Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Maar ik herinner me wel dat GVB toen op op de lijn RAI - Gaasperplas een hele rare frequentie reed, om de 12 minuten ofzo, waardoor de aansluitingen bij v/d Madeweg vervielen. Wellicht valt het nu moeilijk in te passen in het vervlochten net?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Wordt er misschien ook gewerkt tussen RAI en Zuid waardoor station RAI ook stroomloos staat? Ik kan mij dat goed voorstellen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Wubbo schreef:Ah, de jaarlijkse zomerwerkzaamheden aan de metro van het GVB. Houdt dat ook nooit meer op? :?
De Amsterdamse metro is een beetje zoals de Haagse tram in dat opzicht. :wink:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Bee schreef:Wordt er misschien ook gewerkt tussen RAI en Zuid waardoor station RAI ook stroomloos staat? Ik kan mij dat goed voorstellen.
Het lijkt me inderdaad dat dat het is, de tunnelingang van de NZ ligt ongeveer direct achter het station.
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Vraag me wel af hoe die lijn Duivendrecht - Overamstel gaat rijden. Keren bij station Duivendrecht is namelijk niet zo makkelijk meer na de herinrichting.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Jelmer »

gisteren (zaterdag) toch nog een Volvo op de dienst, namelijk de 460.

En ook nog een DAF op lijn 38, de 233.
van020
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 23 aug 2013, 00:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door van020 »

Wat gaat er dan met het sneltram materieel gebeuren, als 51 niet rijdt? Ik neem aan net als in 2009 weer word ingezet op de Oostlijn?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door BrengMe »

Naar de schroot of een renovatie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

van020 schreef:Wat gaat er dan met het sneltram materieel gebeuren, als 51 niet rijdt? Ik neem aan net als in 2009 weer word ingezet op de Oostlijn?
Ik denk dat het vakantie gaat houden op het opstelterreinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door marlies »

Het GVB zal wel een manier vinden om, met die sneltrams tot hun beschikking, toch nog een materieeltekort te hebben op het resterende net :P
OVAMS
Berichten: 56
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 22:52
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door OVAMS »

Gaat pendelbus 55 ook op de tussen liggende haltes in Amstelveen Noord stoppen: Uilenstede, Kronenburg, Zonnestein, Onderuit en Oranjebaan??

Want in Buitenveldert wordt alleen op De Boelelaan/VU gestopt.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Nee, enkel op Oranjebaan (zie nu ook het bericht op de website van het GVB).
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Wel logisch, je wilt natuurlijk zo min mogelijk reizigers in die bussen hebben. Dus het stuk waar tram 5 ook rijdt wordt niet gedekt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Meltrain »

Waarom kan lijn 51 niet Zuid - Westwijk pendelen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Omdat je dan de verbinding met Amstel kwijt bent. Er kan immers geen metro rijden tussen Zuid en RAI.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Dat is echt onzin, bovendien reden er tijdens vorige buitendienststellingen van lijn 51 er niet eens pendelbussen tussen Amstel en Zuid, dat is een nieuwigheid dit jaar.

De echte reden is dat er een gebrek aan wisselmogelijkheden is op de Amstelveenlijn waardoor je het verkeer van lijn 5 ernstig zou hinderen indien lijn 51 wel zou rijden. En je moet op station Zuid op het meest noordelijke spoor keren, want anders kan je de wagens niet van/naar het opstelterrein krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

Bee schreef:De echte reden is dat er een gebrek aan wisselmogelijkheden is op de Amstelveenlijn waardoor je het verkeer van lijn 5 ernstig zou hinderen indien lijn 51 wel zou rijden. En je moet op station Zuid op het meest noordelijke spoor keren, want anders kan je de wagens niet van/naar het opstelterrein krijgen.
Precies, het perron op Zuid is onbeschikbaar, oftewel, hij zou ergens moeten keren bij de Boelelaan/VU.
Dat is inderdaad heel onhandig, echter ze hadden ook de 51 kunnen laten pendelen Westwijk-Ouderkerkerlaan en de bus daar laten eindigen...
Maarja, ik ben nieuw hier, ik zal er vast niet veel verstand van hebben... :|

Oohja, laat maar. Een extra overstap zou daarvoor moeten *bus*
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Bee schreef:Dat is echt onzin, bovendien reden er tijdens vorige buitendienststellingen van lijn 51 er niet eens pendelbussen tussen Amstel en Zuid, dat is een nieuwigheid dit jaar.
Viel voorheen de buitendienststellingen ook niet samen met inkorting van de Oostlijn? Kan me dan voorstellen dat er niet genoeg busmaterieel beschikbaar was voor het hele stuk naar Amstel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

De jaarlijkse zomerdingen gaan nu weer al een heel tijdje mee, maar volgens mij was 2009 het eerste jaar dat heel lijn 51 er uit lag. Toen reed bus 55 tussen Zuid en Westwijk en bus 58 tussen Duivendrecht en Overamstel, reizigers tussen de twee delen van het metronetwerk mochten met hun GVB-vervoersbewijs in de treinen tussen Diemen Zuid en Amsterdam Zuid (dit jaar ook weer trouwens).

Zie ook de pagina in de wiki van lijn 55: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_ ... n_Westwijk
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Een andere reden waarom het sneltramdeel niet in bedrijf gehouden kan worden is de overnachting. De stellen zouden 's nachts op Westwijk of Ouderkerkerlaan gestald moeten worden en dat heeft men liever niet in verband met vandalisme.
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Wubbo »

Ik blijf het bijzonder vinden hoe kleine dingen bij het GVB een probleem kunnen worden. Voor overnachting regel je een beveiliger met een hond, dat is prima te doen. Bereikbaarheid van een opstelterrein is alleen echt van belang bij eerste/laatste metro's (en eventueel om na de spits wat uit te laten lopen), dus dat kan ook geen beperkende factor zijn. Zeker niet voor een relatief korte periode.

Maar goed, ook ik zal het wel te simpel zien ;-)
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Het is jammer dat ze een aantal jaar geleden bij het verwijderen van de aansluiting van lijn 5 in het tunneltje tussen Zuid en de VU geen omloopwissel hebben aangelegd. Er lijkt hier wel ruimte voor te zijn en men had dan best de wagens ergens kunnen stallen zoals Wubbo hierboven aangeeft.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Wubbo, wat je nu uitbraakt is natuurlijk complete nonsens en slaat helemaal nergens op. Veel te efficiënt en klantgericht. Daar kan GVB natuurlijk nooit aan beginnen.

:mrgreen:
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Een andere reden waarom het sneltramdeel niet in bedrijf gehouden kan worden is de overnachting. De stellen zouden 's nachts op Westwijk of Ouderkerkerlaan gestald moeten worden en dat heeft men liever niet in verband met vandalisme.
Dagelijks van alles open en bloot stallen bij Isolatorweg is echter geen probleem... Die knullige hekjes houden echt niemand tegen.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Het gaat niet om het stallen maar puur de onmogelijkheid om met lijn 51 te pendelen. Theoretisch zou deze tussen westwijk en centrum kunnen rijden. Maar hoe moeten de mensen op lijn 5 komen? Er is geen goeie overstapmogelijkheid.
Nu kan men makkelijk tot amstel met de bus reizen en anders met 1 overstap.

Dus een pendelbis laten rijden is de beste en klantvriendelijkste oplossing. Niet omdat die metro's er zijn moeten ze perse dat stukje van nog geen kwartier rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten