Hoe werkt lange-afstandskorting?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Geert »

Nog geen open data. Ben dus ook benieuwd hoe 9292 aan haar gegevens komt aangezien dit niet via NDOV geleverd wordt, want op deze manier heeft 9292 een voorkeurspositie boven andere reisinfoproviders, terwijl de anderen denk ik ook graag deze informatie willen publiceren.
Freek schreef:Even zal gezocht en wel deze tabel gevonden, geeft weer welk percentage betaald wordt indien LAK geldt. Zit overigens wel een onzekerheidsmarge op de waarheid van de tabel, want het betreft niet de definitieve versie maar een eerdere. Vergeet ook de genoemde bedragen die er staan. Zijn hier niet relevant. Andere LAK-info zal ik opzoeken en waarschijnlijk morgenavond hier even dumpen.
Hier nog aan toegekomen toevallig? :)
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Freek »

Nee nog, agenda is een beetje vol. Staat nog wel op het lijstje.
Hoe 9292 aan de data komt weer ik ook niet. Weet wel dat ze deze week een fout herstellen. Gecombineerde reizen met Arriva Achterhoek tonen bij 9292 verkeerde tarieven.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Freek »

Hier een eerste hoeveelheid meer info. Voor Arriva Achterhoek geldt dat er daadwerkelijke kilometers worden gebruikt, deze zijn bij de start van de concessie opnieuw in gemeten. Het aantal kilometers is terug te vinden op de tariefeenhedenkaart van de NS. De eenheden die daarop staan zijn voor Arriva Achterhoek dus daadwerkelijke kilometers. Kilometertarief van Arriva kan ik zo even niet controleren, maar volgens mij klopt het bedrag op hun site wel, € 0,1768 dus.

Voor de Valleilijn geldt qua werking hetzelfde, vanaf 41 km lange afstandskorting. Kilometertarief is 0,156.

Naast LAK is er eigenlijk ook zo iets als KAK, korte afstandskorting. Dat werkt alsvolgt:
Bijvoorbeeld voor een reis Baarn – Hoevelaken (15 tariefeenheden TE) betaalt de klant voor het stukje met de Valleilijn:
totale reis 9+6=15 TE € 3,39
al verreisd Baarn-Amersfoort 9 TE € 2,46
nog te betalen bij de Vallelijn 6TE € 0,93 (= €3,39-€2,46)
Prijs wordt dan: NS 2,30 + Cxx 93 = 3.23

Ondanks dat de klant een korte afstand reist (15 tariefeenheden) en dus geen lange afstands
korting geniet, profiteert hij wel van de nieuwe berekenwijze.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Freek »

Heb deze methode ook nog even gebruikt om te checken bij Arriva Achterhoek. Zowel bij een korte afstand zonder korting (oosterbeek - Duiven) als lange afstand (Utrecht - Duiven) klopt het helemaal. Berekening hieronder in de spoiler. Voor de duidelijkheid in de 2e spoiler nogmaals de kortingspercentages.
Spoiler: show
Oosterbeek – Duiven
Totaal TE: 13
NS: 4 TE
Arriva: 9 TE
Totaal: 13 TE is bij Arriva: 0,1768x13+0,87=3,1684
Al verreisd: 4 TE + 0,87 opstaptarief=1,5772
Nog te betalen 3,1684-1,5772=1,5912
Prijs klant wordt dan: NS 2,10+Arriva 1,5912=3,69
Utrecht-Duiven
Totaal TE: 67
NS TE: 58
Arriva TE: 9
Totaal 67 is bij Arriva:
40km zonder korting met opstaptarief: 0,1768x40+0,87=7,942
27km met korting (3%) =(27x(0,1768x0,97)=4,63
Totale prijs bij Arriva wordt dan: 7,942+4,63=12,572
Al verreisd: 58TE + opstaptarief
0,87+40x0,1768=7,072 + 18x(0,1768x0,97)=3,086928 Totaal: 11,028928
Nog te betalen: 12,572-11,028928-=1,54
Prijs klant wordt dan: NS 10,20+Arriva: 1,54 = 11,74
Spoiler: show
1 100%
39 100%
40 100%
41 97%
81 87%
100 87%
101 70%
120 70%
121 48%
150 48%
151 40%
200 40%
201 15%
250 15%
251 0%
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door reisthijs »

In het voorbeeld van Oosterbeek-Duiven is er toch geen sprake van 'korte afstands korting'? De prijs is een stuk hoger dan wanneer je diezelfde afstand bij één vervoeder zou reizen.

Wordt de prijs van de totale reis altijd berekend volgens het tarief van de tweede vervoerder?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Freek »

reisthijs schreef:Wordt de prijs van de totale reis altijd berekend volgens het tarief van de tweede vervoerder?
Volgens mij wel, als je de reis Duiven-Oosterbeek doet klopt de prijs namelijk als je de NS prijs voor 13 TE gebruikt. Daarom zijn er ook verschillen in prijs tussen de reis A->B en B->A.
Hoe het zit met 3 vervoerders is natuurlijk nog interessanter, geen idee hoe het dan gaat. Maar dat is vast met een beetje rekenwerk uit te vogelen.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Somoht »

Mmh hoe komt NS.nl uit op 24,80 voor Sneek-Duivendrecht vice versa? Is 223 tariefeenheden en zou dus uit moeten komen op 24,90. Arriva gebruikt in het noorden ook tariefeenheden....
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door reisthijs »

Als er zo'n berekening op losgelaten wordt als in de voorbeelden van Freek, en dat dan vervolgens weer afgerond moet worden op een veelvoud van 10 cent, is het niet zo gek dat het eindbedrag soms een dubbeltje verschilt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Somoht »

Als er met tariefeenheden zou worden gewerkt kan er niet er afaik niet eens sprake zijn van afronden...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Freek »

Gebruikt Arriva dezelfde prijs voor eenheden als NS en ook hetzelfde opstaptarief?

Heeft er ook iemand een lijst waarin voor ns is aangegeven hoeveel de kosten per eenheid staat? Dus dat 223 eenheden x euro kost?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door webguy »

Staat http://www.ns.nl/reizigers/klantenservi ... e/tarieven - k heb m eventueel ook als CSV. Maar, die prijzen zijn dus al afgerond.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door reisthijs »

"Laat je ledematen bewegingen maken"
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Somoht »

Afwijking zit overigens al op Leeuwarden->Sneek 4,40 voor 22 tariefeenheden ipv 4,50...

Heb eigenlijk nu het idee dat Arriva andere tariefafstanden hanteert dan NS maar dat belooft nog wat voor LAK straks..

Arriva Noord-Nederland hanteert afaik het NS tarief-stelsel btw, dus geen opstaptarief of KM-tarief.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Freek »

Sneek - Sneek Noord moet ook 2,20 kosten volgens Ns.nl ipv 2,10 voor 1 tariefeenheid. Zit dus ergens iets mis bij Arriva (of ze doen iets anders dan wij denken).

En och wat ben ik slecht in zoeken. Had die lijst serieus niet zien staan.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Tochjo »

Ik lees net op deze pagina dat lange-afstandskorting nog niet geïmplementeerd is voor reizen op rekening. Dat zou eind juli wel het geval moeten zijn. Behalve dan bij Connexxion; "Connexxion kan hier voorlopig geen lange afstandskorting doorvoeren". Handig.

En is het nou zoveel werk om even ergens een pagina met uitgebreide toelichting en rekenmethoden neer te zetten voor de hooggeschoolde mensen die wel willen en kunnen begrijpen hoe dit alles werkt? Zojuist kostte het me al onredelijk veel moeite om uit te vogelen hoe de prijzen voor een reis van Std naar Mtn en voor een reis van Mtn naar Std zijn opgebouwd. En dat is een traject waar nog helemaal geen lange-afstandskorting bij komt kijken.

Hoe meer ik erover nadenk, hoe waanzinniger ik het vind dat het zo ongelooflijk moeilijk wordt gemaakt om de prijs van je reis te bepalen, als je niet blind wil vertrouwen op wat ns.nl en 9292.nl je voorschotelen.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Tochjo »

Ik ben zelf maar aan het knutselen gegaan om iets overzichtelijks te maken. Dat is niet eenvoudig, bijvoorbeeld omdat vermelde kilometertarieven in de praktijk anders blijken dan op papier en de afstandsmatrix niet altijd klopt. Is daar toevallig een nieuwere versie van? Het gaat met name om tariefeenheden die Arriva hanteert; die komen niet altijd overeen (bijvoorbeeld Ah-Ww 63 om 64).
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Geert »

Ik zal binnenkort eens even kijken naar de afstandsmatrix.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door marlies »

In theorie kan je dat reverse engineeren door de prijsberekening goed te snappen en alle permutaties door de planner te gooien, maar hopelijk kan het handiger :D
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Freek »

Vanuit Arriva is mij zeer duidelijk bevestigd dat de kilometers op de Tariefeenhedenkaart zijn aangepast naar de km's die Arriva gebruikt voor de tarieven. Gebruik wel een kaart van dit jaar. Zo is volgens de kaart Arnhem - Arnhem Velperpoort 1 km terwijl dit eerder een tariefspunt was.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Tochjo »

Geert schreef:Ik zal binnenkort eens even kijken naar de afstandsmatrix.
Dank!
marlies schreef:In theorie kan je dat reverse engineeren door de prijsberekening goed te snappen en alle permutaties door de planner te gooien, maar hopelijk kan het handiger :D
Ik ben er alleen nog niet zo zeker van dat ik de prijsberekening goed snap :P. En zoals al eerder gezegd duiken er allerlei gekke dingen op: Connexxion dat op de Valleilijn op papier een kilometertarief van 14,6 cent hanteert, terwijl de prijzen uit de reisplanner gebaseerd lijken te zijn op 15,6 cent, bijvoorbeeld.
Freek schreef:Vanuit Arriva is mij zeer duidelijk bevestigd dat de kilometers op de Tariefeenhedenkaart zijn aangepast naar de km's die Arriva gebruikt voor de tarieven. Gebruik wel een kaart van dit jaar. Zo is volgens de kaart Arnhem - Arnhem Velperpoort 1 km terwijl dit eerder een tariefspunt was.
Het gaat ook om niet-Arriva-trajecten. Alkmaar-Arnhem, geheel met NS, bijvoorbeeld: 136 volgens de planner, 135 volgens de afstandsmatrix.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door marlies »

Oh de planner geeft nu weer wel de tariefeenheden bij andere vervoerders, dan hoef je niet te rekenen :)

Bij via-reizen nog steeds niet though.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door webguy »

Planner geeft tarief eenheden als er prijzen zijn en anders niet...
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door waldo79 »

Ik snap het tweede deel van je post niet, webguy :?:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door webguy »

Geen prijzen betekent dus ook geen tariefeenheden in de reisplanner. Af en toe lukt het niet om de juiste prijs te vinden, bijvoorbeeld voor ingewikkeldere trajecten als Den Helder - Oldenzaal.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Hoe werkt lange-afstandskorting?

Bericht door Tochjo »

Als je een e-ticket koopt, krijg je voor zo'n reis wel een prijs te zien. Ik begrijp niet waarom de reisplanner de prijs voor zo'n reis dan niet kan tonen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten