NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door wouter15 »

NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

17 juni 2014

"Dat constante in- en uitchecken kun je bijna niet maken naar de reiziger'', vindt NS-topman Timo Huges. Hij stelt dinsdag in Metro dat het systeem simpeler en neutraler moet. De NS moet beter gaan samenwerken met andere ov-bedrijven en ook intern, aldus Huges.


"Ik wil dat we veel meer van buiten naar binnen denken. We zijn van en voor de reiziger. Betrek de reiziger dus in de besluitvorming", zegt hij. Zijn "ultieme doel'' voor de ov-chipkaart is dat reizigers met één keer in- en uitchecken een heel traject kunnen afleggen, dus niet alleen met de trein, maar ook met het stads- en streekvervoer. Lees verder
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Frans F »

Ik schat dat Timo Huges voor eind dit jaar weg is bij NS. Deze bloemenkoopman snapt niets van OV en nog minder van het OV-chipkaartsysteem. Hij roept vootdurend alleen maar dit soort populaire praatjes, terwijl juist NS al sinds de invoering van de strippenkaart iedere tariefintegratie tussen trein en bus tegenhoudt.

Grappig ook dat hij het heeft over samenwerken met andere vervoerders, terwijl zijn ondergeschikten op alle mogelijke manieren proberen om via trucs zoals met Abellio alle concurrentie uit de markt te werken en een monopoliepositie te krijgen. Ik denk niet dat Anne Hettinga hem dan ook serieus neemt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Geert »

Frans F schreef:Ik schat dat Timo Huges voor eind dit jaar weg is bij NS. Deze bloemenkoopman snapt niets van OV en nog minder van het OV-chipkaartsysteem. Hij roept vootdurend alleen maar dit soort populaire praatjes, terwijl juist NS al sinds de invoering van de strippenkaart iedere tariefintegratie tussen trein en bus tegenhoudt.
Dan lijkt me daar een schone taak voor hem weggelegd. Hij heeft juist groot gelijk als hij zegt dat constant in- en uitchecken niet gebruiksvriendelijk is. Het in- en uitchecken is nodig voor de vervoerders om de opbrengsten precies te kunnen verdelen, maar het dient de reiziger en het OV an sich maar weinig doelen.
Grappig ook dat hij het heeft over samenwerken met andere vervoerders, terwijl zijn ondergeschikten op alle mogelijke manieren proberen om via trucs zoals met Abellio alle concurrentie uit de markt te werken en een monopoliepositie te krijgen.
NS dingt gewoon mee naar een openbare aanbesteding. Dat deden ze zelfs al voor het Abellio-tijdperk.
Ik denk niet dat Anne Hettinga hem dan ook serieus neemt.
Is dat relevant?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door AppleMoose »

Hehe, ze worden wakker...
Over 10 jaar zal men wel met de uitvoering beginnen...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Freek »

Frans F schreef:terwijl juist NS al sinds de invoering van de strippenkaart iedere tariefintegratie tussen trein en bus tegenhoudt.
Dit is een lastige. Het klopt namelijk deels, ja de NS is tegen tariefintegratie tussen bus en trein. Dat komt omdat het 2 verschillende zaken zijn. Dat zie je ook bij de regiovervoerders, ook daar is er haast geen sprake meer van tariefintegratie tussen bus en trein. De bewering dat NS tegen tariefintegratie is klopt dus, er hoort alleen een grote nuance bij. Bovendien, willen we als reizigers tariefintegratie? Dat ik met mijn VDU geen korting krijg op de bus snap ik wel. Ik hoef ook helemaal geen korting bij de bus. Ook niet voor een hogere VDU-prijs.
Frans F schreef:Grappig ook dat hij het heeft over samenwerken met andere vervoerders, terwijl zijn ondergeschikten op alle mogelijke manieren proberen om via trucs zoals met Abellio alle concurrentie uit de markt te werken en een monopoliepositie te krijgen. Ik denk niet dat Anne Hettinga hem dan ook serieus neemt.
Zoals in de stukken aan de Kamer is te lezen (bespreking hedenavond 18-22) mag NS niet meer meebieden op concessies anders dan concessies waarbij er sprake is van samenloop met enige gewicht. Enig gewicht wordt vertaald als minimaal 2 stations.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Obus »

Kom op, wie gelooft dit nu?

Timo Huges probeert zijn imago en het imago van de NS wat op te poetsen door de reiziger te paaien met één keer inchecken. Hij weet donders goed dat zoiets geen realiteit is of kan zijn. Één keer inchecken is volgens mij technisch onmogelijk.
De mortuis nil nisi bene
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Ronald »

Technisch onmogelijk? We kunnen ook naar de maan vliegen, dat lijkt me ook best ingewikkeld :Y
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Obus »

Ronald schreef:Technisch onmogelijk? We kunnen ook naar de maan vliegen, dat lijkt me ook best ingewikkeld :Y
Ja, technisch onmogelijk. Hoe kunnen de vervoersmaatschappijen anders weten welke reis je hebt afgelegd? En hoe kun je het tarief bepalen als je niet weet met wie met wat gereisd hebt?
De mortuis nil nisi bene
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Tristan »

wouter15 schreef:NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV
Dit roep ik al vanaf het moment van eerste kennismaking met de ov-chipkaart, dus ik ben het er zeer mee eens.

Maar het is nu drie weken voor het ter grave gaan van papieren treinkaartjes, dus het kan net zo goed slechts een populistische uitspraak kunnen zijn waar men na 9 juli niks meer mee doet.
Laatst gewijzigd door Tristan op wo 18 jun 2014, 06:34, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door verfmeer »

Zolang de kilometerprijs afhangt van het vervoersmiddel ben ik tegen. Als ik van Station Rijswijk naar Station Hollands Spoor wil, kan ik zowel met de NS als met de HTM. Aangezien het HTM-tarief goedkoper is, zal ik als ik tijd genoeg heb waarschijnlijk met de tram gaat. Maar als ik haast heb word de trein een goed alternatief.
De vraag is hoe je deze situatie met 1x inchecken wilt oplossen. Dat gaat gewoon niet werken.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Frans F »

Tristan schreef:Het is nu drie weken voor het ter grave gaan van papieren treinkaartjes, dus het kan net zo goed slechts een populistische uitspraak kunnen zijn waar men na 9 juli niks meer mee doet.
Als het alleen maar populisme zou zijn was het niet zo erg. Maar ik ben bang dat deze man gewoon meent wat hij zegt omdat hij geen benul heeft van waar het over gaat. Het is niet de eerste onzinnige uitspraak die hij doet.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Ronald »

Obus schreef:
Ronald schreef:Technisch onmogelijk? We kunnen ook naar de maan vliegen, dat lijkt me ook best ingewikkeld :Y
Ja, technisch onmogelijk. Hoe kunnen de vervoersmaatschappijen anders weten welke reis je hebt afgelegd? En hoe kun je het tarief bepalen als je niet weet met wie met wat gereisd hebt?
Dat vervoersbedrijven dat allemaal willen weten is iets anders dan dat het technisch niet kan.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Frans F »

@Ronald
Theoretisch kan het communisme waarbij iedereen alles wat hij iedere maand verdient in een grote gemeenschappelijke pot stopt ook. Alleen is er een verschil tussen wat theoretisch mogelijk is en wat praktisch uitvoerbaar is. Vroeg of laat zal het geld toch tussen de vervoerders verdeeld moeten worden.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door baladid »

Dat kan in Duitsland in de Verkehrsverbünde toch ook prima?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Geert »

Frans F schreef:@Ronald
Theoretisch kan het communisme waarbij iedereen alles wat hij iedere maand verdient in een grote gemeenschappelijke pot stopt ook. Alleen is er een verschil tussen wat theoretisch mogelijk is en wat praktisch uitvoerbaar is. Vroeg of laat zal het geld toch tussen de vervoerders verdeeld moeten worden.
Dat lukte tot twee jaar geleden uitstekend met een verdeelsleutel. Je hebt de situatie die nu ontstaan is verheven tot een onveranderbare situatie, terwijl er genoeg kanttekeningen te plaatsen zijn bij het functionele concept, de technische uitvoering en de beslissingen die in het verleden zijn genomen.

Of er een beter systeem te bedenken is dat ook binnen acceptabele tijd en kosten in te voeren is, dat is een tweede, maar de ambitie om tot een beter systeem te komen lijkt me niet verkeerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Suus »

Er was ooit een bank die reclame maakte met "Het begint met ambitie'. Een aantal mensen in dit topic lijken die slagzin verbasterd te hebben tot "het begint met afbranden"...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door huibf »

Frans F schreef:Ik schat dat Timo Huges voor eind dit jaar weg is bij NS. Deze bloemenkoopman snapt niets van OV en nog minder van het OV-chipkaartsysteem. Hij roept vootdurend alleen maar dit soort populaire praatjes, terwijl juist NS al sinds de invoering van de strippenkaart iedere tariefintegratie tussen trein en bus tegenhoudt.
Hij lijkt wel te beseffen waar het nu wringt.
Overigens hekel ik niet het in en uitchecken tussen trein<>bus/tram/metro. of bus<>bus
Wel tussen de treinvervoerders onderling.

Ik denk dat dit heel wat meer reizigers vinden. Laten we eerst eens de treinvervoerders proberen !
Frans F schreef:Ik denk niet dat Anne Hettinga hem dan ook serieus neemt.
Tja daar zeg je ook iemand
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Daniel »

Freek schreef:Dit is een lastige. Het klopt namelijk deels, ja de NS is tegen tariefintegratie tussen bus en trein. Dat komt omdat het 2 verschillende zaken zijn.
Verrassend dan dat het tussen dochterondernemingen van één bedrijf opeens wel kan: immers is er wel een gecombineerd trein/busabonnement in aantocht dat geldig is bij NS en U-OV.
Dat zie je ook bij de regiovervoerders, ook daar is er haast geen sprake meer van tariefintegratie tussen bus en trein.
Wat versta je dan precies onder tariefintegratie? In Zuid-Holland zijn de kortingsabonnementen voor de bus ook geldig op de trein bijvoorbeeld. Dat lijkt mij toch wel een vorm van tariefintegratie, maar het werkt natuurlijk alleen (door het eilanddenken van de vervoerders) als trein en bus in één concessie zitten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door WSM »

Vroeger moest je ook één keer inchecken: je kocht een kaartje bij de automaat of het loket en was daarmee van alle zorgen verlost.
Dat kan ook op een OV-chipkaart. Ergens in den beginne was ons dat zelfs beloofd, je zou de keuze krijgen tussen reizen op saldo of het laden van een 'reisproduct' (teiltje) op je sjipkaart.
Maarja dat is lang geleden en lang vergeten.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door marlies »

Bee schreef:Er was ooit een bank die reclame maakte met "Het begint met ambitie'. Een aantal mensen in dit topic lijken die slagzin verbasterd te hebben tot "het begint met afbranden"...
Niet alleen dit topic, het is op het hele forum vaak de tendens de afgelopen tijd.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door WSM »

Als NS ergens een ambitie heeft betekent dat meestal dat je heel goed moet gaan oppassen of er geen gekke dingen gebeuren.
Zo had men ooit de ambitie voor één kaart in het OV, die alles gemakkelijker zou gaan maken....
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door AppleMoose »

Dat is niet alleen NS-eigen. Meerdere bedrijven/instellingen/overheden hebben daar last van.

Maargoed, beter laat dan nooit. Fijn dat Timo Huges nu ook de onzin inziet van het telkens in/uit-checken.
Nu is het afwachten of en zo ja, hoe lang die er over doet om het door te voeren.
Hij zou natuurlijk al bij zijn eigen toko kunnen beginnen... (A)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Frans F »

baladid schreef:Dat kan in Duitsland in de Verkehrsverbünde toch ook prima?
Daar krijgt de vervoerder gewoon geld, los van de vraag of er wel/niet iemand in zijn voertuig zit, alle risico ligt bij het Verbund. Het gevolg is dat sommige vervoerders zoals DB in het VRR er met de pet naar gooien en dat het zwartrijden de spuigaten uit loopt omdat vervoerders geen belang bij controle hebben. Verder is ook daar overal ruzie over de verdeling, het VRR bijv. heeft om die reden de abonnementen (dat is 80% van de reizigers) inmiddels op een chipkaart gezet. Dat zal overal gaan gebeuren.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Ennes »

Frans F schreef:Ik schat dat Timo Huges voor eind dit jaar weg is bij NS. Deze bloemenkoopman snapt niets van OV en nog minder van het OV-chipkaartsysteem. .....
Misschien is het wat dit betreft juist wel eens goed, iemand van buitenaf die er op een hele andere manier tegenaan kijkt. Een frisse wind in een organisatie met een vastgeroeste visie kan best wel eens een eye-opener zijn voor de diverse afdelingen.

Maar de tijd zal het leren, afbranden kan uiteindelijk altijd nog.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Er was ooit een bank die reclame maakte met "Het begint met ambitie'. Een aantal mensen in dit topic lijken die slagzin verbasterd te hebben tot "het begint met afbranden"...
Niet is zo gevaarlijk voor een bedrijf als een manager met ambitie maar zonder competentie. Ik hoorde pas geleden een lang interview met Huges op de radio en het was weer een studiegroepje hier en een projectgroepje daar. Sorry, maar ik heb geen hoge pet van hem op, hij kent vrees ik het vakgebied OV niet en verschat zich op de bedrijfscultuur in het OV. Ik wil me graag positief laten verrassen, maar wat ik tot nu toe zie en hoor maakt me niet optimistisch. Ik hoor bijv. tot nu toe ook geen enkele collega vervoerder roepen dat ze graag met Huges willen samen werken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 176 gasten