Komitee: Nieuwe bus veel smeriger
Door HANS-PAUL ANDRIESSEN
UTRECHT - De 144 ‘schone’ Connexxionbussen, die sinds vorige maand door de stad rijden, zijn veel smeriger dan de gemeente Utrecht laat weten.
Dit zegt het Wijk C Komitee dat zich baseert op TNO-onderzoek naar de stikstofdioxide-uitstoot van dit type bus. Verkeerswethouder De Weger kon gisteren niet reageren op de beschuldiging.
Gemeente Utrecht en het regiobestuur zagen in de nieuwe bus het zogenoemde ei van Columbus. Stad en regio willen al jaren bouwen in het stationsgebied, maar die megaplannen botsen met de strenge Europese regels voor luchtkwaliteit. Een groot deel van de bezoekers van dat nieuwe gebied komt immers per auto.
Om die voorziene verslechtering van de lucht te compenseren, hebben Utrecht en het regiobestuur vorig jaar 144 ‘schone’ bussen gekocht, die geleased worden aan Connexxion.
Maar, zo blijkt uit het door het Wijk C Komitee opgediepte onderzoek uit 2008, die nieuwe bus (VDL, type Ambassador) scoort weliswaar goed op het gebied van fijnstof, maar niet op gebied van stikstofdioxide. Dit spul dringt door tot in de kleinste vetakkingen van de longen en kan tot allerlei klachten leiden.
,,De NO2-emissie bedraagt 1,8 gram per kilometer, terwijl Utrecht in zijn berekeningen uitgaat van 0,2 gram per kilometer,’’ zegt woordvoerder Ben Nijssen van het Komitee. ,,Ook de stikstofoxidenuitstoot is 40 procent hoger, dan waar de gemeente mee rekent. Kortom op deze punten lijkt de nieuwe bus eerder vuiler dan schoner.’’
Nijssen weet niet of de gemeente bewust onjuiste gegevens verspreidt. De gemeente komt begin volgende week met een reactie, zo liet een woordvoerder van wethouder De Weger gisteren weten.
Bron: Algemeen Dagblad
Utrecht: "Nieuwe bus veel smeriger"
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Utrecht: "Nieuwe bus veel smeriger"
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Utrecht: "Nieuwe bus veel smeriger"
Wellicht vuiler dan de gemeente doet voorkomen, maar niet noodzakelijkerwijs vuiler dan de oude bussen. Waren daar geen cijfers van?Krant schreef:,,Ook de stikstofoxidenuitstoot is 40 procent hoger, dan waar de gemeente mee rekent. Kortom op deze punten lijkt de nieuwe bus eerder vuiler dan schoner.’’
Re: Utrecht: "Nieuwe bus veel smeriger"
Wat zal er nou gebeuren als deze bussen werkelijk smeriger zijn dan de oude bussen. Worden die dan teruggehaald ofzo?
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Re: Utrecht: "Nieuwe bus veel smeriger"
Lijkt mij niet mogelijk. De bussen die er rondreden zijn nu hard nodig elders in het land (Noord-Holland bijvoorbeeld). En een greep doen uit Connexxion's bussengrabbelton lijkt mij al helemaal niet een verbetering voor het milieu.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Utrecht: "Nieuwe bus veel smeriger"
Nee ik dacht al, maar een probleempje zullen ze dan wel hebben. Waarom zijn er dan niet wat meer onderzoeken gepleegd?144 bussen kopen is niet niks...
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Favoriete bus: O405
November: 526 km
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Utrecht: "Nieuwe bus veel smeriger"
TNO: bussen viezer dan Utrecht zegt
Door HANS-PAUL ANDRIESSEN
UTRECHT - Onderzoeksinstituut TNO onderschrijft de beschuldiging van het Wijk C Komitee dat de gemeente Utrecht veel te rooskleurige cijfers hanteert over de uitstoot van stikstofdioxide (NO2) door de 144 nieuwe ‘schone’ Connexxionbussen. ,,Het ziet ernaar uit dat de gemeente verouderde emissiefactoren heeft gebruikt,’’ zegt TNO-onderzoeker Gerrit Kadijk.
,,Dit kan mogelijk tot andere uitkomsten leiden.’’
Kadijk deed vorig jaar uitgebreid onderzoek naar de uitstoot van negen verschillende stadsbussen, zes op aardgas en drie op diesel. Een van die types is de nieuwe ‘schone’ dieselbus, waarmee Connexxion sinds december door de stad rijdt.
Verkeerswethouder Tymon De Weger heeft vooralsnog geen antwoord op de beschuldiging eind vorige week van het Wijk C Komitee dat hij onjuiste gegevens verstrekt. De Wegers woordvoerder liet gisteren weten dat het enige dagen kan duren voordat het antwoord komt, onder meer omdat een externe adviseur momenteel in Berlijn zit.
Bron: Algemeen Dagblad
Door HANS-PAUL ANDRIESSEN
UTRECHT - Onderzoeksinstituut TNO onderschrijft de beschuldiging van het Wijk C Komitee dat de gemeente Utrecht veel te rooskleurige cijfers hanteert over de uitstoot van stikstofdioxide (NO2) door de 144 nieuwe ‘schone’ Connexxionbussen. ,,Het ziet ernaar uit dat de gemeente verouderde emissiefactoren heeft gebruikt,’’ zegt TNO-onderzoeker Gerrit Kadijk.
,,Dit kan mogelijk tot andere uitkomsten leiden.’’
Kadijk deed vorig jaar uitgebreid onderzoek naar de uitstoot van negen verschillende stadsbussen, zes op aardgas en drie op diesel. Een van die types is de nieuwe ‘schone’ dieselbus, waarmee Connexxion sinds december door de stad rijdt.
Verkeerswethouder Tymon De Weger heeft vooralsnog geen antwoord op de beschuldiging eind vorige week van het Wijk C Komitee dat hij onjuiste gegevens verstrekt. De Wegers woordvoerder liet gisteren weten dat het enige dagen kan duren voordat het antwoord komt, onder meer omdat een externe adviseur momenteel in Berlijn zit.
Bron: Algemeen Dagblad
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 180 gasten