Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten

Bericht door Suus »

Frans F schreef:
Bee schreef:Reizigers buiten de Randstad zullen profiteren van de overname van het regionale OV door NS of haar dochters. De kwaliteit van het vervoer wordt beter zonder dat de belastingbetalers op sluwe wijze moeten opdraaien voor de problemen waarvan de bedrijven zelf wisten dat ze bestonden. Of wil je soms de schandalige bedrijfsvoering van Veolia in Limburg onder de mantel der liefde bedekken?
NS bood in zijn tijd in Limburg de helft van de treinen die Veolia nu biedt. En die reden dan ook nog met stokoud materieel.
Idem dito in het noorden en oosten.
Toch vind het vreemd dat iemand die altijd propagandeert dat overheden van gouden bergen dromen maar roestschepen binnenhalen nu opeens aangeeft dat het overduidelijk onrealistische bod van Veolia toen een goede keuze was. Sindsdien zijn de reizigers de bussen uitgejaagd met snel opeenvolgende zeer grote wijzigingen in de dienstregeling en Veolia is nu ook bezig met de treinen waar ze het voor elkaar krijgen zelfs op zondagochtend staanplaatsen te creëren. Kan je mooie nieuwe treinen hebben, maar op zo'n moment boeit de reiziger dat helemaal niet meer, die wil een vervoerder die om hem geeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten

Bericht door Frans F »

De opeenvolgende inkrimpingen in het busvervoer zijn in opdracht van de Provincie Limburg die steeds minder geld heeft door de vermindering van de rijkssubsidie en geen eigen geld in het OV wil steken. Ook de beperkte materieelinzet bij de trein in het weekend is omdat de Provincie er voor kiest om in het weekend uitsluitend treinen met losse stellen te bestellen. Veolia heeft enkele jaren geleden zelfs hemel en aarde moeten bewegen om bij de Provincie gedaan te krijgen dat de treinen in het carnavalsweekend mochten worden versterkt.

Een zelfde probleem speelt ook op bijv. Arnhem-Doetinchem op zaterdag, waar de Provincie Gelderland de bestelde capaciteit in de nieuwe concessie meer dan gehalveerd heeft.

Overigens moet er ook bij NS nog steeds massaal worden gestaan op zondagmorgen op bijv. Eindhoven-Utrecht. NS weigert om financiële redenen om daar meer materieel in te zetten.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 21 jun 2014, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten

Bericht door IC140 »

^^ Op de kwartierdienst Arnhem - Doetinchem op zaterdag na zijn het allemaal zaken waar de opdrachtgever niets over te zeggen heeft. Het enige dat de opdrachtgever bepaalt is welke treinen er gereden moeten worden, of dat 8-bakken dubbeldeks of een los tweetje moet zijn is volledig invulling van de vervoerder. Ook bezuinigingen in het busnet worden ingevuld door de vervoerder. De opdrachtgever bepaalt alleen de exploitatiebijdrage en een minimumeis aan dienstregeluren. In het geval van Veolia was het bod volkomen onrealistisch waardoor ze de keuze aan de provincie lieten: ofwel gaan jullie akkoord met minder bussen voor hetzelfde geld, ofwel gaan wij failliet en hebben jullie helemaal geen bussen meer. De inkrimpingen door besparingen van de rijksoverheid zijn pas heel recent en speelde na het Veolia-drama.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten

Bericht door Frans F »

In alle andere provincies vinden momenteel dezelfde inkrimpingen plaats als in Limburg, waarbij de sloop in bijv. Noord-Holland en Groningen nog wel een maatje groter is dan in Limburg, terwijl Gelderland helemaal een complete kaalslag heeft aangekondigd. Je kunt wel de illusie hebben dat dat plotseling allemaal niet nodig is door "dure" vervoerders als NS of CXX een monopolie te geven maar dat lijkt me weinig realisitsch.

De verdere subsidievermindering de komende jaren zal nog wel heel wat meer inkrimpingen gaan geven. I&M wil in de toekomst een eigen dekkingsgraad van 65-70% in de streek en 50-55% in de stad. Daar komen de meeste regio's bij lange na nog niet aan.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten

Bericht door Klaasje »

Frans F schreef:De verdere subsidievermindering de komende jaren zal nog wel heel wat meer inkrimpingen gaan geven. I&M wil in de toekomst een eigen dekkingsgraad van 65-70% in de streek en 50-55% in de stad. Daar komen de meeste regio's bij lange na nog niet aan.
Heb je daar een bron van? Want naar mijn idee zijn bezuinigingen de laatste tijd veel meer ad-hoc dan daadwerkelijk door een ambitie ingegeven. Daar komt nog bij dat je de ambitie niet haalt als je je netwerk niet kan aanpassen om op assen geld te verdienen. Daarbovenop komt dat veel kaalslagen de laatste tijd komen vanwege het gestegen prijsniveau. Dat niveau is stevig gedaald toen de aanbestedingen net nieuw waren maar stijgen sindsdien harder dan zowel de inflatie als de personeelslonen in de sector. Waarschijnlijk is dat een correctieeffect maar toch.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten

Bericht door IC140 »

Zowel Bee als ik hebben het over het overbiedingsdebacle van de periode 2006-2008, nog voordat de rijksoverheidsbezuinigingen in 2010 begonnen.

Overigens plaats ik deze opmerkingen alleen om de discussie zuiver te houden. Ik denk dat het weer centraliseren van de decentrale lijnen geen goed idee is, maar de NS moet wel gewoon mee kunnen bieden en er moet een grotere flexibiliteit en interoperabiliteit komen tussen decentrale en centrale lijnen.

Dus:
- Single check-in en check-uit voor het hele spoorsysteem.
- Stoptreinen op HRN-lijnen mogen best onderdeel worden van regionale concessies.
- In overleg met de opdrachtgever moet het mogelijk zijn om Intercity's over regionale lijnen te laten rijden als marktontwikkelingen hierom vragen (bijvoorbeeld Zl - Es, eventueel Maaslijn in de verre toekomst).
- Alle partijen mogen meebieden op de verschillende regionale concessies.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten

Bericht door marlies »

IC140 schreef: - In overleg met de opdrachtgever moet het mogelijk zijn om Intercity's over regionale lijnen te laten rijden als marktontwikkelingen hierom vragen (bijvoorbeeld Zl - Es, eventueel Maaslijn in de verre toekomst).
Tricky, want zoiets kan de vervoersvraag op de stoptrein behoorlijk doen afnemen en dan zit de vervoerder met de gebakken peren. Of beter gezegd met capaciteit in personeel en treinen die niet meer nodig is, niets oplevert maar wel kost. Ik zou dat dus alleen doen bij ingaan van een nieuwe concessie zodat dat in de biedingen meegenomen kan worden. Of afkopen bij die vervoerder natuurlijk.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten

Bericht door IC140 »

Vandaar het overleg met de opdrachtgever ;), bij de concessies waar de opdrachtgever opbrengstverantwoordelijk is heeft de vervoerder geen nadeel, maar bij de concessies waarbij de vervoerder opbrengstverantwoordelijk is zal een regeling moeten komen. Je kunt als opdrachtgever ook een vooruitziende blik tonen (bij politici? Nee, dat was naief van me) en in de bieding vragen om een optie mét en zonder IC-verkeer uit te werken.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten

Bericht door Frans F »

Wie zit er op IC's te wachten op lijnen die niet tot het HRN behoren? NS heeft die lijnen niet voor niets afgestoten, de opdrachtgever zou wel IC's vragen bij de aanbesteding als ze dat wilde en de regionale vervoerder had ze wel geboden als die geinteresseerd was.

Alles maar door elkaar halen klinkt leukt maar daar heb je de huidige scheiding tussen HRN en regionale lijnen niet voor. Als je dat wilt moet je net als in Duitsland treinseries aanbesteden, maar dan voor alles dus ook voor de series in het HRN.

Het kan verstandig zijn om in incidentele gevallen zoals tussen Ede en Arnhem een deel van de treinen door een andere vervoerder te laten rijden maar dat kan ook doordat de concessiehouder de diensten uitbesteed. Daar hoef je geen concessies voor open te breken.

Daarnaast kun je niet tijdens de looptijd van concessies de spelregels veranderen. Vervoerders doen investeringen en er zijn lopende financiële afspraken. Los daarvan kan dat juridisch niet.

Tot slot blijft het een probleem dat NS mag mee bieden omdat je niet kunt controleren of het de winsten op het gesloten HRN niet gebruikt worden voor oneerlijke concurrentie op het regionale net. Dezelfde reden waarom HTM, RET en GVB ook niet meer mogen meebieden.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten

Bericht door marlies »

Frans F schreef:Wie zit er op IC's te wachten op lijnen die niet tot het HRN behoren? NS heeft die lijnen niet voor niets afgestoten, de opdrachtgever zou wel IC's vragen bij de aanbesteding als ze dat wilde en de regionale vervoerder had ze wel geboden als die geinteresseerd was.
Omdat omstandigheden ook kunnen veranderen en het een behoorlijke poos geleden is dat NS ervoor gekozen heeft om die gebieden af te willen gaan stoten. Toen NS van de Noordelijke Nevenlijnen afwilde werd de huidige dienst onhoudbaar geacht, het idee van een kwartiersdienst tussen Zuidbroek en Groningen was lachwekkend absurd in die tijd. Toch is die dienst er nu en zitten de treinen vol. Het zijn nu dus, en ik ontken niet dat dat ook grotendeels door het subsidiëren komt, andere tijden dan 10-15 jaar geleden.

En er zijn situaties denkbaar waarbij een IC met voldoende toevoegende waarde slechts dééls over een aanbesteed traject rijdt en deels over het HRN. Dat kan nu niet, want het private stuk mag NSR niet komen en het HRN-stuk mag een andere vervoerder niet komen (en kan een regionale opdrachtgever dus ook niet om vragen). Die situaties wél mogelijk maken lijkt mij een verbetering die de moeite waard is.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten

Bericht door Frans F »

Als dat nodig is kan de lokale vervoerder op zijn stuk een sneltrein inzetten, daar hoeft NS niet met zijn snuffert tussen te zitten. Dat gebeurt nu ook tussen Groningen en Leeuwarden en tussen Maastricht en Heerlen.

Dat het tussen Groningen en Zuidbroek druk is geworden komt door de heropening van het stuk naar Veendam en door de hoge frequentie. Allemaal regionaal vervoer waar je niet op IC's zit te wachten.

Vaak wordt de Maaslijn genoemd, maar daar is vanaf Nijmegen gerekend zo'n driekwart van de reizigers uiterlijk in Venray al weer uitgestapt. Weekendstudenten naar Limburg kunnen met de IC via Den Bosch, veel meer langeafstandsvervoer is er niet.
Laatst gewijzigd door Frans F op za 21 jun 2014, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten

Bericht door marlies »

Frans F schreef:Als dat nodig is kan de lokale vervoerder op zijn stuk een sneltrein inzetten, daar hoeft NS niet met zijn snuffert tussen te zitten. Dat gebeurt nu ook tussen Groningen en Leeuwarden en tussen Maastricht en Heerlen.
En als er nou eens een gigantische vervoersvraag blijkt te zijn voor het doortrekken van de sneltrein Leeuwarden-Groningen naar Assen? Niet dat het zo is. Maar een dergelijke situatie is denkbaar en nu onmogelijk te realiseren.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten

Bericht door Nitein-Repart »

Frans F schreef:Als dat nodig is kan de lokale vervoerder op zijn stuk een sneltrein inzetten, daar hoeft NS niet met zijn snuffert tussen te zitten. Dat gebeurt nu ook tussen Groningen en Leeuwarden en tussen Maastricht en Heerlen.

Dat het tussen Groningen en Zuidbroek druk is geworden komt door de heropening van het stuk naar Veendam en door de hoge frequentie. Allemaal regionaal vervoer waar je niet op IC's zit te wachten.

Vaak wordt de Maaslijn genoemd, maar daar is vanaf Nijmegen gerekend zo'n driekwart van de reizigers uiterlijk in Venray al weer uitgestapt. Weekendstudenten naar Limburg kunnen met de IC via Den Bosch, veel meer langeafstandsvervoer is er niet.
Door electrificatie, dubbelspoor en invoering van sneltreinen kan er een kwartier bespaard worden zodat je in Nijmegen aan kan sluiten op de s3000 en s3600 en in Roermond aansluiten op de s800, terwijl je wel Nm Heijendaal, Cuijck, Boxmeer, Venray en Venlo kan bedienen. De stoptrein Nijmegen-Venlo kan ook Grubbenvorst bedienen en de stoptrein Venlo-Roermond kan ook Belfeld bedienen. 's avonds en in het weekend zullen de snel- en stoptreinen eenmaal per uur rijden waarbij de sneltrein ook in Blerick en Reuver stopt. Door verbeterde aansluitingen kan het aantal reizigers groeien.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten

Bericht door starx »

Misschien is dit niet helemaal het goede topic voor ideeën over de maaslijn, maargoed..

De sneltrein moet wat mij betreft in handen komen van de regionale vervoerder (mag ook Abellio/Qbuzz zijn), want het landelijke belang t.o.v. het regionale belang van de lijn is beperkt.

Persoonlijk zou ik de sneltrein (die er wat mij betreft zo snel mogelijk moet komen) alleen laten stoppen in Venlo, Venray en Boxmeer en Heyendaal. Omdat op Venlo-Roermond 4 treinen per uur voorlopig iets te veel lijkt, zou ik dan in eerste instantie de sneltrein op dit deel als stoptrein rijden. De stoptrein wordt dan ingekort tot Nijmegen-Venlo en de spitstrein wordt ingekort tot Nijmegen- Cuijk.
Nadelen:
- Vierlingsbeek valt terug in frequentie
- Cuijk valt terug in frequentie richting Boxmeer (is toch vooral op Nijmegen gericht)
- Blerick valt terug in frequentie
Voordelen:
- Boxmeer, Venray en Venlo (e.v.) krijgen een snellere verbinding naar Nijmegen
- Benodigde extra dubbelspoor is beperkt (volgens mij kan de brug over de Maas enkelsporig blijven
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Maurice Unck (NS): Onze eigen belangen opzij zetten

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:
Frans F schreef:De verdere subsidievermindering de komende jaren zal nog wel heel wat meer inkrimpingen gaan geven. I&M wil in de toekomst een eigen dekkingsgraad van 65-70% in de streek en 50-55% in de stad. Daar komen de meeste regio's bij lange na nog niet aan.
Heb je daar een bron van? Want naar mijn idee zijn bezuinigingen de laatste tijd veel meer ad-hoc dan daadwerkelijk door een ambitie ingegeven. Daar komt nog bij dat je de ambitie niet haalt als je je netwerk niet kan aanpassen om op assen geld te verdienen. Daarbovenop komt dat veel kaalslagen de laatste tijd komen vanwege het gestegen prijsniveau. Dat niveau is stevig gedaald toen de aanbestedingen net nieuw waren maar stijgen sindsdien harder dan zowel de inflatie als de personeelslonen in de sector. Waarschijnlijk is dat een correctieeffect maar toch.
50% kostendekkingsgraad was in 2004 nog gewoon overheidsdoelstelling. Toen liep ik stage bij de stadsregio. Maar goed een blik op de kalender leert me dat dat inmiddels 10 jaar geleden is... :shock:

Maar goed, verder dan het uitspreken van een bepaalde ambitie is het nooit gekomen :?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten