Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frans F »

Niet iedereen is forens of scholier, er zijn ook mensen die bijv. af en toe op familiebezoek gaan of gaan winkelen.
Die mensen betalen langzamerhand absurde tarieven.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Ik zie genoeg vol tarief reizigers in de bus hoor. Bij Connexxion is dat makkelijk te herkennen aan "Goede reis" op de CICO.
"Een touringcar is geen bus"
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door michiel71 »

fogeltje schreef:Ik zie genoeg vol tarief reizigers in de bus hoor. Bij Connexxion is dat makkelijk te herkennen aan "Goede reis" op de CICO.
Kan de chauffeur zien met welk product je reist?
En kan hij zien of de passagier gebruik maakt van 33% jongeren of ouderenkorting?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

De chauffeur kan dit vaak niet zien, hangt af hoe hij zicht heeft op de CICO en of het hem iets interesseert. Als je de CICO ziet (ik zit vrijwel altijd rechts voorin en heb zicht op dat ding) dan kun je aan hand van de tekst bij COnnexxion zien welk product gebruikt wordt. "Goede reis" betekent vol tarief zonder enige vorm van korting. IN OK NB 20140831 zie ik, dat betekent dat ik ingecheckt ben met het (kortings)product Daluren Noord Brabant (NB) met als einddatum 31 augustus 2014 (20140831 in internationale notering). Alleen van leeftijdskorting weet ik niet of je dat kunt zien, volgens mij niet omdat het geen product maar een "eigenschap" (profiel) van de kaart is. Daar zal "Goede reis" staan denk ik als je zonder andere producten reist.

De NB in mijn regel staat voor mijn product, hier kan van alles staan, bijvoorbeeld DO voor Dalurenkorting Oost-Nederland, 65 voor het 65+ abo in Nijmegen etc.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Nieuws over de nieuwe dienstregeling 2015:

http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchi ... stregeling
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:Niet iedereen is forens of scholier, er zijn ook mensen die bijv. af en toe op familiebezoek gaan of gaan winkelen.
Die mensen betalen langzamerhand absurde tarieven.
Zelfs voor dat soort reizigers bestaan er nog gewoon interessante producten. Ik heb zelf bv. ook Arriva Dal Korting ZHL wat ik er makkelijk uit haal ondanks dat ik slechts eens in de zoveel tijd in Dordrecht de bus neem voor familiebezoek (scheelt 70 cent per rit, dus met 10x heen en weer heb ik al meer korting dan het abonnement kost).
In de rest van het land ervaar ik de tarieven overigens ook niet als absurd hoor...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frans F »

In regio's met kortingenabonnementen i.p.v. sterabonnementen of algemene abonnementen zijn er inderdaad wat gunstiger mogelijkheden.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:
MdJ schreef:
fogeltje schreef:Dus Breng wil de ritprijs voor "normale" reizigers fors verhogen maar voert wel dit in:
"Met het abonnement Breng Vrij 65+ reist u een heel jaar lang in de daluren onbeperkt met alle Breng-bussen in Arnhem-Nijmegen. Voor slechts €100,00! "

:X Die mensen krijgen al 34% korting als ze de moeite nemen een persoonlijke OVC aan te schaffen (stapelt dan met dalurenkorting Oost Nederland?), die laat je vervolgens praktisch gratis reizen en knijpt de gewone reiziger maar verder uit.
Niet heel onlogisch, als je bedenkt dat dit abonnement er voor zorgt dat WMO'ers nu met de bus reizen ipv Regiotaxi. En laat die Regiotaxi nu ook onder de Stadsregio vallen. (Niet iedereen uiteraard, als maar een deel overstapt is dat al een kostenbesparing)
Maar dat moet niet ten koste gaan van reguliere busreizigers. Dat het KAN bespaart is leuk voor ze, maar dat moet Breng dan vervolgens niet weer bij de gewone OV-reiziger gaan halen.
Inderdaad,en niet voor niets wordt er in Gelderland al bindende OV adviezen gegeven voor de regiotaxi om beide systemen betaalbaar te houden. De reiziger heeft dan de keus om of €4 per zone te betalen voor de taxi of OV te nemen tegen het normaal geldende tarief. Neem aan dat dit systeem ook geldt in het KAN.
Momenteel betaald die groep potentiële regiotaxier al het gewone OV-tarief en zie eigenlijk geen reden om een goedkoop abonnement in te voeren.
Verder vind ik dat bindende OV-adviezen in veel meer regio's ingevoerd moeten worden,zeker in regio's waar het gewone openbaar vervoer zwaar lijdt door die taxi (Lees: SRE en dan vooral Helmond)
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frank »

fogeltje schreef:Nieuws over de nieuwe dienstregeling 2015:

http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchi ... stregeling
Heb het stukje doorgelezen. Kan Rover ook niet de Arnhemse wijzigingen online zetten :) ? Mijn reacties dan:

* Splitsing lijn 35 (Bemmel - Elst - Zetten) in 34 (Bemmel - Elst) en 35 (Elst - Zetten) waarbij 35 nog maar elk uur rijdt maar wel met grote bussen: logisch dat de 35 met grote bussen gaat rijden nu in de spits soms elk half uur met twee busjes wordt gereden. Wel jammer dat lijn 35 nu last heeft van z'n eigen succes wat betreft frequentie. Misschien zou je ter compensatie de bus 's avonds een uurtje langer kunnen laten doorrijden zodat als je in Arnhem of Nijmegen werkt ook nog fatsoenlijk met de bus thuis kunt komen.

* Lijn 3 verlengen naar Oosterhout; lijn 13 mogelijk inkorten tot eindpunt lijn 15. Ik zie het nut van deze wijziging niet in. Uiteindelijk betekent het weer een extra buslijn richting Lent terwijl de bussen daar toch niet echt ontzettend vol zitten. Kleine busjes lijken me voor de inwoners van Oosterhout ook onaantrekkelijk. Zijn altijd grote bussen geweest dus deze wijziging zou reizigers weg kunnen jagen. Aan de andere kant, de snellere verbinding tussen Oosterhout en Nijmegen die deze lijn zou bieden is wel positief. Is viermaal per uur een bus naar Visveld wel nodig of kun je ook tweemaal per uur een bus rechtstreeks naar Oosterhout laten gaan? Hoeft niet eens lijn 13 te zijn maar kan bijv. ook de 14 zijn (dat zijn toch de uiteindelijke plannen heb ik wel eens begrepen).

* Lijn 4 verlengen van Aldenhof naar Dukenburg. Ooit op een informatieavond twee jaar geleden werd er al wel gevraagd om het verlengen van lijn 4 naar Dukenburg. Ik vind het op zich geen gek idee, maar ik ken de buurt daar niet goed.

* Lijn 7 inkorten tot Bijsterveld. Ook deze lijn ken ik niet goed, maar heb niet het idee dat het een populaire lijn is. Wat mij betreft dus een logische wijziging. Ik kan nooit zeggen dat ik blij ben met inkrimpingen maar deze lijkt me dan iig verantwoord. Hoewel het er wel enigszins raar uit ziet dat Wijchen geen rechtstreekse OV-verbinding meer zou hebben met het eigen industrieterrein (hoewel de 565 langs de rand komt).

* Één van de bussen 11 en 12 laten vervallen in Nijmegen in de vakantieperiode klinkt aannemelijk hoewel een nette kwartierdienst de aantrekkelijkheid ook zou kunnen vergroten. Maar ik neem aan dat de bus die vervalt dan ook op de rest van het traject vervalt. Of krijgen we de zaterdagse constructie van lijn 11 dan (die rijdt tot station Dukenburg)? Anders is het vervallen van lijn 12 denk ik het meest logisch. Dienstregeling richting Druten is de laatste tijd al uitgebreid (zeker in het dal), enigszins inperken in de vakantie is misschien wel op de plaats. Maar ik ken de reizigersaantallen niet dus verdere onderbouwing blijft uit.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Freek »

Arnhem/nog missend
2/4: Trolley, reeds bekend.
53: Aansluiting in Arnhem Zuid verbeteren door inkorting naar Wageningen - Arnhem, Kronenburg
60: Betere aansluiting op trein in Zevenaar. Op zondag betere spreiding met lijn 62. Kan door of lijn 60 te verlengen naar Lobith Anjerstraat of inkorten tot Duiven, Dorp
99: Routewijziging in Uden via President Kennedylaan en Violierstraat.
300: Ritten vanuit Bemmel niet laten eindigen bij het Spinozagebouw maar bij het UMC
331: Tussenritten niet eindigen bij CS maar bij Plein 44
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frans F »

Frank schreef: Lijn 7 inkorten tot Bijsterveld. Ook deze lijn ken ik niet goed, maar heb niet het idee dat het een populaire lijn is. Wat mij betreft dus een logische wijziging. Ik kan nooit zeggen dat ik blij ben met inkrimpingen maar deze lijkt me dan iig verantwoord. Hoewel het er wel enigszins raar uit ziet dat Wijchen geen rechtstreekse OV-verbinding meer zou hebben met het eigen industrieterrein (hoewel de 565 langs de rand komt).
De verdubbelling van de treinfrequentie maakt dit wel logisch.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Meltrain »

Freek schreef: 53: Aansluiting in Arnhem Zuid verbeteren door inkorting naar Wageningen - Arnhem, Kronenburg
Hoe verbetert dit de aansluiting op de trein? :?
En komt er een vervangende lijn Kronenburg - Het Duifje (zoiets als lijn 14 vroeger)?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door huibf »

MdJ schreef:..WMO'ers nu met de bus reizen ipv Regiotaxi.
Dus afschaffen die flauwekul. Regiotaxi alleen gebruiken voor de echte nodige gevallen, dus niet omdat we het eng vinden om na 20.00 te reizen.
Meltrain schreef: In Rotterdam en Capelle a/d IJssel mogen 65+'ers na 9:00 gratis reizen. Dat haalt ouderen behoorlijk uit hun isolement. Mijn opa en oma zijn er ook erg blij mee. *O*
Maar voor bijvoorbeeld 60 cent had dat ook gekund. Terecht dat gratis OV in Eindhoven is afgeschaft.
Overigens is het niet minder druk geworden in de bus, immers ze krijgen nu vaak nog 60% korting (leeftijd+dalkorting)
Laatst gewijzigd door huibf op di 17 jun 2014, 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Meltrain »

huibf schreef:
Meltrain schreef: In Rotterdam en Capelle a/d IJssel mogen 65+'ers na 9:00 gratis reizen. Dat haalt ouderen behoorlijk uit hun isolement. Mijn opa en oma zijn er ook erg blij mee. *O*
Maar voor bijvoorbeeld 60 cent had dat ook gekund. Terecht dat gratis OV in Eindhoven is afgeschaft.
Overigens is het niet minder druk geworden in de bus, immers ze krijgen nu vaak nog 60% korting (leeftijd+dalkorting)
Nee, absoluut. Er was een idee om iedereen €100,- te laten betalen per jaar en in elk geval mijn opa en oma waren het er volledig mee eens.
Maar ook in het nieuwe coalitie-akkoord staat dat het gratis OV voor 65+'ers blijft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:
Freek schreef: 53: Aansluiting in Arnhem Zuid verbeteren door inkorting naar Wageningen - Arnhem, Kronenburg
Hoe verbetert dit de aansluiting op de trein? :?
Allicht wordt met deze inkorting een andere tijdligging mogelijk. Arnhem Zuid - Kronenburg duurt immers korter dan Arnhem Zuid - Het Duifje, dus als je nu in één richting een aansluiting hebt en op de terugweg net te laat bij het station bent dan is dat met een dergelijke maatregel te verhelpen zonder dat het een extra bus kost.
Frans F schreef:
Frank schreef: Lijn 7 inkorten tot Bijsterveld. Ook deze lijn ken ik niet goed, maar heb niet het idee dat het een populaire lijn is. Wat mij betreft dus een logische wijziging. Ik kan nooit zeggen dat ik blij ben met inkrimpingen maar deze lijkt me dan iig verantwoord. Hoewel het er wel enigszins raar uit ziet dat Wijchen geen rechtstreekse OV-verbinding meer zou hebben met het eigen industrieterrein (hoewel de 565 langs de rand komt).
De verdubbelling van de treinfrequentie maakt dit wel logisch.
De treinfrequentie heeft alleen vrij weinig te maken met de verbinding tussen Wijchen en het industrieterrein in die plaats, daar stopt de trein immers niet. Als het daarom te doen was had je de andere kant van die lijn 7 op moeten heffen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:99: Routewijziging in Uden via President Kennedylaan en Violierstraat.
Die had ik bij Twittermans geopperd toen ik doorhad dat het busstation in Uden geen "achteringang" meer gaat hebben maar alles via de voorzijde gaat *bus*
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frans F »

Daniel schreef: De treinfrequentie heeft alleen vrij weinig te maken met de verbinding tussen Wijchen en het industrieterrein in die plaats, daar stopt de trein immers niet. Als het daarom te doen was had je de andere kant van die lijn 7 op moeten heffen :wink:
Het vervoer naar het industrieterrein betreft vrijwel alleen mensen die uit Nijmegen of via Station Dukenburg komen. Als je in Wijchen woont ga je gezien de afstand normaliter met de fiets of de auto.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frank »

Nog even reagerend op Freeks berichtje met de overige wijzigingen:

Wijziging lijn 2/4: ben benieuwd hoe dit in de avond uit gaat pakken. Lijn 2 rijdt nu 's avonds tweemaal per uur tot de Hoogkamp en lijn 4 rijdt ook tweemaal per uur het gehele traject. 's Avonds en op zondag viermaal per uur een bus door De Laar Oost (naast lijn 14...) lijkt me overdreven. Wel goed dat er een bus bij komt op de route Kronenburg - Velperplein - CS. Is altijd het drukste stuk van de 14.

Lijn 53: wat mij betreft is de enige reden dat lijn 53 station Arnhem niet aan doet het feit dat hij naar Het Duifje gaat en zo op een efficiënte manier voor de verbinding Kronenburg - Het Duifje kan bieden. Nu men die verbinding kennelijk niet meer wil vind ik inkorten tot Kronenburg absoluut geen goed idee. Wat mij betreft gaat de buslijn, zoals hij in de ochtendspits nu ook al doet richting Arnhem via het Velperplein naar station Arnhem rijden. Dat zou het nut van lijn 2 lichtelijk wegnemen, maar volgens mij is een verbinding vanuit Driel en Heteren met het centrum wel wenselijk, zeker nu de 36 overdag nog maar eenmaal per uur rijdt. Ik heb begrepen dat de 53 succesvoller is dan de 36 dus misschien is het een idee om te gaan kijken of de 53 de standaardlijn tussen Heteren en Arnhem kan worden. Moet misschien nog wel een route-aanpassing in Heteren voor plaatsvinden, maar dat zijn ze daar wel gewend.

Lijn 60: inkorten tot Duiven op zondag lijkt me geen optie. Ja, er rijden treinen naar Zevenaar, maar een plaats van die grootte 'moet' op zondag toch een busverbinding hebben? Uitbreiden naar Lobith is wel een goed alternatief. Ja, je bent extra DRU's kwijt, maar je gaat dan wel een hoek van de regio bedienen waar op zondag helemaal geen openbaar vervoer is. Wat ik ervan gezien heb zijn de 566 en zeker de 560 doordeweeks succesvolle buurtbussen dus enige behoefte aan openbaar vervoer in de regio is er wel. Nog verder schrappen zorgt alleen maar voor een neerwaartse spiraal.

De andere wijzigingen zien er logisch uit.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frans F »

Wat betreft lijn 60: een plaats als Boxtel met 30.000 inwoners heeft helemaal geen busvervoer, alleen treinen. Ik zie niet in waarom je een parallelle bus moet handhaven als daar in feite geen behoefte aan is.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door BrengMe »

Lijn 60 rijdt zeker niet parallel aan de trein maar doet een aantal extra punten aan in Zevenaar, zoals het ziekenhuis. Er is dus zeker wel een behoefte aan een bus op zondag in Zevenaar.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door fogeltje »

Nu is het ziekenhuis wel een bestemming die in het weekend niet zoveel bezoekers zal trekken denk ik gezien ziekenhuizen het liefst mensen er voor het weekend uitgooien.
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Frans F »

Ziekenhuizen leveren sowieso weinig OV-reizigers op (in tegenstelling tot wat veel mensen denken).
De voornaamste categorie is personeel dat in dagdienst werkt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door JWM »

Dus? Aantal reizigers is geen allesbepalende factor.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Srananbloke »

Over lijn 53: zijn er geen alternatieve plannen verder wat Kronenburg-Het Duifje betreft? Niet dat het zo'n ongelofelijk druk stuk is, maar doordeweeks overdag zijn er nog best wat mensen die van deze verbinding gebruik maken.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG

Bericht door Freek »

Kronenburg - het Duifje zal worden overgenomen door een taxibusje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten