"Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
"Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
De Volkskrant kopte vanochtend dat staatssecretaris Wilma Mansveld samen met de regio's 1,1 miljard euro uittrekt voor investeringen in het spoor. Dit zijn de maatregelen:
-De perrons op Amsterdam Centraal worden breder en de oostelijke tunnel onder het spoor wordt ook verbreed. Dit à raison van € 431 miljoen.
-Te Vught komt er verdiept spoor en te Meteren komt er een nieuwe goederenboog op de Betuwelijn. Dit samen à raison van € 700 miljoen.
Lees verder op http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... poor.dhtml
-De perrons op Amsterdam Centraal worden breder en de oostelijke tunnel onder het spoor wordt ook verbreed. Dit à raison van € 431 miljoen.
-Te Vught komt er verdiept spoor en te Meteren komt er een nieuwe goederenboog op de Betuwelijn. Dit samen à raison van € 700 miljoen.
Lees verder op http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... poor.dhtml
De mortuis nil nisi bene
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Uh, hadden we voor dat geld niet beter de zuidtak van de Betuweroute kunnen aanleggen?
Zo meteen wordt het traject Eindhoven-Venlo met zijn 4 reizigerstreinen per uur weer een flinke bottleneck.
Zo meteen wordt het traject Eindhoven-Venlo met zijn 4 reizigerstreinen per uur weer een flinke bottleneck.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Dit lijkt positief, maar beperkt tegelijk ook de mogelijkheden voor het afhandelen van treinen doordat de perronverbreding ten koste gaat van de middensporen. Maargoed, de perrons zijn wel erg smal daar dus op zich weegt de verbreding ervan wel zwaarder.Obus schreef:-De perrons op Amsterdam Centraal worden breder en de oostelijke tunnel onder het spoor wordt ook verbreed. Dit à raison van € 431 miljoen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
De doorkoppelingen in Amsterdam wijzigen ook om de goederentreinen straks kruisingsvrij af te kunnen handelen. Het wordt straks Haarlem-Weesp en Watergraafsmeer-Schiphol naast Utrecht-Zaandam. Waarom is dat goed? Komend vanaf Utrecht moeten de goederentreinen tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk er aan de rechter kant af. Daarmee kruisen de treinen Utrecht-Westhaven de treinen Amsterdam-Schiphol. Dat komt vrij te liggen doordat Utrecht-Zaandam op de hoge sporen uitkomen en bij de dijksgracht de sporen Weesp/Watergraafsmeer-Centraal ongelijkvloers gaan kruisen.
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Komt er een dive-under bij de Dijksgracht ja? Handig :) En denk ik ook niet ál te moeilijk omdat de oostelijke sporen al verlaagd liggen en waar de tunnel uit zou moeten komen nu toch alleen maar meuk ligt dat ook wel weg kan. Waar het museum- en schrootmaterieel dan heen moet.. zien we dan wel
Ik doe ook maar wat
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
De tekening die in de PDF staat op rijksoverheid.nl zegt dat alle treinen uit Enkhuizen in Amsterdam gaan eindigen.Klaasje schreef:De doorkoppelingen in Amsterdam wijzigen ook om de goederentreinen straks kruisingsvrij af te kunnen handelen. Het wordt straks Haarlem-Weesp en Watergraafsmeer-Schiphol naast Utrecht-Zaandam. Waarom is dat goed? Komend vanaf Utrecht moeten de goederentreinen tussen Amsterdam Centraal en Amsterdam Sloterdijk er aan de rechter kant af. Daarmee kruisen de treinen Utrecht-Westhaven de treinen Amsterdam-Schiphol. Dat komt vrij te liggen doordat Utrecht-Zaandam op de hoge sporen uitkomen en bij de dijksgracht de sporen Weesp/Watergraafsmeer-Centraal ongelijkvloers gaan kruisen.
Edit: tenzij je de overgangsperiode 2017-2020 bedoelt, die staat zo in de PFD:
Komt wel goed schatje.
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Hier staan de stukken.
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Welja, jaag er nog maar een verbouwingsplan voor Amsterdam Centraal door. Hebben ze in ieder geval tot 2035 nog wat te doen daar :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Aan het PHS-scenario vallen mij nog enkele dingen op (als het kaartje klopt tenminste)
Utrecht - Breukelen valt terug naar een halfuurdienst, ook in de spits. Voor het dal kan het denk ik wel, maar in de spits is het toch wel mager.
Breukelen - Amsterdam krijgt juist de hele dag 4 treinen per uur (waarschijnlijk 10-20).
Zelfde geldt voor Hoofddorp - Leiden
Amsterdam - Amersfoort altijd door naar Deventer(?). Dit zou voor Apeldoorn en Deventer wel een goede aanvulling zijn, maar is 3 treinen per uur in het dal niet genoeg?
Utrecht - Breukelen valt terug naar een halfuurdienst, ook in de spits. Voor het dal kan het denk ik wel, maar in de spits is het toch wel mager.
Breukelen - Amsterdam krijgt juist de hele dag 4 treinen per uur (waarschijnlijk 10-20).
Zelfde geldt voor Hoofddorp - Leiden
Amsterdam - Amersfoort altijd door naar Deventer(?). Dit zou voor Apeldoorn en Deventer wel een goede aanvulling zijn, maar is 3 treinen per uur in het dal niet genoeg?
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
En wil men Utrecht - Veenendaal dan ook terugbrengen naar een halfuurdienst? Of die treindienst laten keren op Utrecht? Lijkt me allebei niet heel realistisch; ik vermoed dat deze tekening ASD-centrisch is en er aan de randen wat details wegvallen (zoals een pendel Veenendaal - Breukelen)...starx schreef: Utrecht - Breukelen valt terug naar een halfuurdienst, ook in de spits. Voor het dal kan het denk ik wel, maar in de spits is het toch wel mager.
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Wat mij enorm opvalt is dat de directe intercity Asd - Gvc verdwijnt en "vervangen" wordt door de IC uit Vlissingen. Dit is een serieuze achteruitgang voor de verbinding tussen Asd en Gvc en vooral ook voor Asdl. Shl wordt zo te zien nog opgevangen door een hogere frequentie van de ICd. Mijn indruk daarbij is dat de NS nog meer reizigers toeslag wil laten betalen. Verder zal door het omleiden van de IC uit Vlissingen de IC Gvc - Gn/Lw nog drukker worden dan hij al is.
Verder valt mij op dat er zes treinen per uur Asd en Utg gaan rijden; dat de intercity Haarlem - Hoorn afgeschaft wordt; dat Alm vier keer per uur een IC krijgt maar Lls slechts twee keer per uur en dat men de IC uit Enkhuizen niet doorverbindt met de IC naar Deventer.
Verder valt mij op dat er zes treinen per uur Asd en Utg gaan rijden; dat de intercity Haarlem - Hoorn afgeschaft wordt; dat Alm vier keer per uur een IC krijgt maar Lls slechts twee keer per uur en dat men de IC uit Enkhuizen niet doorverbindt met de IC naar Deventer.
De mortuis nil nisi bene
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Waar leid je dat uit af dan, het kaartje houdt immers op bij Breukelenstarx schreef:Utrecht - Breukelen valt terug naar een halfuurdienst, ook in de spits. Voor het dal kan het denk ik wel, maar in de spits is het toch wel mager.
Ook hier staat de tussenliggende eindbestemming niet op het kaartje, dus dat zegt niet veel.Amsterdam - Amersfoort altijd door naar Deventer(?). Dit zou voor Apeldoorn en Deventer wel een goede aanvulling zijn, maar is 3 treinen per uur in het dal niet genoeg?
De IC Asd - Gvc wordt eerder door niks vervangen als ik die kaartjes zo zie. Ook niet door een frequentere ICd want daar zie ik gewoon 2x/uur s900, 2x/uur s1000 en een uurdienst van afwisselend IC Brussel/Thalys ingetekend staan.Obus schreef:Wat mij enorm opvalt is dat de directe intercity Asd - Gvc verdwijnt en "vervangen" wordt door de IC uit Vlissingen. Dit is een serieuze achteruitgang voor de verbinding tussen Asd en Gvc en vooral ook voor Asdl. Shl wordt zo te zien nog opgevangen door een hogere frequentie van de ICd. Mijn indruk daarbij is dat de NS nog meer reizigers toeslag wil laten betalen. Verder zal door het omleiden van de IC uit Vlissingen de IC Gvc - Gn/Lw nog drukker worden dan hij al is.
De IC Amsterdam - Vlissingen lijkt echt juist wel weer terug naar de route via Haarlem te gaan en in de tijdelijke situatie doorgekoppeld te zijn met een IC naar Zwolle (mij onduidelijk welke serie dat moet zijn)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Waar leidt je in hemelsnaam van af dat Haarlem - Hoorn wordt afgeschaft? Die treinverbinding is totaal irrelevant voor Amsterdam C dus staat daarom niet op het kaartje. Zelfde geldt voor de kwartiersverdichting Utrecht - Breukelen. Het gaat puur en alleen om de treinseries die Amsterdam C aandoen in de spits.Obus schreef: Verder valt mij op dat er zes treinen per uur Asd en Utg gaan rijden; dat de intercity Haarlem - Hoorn afgeschaft wordt; dat Alm vier keer per uur een IC krijgt maar Lls slechts twee keer per uur en dat men de IC uit Enkhuizen niet doorverbindt met de IC naar Deventer.
Komt wel goed schatje.
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Het klopt wat jullie zeggen. Alleen de verbindingen naar Amsterdam Centraal zijn ingetekend op het kaartje, gelukkig maar.
Ik denk trouwens niet dat de IC Amsterdam C- Den Haag C komt te vervallen. Deze is waarschijnlijk rood op het kaartje omdat die tot Schiphol op alle stations stopt . 4 sprinters vanaf Amsterdam C naar Den Haag via Schiphol zou ook wel veel zijn, want die vanuit Zuid komen er ook nog bij.
Ik denk trouwens niet dat de IC Amsterdam C- Den Haag C komt te vervallen. Deze is waarschijnlijk rood op het kaartje omdat die tot Schiphol op alle stations stopt . 4 sprinters vanaf Amsterdam C naar Den Haag via Schiphol zou ook wel veel zijn, want die vanuit Zuid komen er ook nog bij.
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
De IC Asd - Vs (s2600) rijdt juist via Schiphol omdat een Ic Gvc - Shl - Asd anders bij Ledn gelijkvloers moet kruisen met een IC Vs - Hlm - Asd en dat kan niet.
Ik vermoed dat dat ook in de toekomst niet kan, dus dat het huidige model nog wel even zal blijven bestaan.
Ik vermoed dat dat ook in de toekomst niet kan, dus dat het huidige model nog wel even zal blijven bestaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Toch zegt dat plaatje wat anders... staat niet voor niets Vs onder dat lijntje via Haarlem
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Het kamerstuk over de verbinding Meteren - Boxtel geeft meer info over de lijnvoering rond Utrecht.
Overigens jammer dat ik (voor het gebeuren rondom Amsterdam Centraal) geen kaartje vind van hoe het moet gaan worden. Van de varianten rond Meteren en Vught Aansluiting zie ik die wel. Ik verwacht dat het volgende knelpunt al heel snel op gaat doemen: de gelijkvloerse kruising in Liempde richting Eindhoven. Hoe daar al die treinen afgewikkeld moeten worden is me totaal onduidelijk.
Overigens jammer dat ik (voor het gebeuren rondom Amsterdam Centraal) geen kaartje vind van hoe het moet gaan worden. Van de varianten rond Meteren en Vught Aansluiting zie ik die wel. Ik verwacht dat het volgende knelpunt al heel snel op gaat doemen: de gelijkvloerse kruising in Liempde richting Eindhoven. Hoe daar al die treinen afgewikkeld moeten worden is me totaal onduidelijk.
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Zijn de viersporigheid en de vrije kruising ten zuiden van Den Bosch eigenlijk al klaar in 2017? Anders weet ik al welke serie het slachtoffer zal worden om de boel passend te krijgen: de s3600 ...
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Edit: zie onder.
Laatst gewijzigd door Thom91 op di 17 jun 2014, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Die horen bij het plan voor de Zuidwestboog Meteren en de herroutering van goederen waar vandaag geld voor is gekomen, dus ik verwacht niet dat dat al in 2017 klaar is.
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Het zou wel een meesterzet van de NS zijn als ze de rechtstreekse verbinding tussen Schiphol en Rotterdam via de Oude Lijn afschaffen: de reiziger tussen Rotterdam en Schiphol wordt dan feitelijk gedwongen om de ICd te nemen, hetgeen een goede cashcow is voor de NS. Door vervolgens slechts 2 IC/u tussen Amsterdam Zuid via Schiphol naar Den Haag aan te bieden, en de rest van de lijnen om te zetten in sprinters, kan de NS nog meer mensen in de ICd proppen à raison van € 2,30. Doordat de vier intercity's tussen Amsterdam en Rotterdam nog trager worden vanwege de omleiding langs Haarlem, zullen er echt nauwelijks nog mensen via de Oude Lijn tussen Rotterdam en Amsterdam reizen, vandaar ook de 4 ICd/u tussen Amsterdam en Rotterdam (de s900 gaat immers nu de hele dag door 2x/u rijden). Wat overblijft is een kleinere vraag naar reizen over de oude lijn, die dan nog vooral reizigers van en naar Den Haag zal brengen. Dat zou dan ook de afschaffing van de IC Amsterdam - Den Haag Centraal rechtvaardigen. De NS is heus niet achterlijk - en met mijn wantrouwende karakter zou het mij niets verbazen als de NS de reiziger voor de zoveelste keer een rad voor de ogen draait.starx schreef:Ik denk trouwens niet dat de IC Amsterdam C- Den Haag C komt te vervallen. Deze is waarschijnlijk rood op het kaartje omdat die tot Schiphol op alle stations stopt . 4 sprinters vanaf Amsterdam C naar Den Haag via Schiphol zou ook wel veel zijn, want die vanuit Zuid komen er ook nog bij.
De mortuis nil nisi bene
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Er gaan nu al twee van de vier IC's tussen Amsterdam en Rotterdam via Haarlem, en twee van de vier via Schiphol. De rijtijd is hetzelfde...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Ik zie niet in waarom dat goed voor NS zelf zou zijn. De ICd is zoveel sneller dat die de toeslagprijs waard is, zeker als die vier keer per uur rijdt. Reizigers die het alsnog te duur vinden en over de oude lijn reizen zullen eerder afhaken dan de ICd gaan gebruiken op het moment dat de doorgaande IC's over de Oude lijn worden afgeschaft. Daarnaast is het helemaal niet handig om de drukke treinen op de Oude lijn ergens halverwege de Oude lijn af te kappen, dat komt vanwege het feit dat het logistiek nauwelijks maakbaar is om meer treinen te keren langs die route. Je mag best wantrouwend zijn maar als de logica en de feiten buiten dat wantrouwen weerspreken zou ik dat wantrouwen toch wat opzij zetten.Obus schreef:Het zou wel een meesterzet van de NS zijn als ze de rechtstreekse verbinding tussen Schiphol en Rotterdam via de Oude Lijn afschaffen: de reiziger tussen Rotterdam en Schiphol wordt dan feitelijk gedwongen om de ICd te nemen, hetgeen een goede cashcow is voor de NS.starx schreef:Ik denk trouwens niet dat de IC Amsterdam C- Den Haag C komt te vervallen. Deze is waarschijnlijk rood op het kaartje omdat die tot Schiphol op alle stations stopt . 4 sprinters vanaf Amsterdam C naar Den Haag via Schiphol zou ook wel veel zijn, want die vanuit Zuid komen er ook nog bij.
Om terug te komen op het onderwerp, waaronder de lijnvoeringen door Amsterdam Centraal staan er in het rapport wel wat interessante gegevens. Voor veel reizigers is Amsterdam Centraal de eindbestemming of de opstapplek voor een treinreis. Daarvoor zou je niet hoeven doorkoppelen. Toch zijn er een aantal doorgaande reizigersstromen waarbij de doorgaande reizigersstroom over de as Zaandam-Amstel de grootste is. Het is dus logisch om die in stand te houden. Een andere interessante is de stroom vanuit Haarlem, de helft daarvan reist verder richting Amstel en verder en de andere helft richting Weesp. Daarmee is een doorkoppeling Haarlem-Weesp wel een interessante. Dan blijft als substantiële stroom Zuid (Amstel en verder) en Oost (Diemen, Weesp en verder) richting Sloterdijk over. Daarvoor koppel je het liefste "iets" door. Dan zijn de koppelingen Zaandam-Utrecht en Haarlem-Weesp dus best goede doorkoppelingen. Wel verwacht ik dat buiten de ICd en de internationale treinen op Amsterdam-Schiphol alleen nog maar sprinters zullen rijden op termijn.
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Ik blijf dit toch een merkwaardige kenschetsing vinden van het reizigerspatroon in Amsterdam. Het probleem is juist dat veel treinseries geen relevante andere stations aandoen in Amsterdam. Bijvoorbeeld in de richting Amersfoort stopt de intercity uit Enkhuizen nergens meer. Ja geen wonder dat reizigers dan noodgedwongen op Amsterdam Centraal overstappen op onderliggend openbaar vervoer.Voor veel reizigers is Amsterdam Centraal de eindbestemming of de opstapplek voor een treinreis. Daarvoor zou je niet hoeven doorkoppelen
Het idee is juist dat reizigers overal in Amsterdam moeten zijn of overal ervandaan komen. Kortom, juist doorrijden als stoptrein kan meerwaarde bieden, dan kunnen mensen die bijvoorbeeld meer in het oosten van de binnenstad, of in Watergraafsmeer moeten zijn gewoon gebruik maken van station Muiderpoort. Dat kan zowel een ontlasting geven van Amsterdam Centraal, als een betere treinbereikbaarheid van de overige stadsdelen in Amsterdam. Daarnaast stimuleert het het stads- en streekvervoer om ook fatsoenlijke knopen op de andere stations aan te bieden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: "Ruim een miljard extra voor verbetering spoor"
Die reizigers uit Amersfoort die je als voorbeeld gebruikt reizen voor een groot deel via Duivendrecht en met de metro verder. Daarmee vervalt het nut van een IC-stop te Muiderpoort om maar een voorbeeld te noemen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten