopt, maar dat is een jaar of tien geleden eerder geprobeerd door de trein van Den Haag naar Heerlen te laten rijden. Was geen succes omdat iedereen uit Zuid-Limburg toen de trein richting Amsterdam nam en die naar Den Haag grotendeels leeg was.
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Meer op de wensenlijst van de Provincie Brabant.Wubbo schreef:Toch staan extra IC's tussen Breda en Eindhoven al een tijdje op de wensenlijst van NS.
Maar het vervoer uit Brabant is realistisch gezien tot Breda onvoldoende.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL
Het staat ook al een hele tijd op het wensenlijstje van de Rijksoverheid. Een kwartierdienst lijkt ook volkomen terecht tussen Breda en Eindhoven.
Mij lijkt een nieuwe IC Dordrecht-Eindhoven (in Breda aansluitend op de ICd uit Amsterdam) nog steeds de meest voor de hand liggende oplossing.
Mij lijkt een nieuwe IC Dordrecht-Eindhoven (in Breda aansluitend op de ICd uit Amsterdam) nog steeds de meest voor de hand liggende oplossing.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden
NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden
1 juli 2014
Vanaf de dienstregeling 2016 wil NS de intercity Den Haag - Venlo vervangen door een snelle intercity Den Haag - Eindhoven via de HSL. Dordrecht dreigt daardoor een intercity richting Breda te verliezen. Tegenover Mansveld heeft NS echter aangegeven dat NS ook in de toekomst een intercity via Dordrecht naar Breda wil aanbieden.
"Het streven van NS en de regio is om naast de sprinterverbindingen tussen Dordrecht en Breda minimaal een uursverbinding met een intercity te realiseren. Hiervoor zijn op dit moment nog verschillende oplossingsrichtingen in beeld" schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer. Lees verder
1 juli 2014
Vanaf de dienstregeling 2016 wil NS de intercity Den Haag - Venlo vervangen door een snelle intercity Den Haag - Eindhoven via de HSL. Dordrecht dreigt daardoor een intercity richting Breda te verliezen. Tegenover Mansveld heeft NS echter aangegeven dat NS ook in de toekomst een intercity via Dordrecht naar Breda wil aanbieden.
"Het streven van NS en de regio is om naast de sprinterverbindingen tussen Dordrecht en Breda minimaal een uursverbinding met een intercity te realiseren. Hiervoor zijn op dit moment nog verschillende oplossingsrichtingen in beeld" schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer. Lees verder
-
- Berichten: 3585
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden
De s2200 doortrekken lijkt mij het meest logisch, dan heeft Breda ook een directe verbinding met Blaak, Delft en Leiden. Misschien een optie om in de spits door te rijden naar Tilburg uni, Tilburg en Eindhoven.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden
Een uurdienst is wel wat karig, niet meer van deze tijd voor een binenlandse verbinding, en de Benelux nog trager maken is ook geen goed idee.
Het wachten is nog steeds op een fatsoenlijke oplossing.
Het wachten is nog steeds op een fatsoenlijke oplossing.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden
De 2200 is gewoon een halfuursdienst die nu tot Ddr rijdt. Waarom zou je m dan maar 1x per uur doortrekken naar Bd? Trek m dan gewoon 2x per uur door.
Re: NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden
Nee, gewoon lekker de Benelux-Plus via Dordrecht laten karren, want die trein is nog niet traag genoeg .
De mortuis nil nisi bene
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten