Station BleiZo komt er

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Station BleiZo komt er

Bericht door Thom91 »

In Den Haag is gisteravond bekend gemaakt dat station BleiZo alsnog gebouwd gaat worden. Om de krapte in de dienstregeling te vermijden zal de IC gaan stoppen te Zoetermeer.

http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/ ... 2014D22378
Komt wel goed schatje.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door donny2290 »

Mooi dat Zoetermeer weer een intercity station wordt. Zullen ze blij mee zijn daar, overdag 8x per uur een trein dus in beide richtingen.
Ov liefhebber, reizen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Jef400 »

Qua inwonersaantal wel verdiend. Wel een krakeling en geen IC is inderdaad ietwat vreemd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door groningen »

Het nieuwe station komt dan bij de Cobaltstraat.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door iljitsch »

En wederom worden de treinen slomer. Hoera.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Frans F »

@ilijitsch
In een land als Nederland moet je het van frequenties hebben niet van hoge snelheid.
spoorpat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 21:37

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door spoorpat »

En in tegenstelling tot eerdere berichten blijft Zoetermeer Oost ook gewoon open.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door reisthijs »

donny2290 schreef:Zullen ze blij mee zijn daar, overdag 8x per uur een trein dus in beide richtingen.
Ik lees nergens of er iets is afgesproken over de frequentie. Misschien hoeven er maar 2 IC's in Zoetermeer te stoppen, dan krijgen we een beetje de oude sneltrein terug.
JeffreyMeijer schreef:Qua inwonersaantal wel verdiend.
Inwonertal zegt helemaal niets over het wel of niet "verdienen" van een IC-stop.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door huibf »

BleiZo. Ik mag toch aannemen dat dit een werknaam is. Waar ligt BleiZo.
of is het een samenvoegsel van dorpen met afkortingen?
of een dierentuin, waarvan Zoo verkeerd is geschreven.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door reisthijs »

Zoetermeer-Bleiswijk is de meest voor de hand liggende stationsnaam.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door baladid »

In Zoetermeer zullen ze nu wel ZoBlei zijn....
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Obus »

iljitsch schreef:En wederom worden de treinen slomer. Hoera.
Op dit moment duurt Ut - Gvc 0:38, dat wordt dan waarschijnlijk 0:40. Dat is inderdaad een verslechtering, maar nou ook weer geen catastrofe. Reizigers uit Ztm winnen daarentegen ca. vijf minuten in de richting van Utrecht en ca. drie minuten in de richting van Gvc.
De mortuis nil nisi bene
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door waldo79 »

Ik vrees dat de tijdwinst nogal gaat tegenvallen richting Ut :lol: De aansluiting in Gd biedt nu een snelle overstap van Sprinter op IC en het scheelt maar 2 stops :o
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door iljitsch »

Frans F schreef:@ilijitsch
In een land als Nederland moet je het van frequenties hebben niet van hoge snelheid.
Er zijn twee manieren waarop je kan reizen: naar het station wanneer het jou uitkomt en dan in de eerste trein stappen, of vantevoren plannen welke trein je neemt en dan zorgen dat je op tijd op het station bent.

Voor korte reizen met frequenties van per kwartier of sneller is het eerste model logischer. Bij lange reizen en/of wanneer de frequentie halfuurlijks of minder is is het tweede model logischer.

Wat je dus ziet is dat er geoptimaliseerd wordt op korte reizen. Da's leuk voor de mensen in de randgemeenten, maar voor iemand die middenin een grote stad woont en voornamelijk naar andere grote steden reist per trein schiet dit allemaal bepaald niet op.

In het verleden bestonden beide modellen tot op zekere hoogte naast elkaar, maar de intercity's worden alleen maar slomer om al die stoptreinen of wat we vroeger sneltreinen noemden een plek te kunnen geven.

Het trieste is dat de trein het op de korte afstand toch nooit wint van de auto, en zo z'n voordeel op de lange afstand (140 of sneller kunnen rijden van/naar de binnensteden) kwijtraakt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Suus »

JeffreyMeijer schreef:Qua inwonersaantal wel verdiend. Wel een krakeling en geen IC is inderdaad ietwat vreemd.
Nee, dat is volkomen te verklaren. Naar Den Haag zijn de meeste reizigers sneller met de RandstadRail, die in elke wijk ten noorden van het spoor (behalve Noordhove) stopt. Voor de overige reizigers richting Gouda en Utrecht zijn vier sprinters per uur voldoende én je hebt meteen een reden om de sprinter 4x/uur te kunnen rijden, want je raakt met Zoetermeer een behoorlijke voorraad reizigers. Met een intercitystop in Zoetermeer gaat het hele verdienmodel van die spoorlijn op zijn kop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door waldo79 »

iljitsch schreef:Het trieste is dat de trein het op de korte afstand toch nooit wint van de auto, en zo z'n voordeel op de lange afstand (140 of sneller kunnen rijden van/naar de binnensteden) kwijtraakt.
Niet zo pessimistisch, op veel centrum - centrum verbindingen wint de trein het van de auto.
De auto wint juist op de verbindingen die met het OV enorm tijdrovend zijn, van bedrijventerrein in stad A naar dorp B 8-)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door reisthijs »

Deze extra stop is dus eigenlijk niet in de huidige dienstregeling in te passen zonder (gedeeltelijke) spoorverdubbeling. Met vier sporen op Ztm - Ztmo - BleiZo kan de IC daar prima de sprinter inhalen zonder dat het die sprinter veel extra rijtijd kost.

Kunnen ze hier niet dezelfde oplossing toepassen als in Houten? Een tram laten rijden over een extra spoortje tussen BleiZo en Zoetermeer Oost en dat spoortje dan later integreren in de spoorverdubbeling.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Frans F »

iljitsch schreef: Wat je dus ziet is dat er geoptimaliseerd wordt op korte reizen. Da's leuk voor de mensen in de randgemeenten, maar voor iemand die middenin een grote stad woont en voornamelijk naar andere grote steden reist per trein schiet dit allemaal bepaald niet op.

Het trieste is dat de trein het op de korte afstand toch nooit wint van de auto, en zo z'n voordeel op de lange afstand (140 of sneller kunnen rijden van/naar de binnensteden) kwijtraakt.
Ook in grotere landen als Duitsland en Engeland zit de grote reizigersgroei anders al sinds jaar en dag volledig in het korte afstand vervoer en blijft het lange afstand vervoer op zijn best constant.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door iljitsch »

Oorzaak of gevolg?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Thom91 »

Vraag me meer af wat de toegevoegde waarde van dit station is. Vorig jaar is de hele ontwikkeling van vastgoed & panden rond dit station afgekapt waardoor dit station alsnog op losse schroeven is komen te staan. Nu hebben ze alsnog dit station er doorheen gekregen maar volgens mij staat het straks echt in niemandsland..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Suus »

RandstadRail 4 krijgt daar haar nieuwe eindpunt. De trambaan is grotendeels al gebouwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Thom91 »

Dat is wel positief dan :)
Komt wel goed schatje.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Frans F »

iljitsch schreef:Oorzaak of gevolg?
Er is op de korte afstand meer potentieel. 75% van alle autoritjes bijv. is korter dan 10 km.
Bij de trein is de korte afstand markt decennia lang verwaarloosd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Karl »

Frans F schreef:(...) Bij de trein is de korte afstand markt decennia lang verwaarloosd.
Het probleem bij OV op de korte afstanden is eerder dat het gebied waarover één autoriteit zeggenschap heeft kleiner is dan de in de Nederland gebruikelijke korte gereisde afstanden. Als je in Nederland een uur reist, moeten er meer bestuurders (met desinteresse in het gebied van de buurman) iets in de pap te brokkelen hebben dan dat er wielen onder een bus zitten. Daar gaat het fout.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Daniel »

Dat is meer van toepassing op reizen binnen het totale OV Karl, immers blijf je op korte afstanden met de trein meestal wel binnen het gebied van één vervoerder. Echter zijn door het minimumtarief bij NS (en gebrek aan degressie) korte afstanden met de trein wel relatief erg duur.

En owja, dat uur dat je noemt is nog een ruime inschatting... met alle reismogelijkheden die ik heb voor m'n woon/werkverkeer zit ik al op vijf concessies in een half uurtje! (En dan te bedenken dat ik nog nieteens de provincie uit kom)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], PatrickM en 40 gasten