Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Eigenlijk ook best grappig hè dat zo'n M5 anno 2013 analoge rollen moet krijgen onder het mom van nostalgie i.p.v. een tweede LED-paneel dat kleuren kan weergeven. Dit terwijl de trapwagens uit begin jaren '90 onlangs allemaal digitale varianten hebben gekregen. En dan probeert GVB via hierzijnwij.nu ons wijs te maken dat analoge koersrollen helemaal niet storingsgevoeliger zijn dan digitale tegenhangers. Dan hadden die trams toch ook gewoon prima hun analoge rollen kunnen houden?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door marlies »

Jurre schreef:Momenteel zijn de metrotijden in het dal ook verre van ideaal. Meestal kom ik om .09 of .39 aan met de trein op Duivendrecht-laag. Op datzelfde moment gaat net de 54 richting Amstel weg boven. De eerstvolgende metro, de 50, gaat vervolgens pas weer om .21 of .51, gevolgd door de 54 om .22 of .52. Soms scheelt dit een minuutje maar in de praktijk gaat het eigenlijk altijd zo, en moet ik dus zo'n 10 minuten wachten op een metro. Voor een stad als Amsterdam vind ik dat nog best veel.
Ik heb juist altijd een perfecte aansluiting Trein->Metro 54 op Duivendrecht. Ik stap uit, loop de trap op, check om en dan is het vaak nog 1 of 2 minuutjes voor hij voor komt rijden. Perfect. Ik sta dan om 2 minuten voor het hele uur op Weesperplein waardoor ik exact op tijd voor mijn vaste afspraak daar ben ;)

Maar je kunt ook cross-platform overstappen op de van der Madeweg he? Met lijn 50 en 53. De verbinding naar Amstel is in de normale dienstregeling om de 5 minuten (ene keer met ene keer zonder overstap).
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

n-evo schreef:...GVB via hierzijnwij.nu...
En dat terwijl hierzijnwij.nu helemaal niet het communicatiekanaal van GVB is... :lol:
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Het verhaal over de lijnfilms op hierzijnwij.nu heb ik ook met verbazing gelezen. Het probleem zit hem niet zozeer in de toepassing van lijnfilms an sich (bij de Blokkendozen werkt het namelijk al jaren prima, ze staan eigenlijk nooit verkeerd), maar meer aan de techniek erachter die niet altijd even degelijk blijkt te zijn. Bij de BN-trams (11G/12G) zag je al wat vaker dat de films vastliepen (en deze zijn dan ook vervangen door digitale exemplaren) en bij het CAF-materieel is het ondertussen ook vrij dramatisch gesteld met relatief veel defecten. Ik krijg nu bij de M5 het idee dat ze het nu al hebben opgegeven wat betreft de lijnfilms doordat ze het lijnnummer nu ook op het bestemmingsdisplay tonen.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

FLJ schreef:Ik krijg nu bij de M5 het idee dat ze het nu al hebben opgegeven wat betreft de lijnfilms doordat ze het lijnnummer nu ook op het bestemmingsdisplay tonen.
Vind het schandalig om heel eerlijk te zijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door reisthijs »

Scrollende eindbestemmingen, is dat ook nieuw? Zag ik gisteren toevallig.
Ik vind het nogal overdreven (en onhandig) om voor "53 Centraal Station" te moeten gaan scrollen...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

M53 Centraal Station past blijkbaar niet dus wordt deze bestemming nu gescrold. Vind het zelf ook nogal irritant ogen, al is het voor nu beter dan helemaal geen lijnnummer (foto).
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

FLJ schreef:Het verhaal over de lijnfilms op hierzijnwij.nu heb ik ook met verbazing gelezen. Het probleem zit hem niet zozeer in de toepassing van lijnfilms an sich (bij de Blokkendozen werkt het namelijk al jaren prima, ze staan eigenlijk nooit verkeerd), maar meer aan de techniek erachter die niet altijd even degelijk blijkt te zijn. Bij de BN-trams (11G/12G) zag je al wat vaker dat de films vastliepen (en deze zijn dan ook vervangen door digitale exemplaren) en bij het CAF-materieel is het ondertussen ook vrij dramatisch gesteld met relatief veel defecten.
Om hier nog even op terug te komen:

Als je zoveel slechte ervaringen hebt met analoge koersrollen bij bijv. het CAF-materieel en zelfs zo ver bent gegaan om ze bij de 11/12G trams te vervangen door volledig digitale LED-panelen. Dan heb je ze toch niet goed op een rijtje als je vervolgens metro's voor paar miljoen per stuk gaat bestellen met letterlijk tientallen digitale lichtkranten en LCD-panelen aan boord en vervolgens alsnog twee analoge rollen laat installeren? Iets met een ezel die zich geen twee keer aan dezelfde steen stoot. Volgens mij is er geen vervoersbedrijf in Nederland dat nog voertuigen nieuw besteld met dergelijke rollen, alleen Amsterdam/GVB weer. :?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Dit zie ik net voorbijkomen op hierzijnwij.nu. Toch wel heel gek dat die GVB-woordvoerder blijft volhouden dat er niks aan de hand is met die koersrollen. :?

http://www.hierzijnwij.nu/nieuws/even-w ... ment-57369
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ik ben geen woordvoerder maar iedereen weet toch wel wat les 1 is van het handboek woordvoerderschap: je moet altijd beginnen met het ontkennen van een probleem en als de paniek heel erg groot dan hooguit toegeven dat het beter had gekund, maar nooit dat het fout is gegaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door marlies »

Bovendien is dit een freelance woordvoerder die gespecialiseerd is in crisissituaties. De NS heeft hem bijvoorbeeld ingehuurd toen de media was ontploft over het hacken van de OV-chipkaart (hele Brenno de Winter gedoe). ProRail tijdens die winter dat spontaan alle wissels bevroren, 2009 geloof ik. Toen werd er ook glashard ontkend :P
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Karl »

Is het die minister van Informatie van Saddam Hussein?
Het is een spectrum.
VIRM
Berichten: 7567
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

Op dit moment wordt de Dam ontruimd wegens een bommelding. Zal waarschijnlijk feest zijn met de trams en eventuele omleidingen...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

De site van GVB meldt: ' reizen via lijn 4 en 9 rijden vanaf de munt via de vijzelstraat-weteringcircuit-wetringschans eigen route. lijn 14 via de binnenring naar de clerqstraat eigen route- lijn 16 en 24 via weteringcircuit-weteringschans-leidseplein-overtoom-van bearlestraat retour eigen route. overstappen op 1-2 en 5'.

Mag dit in het vervolg ook in begrijpelijk Nederlands alsjeblieft dankjewel :evil:
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Dam is 20 min geleden ontruimd, even geduld.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Oh nou sorry hoor dat ik vond dat hoofdlettergebruik en interpunctie toch niet teveel gevraagd zouden moeten zijn :evil:
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Ze hebben wel wat beters te doen dan interpunctie...
Komt wel goed schatje.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Srananbloke »

GVB goes provincie. Station Velperpoort (Arnhem).

Afbeelding
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door BrengMe »

Ik heb er ook al een aantal in Arnhem gezien.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door robert55 »

Hoeveel langer kost het om te bedenken en typen:
Stremming bij de Dam
Lijnen 4 en 9 rijden richting CS tot Munt, dan via Weteringcircuit nar eigen route
Lijn 14 van Munt via Leidseplein, Marnixstraat naar Rozengracht
Lijn 16 en 24 eindigen Weteringcircuit


Er is hues wel een 'ze' die daar trijd voor moet kunnen maken. Informatie is een essentieel onderdeel van het product, geen luxe
OV9292 heeft trouwens dezelfde tekst
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Lijn 14 van Munt via Leidseplein, Marnixstraat naar Rozengracht
Dat is wel een hele interessante omleidingsroute :lol:
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

JWM schreef:
Lijn 14 van Munt via Leidseplein, Marnixstraat naar Rozengracht
Dat is wel een hele interessante omleidingsroute :lol:
Niet als de Westermarkt gestremd is, al denk ik dat het GVB er dan voor kiest om Rembrandtplein-Vijzelstraat-Spiegelgracht-Leidseplein-Rozengracht te doen, om de Leidsestraat niet al te druk te maken. :D

Maar in de Dam-stremming kwestie slaat het nergens op. Als je een beetje goed leest bedoelen ze (volgens mij) Dat lijn 4&9 worden ingekort tot Weteringcircuit en lijn 14 de Dam vermijdt. Lijn 16 + 24 rijden een grote lus vanaf Weteringcircuit naar het Leidseplein-Rijksmuseum-Museumplein en hervatten hun route.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Somoht »

Volgens mij ook een 9292 dingetje, ik zie bijna nooit teksten met linebreaks op http://9292.nl/meldingen ook voor andere vervoerders
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Thom91 schreef:Ze hebben wel wat beters te doen dan interpunctie...
Zou niet weten wat de moeite is om shift in te drukken wanneer je een zin begint. Doe dat persoonlijk al automatisch.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Ga er maar niet van uit dat er van die vlotte typers zitten als wij hier zijn...
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten