Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Ik sprak enkel over Breda. Utrecht heeft wel meer busbanen, maar niet over de gehele lengte vanaf de A2 of de A12.
-
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Ik denk dan alleen de Volanstrajecten.
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Ik ben wel degelijk op de hoogte van de situatie ter plekke. Ik doelde ook meer op investeringen op termijn. Bij het verbreden van de A27 lijkt mij het verstandig als ze meteen stroken beschikbaar stellen voor de bus. Die kan daar veel tijd mee winnen. Nu is het inderdaad, met oog op de toekomstige bouwput, niet opportuun om te investeren.waldo79 schreef: Ben je wel op de hoogte van de situatie ter plekke, anders zou je dit niet blaten?
De A27 gaat op termijn verbreed worden, maar pas vanaf 2019. En dan voor al het verkeer en niet alleen voor de Brabantliner verbreding is ook al genoemd in het krantenartikel aan het begin.
De A2 telt al 4 rijstroken tussen knooppunt Everdingen en Oudenrijn en is adequaat breed voor al het verkeer.
Binnen Breda valt weinig tijd te winnen. Normaal gezien kan de infrastructuur prima de verkeersdrukte aan.
Spitsstroken voor een bus op een smalle snelweg, alsjeblieft :N
Daarnaast ben ik van mening dat de bus best wel een aparte rijstrook mag hebben, dat is om twee redenen heel gunstig voor de bus: a) de bus is sneller over de spitsstrook, er hoeft minder geremd en opgetrokken te worden; b) de auto's komen vaker in de file te staan, waar de bus geen last van heeft, integendeel, meer mensen zullen met de bus gaan reizen.
Verder kan er op het A2 traject van de bus best wel een rijstrook voor het verkeer af. Het OV is toch belangrijker dan die vervuilende, geluidsoverlast veroorzakende auto's, nietwaar?
De mortuis nil nisi bene
-
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Dat zou ik niet zeggen met die huidige bezuinigingsreeksen van de gemiddelde provincie.
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Mooi en vooral erg bekrompen gedacht, zeker dat laatste deel van je relaas... Verbreding A27 is nodig en je zal zien dat de bus daardoor al wat makkelijker door het verkeer heenkomt dus is het probleem verholpEn. Doorstroming van het OV is goed maar niet ten koste van alles! 1 bus weegt niet op tegen al die auto's...Obus schreef:Ik ben wel degelijk op de hoogte van de situatie ter plekke. Ik doelde ook meer op investeringen op termijn. Bij het verbreden van de A27 lijkt mij het verstandig als ze meteen stroken beschikbaar stellen voor de bus. Die kan daar veel tijd mee winnen. Nu is het inderdaad, met oog op de toekomstige bouwput, niet opportuun om te investeren.waldo79 schreef: Ben je wel op de hoogte van de situatie ter plekke, anders zou je dit niet blaten?
De A27 gaat op termijn verbreed worden, maar pas vanaf 2019. En dan voor al het verkeer en niet alleen voor de Brabantliner verbreding is ook al genoemd in het krantenartikel aan het begin.
De A2 telt al 4 rijstroken tussen knooppunt Everdingen en Oudenrijn en is adequaat breed voor al het verkeer.
Binnen Breda valt weinig tijd te winnen. Normaal gezien kan de infrastructuur prima de verkeersdrukte aan.
Spitsstroken voor een bus op een smalle snelweg, alsjeblieft :N
Daarnaast ben ik van mening dat de bus best wel een aparte rijstrook mag hebben, dat is om twee redenen heel gunstig voor de bus: a) de bus is sneller over de spitsstrook, er hoeft minder geremd en opgetrokken te worden; b) de auto's komen vaker in de file te staan, waar de bus geen last van heeft, integendeel, meer mensen zullen met de bus gaan reizen.
Verder kan er op het A2 traject van de bus best wel een rijstrook voor het verkeer af. Het OV is toch belangrijker dan die vervuilende, geluidsoverlast veroorzakende auto's, nietwaar?
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Obus,
Wat jij nu voorstelt (rijstroken omzetten naar busstroken) is jarenlang beleid geweest. Heeft het de bussen nu echt voller gekregen?
Als de A27 straks beter doorstroomt, profiteren de bussen daar automatisch van mee.
Wat jij nu voorstelt (rijstroken omzetten naar busstroken) is jarenlang beleid geweest. Heeft het de bussen nu echt voller gekregen?
Als de A27 straks beter doorstroomt, profiteren de bussen daar automatisch van mee.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
-
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Ik denk dat hier ook iets anders meespeelt nvdw.
Het verbusbanen van de weg is natuurlijk goed geweest voor de doorstroming, maar dan moet het ook aantrekkelijk zijn. Als de frequentie dan niet aantrekkelijk is, zal men ook niet de auto laten staan. Ik gebruik praktijkvoorbeeld Groningen.
P+R lijn 22 reed 4x/ uur en zat redelijk vol. Sinds ie als Qlink rijdt en in de spits 6-9x/uur rijdt is ie alleen maar voller geworden.
Als je een busbaan maakt en er maar 1x/uur een bus over laat rijden, zal het nooit aantrekkelijk worden. Je moet altijd eerst investeren, voordat er effect plaatsvindt. Dat effect moet echter tegenwoordig direct plaatsvinden, wat natuurlijk niet lukken gaat.
Het verbusbanen van de weg is natuurlijk goed geweest voor de doorstroming, maar dan moet het ook aantrekkelijk zijn. Als de frequentie dan niet aantrekkelijk is, zal men ook niet de auto laten staan. Ik gebruik praktijkvoorbeeld Groningen.
P+R lijn 22 reed 4x/ uur en zat redelijk vol. Sinds ie als Qlink rijdt en in de spits 6-9x/uur rijdt is ie alleen maar voller geworden.
Als je een busbaan maakt en er maar 1x/uur een bus over laat rijden, zal het nooit aantrekkelijk worden. Je moet altijd eerst investeren, voordat er effect plaatsvindt. Dat effect moet echter tegenwoordig direct plaatsvinden, wat natuurlijk niet lukken gaat.
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Agree on that. En die 4 rijstroken tussen Everdingen en Oudenrijn zijn bikkelhard nodig voor een vloeiende afwikkeling van het verkeer.nvdw schreef:Obus,
Wat jij nu voorstelt (rijstroken omzetten naar busstroken) is jarenlang beleid geweest. Heeft het de bussen nu echt voller gekregen?
Als de A27 straks beter doorstroomt, profiteren de bussen daar automatisch van mee.
Ik beschouw het als irritant dat behalve lijn 46 (Nieuwegein-Tiel) bussen allemaal afdraaien naar Zuid-Holland en Brabant en niet naar Rivierenland. Daarvoor ben je dan weer op de trein aangewezen :X
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Plannen voor nog meer spoorlijnen afgesplitst
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Door de opening van halte nieuwendijk is de overstap op zaterdag tussen de brabantliner en Lijn 19 Hulst Busstation - Breda Station NS komen te vervallen :neg:.(aankomst 401 xx:34 vetrek lijn 19 xx:30)nvdw schreef:Wat veel belangrijker is dan een hogere topsnelheid is een hogere gemiddelde snelheid. Het openen van een halte bij Nieuwendijk is heel sympathiek maar kost je zo weer twee a drie minuten tijd.
De tijdverdeling van de Brabantliners kun je weliswaar zo maken dat je alle onderweg opgelopen vertraging pas bij de laatste halte hebt goedgemaakt, maar je zit onderweg met meerdere haltes met aansluitingen (lijn 287 in Vianen en diverse lijnen in Sleeuwijk).
Om de overstap nog mogelijk te maken lijkt het me slim om halte Vlaszak toe te voegen voor beide lijnen als overstaphalte met beperking voor lokaal vervoer.
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Leg het voor aan de vervoerder zou ik zeggen
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Het is volgens mij geen officiele overstap. Volgens mij stappen weinig mensen over van lijn 401 op lijn 19.Mr-W schreef:Door de opening van halte nieuwendijk is de overstap op zaterdag tussen de brabantliner en Lijn 19 Hulst Busstation - Breda Station NS komen te vervallen :neg:.(aankomst 401 xx:34 vetrek lijn 19 xx:30)nvdw schreef:Wat veel belangrijker is dan een hogere topsnelheid is een hogere gemiddelde snelheid. Het openen van een halte bij Nieuwendijk is heel sympathiek maar kost je zo weer twee a drie minuten tijd.
De tijdverdeling van de Brabantliners kun je weliswaar zo maken dat je alle onderweg opgelopen vertraging pas bij de laatste halte hebt goedgemaakt, maar je zit onderweg met meerdere haltes met aansluitingen (lijn 287 in Vianen en diverse lijnen in Sleeuwijk).
Om de overstap nog mogelijk te maken lijkt het me slim om halte Vlaszak toe te voegen voor beide lijnen als overstaphalte met beperking voor lokaal vervoer.
-
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Van Utrecht naar Antwerpen is via Rotterdam met de trein gunstiger, via Breda met de bus is meer een hobbyistenroute. Verder gaat verkeer naar Zeeuws-Vlaanderen voornamelijk met de auto.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Er zijn nog verrassend veel Zeeuwse studenten op die lijn. Nu is vrijdagavond niet zo representatief, maar de hele bus zat vol mensen tussen de 16 en 25 die naar Hulst reisden en er waren drie mensen die er in Antwerpen uit gingen (waaronder ondergetekende).
Ervaring van een aantal maanden terug.
Ervaring van een aantal maanden terug.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Daar draait lijn 19 helemaal op. Studenten. Op zondagavond (en maandag ochtend) gaat de hele zooi de andere kant op. Op de overige tijden dan mag je al blij zijn als de bus half gevuld is op het traject Breda - Antwerpen.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
-
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Off-topic discussie
Maar is het niet beter dat de jeugd uit Zeeuws-Vlaanderen meer in Antwerpen, Gent en Leuven gaan studeren (zowel hogeschool als universiteit)? Die steden liggen dichterbij dan bijvoorbeeld Utrecht en het Vlaamse onderwijs schijnt beter te zijn. Vanuit Zeeuws-Vlaanderen kan men beter spitsbussen naar Antwerpen, Gent en Leuven inzetten.
Eigenlijk zou in Zeeuws-Vlaanderen het middelbaar onderwijs volgens het Vlaams systeem opgezet worden, zodat de aansluiting met de Vlaamse hogescholen en universiteiten verbeterd wordt.
Vanuit Zeeuws-Vlaanderen is het handiger om lijn 20 naar Goes te gebruiken en daar over te stappen op de trein. Een doorgaande lijn 19 heeft naar mijn inziens weinig nut. Beter knipt men de lijn in Breda-Antwerpen en Antwerpen-Hulst.
Maar is het niet beter dat de jeugd uit Zeeuws-Vlaanderen meer in Antwerpen, Gent en Leuven gaan studeren (zowel hogeschool als universiteit)? Die steden liggen dichterbij dan bijvoorbeeld Utrecht en het Vlaamse onderwijs schijnt beter te zijn. Vanuit Zeeuws-Vlaanderen kan men beter spitsbussen naar Antwerpen, Gent en Leuven inzetten.
Eigenlijk zou in Zeeuws-Vlaanderen het middelbaar onderwijs volgens het Vlaams systeem opgezet worden, zodat de aansluiting met de Vlaamse hogescholen en universiteiten verbeterd wordt.
Vanuit Zeeuws-Vlaanderen is het handiger om lijn 20 naar Goes te gebruiken en daar over te stappen op de trein. Een doorgaande lijn 19 heeft naar mijn inziens weinig nut. Beter knipt men de lijn in Breda-Antwerpen en Antwerpen-Hulst.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Het gebied ligt nog altijd in Nederland, dus nee, dat gaat niet gebeuren.Eigenlijk zou in Zeeuws-Vlaanderen het middelbaar onderwijs volgens het Vlaams systeem opgezet worden, zodat de aansluiting met de Vlaamse hogescholen en universiteiten verbeterd wordt.
Terug naar de spoorlijn Bd - Ut :Y
Laatst gewijzigd door waldo79 op wo 18 jun 2014, 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Ze kunnen dat gebied beter afstoten aan Belgie, het ligt zo geisoleerd. Iets als OV is gewoon moeilijk te organiseren in zo'n geisoleerd stuk land.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Gelukkig bestaan er ook nog andere redenen naast OV om een landsdeel af te stoten
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Precies, we verkopen Zeeuws-Vlaanderen aan België, Limburg aan Duitsland, Friesland mag onafhankelijk worden en de overige provincies voegen we samen tot "Hart van Oranjeland"
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Alleen voor Terneuzen en verder westelijk is dat waar. Dus de 32000 inwoners ten oosten daarvan gebruiken die lijn om te gaan naar Breda en verder oostelijk. Voor de gemeente Hulst van 20000 inwoners is het zelfs de snelste route naar Dordrecht en Rotterdam. Dus die lijn heeft wel degelijk nut.Erno-BE schreef: Vanuit Zeeuws-Vlaanderen is het handiger om lijn 20 naar Goes te gebruiken en daar over te stappen op de trein. Een doorgaande lijn 19 heeft naar mijn inziens weinig nut. Beter knipt men de lijn in Breda-Antwerpen en Antwerpen-Hulst.
-
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Achterhoek en Twente, Drenthe en Groningen mogen ook wel bij Duitsland.Vinny schreef:Precies, we verkopen Zeeuws-Vlaanderen aan België, Limburg aan Duitsland, Friesland mag onafhankelijk worden en de overige provincies voegen we samen tot "Hart van Oranjeland"
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 4383
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
Aangezien we NL toch in uitverkoop hebben, Wat blijft dan nog van NL?
-
- Berichten: 3471
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Plannen Spoorlijn Breda-Utrecht
RandstadCamilleKreemers schreef:Aangezien we NL toch in uitverkoop hebben, Wat blijft dan nog van NL?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten