Station BleiZo komt er
Station BleiZo komt er
In Den Haag is gisteravond bekend gemaakt dat station BleiZo alsnog gebouwd gaat worden. Om de krapte in de dienstregeling te vermijden zal de IC gaan stoppen te Zoetermeer.
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/ ... 2014D22378
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/ ... 2014D22378
Komt wel goed schatje.
Re: Station BleiZo komt er
Mooi dat Zoetermeer weer een intercity station wordt. Zullen ze blij mee zijn daar, overdag 8x per uur een trein dus in beide richtingen.
Ov liefhebber, reizen.
Re: Station BleiZo komt er
Qua inwonersaantal wel verdiend. Wel een krakeling en geen IC is inderdaad ietwat vreemd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Station BleiZo komt er
Het nieuwe station komt dan bij de Cobaltstraat.
Re: Station BleiZo komt er
En wederom worden de treinen slomer. Hoera.
Re: Station BleiZo komt er
@ilijitsch
In een land als Nederland moet je het van frequenties hebben niet van hoge snelheid.
In een land als Nederland moet je het van frequenties hebben niet van hoge snelheid.
Re: Station BleiZo komt er
En in tegenstelling tot eerdere berichten blijft Zoetermeer Oost ook gewoon open.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Station BleiZo komt er
Ik lees nergens of er iets is afgesproken over de frequentie. Misschien hoeven er maar 2 IC's in Zoetermeer te stoppen, dan krijgen we een beetje de oude sneltrein terug.donny2290 schreef:Zullen ze blij mee zijn daar, overdag 8x per uur een trein dus in beide richtingen.
Inwonertal zegt helemaal niets over het wel of niet "verdienen" van een IC-stop.JeffreyMeijer schreef:Qua inwonersaantal wel verdiend.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Station BleiZo komt er
BleiZo. Ik mag toch aannemen dat dit een werknaam is. Waar ligt BleiZo.
of is het een samenvoegsel van dorpen met afkortingen?
of een dierentuin, waarvan Zoo verkeerd is geschreven.
of is het een samenvoegsel van dorpen met afkortingen?
of een dierentuin, waarvan Zoo verkeerd is geschreven.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Station BleiZo komt er
Zoetermeer-Bleiswijk is de meest voor de hand liggende stationsnaam.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Station BleiZo komt er
In Zoetermeer zullen ze nu wel ZoBlei zijn....
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Station BleiZo komt er
Op dit moment duurt Ut - Gvc 0:38, dat wordt dan waarschijnlijk 0:40. Dat is inderdaad een verslechtering, maar nou ook weer geen catastrofe. Reizigers uit Ztm winnen daarentegen ca. vijf minuten in de richting van Utrecht en ca. drie minuten in de richting van Gvc.iljitsch schreef:En wederom worden de treinen slomer. Hoera.
De mortuis nil nisi bene
Re: Station BleiZo komt er
Ik vrees dat de tijdwinst nogal gaat tegenvallen richting Ut De aansluiting in Gd biedt nu een snelle overstap van Sprinter op IC en het scheelt maar 2 stops :o
Re: Station BleiZo komt er
Er zijn twee manieren waarop je kan reizen: naar het station wanneer het jou uitkomt en dan in de eerste trein stappen, of vantevoren plannen welke trein je neemt en dan zorgen dat je op tijd op het station bent.Frans F schreef:@ilijitsch
In een land als Nederland moet je het van frequenties hebben niet van hoge snelheid.
Voor korte reizen met frequenties van per kwartier of sneller is het eerste model logischer. Bij lange reizen en/of wanneer de frequentie halfuurlijks of minder is is het tweede model logischer.
Wat je dus ziet is dat er geoptimaliseerd wordt op korte reizen. Da's leuk voor de mensen in de randgemeenten, maar voor iemand die middenin een grote stad woont en voornamelijk naar andere grote steden reist per trein schiet dit allemaal bepaald niet op.
In het verleden bestonden beide modellen tot op zekere hoogte naast elkaar, maar de intercity's worden alleen maar slomer om al die stoptreinen of wat we vroeger sneltreinen noemden een plek te kunnen geven.
Het trieste is dat de trein het op de korte afstand toch nooit wint van de auto, en zo z'n voordeel op de lange afstand (140 of sneller kunnen rijden van/naar de binnensteden) kwijtraakt.
Re: Station BleiZo komt er
Nee, dat is volkomen te verklaren. Naar Den Haag zijn de meeste reizigers sneller met de RandstadRail, die in elke wijk ten noorden van het spoor (behalve Noordhove) stopt. Voor de overige reizigers richting Gouda en Utrecht zijn vier sprinters per uur voldoende én je hebt meteen een reden om de sprinter 4x/uur te kunnen rijden, want je raakt met Zoetermeer een behoorlijke voorraad reizigers. Met een intercitystop in Zoetermeer gaat het hele verdienmodel van die spoorlijn op zijn kop.JeffreyMeijer schreef:Qua inwonersaantal wel verdiend. Wel een krakeling en geen IC is inderdaad ietwat vreemd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Station BleiZo komt er
Niet zo pessimistisch, op veel centrum - centrum verbindingen wint de trein het van de auto.iljitsch schreef:Het trieste is dat de trein het op de korte afstand toch nooit wint van de auto, en zo z'n voordeel op de lange afstand (140 of sneller kunnen rijden van/naar de binnensteden) kwijtraakt.
De auto wint juist op de verbindingen die met het OV enorm tijdrovend zijn, van bedrijventerrein in stad A naar dorp B
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Station BleiZo komt er
Deze extra stop is dus eigenlijk niet in de huidige dienstregeling in te passen zonder (gedeeltelijke) spoorverdubbeling. Met vier sporen op Ztm - Ztmo - BleiZo kan de IC daar prima de sprinter inhalen zonder dat het die sprinter veel extra rijtijd kost.
Kunnen ze hier niet dezelfde oplossing toepassen als in Houten? Een tram laten rijden over een extra spoortje tussen BleiZo en Zoetermeer Oost en dat spoortje dan later integreren in de spoorverdubbeling.
Kunnen ze hier niet dezelfde oplossing toepassen als in Houten? Een tram laten rijden over een extra spoortje tussen BleiZo en Zoetermeer Oost en dat spoortje dan later integreren in de spoorverdubbeling.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Station BleiZo komt er
Ook in grotere landen als Duitsland en Engeland zit de grote reizigersgroei anders al sinds jaar en dag volledig in het korte afstand vervoer en blijft het lange afstand vervoer op zijn best constant.iljitsch schreef: Wat je dus ziet is dat er geoptimaliseerd wordt op korte reizen. Da's leuk voor de mensen in de randgemeenten, maar voor iemand die middenin een grote stad woont en voornamelijk naar andere grote steden reist per trein schiet dit allemaal bepaald niet op.
Het trieste is dat de trein het op de korte afstand toch nooit wint van de auto, en zo z'n voordeel op de lange afstand (140 of sneller kunnen rijden van/naar de binnensteden) kwijtraakt.
Re: Station BleiZo komt er
Oorzaak of gevolg?
Re: Station BleiZo komt er
Vraag me meer af wat de toegevoegde waarde van dit station is. Vorig jaar is de hele ontwikkeling van vastgoed & panden rond dit station afgekapt waardoor dit station alsnog op losse schroeven is komen te staan. Nu hebben ze alsnog dit station er doorheen gekregen maar volgens mij staat het straks echt in niemandsland..
Komt wel goed schatje.
Re: Station BleiZo komt er
RandstadRail 4 krijgt daar haar nieuwe eindpunt. De trambaan is grotendeels al gebouwd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Station BleiZo komt er
Er is op de korte afstand meer potentieel. 75% van alle autoritjes bijv. is korter dan 10 km.iljitsch schreef:Oorzaak of gevolg?
Bij de trein is de korte afstand markt decennia lang verwaarloosd.
Re: Station BleiZo komt er
Het probleem bij OV op de korte afstanden is eerder dat het gebied waarover één autoriteit zeggenschap heeft kleiner is dan de in de Nederland gebruikelijke korte gereisde afstanden. Als je in Nederland een uur reist, moeten er meer bestuurders (met desinteresse in het gebied van de buurman) iets in de pap te brokkelen hebben dan dat er wielen onder een bus zitten. Daar gaat het fout.Frans F schreef:(...) Bij de trein is de korte afstand markt decennia lang verwaarloosd.
Het is een spectrum.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Station BleiZo komt er
Dat is meer van toepassing op reizen binnen het totale OV Karl, immers blijf je op korte afstanden met de trein meestal wel binnen het gebied van één vervoerder. Echter zijn door het minimumtarief bij NS (en gebrek aan degressie) korte afstanden met de trein wel relatief erg duur.
En owja, dat uur dat je noemt is nog een ruime inschatting... met alle reismogelijkheden die ik heb voor m'n woon/werkverkeer zit ik al op vijf concessies in een half uurtje! (En dan te bedenken dat ik nog nieteens de provincie uit kom)
En owja, dat uur dat je noemt is nog een ruime inschatting... met alle reismogelijkheden die ik heb voor m'n woon/werkverkeer zit ik al op vijf concessies in een half uurtje! (En dan te bedenken dat ik nog nieteens de provincie uit kom)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot], PatrickM en 40 gasten