Station BleiZo komt er

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef: En owja, dat uur dat je noemt is nog een ruime inschatting... met alle reismogelijkheden die ik heb voor m'n woon/werkverkeer zit ik al op vijf concessies in een half uurtje! (En dan te bedenken dat ik nog niet eens de provincie uit kom)
Ik kom niet verder dan 4: NS, U-OV, Connexxion PU en Arriva DAV.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39170
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Daniel »

Ik kan ook nog met Syntus Gelderland naar het station hier in Amersfoort (102 vanaf De Kei) :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Wubbo »

Ik dacht dat dit topic over BleiZo ging?

In ieder geval kunnen we concluderen dat de regio en NS elkaar goed uitgeknepen hebben: er komt een station waarvoor de regio minimaal de komende 10 jaar een bedrag aan NS betaalt, en NS moet dat met een achterlijk duur exploitatiemodel bedienen (want: alle sprinters stoppen er en alle IC's zijn langer onderweg). Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met wat meer infrastructurele maatregelen (inhaalsporen, seinverdichting bij Den Haag en Gouda en/of het laten vervallen van de overweg van Zoetermeer Oost die erg veel rijtijd lijkt te kosten) er voor de hele regio en corridor een beter model te maken was. Jammer, gemiste kans.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Obus »

Ik sluit me aan bij Wubbo. Desalniettemin is het goed dat station Bleizo er komt: een overstappunt voor oostelijke Zoetermeer met de RR en een station voor Bleiswijk en Bergschenhoek met de ZoRo bus. Ja, het had beter gekund, maar de centen zijn op voor nieuwe infrastructuur en de politiek had de moed niet om Zoetermeer Oost te sluiten.
De mortuis nil nisi bene
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door huibf »

BleiZo en ZoRo. Toemaar...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door reisthijs »

Wubbo schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met wat meer infrastructurele maatregelen (inhaalsporen, seinverdichting bij Den Haag en Gouda en/of het laten vervallen van de overweg van Zoetermeer Oost die erg veel rijtijd lijkt te kosten) er voor de hele regio en corridor een beter model te maken was. Jammer, gemiste kans.
Het plan dat er nu ligt is al inclusief "seinoptimalisatie". Dat alleen is dus blijkbaar onvoldoende voor een beter model.

Wat mij ook opvalt is dat men er van uit lijkt te gaan dat er alleen tussen Den Haag en Gouda kan schuiven in de dienstregeling. Zou er geen beter model bedacht kunnen worden voor als Woerden-Utrecht volledig viersporig is geworden?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Obus »

huibf schreef:BleiZo en ZoRo. Toemaar...
Ja, als het maar lekker bekt... Logischer zou zijn de Busverbinding Zoetermeer-Rotterdam naar station Bleiswijk-Zoetermeer.
De mortuis nil nisi bene
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Thom91 »

reisthijs schreef:
Wubbo schreef:Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat met wat meer infrastructurele maatregelen (inhaalsporen, seinverdichting bij Den Haag en Gouda en/of het laten vervallen van de overweg van Zoetermeer Oost die erg veel rijtijd lijkt te kosten) er voor de hele regio en corridor een beter model te maken was. Jammer, gemiste kans.
Het plan dat er nu ligt is al inclusief "seinoptimalisatie". Dat alleen is dus blijkbaar onvoldoende voor een beter model.

Wat mij ook opvalt is dat men er van uit lijkt te gaan dat er alleen tussen Den Haag en Gouda kan schuiven in de dienstregeling. Zou er geen beter model bedacht kunnen worden voor als Woerden-Utrecht volledig viersporig is geworden?
Uiteraard, maar het lost het probleem niet op, korter achter IC aan richting Den Haag kan je niet waardoor de IC altijd op de voorgaande sprinter loopt.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Klaasje »

Wat feitelijk gewoon noodzakelijk is, zijn sneller optrekkende sprinters, minder hinder bij Zoetermeer en eenmansbediening van de sprinters. Dan kan het allemaal prima. Met seinoptimalisatie ga je op dit traject niet heel erg veel winnen omdat er niet zoveel stop-doorsituaties zijn en die bij Zoetermeer-Oost nauwelijks te verbeteren valt en omdat bij zowel Gouda als Den Haag het om diverse redenen lastig is om de opvolgtijden te verkorten. Dan houdt het een keer op.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Meltrain »

Je eerste twee punten snap ik, maar hoe zorgt eenmansbediening voor kortere rijtijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Ardan »

Dan kan de machinist de deuren sluiten en weer karren met die hap, zonder dat eerst de HC alle deuren moet sluiten, kijken of het goed gaat en dan nog eens zijn eigen deur sluiten. Scheelt nogal in de tijd :)
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Thom91 »

HC deuren sluiten kost 30-40 sec. Machinisten doen het in 20. Heb je je broodnodige minuut.
Komt wel goed schatje.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Roeland »

Klaasje schreef:Wat feitelijk gewoon noodzakelijk is, zijn sneller optrekkende sprinters, minder hinder bij Zoetermeer en eenmansbediening van de sprinters. Dan kan het allemaal prima. Met seinoptimalisatie ga je op dit traject niet heel erg veel winnen omdat er niet zoveel stop-doorsituaties zijn en die bij Zoetermeer-Oost nauwelijks te verbeteren valt en omdat bij zowel Gouda als Den Haag het om diverse redenen lastig is om de opvolgtijden te verkorten. Dan houdt het een keer op.
Valt er ruimte te winnen door de sprinter uit Gouda een minuut eerder te laten vertrekken? Er zit nu 5 minuten tussen IC en sprinter (IC vertrekt .34 en sprinter pas om .39)?
De ook in dit topic voorgestelde inhaalsporen bij Zoetermeer vind ik trouwens een slecht idee. Je maakt daarmee de sprinter onnodig langzaam, en je verliest de goede aansluiting in Gouda.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door reisthijs »

Als je het stuk Ztm - Ztmo - Bleizo viersporig zou maken wordt die sprinter niet onnodig langzaam.
Dat de sprinter uit Den Haag dan geen aansluiting geeft op de IC naar Den Haag hoeft geen probleem te zijn zolang er aansluiting is op de IC uit Rotterdam.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Wubbo »

Roeland schreef:Valt er ruimte te winnen door de sprinter uit Gouda een minuut eerder te laten vertrekken? Er zit nu 5 minuten tussen IC en sprinter (IC vertrekt .34 en sprinter pas om .39)?
Volgens de normale plannormen kun je op een perronspoor 4 minuten na vertrek van de vorige trein aankomen, dus 5 minuten opvolgtijd heb je dan al snel. Wil je sneller, zul je een extra perron in Gouda nodig hebben. Daarmee kun je ook Bleizo bedienen, en de huidige infra van Gouda is sowieso bepaald niet aangepast op de manier waarop het station bediend wordt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Meltrain »

Thom91 schreef:HC deuren sluiten kost 30-40 sec. Machinisten doen het in 20. Heb je je broodnodige minuut.
Waar zit die tijdwinst dan in? Dat machinisten alle deuren in één keer sluiten terwijl het sluiten door de HC in twee etappes gebeurt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door marlies »

Yep. Al zou je terug kunnen naar het oude beleid waarin de trein al wegreed voor de HC zijn/haar eigen deur sloot. Maar dat is wel met een goede reden een jaar of 10 geleden afgeschaft.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Meltrain »

Oke, bedankt voor de antwoorden. :pos:
Ja, ik snap zeker wel waarom ook de deur van de HC gesloten moeten zijn voordat de trein vertrekt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door marlies »

Ja, dan krijg je dit

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tg0QKXS6r98[/youtube]
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door Ardan »

Zou een HC tegenwoordig nog voor zulk soort situaties aan de noodrem mogen trekken of wordt-ie dan op het matje geroepen?
Ik doe ook maar wat
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Station BleiZo komt er

Bericht door MR92 »

Een noodrem is toch om onmidelijk/direct gevaar te voorkomen/ te vermijden.. In dat filmpje hier boven zie ik toch een goeie reden om aan de noodrem te trekken. Je voorkomt hier mee direct gevaar dat iemand meegesleept wordt, of erger.. Tussen trein en perron valt.
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten