HSL Schiphol - Rotterdam in Trainz 2009 (zelfgemaakt!)

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

HSL Schiphol - Rotterdam in Trainz 2009 (zelfgemaakt!)

Bericht door Obus »

Ik ben er best wel trots op: de afgelopen paar weken heb ik in mijn vrije tijd de lelijkste spoorlijn van Nederland nagebouwd, de HSL. Niet in miniatuur op een modelspoorbaan, maar in het virtuele echt, op mijn treinsimulator Trainz 2009. Het noordelijke deel tussen Schiphol en Rotterdam Centraal is nu af en klaar voor gebruik. Iedereen mag meegenieten in het filmpje hieronder.

Let wel op een paar zaken: 1) de lijn is een stuk korter dan in werkelijkheid (ongeveer 1/3); 2) het tracé is niet accuraat, maar het gaat vooral om de sfeer die de lijn uitdraagt; 3) de trein, een vrij oude Duitse loc, gaat relatief langzaam, maar dit is expres gedaan om het landschap beter tot zijn recht te laten komen en om de langzame ICd te symboliseren :lol: .

Hier is hij dan, indien gewenst op 1080p in HD fullscreen:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=6Ir8calsM4A[/youtube]

Ik hoop dat jullie er van genoten hebben en hoor natuurlijk graag de positieve (oké, ook de negatieve) meningen over dit project. Tips en aanmerkingen zijn zoals gebruikelijk welkom.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: HSL Schiphol - Rotterdam in Trainz 2009 (zelfgemaakt!)

Bericht door Ardan »

Hee wat leuk, nog een Trainzer hier :) Ik mag zelf ook erg graag knutselen met TS2010, heb hier ook nog wel ergens een topicje lopen.
Je landschap ziet er leuk uit! Interessante lijn om doorheen te rijden met veel afwisseling :pos:
Wel zie ik dat je dubbelspoor gelegd hebt in één keer, maar als je twee aparte sporen naast elkaar legt kun je ze makkelijker rechttrekken met een tooltje en krijg je niet van die plotselinge zwabbers zoals je die nu in sommige bochten hebt.
En ben je bekend met sites als trainzonline? Of het Auran DLS? Daar staat prachtig mooie content op, en ook veel Nederlandse dingen, loont de moeite om de downloadsecties even leeg te trekken :) Kun je ook échte Nederlandse bovenleiding vinden, je gebruikt nu een spline Engelse bovenleiding zo te zien die de portalen heel dicht op elkaar heeft.
En als je nog eens een filmpje maakt met deze loc.. als je een paar keer op de ] drukt heb je een camerapositie dichter op de frontruit, kun je beter naar buiten kijken :) Nu sta je helemaal achterin de cabine.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: HSL Schiphol - Rotterdam in Trainz 2009 (zelfgemaakt!)

Bericht door Thom91 »

Voegenspoor! :D

Wel erg krappe bogen, maar ziet er ontzettend leuk uit! Goed bezig!
Komt wel goed schatje.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: HSL Schiphol - Rotterdam in Trainz 2009 (zelfgemaakt!)

Bericht door Jelmer »

alleen die oranje TGV die rijdt toch niet in Nederland???
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: HSL Schiphol - Rotterdam in Trainz 2009 (zelfgemaakt!)

Bericht door Ardan »

Nee, maar is het erg dat-ie daar wel rijdt? :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: HSL Schiphol - Rotterdam in Trainz 2009 (zelfgemaakt!)

Bericht door Suus »

Oranje TGV's geven bij mij echt het ultieme vakantiegevoel. *O* Helaas hebben ze tegenwoordig een ander kleurtje -o-

Ik zie wel wat dingen van het noordelijke gedeelte van de HSL terug in de video, maar ik mis toch ook wel dingen, zoals het Ringvaartviaduct. Ook loopt de A4 voor een stuk ten oosten van de HSL, waarna de lijn met een machtig viaduct bij Woubrugge over de A4 passeert en de tunnel in sjeest. Het Bentwoud, toch het meest nostalgische gedeelte van mijn HSL-reizen, komt dan wel mooi in beeld :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: HSL Schiphol - Rotterdam in Trainz 2009 (zelfgemaakt!)

Bericht door Thom91 »

Originele kleuren van de Sud-Est toch?
Komt wel goed schatje.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: HSL Schiphol - Rotterdam in Trainz 2009 (zelfgemaakt!)

Bericht door Obus »

Blij verrast door de vele positieve reacties. Ik zal alle adviezen en tips ter harte nemen. Ik heb inmiddels nog een filmpje gemaakt van dezelfde route, maar dan andersom afgelegd: met de TGV SE van Rotterdam Centraal naar Schiphol.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LbsaxgFvEoA[/youtube]

@Bee en anderen: het is moeilijk om specifiek bepaalde zaken na te maken. Zo ligt Schiphol bovengronds en zijn er geen fly-overs. De A4 loopt inderdaad aan de verkeerde kant en het Ringvaart Aquaduct zit er niet. Het ging mij tijdens het bouwen echter vooral om de sfeer die de lijn uitstraalt. Bovendien was het al moeilijk genoeg.
De mortuis nil nisi bene
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten