Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Van fase 3 is nog niet definitief dat het wordt uitgevoerd. Het enige wat ik zeg is dat het daar in zit.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

De 3057 of was het toch de 3075 had een linker voorwiel op de Grote Markt in Groningen (om 19.30). Probleem was dat de 3057 of 3075 net de Oosterstraat uitreed na die andere bus voor Vindicat net gepasseerd te zijn.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Martini Ziekenhuis wil medewerkers uit de auto te lokken
Ik zou zeggen: subsidie ervoor en kortingen/bezuinigingen voor het reguliere busvolk. Is het toch kostenneutraal. Laat lijn 3 en 4 vanuit Leek en Roden maar mooi via het Martiniziekenhuis rijden. Krijgen de andere mensen een mooie sightseeingtour van Corpus den Hoorn te zien.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

groningen schreef:De 3057 of was het toch de 3075 had een linker voorwiel op de Grote Markt in Groningen (om 19.30). Probleem was dat de 3057 of 3075 net de Oosterstraat uitreed na die andere bus voor Vindicat net gepasseerd te zijn.
Volgens mij hebben alle bussen in Groningen wel een linker voorwiel. Of was het probleem juist dat 'ie 'm niet meer had? :lol:

Either way meer iets voor het alledaagse topic :P
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Lekke voorband.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Even een korte vraag over lijn 4. Waarom is er gekozen om in Roden de lijn vorm te geven zoals hij nu is? Waarom rijdt de bus niet verder door over de Stinsenweg (te kleine straat?) en/of via Nieuw-Roden over de Esweg en vervolgens de Hullenweg? Delen van de oude route van lijn 82 dus. Daarmee bereik je veel meer mensen.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Voor zover ik weet rijdt lijn 4 (en lijn (6)17 ook) niet meer door Nieuw-Roden omdat hier het aantal instappers erg laag was. Ook kon door deze inkorting met net zoveel bussen een hogere frequentie geboden worden dan wanneer men Nieuw-Roden wel aan ging doen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Die Hullenweg en Esweg zijn wel een beetje krap qua breedte. Daar zit trouwens haast helemaal geen bebouwing.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Soortvanhenk schreef:Voor zover ik weet rijdt lijn 4 (en lijn (6)17 ook) niet meer door Nieuw-Roden omdat hier het aantal instappers erg laag was. Ook kon door deze inkorting met net zoveel bussen een hogere frequentie geboden worden dan wanneer men Nieuw-Roden wel aan ging doen.
groningen schreef:Die Hullenweg en Esweg zijn wel een beetje krap qua breedte. Daar zit trouwens haast helemaal geen bebouwing.
Met deze twee argumenten, ben ik meteen over de streep. De huidige route is prima :wink:
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Je weet hoe de huidige route nu is. Halte Dorth is de laatste halte, dan gaat het over Maatlanden waar hij de rotonde helemaal (Hofstedenlaan en Bevrijdingsplantsoen) neemt, buffert daar en pakt dan dezelfde route terug.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

plan is echter voor volgend jaar om alles weer om te gooien. vervallen haltes vanaf busstation en verder roden in en dan via een andere kortere route naar nieuw roden. dit hoorde ik tenminste.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Die plannen komen mij niet bekend voor, maar ik verbaas me er wel over dat de huidige route niet via Nieuw-Roden voert aangezien er achter halte Dorth geen rotonde ligt en nu dus meters aan het rijden bent waarvan je helemaal zeker weet dat je er geen passagiers vervoert. Op zich zou ik ook wel wat voelen voor een route die na de halte Bevrijdingsplantsoen rechstreeks naar Dorth loopt (zoals de oude 317).
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Groen licht voor laatste deel busbaan Hoogkerk-Groningen

http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=134544


Huidige buslijnen zijn niet te handhaven

"In eerste instantie waren er maar liefst dertig varianten bedacht om Roden ter herinrichten. Uiteindelijk bleven daar drie van over."

"Niet alleen zal het College van B & W kijken naar de beste route door het dorp. Ook het financiële aspect zal een duchtige rol gaan spelen. Duidelijk is op voorhand dat de varianten 4 en 7 de meeste verkeerskundige aanpassingen zullen vergen en een stevig kostenplaatje kunnen gaan opleveren voor de gemeente. Vanuit Roden zijn er 1000 passagiers per dag en in totaal wordt er gesproken over 154 busbewegingen per dag. Aanwezigen op de voorlichtingsbijeenkomst lieten vooral blijken de varianten 4 en 7 minder aantrekkelijk te vinden. Vooral de toenemende druk op het winkelcentrum van Roden en het laten vervallen van groenstroken en rooien van bomen werd bekritiseerd. Overigens was de algehele opvatting dat met de tijdswinst in Roden het nog maar moet blijken dat die in de stad ook waar kan worden gemaakt. De stad geeft de meeste verkeersopstoppingen. Volgens het OV Bureau Groningen Drenthe heeft de stad Groningen toegezegd hier aan te werken, zodat de 27 minutengrens kan worden gehaald."

http://www.dekrant-info.nl/index.php/ac ... -handhaven


Twee nieuws artikel van vandaag die goed op elkaar inspelen :wink:
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik bladerde dat DRIS overzicht van 'Aan te pakken haltes 29-4-2014' nog even door, en het viel mij op dat in dit document nog lijn 61 staat vermeld bij halte Grote Markt (waar deze voorheen ook langs kwam), tevens staat deze lijn bij halte Noorderplantsoen gemeld (daar komt deze lijn nu zeker niet) en Brouwerstraat. Wordt deze lijn 61 dan toch nog een Qlink lijn volgend jaar? Lijn 2 wordt idd sowieso geen Qlink lijn, aangezien de te verwijderen halte Rotonde Martini ZKH onder overige haltes staat.

Verder staat bij halte Sontweg nog lijn 22 gemeld, dat lijkt mij zeker een foutje? Lijn 5 met nog het oude Paddepoel..Ik vind het een beetje een vreemd overzicht, want verder worden alle nieuwe lijnen (zoals 7) vermeld, en staan ook andere lijnen die voorheen over de Grote Markt reden niet meer in het overzicht. Alles een beetje door elkaar?

Wat zijn overigens de 'Langshaltes Stationsweg Hoofdstation' die worden geplaatst?
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Zouden de stadsdiensthaltes ri. Herebrug/Hereweg/Trompstraat kunnen zijn, of de touringcarbuffer/lijn 315 halte, óf de nieuwe halte naast de museumbrug (iets verder ri. Emmaplein) die oorspronkelijk voor Q-link 3/4 bedoeld was.

EDIT: wordt geplaatst lees ik net, zal toen wel de nieuwe Q-linkhalte mee bedoeld zijn.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

M.b.t. tot lijn 61 is dat gewoon dezelfde situatie als lijn 5 bijv. in Paddepoel. De oude situatie dus.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Wist niet dat die bij Noorderplantsoen en Brouwerstraat kwam.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Ja, die reed daarlangs en dan over de Bedumerweg.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

marlies schreef:Ja, die reed daarlangs en dan over de Bedumerweg.
Sporen daarvan zijn op de Bedumerweg nog goed te zien, net als dat lijn 7 daar vroeger langs reed, want er liggen nog twee verhoogde haltes, iets ten zuiden van de kruising met de Sumatralaan. Er staan alleen geen haltepalen meer bij.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Statler Rail »

gebruiker77 schreef:Wat zijn overigens de 'Langshaltes Stationsweg Hoofdstation' die worden geplaatst?
Dat zijn de nieuwe bushaltes aan de noordzijde van de Stationsweg (ten westen van het verkeerslicht) die een paar maanden geleden zijn aangelegd maar nog niet in gebruik zijn genomen. Er staan ook nog geen haltepalen of bushokjes.

Logischerwijs gaan daar een aantal doorgaande buslijnen Oost->West stoppen, bijvoorbeeld Qlink 3 en 4 of lijn 6. Nu moeten die buslijnen 2x de Stationsweg oversteken om via de bushaltes te rijden.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat was de bedoeling, maar is dus niet doorgegaan.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Het ovbureau heeft de dienstregeling memo voor 2015 vastgesteld, weer forse bezuinigingen op veel lijnen. De nachtbussen gaan er ook voor een flink deel uit. Al lees ik nergens dat lijn 7 verdwijnt, terwijl dat volgens mij de meest lege lijn is. Lijn 17 vond ik niet zo snel. Als de bussen binnenkort niet meer over de Grote Markt gaan, kan er vast nog meer worden geschrapt.
http://www.ovbureau.nl/ov-bureau/ontwik ... ling-2015/
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Het wordt traditie in OV om te snijden in de dienstregeling. Ik verwacht nog grote kaalslagen in het OV, deels door SOV deels door politieke keuzes.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Al lees ik nergens dat lijn 7 verdwijnt, terwijl dat volgens mij de meest lege lijn is. Lijn 17 vond ik niet zo snel.
Lijn 7 verdwijnt denk ik ook niet totdat straks lijn 1 naar het Europapark rijdt. Lijn 17 is een heel ander verhaal, daar is nog een toekomst voor.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 7 was toch eerst helemaal niet gepland in 2013? De route wordt volledig gereden door de streeklijnen (UMCG - Oosterpark) en stadslijn 2 biedt een beter alternatief bij het Korrewegwijk stuk. Toch beter om die capaciteit toe te voegen op ofwel een andere lijn of door minder te bezuinigen.
Misschien heeft lijn 17 een functie voor later, maar nu nog niet. Hij kan altijd later terug komen.
Ik vind dat er betere keuzes konden worden gemaakt. Ik moet het nog zien of het openbaar vervoer beter gaat worden, door alle bezuinigingen die nog gaan komen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten