Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Wat ik heb gehoord was dat de Stad geëist heeft dat lijn 7 blijft rijden. Ik zou persoonlijk ook voor vervallen van deze lijn kiezen, omdat deze achter/voor de 61 aan rijdt. Echter mocht lijn 61 weer de oude route gaan rijden via Bedumerweg, zou ik lijn 7 weer behouden in een kwartiersdienst met lijn 65.

Keuzes zijn altijd moeilijk voor betrokkenen. Wat zou je voorstellen dan als keuzes, gebruiker77?
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Busfoto.nl »

Die nachtlijnen zijn door de loonkosten natuurlijk vrij dure lijnen. Ik weet niet precies wat een busboer kwijt is aan zijn personnel, maar dat zal in de nacht wel op minstens een euro of 30 per uur liggen. Daarnaast is het meeste vervoer in de nacht sociaal-recreatief en om die reden minder noodzakelijk voor de regio. Om die reden valt er wel wat voor te zeggen dat een aantal nachtbusritten vervalt. De uitgaanders gaan maar wat eerder of later naar huis.

Opvallend dat de buslijnen 47 en 62 direct vanuit een reguliere buslijn (ware het een met achtpersoonsbusjes) worden omgezet naar buurtbussen. Daarentegen vind het ook niet verkeerd dat er kritisch wordt gekeken naar lijnen die slechts lucht vervoeren en een kostendekking van 5% hebben.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

CamilleKreemers schreef:Wat ik heb gehoord was dat de Stad geëist heeft dat lijn 7 blijft rijden. Ik zou persoonlijk ook voor vervallen van deze lijn kiezen, omdat deze achter/voor de 61 aan rijdt. Echter mocht lijn 61 weer de oude route gaan rijden via Bedumerweg, zou ik lijn 7 weer behouden in een kwartiersdienst met lijn 65.

Keuzes zijn altijd moeilijk voor betrokkenen. Wat zou je voorstellen dan als keuzes, gebruiker77?
Allereerst; in een aanzienlijk deel van de keuzes kan ik mij in principe vinden. Ik snap dat het moeilijk is om keuzes te maken. Ik zeg ook niet dat ik het beter kan, maar wel dat ik enkele voorstellen onlogisch vind.

Lijn 7 kan er heel prima uit, voor 3 mensen in de spits hoeft deze lijn er echt niet te zijn. Lijn 65 bedient de Oosterparkwijk 1x/uur, samen met lijn 61 2x/uur en in de spits lijn 40 2x/uur en 165 in de ochtend. Oftewel 61 en 65 bedienen de Oosterparkwijk al meer dan voldoende. Zelfs een kwartierdienst met lijn 7 vind ik onnodig, temeer omdat bijvoorbeeld wijken als Paddepoel, Selwerd, Coendersborg ook een 2x/uur dienst hebben. Met het schrappen van 7 heeft deze wijk nog een meer dan voldoende dienstregeling op die route. (Neemt niet weg dat ik vind dat lijn 4 Oosterpark - P-R Hoogkerk via Grote Markt en Peizerweg wel een hogere bezetting had)
Zelf had ik daarnaast ook op het traject P+R Hoogkerk - P+R Kardinge bezuinigd op avonden en de zondagen. Verder zou ik er voor kiezen om ook op de zaterdagen lijn 9 2x/uur te laten rijden (Selwerd via Paddepoel). Lijn 8 laat ik zeker niet meer doorrijden naar het Martini ZKH, maar krijgt een eindbestemming in De Wijert.
Qliner 309 wordt een Qlink lijn, zodat er geen dure Qliners meer op hoeven te rijden en er gewoon voor gelede bussen kan worden gekozen, net als lijn 5. Lijn 87 wordt aangepast en rijdt niet meer door naar Roden (zodat Peize nog wel een busverbinding houdt).

Daarnaast mag er zeker worden gekeken naar heel lage bezettingsgraden, zoals 20 mensen voor de gehele Meppeler stadsdienstlijn 1, die gedurende de hele dag 2x/uur komt. Kern blijft wel dat er verbindingen blijven bestaan en niet zoals nu dat er steeds iets op wordt bezuinigd, en dat men op het eind zegt dat het niet efficiënt is en dat de rit dan wordt opgeheven. De exacte cijfers heb ik niet, en daarom blijft het voor mij gissen welke lijnen wel/niet weg moeten. Ben ook zeker niet tegen bezuinigingen.

Voor wat betreft de nachtbuslijnen: ik zal er voor kiezen om deze of te behouden of af te schaffen, en niet zoals mogelijk 1 rit Groningen - Eelde - Vries. Plannen op 1 rit in de nacht is vervelend, met als nadeel dat je hem mist, of dat je eerder naar huis wilt en er geen mogelijkheden zijn omdat je pas om 3 uur een rit hebt. Die ene rit van 402 sleep ik naar de spits voor lijn 2. Aangezien die nachtbusrit duurder is, kunnen er dan 2 extra ritten op het traject (De Punt - Hoofdstation via Paterswoldseweg)

Qua financiering vind ik het teleurstellend dat er wel honderden miljoenen naar een ringweg Zuid gaan, terwijl zelfs de werkgeversorganisatie zegt dat er beter een fractie van het geld naar het OV kan, en dat de files dan ook al behoorlijk gaan afnemen.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Busfoto.nl »

Begrijp dat morgen de Utrechtse dubbelgeledes 4267, 4268 en 4270 naar Groningen gaan voor instructie.

Voor wie niet bekend is met deze bussen: de wagens kwamen in ik meen 2002 en 2003 in dienst als series 901-915 en 916-927. De 908-927 zijn bij de overgang overgenomen door Qbuzz als 4251-4270.

Afgelopen drie maanden zijn de vervangende nieuwe dubbelgelede en gele bussen serie 4201-4217 geleverd. Hierdoor zijn de oude wagens zo goed als overbodig. Het is op dit moment het idee dat afgelopen maandagochtend de laatste wagen in dienst heeft gereden.
Laatst gewijzigd door Busfoto.nl op di 24 jun 2014, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

gebruiker77 schreef:
Voor wat betreft de nachtbuslijnen: ik zal er voor kiezen om deze of te behouden of af te schaffen, en niet zoals mogelijk 1 rit Groningen - Eelde - Vries. Plannen op 1 rit in de nacht is vervelend, met als nadeel dat je hem mist, of dat je eerder naar huis wilt en er geen mogelijkheden zijn omdat je pas om 3 uur een rit hebt. Die ene rit van 402 sleep ik naar de spits voor lijn 2. Aangezien die nachtbusrit duurder is, kunnen er dan 2 extra ritten op het traject (De Punt - Hoofdstation via Paterswoldseweg)
Volledig mee eens.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Busfoto.nl »

Lastig. Je ontneemt de inwoners van vele dorpen dna wel de mogelijkheid om op stap te gaan. Als je weet dat er maar 1 bus rijdt ga je gewoon ruim op tijd naar het station. Een beetje flexibiliteit mag van de sociaal-recreatieve reiziger wel verwacht worden.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik verwacht niet dat die rit opeens wel kostendekkend gaat worden. Mooier zal zijn om al die ritten wel te houden, maar als het 1 rit wordt, denk ik dat die zinvoller zijn op andere tijden op een andere lijn. Ook scholieren zullen daarvan profiteren.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Busfoto.nl schreef:
Bjarte schreef:
gebruiker77 schreef:
Voor wat betreft de nachtbuslijnen: ik zal er voor kiezen om deze of te behouden of af te schaffen, en niet zoals mogelijk 1 rit Groningen - Eelde - Vries. Plannen op 1 rit in de nacht is vervelend, met als nadeel dat je hem mist, of dat je eerder naar huis wilt en er geen mogelijkheden zijn omdat je pas om 3 uur een rit hebt. Die ene rit van 402 sleep ik naar de spits voor lijn 2. Aangezien die nachtbusrit duurder is, kunnen er dan 2 extra ritten op het traject (De Punt - Hoofdstation via Paterswoldseweg)
Volledig mee eens.
Lastig. Je ontneemt de inwoners van vele dorpen dna wel de mogelijkheid om op stap te gaan. Als je weet dat er maar 1 bus rijdt ga je gewoon ruim op tijd naar het station. Een beetje flexibiliteit mag van de sociaal-recreatieve reiziger wel verwacht worden.
Eelde is met 10,5km naar Hoofdstation dichtbij genoeg om gewoon de fiets te pakken. Of je zet je fiets in Glimmen, dat is vanuit Centrum Eelde slechts 5,5km. Vries en Tynaarlo zijn te klein voor een nachtbus. Maar dat kan eventueel wel worden opgevangen door lijn 400 de route Groningen - Haren - Glimmen - A28 - Tynaarlo - Zuidlaren - Annen - Gieten te laten rijden. Al wordt de omweg dan wel erg groot...
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

De nachtbus naar Assen zou ook een extra stop kunnen maken op De Punt Busstation. Zit je heel dicht op Eelde.
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 24 jun 2014, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Probleem is dat als je De Punt - Eelde kunt (of wilt) fietsen, je ook wel Eelde - Groningen kunt fietsen. In totaal is dat laatste waarschijnlijk nog sneller ook.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Waarom zou de nachtbus op De Punt stoppen. Er rijdt al een nachtbus naar Eelde-Paterswolde die via Vries en Tynaarlo terugrijdt naar Groningen. Het is niet de bedoeling dat mensen van Eelde of Vries naar Assen komen. Daar is de nachtbus niet voor bedoeld; denk ik. Ik moet trouwens wel zeggen als je in 18 minuten van Groningen busstation naar Assen ML Kingweg gaat (lijn 419), dat je behoorlijk snel bent. Van De Punt naar de bewoonde wereld van Eelde is minstens 2100 meter. En dan ben je nog maar aan het begin van de Esweg. In het slechtste geval kan het oplopen tot 5200 meter als je op de Klaproos woont.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Daniel »

Busfoto.nl schreef:Begrijp dat morgen de Utrechtse dubbelgeledes 4267, 4268 en 4270 naar Groningen gaan voor instructie.
Heb je er ook bij gehoord hoe lang ze daar voor die instructie gaan blijven? Heb voor vrijdag een bezoekje aan Groningen op de planning staan, dus dat zou wel mooi combineren :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

groningen schreef:Waarom zou de nachtbus op De Punt stoppen. Er rijdt al een nachtbus naar Eelde-Paterswolde die via Vries en Tynaarlo terugrijdt naar Groningen. Het is niet de bedoeling dat mensen van Eelde of Vries naar Assen komen. Daar is de nachtbus niet voor bedoeld; denk ik. Ik moet trouwens wel zeggen als je in 18 minuten van Groningen busstation naar Assen ML Kingweg gaat (lijn 419), dat je behoorlijk snel bent. Van De Punt naar de bewoonde wereld van Eelde is minstens 2100 meter. En dan ben je nog maar aan het begin van de Esweg. In het slechtste geval kan het oplopen tot 5200 meter als je op de Klaproos woont.
Omdat die nachtbus gaat verdwijnen :wink:
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

"Het is niet de bedoeling dat mensen van Eelde of Vries naar Assen komen"
:-)

Goed idee van die stop bij De Punt; de nachtbus van Haren - Glimmen - Zuidlaren of naar Assen kan daar stoppen. Je geeft hier wel een mogelijkheid, al denk ik dat je vanaf Paterswolde beter meteen naar Groningen kan fietsen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Maar ja; als je alcohol hebt gedronken, dan weet ik niet of fietsen wel een goed idee is.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

gebruiker77 schreef:Lijn 7 kan er heel prima uit, voor 3 mensen in de spits hoeft deze lijn er echt niet te zijn. Lijn 65 bedient de Oosterparkwijk 1x/uur, samen met lijn 61 2x/uur en in de spits lijn 40 2x/uur en 165 in de ochtend. Oftewel 61 en 65 bedienen de Oosterparkwijk al meer dan voldoende. Zelfs een kwartierdienst met lijn 7 vind ik onnodig, temeer omdat bijvoorbeeld wijken als Paddepoel, Selwerd, Coendersborg ook een 2x/uur dienst hebben. Met het schrappen van 7 heeft deze wijk nog een meer dan voldoende dienstregeling op die route. (Neemt niet weg dat ik vind dat lijn 4 Oosterpark - P-R Hoogkerk via Grote Markt en Peizerweg wel een hogere bezetting had)
Zelf had ik daarnaast ook op het traject P+R Hoogkerk - P+R Kardinge bezuinigd op avonden en de zondagen. Verder zou ik er voor kiezen om ook op de zaterdagen lijn 9 2x/uur te laten rijden (Selwerd via Paddepoel). Lijn 8 laat ik zeker niet meer doorrijden naar het Martini ZKH, maar krijgt een eindbestemming in De Wijert.
Qliner 309 wordt een Qlink lijn, zodat er geen dure Qliners meer op hoeven te rijden en er gewoon voor gelede bussen kan worden gekozen, net als lijn 5. Lijn 87 wordt aangepast en rijdt niet meer door naar Roden (zodat Peize nog wel een busverbinding houdt).

Daarnaast mag er zeker worden gekeken naar heel lage bezettingsgraden, zoals 20 mensen voor de gehele Meppeler stadsdienstlijn 1, die gedurende de hele dag 2x/uur komt. Kern blijft wel dat er verbindingen blijven bestaan en niet zoals nu dat er steeds iets op wordt bezuinigd, en dat men op het eind zegt dat het niet efficiënt is en dat de rit dan wordt opgeheven. De exacte cijfers heb ik niet, en daarom blijft het voor mij gissen welke lijnen wel/niet weg moeten. Ben ook zeker niet tegen bezuinigingen.

Voor wat betreft de nachtbuslijnen: ik zal er voor kiezen om deze of te behouden of af te schaffen, en niet zoals mogelijk 1 rit Groningen - Eelde - Vries. Plannen op 1 rit in de nacht is vervelend, met als nadeel dat je hem mist, of dat je eerder naar huis wilt en er geen mogelijkheden zijn omdat je pas om 3 uur een rit hebt. Die ene rit van 402 sleep ik naar de spits voor lijn 2. Aangezien die nachtbusrit duurder is, kunnen er dan 2 extra ritten op het traject (De Punt - Hoofdstation via Paterswoldseweg)

Qua financiering vind ik het teleurstellend dat er wel honderden miljoenen naar een ringweg Zuid gaan, terwijl zelfs de werkgeversorganisatie zegt dat er beter een fractie van het geld naar het OV kan, en dat de files dan ook al behoorlijk gaan afnemen.
lijn 7: eens, maar als lijn 61 naar Bedumerweg gaat (is altijd mogelijk), dan wel de 65 aanvullen tot halfuursdienst.
lijn 9: zaterdag gaat ie 4x/uur? Dat was mij nog niet opgevallen. Wat is er zo belangrijk aan Zernike dan en open op zondag?
Q309: laten rijden met Qliners, aangezien gelede bussen verondersteld worden duurder zijn door hogere brandstofgebruik en aanschaf. Daarnaast kan eventueel in toekomst alle Qliners 100 gaan rijden (ligt aan vervoerder). De stoelen in de qliner zit ook beter dan die gedrochten in lijn 5.
nachtrit: een ritje op de nachtrit is natuurlijk niks.
lijnen met <50 reizigers per dag worden vaak al algeheel geschrapt. Er zal toch gekeken moeten worden hoe de lijnen aantrekkelijker worden gemaakt.
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op do 26 jun 2014, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

groningen schreef:Maar ja; als je alcohol hebt gedronken, dan weet ik niet of fietsen wel een goed idee is.
Dan moet je niet in een dorp gaan wonen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 9 rijdt zaterdag inderdaad 2x naar Zernike (maar korter dan op een werkdag). Zondag echter niet.
Ik dacht de 309 misschien minder ritten maar dan wel geleed net zoals qlink 1/lijn 11. Heel Eventueel vanuit Assen via Haren aansluitend op een lijn 5.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nicketick »

groningen schreef:Maar ja; als je alcohol hebt gedronken, dan weet ik niet of fietsen wel een goed idee is.
Misschien ook een stukje veiligheid, denk dat wanneer je niet in een groep bent het stuk De Punt > Eelde een stuk veiliger is dan helemaal langs de Hoornseplas en Eelderwolde.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Bjarte schreef:
groningen schreef:Maar ja; als je alcohol hebt gedronken, dan weet ik niet of fietsen wel een goed idee is.
Dan moet je niet in een dorp gaan wonen.
Of lekker je biertjes drinken tussen de oude mannetjes in de dorpskroeg :P
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

gebruiker77 schreef:Qua financiering vind ik het teleurstellend dat er wel honderden miljoenen naar een ringweg Zuid gaan, terwijl zelfs de werkgeversorganisatie zegt dat er beter een fractie van het geld naar het OV kan, en dat de files dan ook al behoorlijk gaan afnemen.
Dat laatste valt nog te bezien. Ik vind het goed dat er openbaar vervoer is, en van mij mag daar meer geld naartoe, maar de wijze waarop nu op het openbaar vervoer wordt bezuinigd zal volgens mij nauwelijks invloed hebben op de files in Stad en regio. Het aantal autokilometers in de spits kan afnemen als het openbaar vervoer in de spits zodanig vaak rijdt en een zodanige capaciteit levert dat het voor automobilisten loont om met het openbaar vervoer te reizen. Daar zet het ov-buro ook op in, gelet op de extra ritten in de spits van bijvoorbeeld Lijn 5, of tussen Drachten en Groningen.

Maar bezuinigingen op nachtlijnen, de stadsbus van Meppel of Hoogeveen, het inzetten van minibusjes of het omzetten van gewone buslijnen in belbussen in de provincie zal een minimale invloed hebben op de files in het noorden (waarmee ik eigenlijk alleen de Stad Groningen bedoel, want elders in Groningen/Drenthe zijn er vrijwel geen structurele files).

Wil je met het openbaar vervoer de files echt bestrijden, dan moet het openbaar vervoer qua capaciteit al snel worden verdubbeld. Daar is gewoon geen geld en ruimte voor.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Ik ben het met je eens dat de files niet of nauwelijks zullen toenemen door de voorgestelde maatregelen. Deze maatregelen zijn juist vooral lastig voor mensen die compleet afhankelijk zijn van het openbaar vervoer..

Het bezuinigen op die nachtlijnen snap ik voor een deel, al zal ik een deel van die ritten liever ergens anders zien. Maar als je dat dan uitzet tegen een lijn 7 die in Groningen rijdt, dan kan je toch makkelijk vaststellen dat de kostendekkingsgraad van de nachtlijnen wellicht hoger was.

Voor wat betreft het extra geld naar OV: wat mij betreft vooral investeren in HOV-netwerken, sneller openbaar vervoer naar plaatsen, snelle lijnen naar transferia (zoals in de toekomst ook P+R De Punt, uitbreiding bij het Zernikecomplex). Dat zullen zeker maatregelen zijn die de files doen verminderen. Dat hoeft geen bakken met geld te kosten, zeker niet als je dit in perspectief bekijkt met wat enkele grote infrastructurele projecten kosten en waarvan effecten soms worden betwijfeld. Neem nou de 100 miljoen die de overheid in 2013 toevoegde aan de begroting (landelijk). Daarvan zijn in Groningen de capacitybussen voor aangeschaft.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Ja, er wordt wel eens vergeten dat OV buiten de randstad niet alleen om het verminderen of voorkomen van files gaat maar ook om gebieden aantrekkelijk en leefbaar te houden. Daarvoor is OV een must. Ook voor mensen mét auto: als je kind ergens geen andere optie heeft dan 20km fietsen naar de dichtstbijzijnde middelbare school zal je daar minder snel geneigd zijn te gaan wonen.

Wat dat betreft is het ook niet handig om naar nachtbussen te kijken met een té financiële blik. Als hij echt zo goed als leeg rijdt is het een ander verhaal maar als hij niet rendabel is kan het alsnog een enorme meerwaarde bieden doordat jongeren (met name de MBO-ers die wat minder geneigd zijn op kamers te gaan) minder geneigd zijn om naar de grote stad te verhuizen. Tegengaan van leegloop van jonge mensen door het dorp aantrekkelijk voor ze te houden (nachtbussen dragen daar zeker aan bij) is voor sommige kernen bijna letterlijk van levensbelang.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Lijn 7 was toch eerst helemaal niet gepland in 2013? De route wordt volledig gereden door de streeklijnen (UMCG - Oosterpark) en stadslijn 2 biedt een beter alternatief bij het Korrewegwijk stuk. Toch beter om die capaciteit toe te voegen op ofwel een andere lijn of door minder te bezuinigen.
Misschien heeft lijn 17 een functie voor later, maar nu nog niet. Hij kan altijd later terug komen.
Ik vind dat er betere keuzes konden worden gemaakt. Ik moet het nog zien of het openbaar vervoer beter gaat worden, door alle bezuinigingen die nog gaan komen.
Lijn 7 is een basislijn voor voornamelijk ouderen in de Oosterparkwijk, zodat zij makkelijk (met overstap op lijn 6) in Selwerd, Paddepoel en Vinkhuizen kunnen komen. Is vanuit sociaal oogpunt een wenselijke lijn en Groningen is een sociale gemeente die dit soort voorzieningen graag in stand houdt. En wat betreft lijn 17; dat ben ik niet met je eens. Die bus is, in de spitsuren, best lekker gevuld, onderweg ook veel instappers (Winkelcentrum Paddepoel, scholen Vinkhuizen (Zuid) en omgeving Hoendiep) en is bedoeld om de lijnen 6, 15 en 16 te ontlasten. Doe je dat niet, dan zitten die lijnen in de spits structureel vol en kun je weer extra bussen in gaan zetten, terwijl veel passagiers van lijn 17 toch al via P+R Hoogkerk moeten reizen. Dan is lijn 17 gewoon dubbel-efficiënt.

Dan even over iets van lijn 9 wat ik ook lees. Ook deze lijn zit op zaterdagen voller dan je denkt, vooral 's middags. Daarnaast zijn er nog wel eens grotere evenementen op zaterdagen op de campus, zo ook afgelopen zaterdag nog.

Qliner 309 wordt fors uitgebreid met ritten in de avonduren. Dat is een logische stap voor deze HOV-lijn. Als je HOV wilt bieden moet je ook altijd een aantrekkelijke verbinding bieden, op ieder moment van de dag. Ik lees dat iemand zou willen bezuinigen op de verbinding tussen P+R Kardinge en P+R Hoogkerk 's avonds en op zondagen. Dat gaat nu ook gebeuren, maar minder dan vier bussen per uur kan daar niet, dat kost je de kracht van je formule vanuit het marketingtechnisch oogpunt, want dat is iets waar je ook nog mee te maken hebt als vervoerder. Je moet je formule goed in de markt zetten, zeker een HOV-formule. Zo'n Q-link-project kost veel geld en dat verdient zichzelf niet zomaar terug. De ervaring leert dat mensen sneller van een dergelijke formule gebruikmaken als zij er van op aan kunnen dat de bus regelmatig tot zeer regelmatig rijdt. In dat oogpunt; ik verwacht geen Q-link voor lijn 309. De afstand is te groot en het HOV-karakter van de lijn is compleet foetsie als je met stadsgeledes bijna een half uur over de A28 gaat rijden.

De nachtbussen moeten zichzelf terugverdienen, anders is het weg met de verbinding. Het behouden van een verbinding waar geen vraag naar is in de nacht is kansloos en niemand wordt daar beter van. Dat klinkt tegenstrijdig met wat ik net schrijf over het HOV maar dat betreft een heel andere vervoerssoort.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

LIjn 7: Ik snap dat deze doorrijdt naar Station Noord en dat er dan extra mogelijkheden zijn waar je heen kunt reizen. Anderzijds kun je ook zien dat deze wijk al wordt bediend en ruime mogelijkheden heeft om naar HS te gaan. Een ritje Oosterparkwijk naar HS is een kwartiertje. Wijken als Ulgersmaborg, Ter Borch-Piccardthof, Zeeheldenbuurt, De Wijert-Zuid hebben nog minder mogelijkheden. Dan zie ik liever een uitgebreider OV netwerk. Of een meer zinvoller lijn 7: bijvoorbeeld 1x/uur het traject Hoofdstation - Oosterpark - Ulgersmaborg - P+R Kardinge of iets dergelijks. En dan meteen de gehele Oosterpark, net als vroeger meenemen. Dan heb je te maken met een traject dat niet alleen op hetzelfde stuk rijdt als de streeklijnen. Voor wat betreft ouderen: ik gun deze mensen juist heel veel, maar de afgelopen jaren zijn er genoeg verbindingen wegbezuinigd die juist deze mensen troffen.
Lijn 17: In de spits rijdt deze idd een stuk voller, heeft ook te maken dat deze dan vanuit Roden komt. Al ken ik genoeg mensen die op de terugreis liever via HS reizen dan op P+R Hoogkerk wachten. Waarom, weet ik ook niet. In de middagspits rijdt deze echt heel erg leeg 4x/uur.
Lijn 309: Ik dacht dat het goedkoper was om iets minder bussen, maar dan geledes in te zetten (net als de 308/318 --> 5) Verder ken ik de details van de kosten niet, dus als jij zegt dat dit goedkoper is, dan geloof ik dat. De uitbreiding van 309 steun ik verder ook.
Lijn 9: Je kunt prima extra bussen inzetten naar het Zernike als er dergelijke festiviteiten zijn, maar dat kan natuurlijk ook gewoon als extra op de route van lijn 15. (en dan gewoon 2x/uur Selwerd via Paddepoel, dat was met lijn 5 ook zo)

Geloof je dan wel dat een enkele rit van lijn 402 wel iets toevoegt, of lijkt het je ook relevanter om deze als spitslijn in te zetten op het traject (Eelde - Hoofdstation via Paterswoldseweg). Kunnen we meteen natuurlijke selectie krijgen met de lijn 2 via De Wijert naar het Hoofdstation. Mooie opmaat om te bedenken wat er in de toekomst met die lijn moet gebeuren!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten