NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door WSM »

Als we het van de bedrijfscultuur in het OV moeten hebben verbetert er nooit wat. Wat dat betreft is een frisse wind wel prettig.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Frans F »

huibf schreef:
Frans F schreef:Ik denk niet dat Anne Hettinga hem dan ook serieus neemt.
Tja daar zeg je ook iemand
Dat is anders wel het soort mensen waar mee samengewerkt zal moeten worden. Ik denk dat samenwerking een lastig verhaal blijft zo lang het speelveld niet voor iedereen gelijk is en sommige vervoerders bevoordeeld worden met ondershandse concessies. De enige oplossing lijkt me in die situatie het hele tarief- en afrekensysteem bij de vervoerders weg te halen en bij een onafhankelijke partij neer te leggen zoals bijv. in Singapore en Hong Kong is gebeurd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Wubbo »

Ik geloof er niks van dat Arriva en NS dan opeens samen gaan werken, want ze blijven concurrenten en geen collega's. Zo hebben we het systeem nou eenmaal ingericht.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Frans F »

WSM schreef:Als we het van de bedrijfscultuur in het OV moeten hebben verbetert er nooit wat. Wat dat betreft is een frisse wind wel prettig.
Zonder meer waar. Alleen heb je dan gezien de bedrijfsomvang het kaliber Margaret Thatcher, Angela Merkel of Jan Timmer nodig en dat kaliber dicht ik Timo Huges niet toe. Daar lijkt hij me te aardig voor.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 17 jun 2014, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Frans F »

Wubbo schreef:Ik geloof er niks van dat Arriva en NS dan opeens samen gaan werken, want ze blijven concurrenten en geen collega's. Zo hebben we het systeem nou eenmaal ingericht.
Dat zal altijd zo blijven tenzij je van het hele OV in Nederland een groot (onbeheersbaar) mammoetbedrijf maakt en er voldoende geld is. En dan nog krijg je dus intern ruzies als het geld krap wordt (zoals in ieder groot bedrijf).
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Vinny »

Frans F schreef:
baladid schreef:Dat kan in Duitsland in de Verkehrsverbünde toch ook prima?
Daar krijgt de vervoerder gewoon geld, los van de vraag of er wel/niet iemand in zijn voertuig zit, alle risico ligt bij het Verbund. Het gevolg is dat sommige vervoerders zoals DB in het VRR er met de pet naar gooien en dat het zwartrijden de spuigaten uit loopt omdat vervoerders geen belang bij controle hebben. Verder is ook daar overal ruzie over de verdeling, het VRR bijv. heeft om die reden de abonnementen (dat is 80% van de reizigers) inmiddels op een chipkaart gezet. Dat zal overal gaan gebeuren.
Het concept van de Verkehrsverbünde werkt wel aardig. Dat er in een paar gevallen het totaal niet werkt is geen reden om het concept in vraag te stellen, maar om de uitvoering er van te verbeteren...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Dagren »

Bee schreef:Er was ooit een bank die reclame maakte met "Het begint met ambitie'. Een aantal mensen in dit topic lijken die slagzin verbasterd te hebben tot "het begint met afbranden"...
Er zit een verschil tussen ambitieus zijn en onrealistisch zijn. Als ik zeg dat we binnen vijf jaar elk punt in Nederland moeten kunnen bereiken met maximaal een halfuur reistijd en zonder CO2 uitstoot, ben ik dan ambitieus? :P
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Frans F »

@Vinny
De ruzies bij de Verkehrsverbunde beginnen op steeds meer plaatsen te komen nu de zg. Regionaliseringsmittel krap worden en er bezuinigd moet worden. Het gaat daarbij over verdeling van het geld over de vervoerders en over het verdelen van de bezuinigingen. De vele (meestal particuliere) busvervoerders willen dat er bezuinigd wordt op het rail- en stadsvervoer omdat daar door dure CAO's de kosten uit de hand zijn gelopen. Railvervoerders klagen op hun beurt over het hoge percentage subsidie voor het scholierenvervoer op het platteland. Daarnaast wordt er veel fraude met de reizigerstellingen vermoed en klaagt de politiek steen en been dat vervoerders niets doen tegen het volledig uit de hand lopende zwartrijden. Het gras bij de buren is niet groener meer dan hier, als het geld schaars wordt is het ieder voor zich en eigen baan eerst.
atbrg
Berichten: 303
Lid geworden op: vr 01 jun 2012, 12:27

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door atbrg »

Ha ha, één kaart voor heel het OV! :N
Kaart ongeldig err. 007
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Gekko123 »

Op zich is het idee van een Verkehrsverbund niet heel slecht. Wel zou ik dan willen zien dat er controleteams gedurende de gehele dag worden geëist en door de vervoerders worden betaald. Of dat die controleteams ook vervoerder-overstijgend zijn en door het Verkehrsverbund worden betaald.

Op die manier heb je toch een controlemechanisme tegen zwartrijders.

Eigenlijk zou ik het liefste dan ook willen zien dat de overheid de regie over de OV-tarieven weer in hand neemt en een organisatie de inkomsten laat verdelen. En ook dat de overheid verantwoordelijk is voor de controleteams (tenzij de vervoerders daar zelf zorg voor willen dragen).
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Ik hoef ook helemaal geen korting bij de bus. Ook niet voor een hogere VDU-prijs.
Ik zou daar juist dan eventueel weer wel voor de porren zijn.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Zugführer »

In het artikel in Metro stond dat Huges op zijn inwerkdag op station Amersfoort zag hoe een hele rij forensen bij paaltje NS moesten uitchecken en bij paaltje Valleilijn moesten inchecken. Dáár iets aan doen lijkt me best realistisch.
Ik was laatst met iemand op stap die niet vaak met de trein reist en hij snapte er helemaal niks van dat we in Groningen moesten uitchecken bij paaltje 1 en moesten inchecken bij paaltje 2. Het lijkt wel alsof we naar het buitenland gaan, zei hij. En dat terwijl ik hem net zo ver had gekregen dat hij snapte dat je bij de trein per reis maar één keer hoefde in- en uit- te checken...
Als Huges het voor elkaar wil krijgen dat "overchecken" op het station ongedaan te maken is hij wat mij betreft zeker niet te ambitieus en tegelijk realistisch. Dat ook doorvoeren naar overstappen tussen trein en bus lijkt me inderdaad wel onrealistisch en het er ook niet makkelijker opmaken. Snap je als reiziger dan nog wanneer je in de bus moet inchecken en wanneer niet? En wil Huges de poortjes op de stations dan ook maar meteen afschaffen? Wat dat betreft lijkt hij me inderdaad geen regelmatige ov gebruiker... en dat is dan wel weer een beetje jammer.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Klaasje »

Volgens mij staat er niet dat hij van de poortjes af wil..
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door waldo79 »

Zugführer schreef:En dat terwijl ik hem net zo ver had gekregen dat hij snapte dat je bij de trein per reis maar één keer hoefde in- en uit- te checken...
Dan heb je hem vooraf toch iets niet goed uitgelegd :X
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Dagren »

Zugführer schreef:In het artikel in Metro stond dat Huges op zijn inwerkdag op station Amersfoort zag hoe een hele rij forensen bij paaltje NS moesten uitchecken en bij paaltje Valleilijn moesten inchecken. Dáár iets aan doen lijkt me best realistisch.
Ik was laatst met iemand op stap die niet vaak met de trein reist en hij snapte er helemaal niks van dat we in Groningen moesten uitchecken bij paaltje 1 en moesten inchecken bij paaltje 2. Het lijkt wel alsof we naar het buitenland gaan, zei hij. En dat terwijl ik hem net zo ver had gekregen dat hij snapte dat je bij de trein per reis maar één keer hoefde in- en uit- te checken...
Als Huges het voor elkaar wil krijgen dat "overchecken" op het station ongedaan te maken is hij wat mij betreft zeker niet te ambitieus en tegelijk realistisch. Dat ook doorvoeren naar overstappen tussen trein en bus lijkt me inderdaad wel onrealistisch en het er ook niet makkelijker opmaken. Snap je als reiziger dan nog wanneer je in de bus moet inchecken en wanneer niet? En wil Huges de poortjes op de stations dan ook maar meteen afschaffen? Wat dat betreft lijkt hij me inderdaad geen regelmatige ov gebruiker... en dat is dan wel weer een beetje jammer.
Een keer in- en uitchecken bij de trein lijkt mij ook best haalbaar. Bij het gehele OV lijkt mij dit, net als jou, niet mogelijk. Althans, ik heb sinds de invoering nog niets gehoord van enigszins in de buurt komt van een concreet idee hierover. Alleen wat uitspraken die gecondenseerd kunnen worden tot "Het zou moeten kunnen".
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Frans F »

Gekko123 schreef:Op zich is het idee van een Verkehrsverbund niet heel slecht. Wel zou ik dan willen zien dat er controleteams gedurende de gehele dag worden geëist en door de vervoerders worden betaald. Of dat die controleteams ook vervoerder-overstijgend zijn en door het Verkehrsverbund worden betaald.

Op die manier heb je toch een controlemechanisme tegen zwartrijders.
De vereist controles worden in de contracten met de vervoerders vastgelegd en ook door het Verkehrsverbund betaald, maar steekproeven van reizigersorganisaties tonen keer op keer aan dat de vervoerders die eisen aan hun laars lappen omdat het voor het Verkehrsverbund toch niet te controleren is. DB in NRW bleek na een zeer uitgebreide, geheime steekproef van reizigersorganisaties bijvoorbeeld slechts 1/3 van de contractueel vereiste controleurs in te zetten. Het geld dat het Verkehrsverbund betaalde voor de rest van de controleurs werd door het bedrijf doodleuk in eigen zak gestoken met als motivatie dat ze met een 10% duurdere CAO zaten dan de rest.

Het fundamentele probleem is bij een Verkehrsverbund hetzelfde als met strippenkaart: vervoerders hebben er financieel voordeel bij om te sjoemelen met reizigerstellingen en om vooral niet te controleren op zwartrijders. Wie eerlijk is wordt bij de verdeling gestraft, net als vroeger bij de strippenkaart.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door marlies »

Dan stel je zoals gezegd dus de controleurs in dienst van het gehele verbond en niet van individuele bedrijven.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Frans F »

DB en veel stadsvervoerders willen dat bijvoorbeeld niet om zg. veiligheidsredenen. Ze willen baas zijn in eigen huis.

En dan nog blijft het probleem met het gesjoemel met de vervoerscijfers.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 18 jun 2014, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door marlies »

Ook de tellingen kunnen door die mensen gedaan worden, lijkt me.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Frans F »

De vereist controle is gemiddeld rond de 5-10% van de ritten en dan nog slechts op deeltrajecten en niet gelijkmatig verdeeld over dag, week en lijn. Enigszins betrouwbare tellingen kun je zo niet doen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door marlies »

Waar baseer je die cijfers op? Want ik heb de statistiek niet gedaan maar ik denk dat je met veel minder van de ritten ook heus wel een steekproef kan hebben waarvan de foutmarge acceptabel is.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Nitein-Repart »

Euhm, van Eindhoven naar Maastricht is het ook geen zekerheid dat je gecontroleerd wordt. Oftewel de NS controleert ook niet echt heel veel, terwijl je makkelijk een trein van Groningen naar Zwolle, Enschede naar Amersfoort, Maastricht naar Eindhoven of Vlissingen naar Roosendaal goed kan doormesten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door Vinny »

Ja als mensen doelbewust frauderen uit naam van de organisatie dan valt er geen verkehrsverbund tegen op te wassen hoor. Zolang meneer de directeur maar in een Mazeratti naar zijn golf-matties kan rijden :') :X

Maar goed gaat nu om één keer inchecken voor heel het OV. Dat is vooralsnog technisch onmogelijk. Het kan gewoon niet, omdat je bij de bus altijd bij de chauffeur moet inchecken bijvoorbeeld.

Ik heb dan eigenlijk liever dat je bij overstappen altijd moet "omchecken". Dat is tenminste duidelijk, en je kunt het technisch wel regelen dat je dan niet op extra kosten gejaagd hoeft te worden. Wel moeten er genoeg chipkaartfaciliteiten zijn om de reizigersstroom niet te stokken en de overstappen moeten haalbaar blijven. Aan die voorwaarden wordt nu ook lang niet altijd voldaan. Daar zit het grootste probleem mijns inziens.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door marlies »

Wat mij betreft gaan we naar 1 keer in- en uitchecken voor transportvormen waarbij er op stations ingecheckt wordt (lees: treinen, metros) en blijf je gewoon in- en uitchecken bij de vervoersmiddelen waarbij het in het voertuig moet (bus, tram).

Voor treinen/metros is het aantal mogelijkheden wel dusdanig beperkt dat je dat prima nauwkeurig genoeg kunt verdelen. Voor bussen/trams is het sowieso wenselijk om bij instappen te moeten demonstreren dat je betaald hebt, en je hebt geen verwarring over welk poortje/paaltje.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: NS directeur wil 1 keer inchecken voor heel OV

Bericht door huibf »

marlies schreef:Voor bussen/trams is het sowieso wenselijk om bij instappen te moeten demonstreren dat je betaald hebt, en je hebt geen verwarring over welk poortje/paaltje.
Inderdaad. Het probleem in bus/tram zie ik ook niet zo. Gewoon altijd in en uitchecken bij het verlaten van het voertuig.
Bij de trein dus bij het verlaten van het station.
Als ik van Valkenburg naar Winterswijk ga, is dat een reis: wen wel de meest logische route, als je via een omweg wilt reizen dan dien je wel tussentijds in/uitchecken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten