NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door webguy »

NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

De NS begint volgende maand een proef om treinreizigers naar Schiphol de garantie te geven dat ze ook daadwerkelijk aankomen op de luchthaven.

Tegen een vergoeding van 5 euro krijgt de reiziger via een speciale app reisadvies op maat om de vlucht te halen.
''In het uiterste geval brengen we je met taxi en begeleiden je naar de balie op Schiphol, of als het dan niet lukt vergoeden we de kosten van bijvoorbeeld omboeking of je vlucht'', meldt het spoorbedrijf maandag.

Bron: NU.nl
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door waldo79 »

Hmmm...ik ben benieuwd aan welke voorwaarden de reiziger moet voldoen.

Gisteren strandde ik al in het zicht van mijn vertrekpunt en als advies werd gegeven om maar te gaan lopen naar het volgende station :6
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door fogeltje »

Hoe garanderen ze je dat als je trein midden in een weiland strandt? Komen ze je dan met een helikopter halen?
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door webguy »

Afhankelijk van de tijd wordt het vast "als het dan niet lukt vergoeden we de kosten van bijvoorbeeld omboeking of je vlucht"
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door zone5324bericht... »

extra moeten betalen voor iets wat ze sowieso al moeten doen...
en wat doet die app dan als extra wat de gewone info middelen niet doen?
die 5 euro zal misschien hooguit kunnen dienen om gemaakte kosten vanwege de vertraging te kunnen vergoeden...
maar een aantal reisverzekering dekt ook al schade opgelopen tijdens de reis naar een luchthaven...
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door VIRM »

Dus de reizigers die geen SGS-service van NS hebben, worden halverwege de Schipholtunnel eruit geknikkerd en mogen gaan lopen?

Je betaalt om door de spoorwegen van A naar B te worden vervoerd. Dat ze wel iets regelen of vergoeden als je een vlucht moet halen zou vanzelfsprekend moeten zijn.
Beul van de blindegeleidelijn
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door dennistd »

Lijkt mij een prima idee, voor 5 euro de verzekering dat je op tijd aankomt of dat NS het omboeken van de vlucht betaalt. Dat je (een gedeelte van) het bedrag dat je voor je treinkaartje betaald hebt terug krijgt als je te laat bent is logisch. Maar voor dit soort gevolgschade vind ik het niet meer dan logisch dat alleen mensen die dat risico niet willen lopen moeten betalen.

En om even de vergelijking met de auto te trekken: ik zie Rijkswaterstaat niet snel komen met een verzekering waardoor zij de kosten van het omboeken van het ticket betalen als je met je auto in een kilometers lange file terecht komt op weg naar Schiphol. En zelfs als ik meer dan een half uur vertraging oploop krijg ik geen deel van mijn wegenbelasting terug. Wat dat betreft is het bij NS juist heel erg goed geregeld.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door baladid »

Ik denk wel dat er een minimumbuffer gaat komen,
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door Frans F »

Uh, waar betaal ik dan voor als ik een kaartje koop?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door Geert »

Om vervoerd te worden. En normaal gesproken is de aansprakelijkheid van NS beperkt tot de kosten van je treinkaartje (max. 100% vergoeding bij >= 60 min. vertraging), met deze service wordt eventuele vervolgschade (in de transportkosten) dus gedekt wanneer NS je niet op tijd op Schiphol aflevert.
VIRM schreef:Dus de reizigers die geen SGS-service van NS hebben, worden halverwege de Schipholtunnel eruit geknikkerd en mogen gaan lopen?
Natuurlijk niet.
Je betaalt om door de spoorwegen van A naar B te worden vervoerd. Dat ze wel iets regelen of vergoeden als je een vlucht moet halen zou vanzelfsprekend moeten zijn.
Ze vergoeden ook wel iets (GtbV), maar geen vervolgschade doordat je een aansluitende vlucht mist. En voor 5 euro extra krijg je blijkbaar een soort verzekering waarin dat wél afgedekt is.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door Geert »

Ik vond hier trouwens de exacte voorwaarden (ik vraag me btw af of het juridisch door de beugel kan om de voorwaarden meteen aan te passen en de aansprakelijkheidsregels heb ik ook zo mijn twijfels bij, maar goed...) Er is inderdaad een marge: je moet je reis plannen met de app en die plant altijd met een aankomst 2 uur voor vertrek (Schengen) of 3 uur voor vertrek (overige landen) zodat je bij een niet al te grote vertraging geen problemen zou moeten hebben. Wanneer je zo laat aankomt dat de incheckbalie bijna dicht is wordt je opgehaald door een medewerker van Schiphol, en als je je vlucht mist zijn de kosten voor omboeken en eventuele hotelovernachting voor NS.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door WSM »

Dus het is niet vanzelfsprekend dat je met dergelijke marges (twee tot drie uur) op tijd op de luchthaven kunt zijn als je klant bent van 's lands 1:1 modelbaan? Dat is kennelijk een extra service.
Ik wist niet dat het zo slecht gesteld was met de dienstverlening van NS.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door webguy »

Je moet toch sowieso 2 of 3 uur van te voren op vliegveld zijn? Balies sluiten sowieso tegenwoordig al 40 min - uur voor vertrek van de vlucht.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door waldo79 »

Moeten is een groot woord. Hangt er ook vanaf of het piekuur is op Schiphol (bij de veiligheidscontrole) en of je bagage moet inchecken.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door Obus »

Ik snap het hoongelach van mensen: de NS zou immers in een utopische wereld zou de trein altijd op tijd moeten rijden. We leven echter niet in een utopie en dus moeten we geen bovenmenselijke prestaties van de NS verwachten. Zie de aankomstgarantietoeslag (voor wie van scrabble houdt) gewoon als een soort verzekering.
De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door reisthijs »

Ik vind het vooral niet zo tactisch van NS om het woord garantie te gebruiken. Dat geeft toch een verkeerd beeld.

Proef met Schiphol Garantie Service van start (NS.nl)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door webguy »

Wat denk ik ook mee speelt is dat er veel mensen de trein mijden naar Schiphol omdat 'ie onbetrouwbaar is. Terwijl dat best meevalt - af en toe is het flink raak, maar meestal gaat het goed. Als je die mensen zo toch de trein in kan lokken voor als ze naar Schiphol gaan, dan ben je een heel eind.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:Hmmm...ik ben benieuwd aan welke voorwaarden de reiziger moet voldoen.

Gisteren strandde ik al in het zicht van mijn vertrekpunt en als advies werd gegeven om maar te gaan lopen naar het volgende station :6
Alleen Hoofddorp is nog een beetje op loopafstand van Schiphol. Als je doorloopt kan het in iets meer dan een uur. Maar dan kan je beter de Zuidtangent, pardon, R-net lijn 300 of 310 pakken. Vanaf Lelylaan of Amsterdam Zuid zou wellicht ook nog kunnen, maar ook dan heb je wel aardige sportschoenen nodig :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door Thom91 »

Rijden gewoon bussen vanaf daar, ook de 310.
Komt wel goed schatje.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door microshit »

Ik hoor net op de radio dat de Tweede Kamer het hier niet mee eens is. NS zou eerst cruciale zaken op orde moeten stellen: langere treinen, meer kans op een zitplaats [en nog een factor, even kwijt]. Daarna mogen ze aankloppen voor spitstoeslagen, deze garantie etc.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door Klaasje »

Prachtig maar daar heeft de tweede kamer in principe niets over te zeggen. NS is een autonoom bedrijf dat op basis van een contract wordt gestuurd en als daar niets over dit soort dingen in staat heb je gewoon pech.

Bovendien is het gewoon een drogredenering: Het is nou niet dat NS maar 15 poppetjes heeft die zich met verbeteringen bezig houden en dat die gedeeltelijk bezet worden met dit plan. Dit wordt gewoon door afzonderlijke afdelingen bedacht en uitgewerkt.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door Stéphane »

Zou het voor veel mensen geen drempel zijn dat het verplicht met die app moet?
Laatst gewijzigd door Stéphane op wo 02 jul 2014, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door waldo79 »

Geloof dat het aantal smartphonegebruikers in Nederland tot de hoogste ter wereld behoort (A)
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door microshit »

Helaas blijven er bedrijven die hun app alleen uitbrengen voor iOS (Apple) of Android, of met mazzel beide. Dan mis je alsnog een kwart van de smartphonemarkt (waarvan een groot deel Windows Phone, dat hard aan het opkomen is).
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS garandeert reizigers aankomst op Schiphol

Bericht door Thom91 »

Hoe wil je anders 200 reizigers een effectief reisalternatief aanbieden. Alle 500 klanten langs die ene HC sturen? You go girl! :')
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten