Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

hauptbahnhof schreef:Het gaat niet om het stallen maar puur de onmogelijkheid om met lijn 51 te pendelen. Theoretisch zou deze tussen westwijk en centrum kunnen rijden. (...)
Is het theoretisch dan echt onmogelijk om Westwijk-Zuid te rijden? Ja, er zijn wat knelpunten, je moet vanuit Westwijk na VU een klein stukje links rijden om goed op Zuid uit te komen. Is dat echt onmogelijk met een tram 5 die normaal blijft doorrijden? (door de hoge frequentie denk ik: ja.). Op Zuid heb je minstens twee minuten nodig om te keren, en dat kan alleen op het noordelijke perron waar de M50 naar Isolatorweg normaal ook nog komt. Is dat onmogelijk? Geen idee, keert M50 in deze periode op het noordelijke of het zuidelijke perron?
Ik doe ook maar wat
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

De overloopwissels bij de VU en de halte Van Boshuizenstraat zijn afgelopen jaren verwijderd, oftewel zoals Hauptbahnhof aangeeft kan er enkel nog bij Amstelveen Centrum gekeerd worden.
Laatst gewijzigd door FLJ op wo 18 jun 2014, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Sowieso kon je vanaf vu alleen rechts rijden naar wtc. Terugrijden kon dan linkerspoor en dan vlak voor de kruising De Boelelaan overlopen. Maar dat wissel is er niet meer, evenals het wissel bij Uilenstede. Linkerspoor rijden is dus onmogelijk op het noordelijk deel van het baanvak.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door marlies »

Ja. Dat merkte ik laatst nog toen er defect mat gestrand was op dat deel van het traject - in de spits - en de hele boel dus finaal in de soep liep. Lekker handig.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Het blijft een trambaan (met metroregels). Ditzelfde probleem geldt op lijn 26. Als er een storing is, ligt de hele lijn meteen op z'n gat.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door marlies »

Uhuh, vervelend, wissels kunnen stuk en kosten geld maar ze zijn toch wel erg handig. Helaas wil ProRail voor het spoornet ook alleen maar meer die kant op :P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

FLJ schreef:De overloopwissels bij de VU en de halte Van Boshuizenstraat zijn afgelopen jaren verwijderd, oftewel zoals Hauptbahnhof aangeeft kan er enkel nog bij Amstelveen Centrum gekeerd worden.
Oh dat wist ik niet.. In 2010 was het zuidelijke deel gestremd door werkzaamheden en toen werd er gekeerd op Uilenstede :) Maar dat is nu dus ook niet meer mogelijk. Handig!
Ik doe ook maar wat
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

hauptbahnhof schreef:Het blijft een trambaan (met metroregels). Ditzelfde probleem geldt op lijn 26. Als er een storing is, ligt de hele lijn meteen op z'n gat.
Ik snap ook niet waarom er bij Rietlandpark geen aftakking is gemaakt van de tunnel naar het trace van tram 10.
(Hoe dan ook, ik snap niet waarom die 2 lijnen los van elkaar kruisen) :?
Ook is het onhandig dat de lus bij het PTA niet gebruikt kan worden in de richting, komende van IJburg. Zou een mooi alternatief wezen als de 26 niet naar CS zou kunnen... :idea:

(Ik pleit voor 2 richtingtrams naar IJburg, dat rondje CS... -o- )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Meltrain »

hauptbahnhof schreef:Het gaat niet om het stallen maar puur de onmogelijkheid om met lijn 51 te pendelen. Theoretisch zou deze tussen westwijk en centrum kunnen rijden. Maar hoe moeten de mensen op lijn 5 komen? Er is geen goeie overstapmogelijkheid.
Als ik het goed begrijp liggen er alleen bij Amstelveen Centrum overloopwissels.
Maar kan lijn 51 dan niet voor één halte tussen A. Centrum en Oranjebaan links rijden? Bij Oranjebaan is er immers wel een overstap op lijn 5.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Neem aan dat je zelf begrijpt dat dat enorm gaat conflicteren. Lijn 51 die minder vaak dan lijn 5 gaat rijden.

Waarom moet er volgens jullie die metro echt rijden?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Wubbo »

Omdat vervangend busvervoer reizigers kost.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Nou als je reizigers dwingt om nog een extra overstap te maken omdat er zo nodig een metro moet rijden vraag ik mij sterk af of het zoveel reizigers kost. Heemt niet weg dat ik de situatie ook verre van ideaal vindt maar keren op een traject waar een hoog frequente tramlijn rijdt om de passagiers van lijn 51 gedeeltelijk op te vangen lijkt me ook geen goed alternatief. Oftewel het blijft allemaal behelpen helaas..
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door tsov »

Natorious schreef:Ik snap ook niet waarom er bij Rietlandpark geen aftakking is gemaakt van de tunnel naar het trace van tram 10.
(Hoe dan ook, ik snap niet waarom die 2 lijnen los van elkaar kruisen) :?
Vanuit de Piet Heintunnel kun je nooit al bij het Rietlandpark op maaiveld zijn. Een tram kan nu eenmaal niet dezelfde hellingshoek aan als een auto.

Die PTA-lus is inderdaad een gigantische misser...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

Natorious schreef:
hauptbahnhof schreef:Het blijft een trambaan (met metroregels). Ditzelfde probleem geldt op lijn 26. Als er een storing is, ligt de hele lijn meteen op z'n gat.
Ik snap ook niet waarom er bij Rietlandpark geen aftakking is gemaakt van de tunnel naar het trace van tram 10.
(Hoe dan ook, ik snap niet waarom die 2 lijnen los van elkaar kruisen) :?
Ook is het onhandig dat de lus bij het PTA niet gebruikt kan worden in de richting, komende van IJburg. Zou een mooi alternatief wezen als de 26 niet naar CS zou kunnen... :idea:

(Ik pleit voor 2 richtingtrams naar IJburg, dat rondje CS... -o- )
Ik ben voor 2 richtingstrams op het hele tramnet van Amsterdam. In de "dode" cabine heb je gelijk ruimte voor het bureautje van de conducteur.

Maar dat is te duur ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

2 richtingtrams zijn echt niet overal nodig, het lijkt me vooral handig op bepaalde lijnen i.v.m de infrastructuur van de betreffende route en storingsgevoelige trams.
Vooral op de tram 26 lijken ze mij uitstekend doordat die tram dan geen rondje à la Centraal hoeft te maken en zodat er geen keerlus gebouwd hoeft te worden telkens op IJburg. Deze wijk is volop in ontwikkeling en als IJburg er een stukje bijbouwt, dan kan de tram ook weer telkens een stukje verlengd worden, waarvoor je niet telkens een nieuwe keerlus nodig hebt.

Nu we het toch over IJburg hebben... Die bus 66 zit met de dag voller en voller. Gaat het GVB door met de Jaarlijkse frequentieverhoging? Wat denken jullie?
Wordt het mogelijk ooit een tramverbinding? :|
van020
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 23 aug 2013, 00:42

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door van020 »

Trouwens is het jullie ook opgevallen dat de panto's op de meeuwtjes 2x zo groot zijn geworden. Die dingen passen nu letterlijk niet meer op het dak.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Die bus 66 zit met de dag voller en voller.
In de spits ja, maar als je het interne Bijlmerverkeer er af haalt dan blijft er met name in de daluren niet veel over. De frequentie van lijn 66 is afgelopen december al naar een 10-minuten dienst opgehoogd, maar dat was ook uit efficiency-overwegingen om door te kunnen koppelen op lijn 47 zonder veel verspilde minuten op station Bijlmer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

Natorious schreef:2 richtingtrams zijn echt niet overal nodig, het lijkt me vooral handig op bepaalde lijnen i.v.m de infrastructuur van de betreffende route en storingsgevoelige trams.
Vooral op de tram 26 lijken ze mij uitstekend doordat die tram dan geen rondje à la Centraal hoeft te maken en zodat er geen keerlus gebouwd hoeft te worden telkens op IJburg. Deze wijk is volop in ontwikkeling en als IJburg er een stukje bijbouwt, dan kan de tram ook weer telkens een stukje verlengd worden, waarvoor je niet telkens een nieuwe keerlus nodig hebt.

Nu we het toch over IJburg hebben... Die bus 66 zit met de dag voller en voller. Gaat het GVB door met de Jaarlijkse frequentieverhoging? Wat denken jullie?
Wordt het mogelijk ooit een tramverbinding? :|
Wat je zegt geldt voor bijna alle tramlijnen anders. Daarnaast is het bouwen van een keerlus omgeven met allerlei mensen die het leefgebied van hun favoriete woelmuis aangetast zien worden. Ook in het geval van calamiteiten is een tweerichtingstram handiger: je kunt dan makkelijker terugsteken en terugwisselen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Daar sluit ik mij helemaal bij aan, het is ook niet voor niets dat tegenwoordig alle nieuwe tramnetten worden aangelegd met kopeindpunten. Enig nadeel van tweerichting-materieel is het verminderde aantal zitplaatsen en de ruimte die een tweede cabine inneemt (en de extra aanschafkosten die dit met zich meebrengt). Maar dat zou weer enigszins gecompenseerd kunnen worden door het verdwijnen van de vaste conducteurscabine.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

In de zomer wijzigen volgens een krantje van GVB twee busroutes.

Lijn 66 gaat eind juli via de nieuwe Uyllanderbrug rijden i.p.v. langs de Maxis.
Lijn 38 gaat media augustus het nieuwe wijkje Elzenhagen bedienen met een lusroute op het moment dat de verlengde van Heekweg in gebruik wordt genomen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Daniel »

Kwam in dit topic zogauw nog geen beeldmateriaal tegen van de nieuwe gelede Citea's, dus laat ik daar maar eens verandering in brengen :wink:

Van beide kanten een plaatje...
Afbeelding
GVB 1407 - Amsterdam, Meeuwenlaan

Afbeelding
GVB 1412 - Amsterdam, Scheepsbouwweg
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Is Amsterdam nogsteeds de enige plek waar VDL die dingen heeft weten te slijten?
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ofyles2 »

JWM schreef:Is Amsterdam nogsteeds de enige plek waar VDL die dingen heeft weten te slijten?
STIB/MIVB (vervoersautoriteit Stadsgewest Brussel) heeft een gelede Citea op proef aangevraagd/rijden, maar het lijkt me zeer waarschijnlijk dat het bij die ene proef blijft.

Het plan van STIB/MIVB is om een 170-tal Citaro's (12m en geleed) in dienst te nemen en daarna alleen maar hybride bussen te bestellen.

En dan hebben we Noorse en Zweedse busbedrijven die verslaafd zijn aan gelede bussen van de fabrikanten Volvo, Scania, MAN, Mercedes-Benz en Solaris (misschien in die volgorde).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Daniel schreef:Kwam in dit topic zogauw nog geen beeldmateriaal tegen van de nieuwe gelede Citea's, dus laat ik daar maar eens verandering in brengen :wink:

Van beide kanten een plaatje...
[pics]
Okej ik vind dit een raar gezicht. Mooi wel, maar even wennen :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

JWM schreef:Lijn 66 gaat eind juli via de nieuwe Uyllanderbrug rijden i.p.v. langs de Maxis.
Om exact te zijn op 25 juli. Die dag gaat de ook Nuonweg voorgoed dicht. Hoewel Amsterdam in het coalitieakkoord heeft staan dat de weg open blijft weigeren ze geld uit te geven om het veiligheidsprobleem op te lossen. Diemen weigert eveneens geld uit te geven aan iets waar de burgers van Diemen geen profijt van hebben en in Muiden hebben ze sowieso geen geld voor wat dan ook aangezien de gemeente is leeggezogen door een frauderende projectontwikkelaar, dus de uitkomst is voorspelbaar :wink:

Even iets heel anders: de laatste tijd duikt op steeds meer plekken in de reisinformatie de benaming "Amstel Station" op in plaats van "Amstelstation". Is daar iemand zonder taalgevoel aan het werk geweest? :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten