Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Maandag gaan de poortjes in Houten tijdens de spits dicht. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
En dat terwijl de proef op Rotterdam Alexander voortijdig is beëindigd, aldus een melding op Twitter
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
In Rotterdam Alexander lijken er te weinig poortjes te staan, daarvoor moet eerst een oplossing komen. Ik vermoed dat ze er vanuit gingen dat de reizigers beter verspreid waren over de dag dan het geval is en dat er dus een oplossing voor het capaciteitsprobleem moet komen. Dat is overigens eerder ook al in Almere geconstateerd en daarna opgelost met extra poortjes. Op Rotterdam Alexander gaat dat iets lastiger want de ruimte is heel erg beperkt. Het kan dus best zijn dat de poortjes in Rotterdam Alexander pas dicht gaan nadat de geplande verbouwing van het station is afgerond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Een betere spreiding van reizigers in de trein zou ook al geweldig schelen, maar dat is ook niet voor elkaar te krijgen, reizigers blijven het liefst opeengepakt staan, zodat ze dicht bij de trap zijn, en daardoor ontstaat er dus ook een flinke opstopping.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Precies! De reizigers dienen zich gewoon beter te spreiden. Als men dat niet wil moet men in de spits maar Rta overslaan, veiligheid voor alles!
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Jaja, de reizigers moeten zich dus maar aan NS aanpassen in plaats van andersom?WSM schreef:Veiligheid voor alles!
Veiligheid voor alles? Poortjes naar de schroothoop brengen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Dat is toch het hele idee?Tristan schreef:Jaja, de reizigers moeten zich dus maar aan NS aanpassen in plaats van andersom?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Dat lijkt me een heel andere discussie en oorzaak noch gevolg van de drukte bij de poortjes.Ennes schreef:Een betere spreiding van reizigers in de trein zou ook al geweldig schelen, maar dat is ook niet voor elkaar te krijgen, reizigers blijven het liefst opeengepakt staan, zodat ze dicht bij de trap zijn, en daardoor ontstaat er dus ook een flinke opstopping.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Rotterdam Alexander is echt een drama wat betreft spreiding; er is één trap aan de westzijde, waar de meeste 'attractiepunten' zitten. Dat speelt vooral bij een overstapstation (metro, bus) als Alexander, daar wil je als reiziger vooral zo snel mogelijk je aansluiting halen. Dat deel van de trein (dat bij die trap stopt) is voor Rotterdam Noord en Centraal (de volgende bestemmingen) ook het meest interessant in verband met de uitgang.Ennes schreef:Een betere spreiding van reizigers in de trein zou ook al geweldig schelen, maar dat is ook niet voor elkaar te krijgen, reizigers blijven het liefst opeengepakt staan, zodat ze dicht bij de trap zijn, en daardoor ontstaat er dus ook een flinke opstopping.
Bij Alexander zou het al helpen als je de metrobaan bovenlangs zou kunnen kruizen als voetganger, dat bespaart veel tijd en het scheidt reizigers voor de metro (naar centrum) en MBO's van die van reizigers voor de metro (naar Ommoord/Nesselande) en bus.
Het is een spectrum.
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Daarom is het op dat station aannemelijk wachten op de verbouwing. De perrons worden dan richting het westen, over de metrosporen en de doorgaande weg, getrokken en de perrons krijgen een (rol)trap naar beide metroperrons. De spreiding wordt dan beter en je krijgt meer ruimte om poortjes te plaatsen. Lessons learned, kan gebeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Het heeft er dus wel zoveel mee te maken dat bij drukte nu een heel groot deel van de reizigers tegelijk bij de poortjes zijn (omdat een groot deel gezellig knus in het voorste treinstel richting Rtd ,en richting Ut in de achterste zitten/staan. Bij een betere spreiding in de trein, zullen de reizigers ook meer gespreid bij de poortjes aankomen, en zal er minder opstopping ontstaan.Meltrain schreef:Dat lijkt me een heel andere discussie en oorzaak noch gevolg van de drukte bij de poortjes.Ennes schreef:Een betere spreiding van reizigers in de trein zou ook al geweldig schelen, maar dat is ook niet voor elkaar te krijgen, reizigers blijven het liefst opeengepakt staan, zodat ze dicht bij de trap zijn, en daardoor ontstaat er dus ook een flinke opstopping.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Tja, bij een druk IC-station is nou eenmaal te verwachten dat het druk is bij de uitgang. Vier poortjes zijn dan niet genoeg...
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Tja, als sommige reizigers gaan rennen en andere gaan kruipen, zullen de aankomsttijden bij de poortjes ook anders zijn.Ennes schreef:Het heeft er dus wel zoveel mee te maken dat bij drukte nu een heel groot deel van de reizigers tegelijk bij de poortjes zijn (omdat een groot deel gezellig knus in het voorste treinstel richting Rtd ,en richting Ut in de achterste zitten/staan. Bij een betere spreiding in de trein, zullen de reizigers ook meer gespreid bij de poortjes aankomen, en zal er minder opstopping ontstaan.Meltrain schreef:Dat lijkt me een heel andere discussie en oorzaak noch gevolg van de drukte bij de poortjes.Ennes schreef:Een betere spreiding van reizigers in de trein zou ook al geweldig schelen, maar dat is ook niet voor elkaar te krijgen, reizigers blijven het liefst opeengepakt staan, zodat ze dicht bij de trap zijn, en daardoor ontstaat er dus ook een flinke opstopping.
Sowieso heeft de slechte spreiding van reizigers in de treinen naar Utrecht niks te maken met de drukte bij de poortjes. Dan heeft het feit dat reizigers pas op het allerlaatste moment op het station komen (waar ik me overigens ook vaak schuldig aan maak ) een veel groter effect op drukte bij poortjes.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Tsja, poortjes werken ook in metro-systemen die gigantische piekmomenten kennen dus poortjes hoeven niet de beperkende factor te zijn als je er genoeg hebt en het systeem goed genoeg werkt.
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Nou vereist dat in het begin ook wel wat gewenning, toen de poortjes in Amsterdam definitief dichtgingen stond er op het Centraal Station gedurende de gehele ochtendspits een file vanaf de roltrappen het metrostation in tot aan de poortjes en moesten de roltrappen vanaf het perron naar boven uitgeschakeld worden om gevaarlijke overbevolking na aankomst van een metro te voorkomen. De reizigers zijn nu ervaren geworden en het gaat een stuk soepeler, maar zoiets kost tijd.
Op Rotterdam Alexander staan per perron maar vier poortjes en dat is daar duidelijk niet genoeg (station zit ruim over de 10.000 reizigers per dag). Hoewel forumlid Tristan het mislukken natuurlijk een geweldige overwinning vindt, is het mislukken van de proef daar ook meteen een bewijs dat zijn statement dat je perrons moet afsluiten en niet de stations onjuist is.
Op Rotterdam Alexander staan per perron maar vier poortjes en dat is daar duidelijk niet genoeg (station zit ruim over de 10.000 reizigers per dag). Hoewel forumlid Tristan het mislukken natuurlijk een geweldige overwinning vindt, is het mislukken van de proef daar ook meteen een bewijs dat zijn statement dat je perrons moet afsluiten en niet de stations onjuist is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Te weinig capaciteit qua poortjes én te weinig bufferruimte (klein perron) is echt niet handig inderdaad.
Maar perrons afsluiten kán een prima oplossing zijn in sommige situaties, bijv. bij meerdere vervoerders. Of zoals nu in Muiderpoort.
Maar ik vind het eigenlijk niet acceptabel dat op sommige stations je NS-NS-overstap (door afgesloten perrons) kan betekenen dat je ineens een tariefswijziging krijgt (kortingsperiode begonnen of afgelopen) en op andere stations weer niet. Of nog erger: als een overstap die normaal cross-platform is op een dergelijk station wegens een spoorwijziging dat ineens niet is, kan het zijn dat je reis ineens behoorlijk duurder is om die reden. Dat is belachelijk.
Maar perrons afsluiten kán een prima oplossing zijn in sommige situaties, bijv. bij meerdere vervoerders. Of zoals nu in Muiderpoort.
Maar ik vind het eigenlijk niet acceptabel dat op sommige stations je NS-NS-overstap (door afgesloten perrons) kan betekenen dat je ineens een tariefswijziging krijgt (kortingsperiode begonnen of afgelopen) en op andere stations weer niet. Of nog erger: als een overstap die normaal cross-platform is op een dergelijk station wegens een spoorwijziging dat ineens niet is, kan het zijn dat je reis ineens behoorlijk duurder is om die reden. Dat is belachelijk.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Op welke stations zou dat laatste dan kunnen spelen? Almere had potentieel zo'n situatie, maar dat is nu geen probleem meer doordat alle overstaps in principe op hetzelfde perron kunnen daar. Of zat je nou in Hilversum nog met de situatie dat je naar spoor 1 vanaf de andere perrons twee keer door de poortjes moet?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Toevallig ben ik gisteren nog even op het station van Hilversum geweest en daar moet je nog steeds voor een overstap van spoor 1 naar een ander spoor eerst uitchecken en even later weer inchecken (of althans: vanaf het moment dat de poortjes dicht zijn).
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Ik dacht inderdaad aan Almere, maar de overstap die ik daar soms moet maken kan sowieso ook in Lelystad dus was het niet een probleem geweest. Maar het kan misschien in de toekomst nog optreden elders. Als ze bijvoorbeeld besluiten om Asd alsnog per perron af te sluiten ipv als geheel. Om eh, ik noem maar wat, de servexverkopen te stimulerenDaniel schreef:Op welke stations zou dat laatste dan kunnen spelen? Almere had potentieel zo'n situatie, maar dat is nu geen probleem meer doordat alle overstaps in principe op hetzelfde perron kunnen daar. Of zat je nou in Hilversum nog met de situatie dat je naar spoor 1 vanaf de andere perrons twee keer door de poortjes moet?
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Dit was in februari ook al zo.Gekko123 schreef:Toevallig ben ik gisteren nog even op het station van Hilversum geweest en daar moet je nog steeds voor een overstap van spoor 1 naar een ander spoor eerst uitchecken en even later weer inchecken (of althans: vanaf het moment dat de poortjes dicht zijn).
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Nee, ik zei altijd dat ik alle poortjes het liefste op de schroothoop zie verdwijnen en als men echt per se poortjes wil plaatsen om dat in de opgangen naar de perrons te plaatsen. In het geval van Rta is dat dus beneden de roltrap, niet boven op het perron.Bee schreef:Op Rotterdam Alexander staan per perron maar vier poortjes en dat is daar duidelijk niet genoeg (station zit ruim over de 10.000 reizigers per dag). Hoewel forumlid Tristan het mislukken natuurlijk een geweldige overwinning vindt, is het mislukken van de proef daar ook meteen een bewijs dat zijn statement dat je perrons moet afsluiten en niet de stations onjuist is.
Iedereen had kunnen bedenken dat de locatie waar de poortjes op Rta nu staan voor het meest gevaarlijke situatie zou zorgen. Alleen degenen die verblind worden door zakken vol met geld, zagen dat gevaar niet.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Hint: dat soort uitspraken helpen niet als je wilt dat je standpunt over de ov-chipkaart serieus genomen wordt.Tristan schreef: Alleen degenen die verblind worden door zakken vol met geld, zagen dat gevaar niet.
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
O ja, als je zakkenvullers confronteert met hun zakkenvullerij, worden ze boosmarlies schreef: Hint: dat soort uitspraken helpen niet als je wilt dat je standpunt over de ov-chipkaart serieus genomen wordt.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Almere Centrum heeft die situatie nooit gehad, je kan van perron naar perron lopen zonder poortjes tegen te komen via de stationshal. In Hilversum heb je het probleem wel, maar dat is ook vrij eenvoudig op te lossen door de s5700 richting Utrecht naar spoor 2 te verplaatsen. Echt een dwingende reden om de s5700 op spoor 1 in plaats van spoor 2 te houden is er namelijk niet.Daniel schreef:Op welke stations zou dat laatste dan kunnen spelen? Almere had potentieel zo'n situatie, maar dat is nu geen probleem meer doordat alle overstaps in principe op hetzelfde perron kunnen daar. Of zat je nou in Hilversum nog met de situatie dat je naar spoor 1 vanaf de andere perrons twee keer door de poortjes moet?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes
Lol. Nee. Dat je het zo interpreteert zegt een boel.Tristan schreef:O ja, als je zakkenvullers confronteert met hun zakkenvullerij, worden ze boosmarlies schreef: Hint: dat soort uitspraken helpen niet als je wilt dat je standpunt over de ov-chipkaart serieus genomen wordt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 162 gasten