'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door reisthijs »

huibf schreef:Wasrom checken mensen niet uit?
Dat staat er toch? Ze vergeten het.

Ik vergeet het ook weleens maar met WeekendVrij valt er dan weinig geld terug te vragen.

Het is ook best begrijpelijk dat mensen zodra ze dit zien denken "laat maar zitten" als het maar om een paar centen gaat.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Meltrain »

huibf schreef:Overigens, op lange afstanden in zowel trein als bus loont het om niet uit te checken.
Dat is eigenlijk maar zelden het geval. Op veel lange Qliners is het instaptarief verhoogd naar €10,- waardoor wél uitchecken altijd voordeliger is.
Ook bij de trein is niet uitchecken alleen voordelig op de zeer lange afstand.
Wel is het bijvoorbeeld in de bus van Alkmaar naar Leeuwarden voordeliger om op het station van Alkmaar een anonieme kaart te kopen van €7,50 en daar een tegoed van €6,- op te zetten (minimaal bedrag om in te kunnen checken) en deze kaart na het uitchecken weg te gooien. Dan ben je €13,50 kwijt terwijl een voltarief rit €17,07 kost (volgens 9292).
Bij NS is deze truc nauwelijks lonend: daar betaal je €23,50 voor de truc en de maximale prijs van een treinreis bij NS is €25,40 (wat ik even snel kan vinden tenminste).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Frans F »

huibf schreef:Wasrom checken mensen niet uit? Als ik het ben vergeten dan vraag ik het dus echt wel terug.
Overigens, op lange afstanden in zowel trein als bus loont het om niet uit te checken.
Hoe hebben ze dit berekend?
Ik vermoed ook dat de meeste mensen die het niet terugvragen opzettelijk vergeten uit te checken.
Een dubieus onderzoek.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Niet uitchecken levert 22,9 miljoen op

Bericht door Suus »

Tristan schreef:De Telegraaf zat tien maanden geleden er niet ver naast met € 30 mln:
Ov-chip goudmijn voor vervoerders

AMSTERDAM - Vervoerders als NS, Arriva en Connexxion verdienen kapitalen aan de ov-chipkaart. De bedrijven houden jaarlijks 22,9 miljoen euro over aan reizigers die vergeten uit te checken, blijkt uit berekeningen van het onafhankelijke onderzoeksbureau Panteia.
Lees hier verder...
Je citeert te weinig waardoor de belangrijkste constatering wegvalt.

De OV-bedrijven hebben 22,9 miljoen euro aan omzet aan vergeten check-uits, maar klanten die hun geld terugvragen en de administratieve kosten daarvan gaan er nog vanaf en dan kom je uit op ongeveer 17 miljoen euro winst. De Telegraaf zat er bijna 45% vanaf, dat noem ik niet "niet zo ver naast" :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door fogeltje »

reisthijs schreef:Het is ook best begrijpelijk dat mensen zodra ze dit zien denken "laat maar zitten" als het maar om een paar centen gaat.
Ik vind dat dus niet begrijpelijk. Zo een formulier is overzichtelijk en binnen een minuut ingevuld. Bij Connexxion zullen ze gek worden zijn van mijn claims van 4 en 6 cent :')
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Geert »

Nou, mijn persoonlijke kosten/baten-analyse zou denk ik concluderen dat ik dat formulier niet in zou vullen voor slechts vier cent ;) Hooguit uit principe. Maar aangezien ik tegenwoordig altijd op rekening reis waarbij de rekening minstens anderhalve maand later te zien is ga ik er maar van uit dat de bedragen kloppen. Te veel gedoe om bij te houden en te controleren, en ik ga toch weinig met de bus of tram.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door webguy »

Maar voor het correctietarief van 18 euro ofzo neem ik aan wel toch?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door reisthijs »

We hebben het hier over kleine bedragen. Foutjes van een paar cent omdat het systeem op de verkeerde halte staat ofzo. Situaties waarin je wel gewoon hebt in- en uitgecheckt. Ik snap goed dat je dat niet allemaal gaat bijhouden.

Vergeten uit te checken (of niet uit kunnen checken door een storing) is wat anders.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door webguy »

Overigens kan "vergeten uit te checken" in een reisketen verschillende oorzaken hebben. Als je denkt in te checken maar dat niet doet, check je op je eindpunt van eerste ritdeel uit. Als je vervolgens verder reist is je status precies andersom van wat je verwacht en ben je aan het eind nog ingecheckt.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Ennes »

webguy schreef:Overigens kan "vergeten uit te checken" in een reisketen verschillende oorzaken hebben. Als je denkt in te checken maar dat niet doet, check je op je eindpunt van eerste ritdeel uit. Als je vervolgens verder reist is je status precies andersom van wat je verwacht en ben je aan het eind nog ingecheckt.
Je bedoelt het type reiziger "maar hij piepte" terwijl ze verder niet (goed) kijken of ze al dan niet ingecheckt zijn omdat ze een ongelofelijke haast hebben, want anders missen ze een examen als ze alsnog de vertraagde trein missen?
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door webguy »

Dat ja :)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door reisthijs »

Ja, zo zie ik op Amstel regelmatig mensen door de poortjes lopen terwijl er op het display een foutmelding verschijnt...
Ook leuk: mensen die door een ander poortje lopen dan diegene waar ze uitchecken (het verschil tussen links en rechts is blijkbaar ook nog lastig).

Wat dat betreft zou het wel wat schelen als die poortjes gesloten worden.

(Extra leuk om dat gedoe te aanschouwen omdat ik er zelf nog niks mee te maken heb met mijn trajectkaart.)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Reiziger Delft
Berichten: 1198
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Reiziger Delft »

reisthijs schreef:Ook leuk: mensen die door een ander poortje lopen dan diegene waar ze uitchecken (het verschil tussen links en rechts is blijkbaar ook nog lastig).
Uit ervaring kan ik je zeggen dat het voor linkshandigen behoorlijk lastig is dat de poortjes voor rechtshandigen zijn gebouwd. Op de automatische piloot door zo'n poortje is er voor mij niet bij.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Ennes »

Reiziger Delft schreef:
reisthijs schreef:Ook leuk: mensen die door een ander poortje lopen dan diegene waar ze uitchecken (het verschil tussen links en rechts is blijkbaar ook nog lastig).
Uit ervaring kan ik je zeggen dat het voor linkshandigen behoorlijk lastig is dat de poortjes voor rechtshandigen zijn gebouwd. Op de automatische piloot door zo'n poortje is er voor mij niet bij.
Volgens mij heb je als linkshandige meer last van het gebrek aan linkshandige scharen overal, dan aan een ov-chipkaart poortje
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Thom91 »

Als je vergeet uit te checken ben je gewoon een domme koe. Het systeem bestaat al jaren inmiddels en wordt overal met mega stickers aangegeven. Storm in een glas water dit. De reiziger is vooral dief van zijn eigen portemonnee.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Meltrain »

reisthijs schreef:Ook leuk: mensen die door een ander poortje lopen dan diegene waar ze uitchecken (het verschil tussen links en rechts is blijkbaar ook nog lastig).
Zolang alle poortjes nog open zijn, is dat toch geen probleem?
Het wordt pas vervelend als de poortjes dichtgaan en je ineens voor een gesloten poortje staat, terwijl het poortje naast je wel open gaat.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door zone5324bericht... »

hoeveel hebben de niet gebruikte strippen van vervallen/verlopen strippenkaarten opgeleverd?
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Ennes »

Thom91 schreef:Als je vergeet uit te checken ben je gewoon een domme koe. Het systeem bestaat al jaren inmiddels en wordt overal met mega stickers aangegeven. Storm in een glas water dit. De reiziger is vooral dief van zijn eigen portemonnee.
Daarbij wordt het nog steeds zeer regelmatig omgeroepen, maar ja zowel visueel als auditief bereik je slechts de helft of minder als ik het aantal headsetjes en telefoonstaarders (3x woordwaarde) zie in trein of op het station.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
benza

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door benza »

Als niet uitchecken levert 30 miljoen, misschien hoeft de NS de treinkaartjes niet 10% in de spits te verhogen? :)
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door WSM »

Thom91 schreef:Als je vergeet uit te checken ben je gewoon een domme koe. Het systeem bestaat al jaren inmiddels en wordt overal met mega stickers aangegeven. Storm in een glas water dit. De reiziger is vooral dief van zijn eigen portemonnee.
En er zijn natuurlijk nooit storingen of features waardoor je niet kunt uitchecken.
Al die keren dat in de Arriva-bus de chipkaarlezer werd afgesloten en de chauffeur geen zit had om ze weer aan te zetten had ik zeker last van een nachtmerrie?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door fogeltje »

Ik had ooit een Hermes chauffeur die na elke halte meteen de CICO's uitzette, waarschijnlijk bang dat mensen onderweg gingen uitchecken? Ik was bang dat hij ze op een gegeven moment niet meer aan zou krijgen. Gelukkig is dat niet gebeurd.
"Een touringcar is geen bus"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Thom91 »

WSM schreef:
Thom91 schreef:Als je vergeet uit te checken ben je gewoon een domme koe. Het systeem bestaat al jaren inmiddels en wordt overal met mega stickers aangegeven. Storm in een glas water dit. De reiziger is vooral dief van zijn eigen portemonnee.
En er zijn natuurlijk nooit storingen of features waardoor je niet kunt uitchecken.
Al die keren dat in de Arriva-bus de chipkaarlezer werd afgesloten en de chauffeur geen zit had om ze weer aan te zetten had ik zeker last van een nachtmerrie?
Ik neem ook aan dat je het dan teruggevraagd hebt en/of aangevochten? Anders blijf je natuurlijk nog steeds een dief van je eigen portemonnee.
Komt wel goed schatje.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door WSM »

Die aanname is uiteraard correct. Dan nog is het vervelend dat je zelf actie moet ondernemen om geld terug te krijgen dat jou toebehoort.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:We hebben het hier over kleine bedragen. Foutjes van een paar cent omdat het systeem op de verkeerde halte staat ofzo. Situaties waarin je wel gewoon hebt in- en uitgecheckt. Ik snap goed dat je dat niet allemaal gaat bijhouden.
Daarnaast: als je elke dag dezelfde reis maakt valt het toch wel op dat er een ander bedrag staat bij het uitchecken. De keren dat het bij mij misgegaan is viel het althans wel op dat de cico in de bus "Goede reis" toonde ipv "IN OK ST 311214".

Centen vallen mij ook niet op nee op trajecten waar ik niet dagelijks reis, maar heb Arriva in Dordrecht wel een keer zover gekregen dat ze hun afstandentabel geupdate hebben waar een fout in zat (maar die viel vooral op doordat de ritprijs van de heenreis in 2013 wel heel veel hoger was dan in 2012, terwijl de terugreis bijna gelijk in prijs gebleven was). Dat is dan wel iets waar wat meer moeite voor vereist is, die velen niet zullen nemen, want als je een claim indient betalen ze die gewoon zonder echt naar de reden te kijken uit.

Het irritantst vindt ik trouwens de vervoerders waarbij je zelf het transactieoverzicht moet meesturen. Dat zorgt al gauw voor vergeten declaraties omdat je ze niet op de dag dat het je opvalt gelijk kunt indienen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: 'Niet uitchecken levert 30 miljoen op'

Bericht door fogeltje »

Het ergste is dat je met bijvoorbeeld kortingen bij CXX nog niet eens zeker bent of ze worden toegepast. Elke CXX in het hele bus toont bij mij IN OK NB 20140831. Ik ga er maar vanuit dat het in NB ook daadwerkelijk verrekend wordt. Als er iig "Goede reis" staat, dan reis je vol tarief, eventueel nog met leeftijdskorting, maar dat is bij jou volgens mij niet van toepassing ;)

Bij CXX hoef je geen uitdraaien of iets dergelijks mee te sturen, echter werd bij mij laatst wel een claim geweigerd omdat er volgens hun geen rit gemaakt was. Tja, dat krijg je als het om een buurtbusrit gaat waarvan de Infoxx 1x per week op zaterdag wordt uitgelezen. Had gedacht dat ze dat wel wisten en zouden wachten met verwerken van de claim tot de gegevens van die bus binnen waren. Gelukkig had een snelle tweet alles opgelost zonder dat ik opnieuw iets hoefde in te dienen.
WSM schreef:Die aanname is uiteraard correct. Dan nog is het vervelend dat je zelf actie moet ondernemen om geld terug te krijgen dat jou toebehoort.
Eens, dat vind ik het grootste bezwaar. Je moet er zelf achteraan gaan en hebt er meestal een heleboel werk mee. Nu moest dat met strippenkaart natuurlijk ook (je moest zelf opmerken of de chauffeur teveel afstempelde en daar dan iets van zeggen), maar dat kon meestal ter plekke nog wel. Ik vind dat vervoerders best automatisch iets mogen doen als ze constateren dat een CICO tijdens een rit defect gegaan is en ze wat CI zonder CO hebben.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten