Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door Srananbloke »

Afgelopen woensdag (18/06) heb ik een rondje door stedelijk NRW gemaakt met een Schönertagticket. Velen op dit forum hebben al de nodige ervaring opgedaan met dergelijke rondjes. Hoewel ik goed bekend ben met veel van de grote steden in het Rhein/Ruhrgebied, is dit de eerste keer dat ik van stad naar stad heb geslenterd.

Foto's zijn van iPhone kwaliteit. Ik heb nog veel meer foto's gemaakt. Daarvoor maak ik binnenkort nog een los fototopic aan in het hobbygedeelte, aangevuld met allerlei andere foto's uit verschillende delen van de wereld.

1. De reis begon met de IC richting Arnhem om 7:27. Dit is mijn gebruikelijke trein als ik ga werken, met het verschil dat een overstap naar de Brengtrein dit keer niet nodig was. Voor de verandering eens een keer een andere eindbestemming dan Arnhem Velperpoort. In Arnhem nog even wat versnaperingen gehaald, en gewacht op de ICE richting Duisburg. Spoor 8/9 is sinds kort voorzien van treinsamenstellingsschermen in HD-kwaliteit.
Afbeelding

2. Niet veel later kwam mijn ICE. Door het grote pinksteronweer in NRW was ik genoodzaakt mijn reis een paar dagen uit te stellen van 13 naar 18 juni. Gelukkig kon de reservering in zijn geheel worden verplaatst, geen veranderingen in schema en stoelreservering.
Afbeelding

3. Iets meer dan een uur later in Duisburg overgestapt op de RE richting Dortmund. Hier kon de reis met het magische Schönertagticket beginnen.
Afbeelding

4. In Dortmund had ik eigenlijk maar 2 doelen. Allereerst een ritje met de plaatselijke Stadtbahn. De U45/U46 combinatie van/naar de Westfalenhallen is hier ideaal voor. Leuk detail op station Westfalenhallen; de vele posters van sportevenementen die door de jaren heen daar hebben plaatsgevonden.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Het andere doel. Tussen de stations Reinoldikirche en Kampstrasse bevindt zich een oude tram die tegenwoordig dienstdoet als café. Die wilde ik even vastleggen. Sowieso zijn er nog heel wat sporen terug te vinden van de infrastructuur van de oude lijnen 403/404, die in het centrum nu ondergronds rijden als U43/44.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Daarna teruggegaan richting Hauptbahnhof, alwaar ik de S2 richting Herne heb gepakt. Hier en daar tref je nog ‘CTA bakken’ aan, waaronder in Herne.
Afbeelding

9. In Herne overgestapt op de U35. De enige lijn in de regio Bochum/Herne/Gelsenkirchen met een U ervoor. En terecht, de U35 is in veel opzichten een echte metrolijn.
Afbeelding

10. Bochum Hbf
Afbeelding

11. Op Bochum Hbf ben ik op tramlijn 302 richting Gelsenkirchen gestapt. De tram reedt niet verder dan Gelsenkirchen Hbf. Het traject tussen Hbf en Buer lag stil vanwege herstelwerkzaamheden. Overal op/rondom de lijn Düsseldorf-Essen-Bochum-Dortmund zijn de sporen van het pinksteronweer nog duidelijk zichtbaar. Zoals hier in de buurt van Wattenscheid.
Afbeelding

12. In Gelsenkirchen ben ik overgestapt op de RB42, die me rechtstreeks naar Essen bracht.
Afbeelding

13. De U18 uit Mülheim. In het opvallend blauwe Stadtbahnhauptbahnhof van Essen.
Afbeelding

14. Lijn 106 op het eindpunt Altenessen.
Afbeelding

15. Mocht jij dit nog van iemand vinden, wees vrij om dat hier in te vullen.
Afbeelding

16. Een OV-gerelateerd verblijf in Essen zou natuurlijk niet compleet zijn zonder o.a. een stadtbahnwagen die in een vorig leven rondjes maakte in Londen.
Afbeelding

17. Een NordWestBahn Talent op Essen Hbf.
Afbeelding

18. Na Essen was het de bedoeling met de S9 richting Wuppertal te gaan, maar tussen Essen en Wuppertal lag de S9 er die dag nog uit als gevolg van herstelwerkzaamheden. De vervangende bussen propten zich dusdanig snel vol dat ik besloot een flinke omweg te maken naar Wuppertal met de S1 en S8 via Düsseldorf. In Wuppertal heb ik een kort ritje met de Schwebebahn gemaakt richting eindpunt Vohwinkel. Helaas zat de trein erg vol en waren de voorste plaatsen tot het eindpunt bezet. Tijd/ruimte voor een fatsoenlijke foto of een video van een cabinerit was er niet, evenals een extra ritje voor de foto’s/video’s. Mijn schema kwam langzaam maar zeker in het geding omdat ik niet heel veel tijd meer over had voordat de wedstrijd zou beginnen, vandaar dat dit mijn beste foto is. Ik geef de Schwebebahn een 2e kans tijdens een volgende NRW-trip later dit jaar.
Afbeelding

19. In Wuppertal Vohwinkel ben ik overgestapt op trolleylijn 683 richting Solingen Mitte. Trolleyliefhebbers/kenners herkennen aan de overzijde de Berkhof AT18, die ook in Arnhem al vele jaren een betrouwbare kracht is.
Afbeelding

20. Hier nogmaals, bij station Solingen-Mitte
Afbeelding

21. In Solingen Mitte ben ik overgestapt op de S7 richting Solingen Hbf. Tot eind vorig jaar reed hier de RB47, ook wel bekend als ‘Der Müngstener’. Inmiddels maakt de lijn Wuppertal-Remscheid-Solingen onderdeel uit van de Rhein-Ruhr S-Bahn en wordt de dienst uitgevoerd door Abellio met Lintjes. Vanwege grootschalige werkzaamheden aan de Müngstener Brücke rijdt de S7 op dit moment uitsluitend binnen Solingen. Ook een ritje over de Müngstener Brücke bewaar ik voor een later moment :)
Afbeelding

22. Het interieur van een Abellio Lint.
Afbeelding

23. Via de S1 en de S7 kwam ik uiteindelijk terecht in Düsseldorf Eller Mitte, waar ik ben overgestapt op de U75 richting Heinrich-Heine Allee.
Afbeelding

24.
Afbeelding

25. Nadat ik de wedstrijd had gekeken in de oude stad, ben ik richting Düsseldorf Hbf gegaan om mijn dagtripje af te sluiten met een ritje van Düsseldorf naar Nijmegen via Venlo. Hier nog een Lintje van de NordWestBahn.
Afbeelding

26. Aangekomen in Venlo. De Talent van de Eurobahn.
Afbeelding

27. Helaas sluit de trein uit Düsseldorf niet goed aan op de Violentrein naar Nijmegen. Gelukkig was het weer goed, had Nederland gewonnen en kon ik genieten van een mooie zonsondergang waarmee ik mijn dagje NRW heb afgesloten.
Afbeelding

Het is heerlijk om zo'n variatie aan OV op een relatief kleine afstand van huis tot je beschikking te hebben. Het werd voor mij wel duidelijk dat een eerste keer altijd moeilijk is. Het was een leuke, maar erg vermoeiende dag. Ik had een behoorlijk uitgebreide planning gemaakt, maar die planning was achteraf toch iets te optimistisch gebleken, helemaal met de wedstrijd NL-Australië in het achterhoofd. Ik ben zo’n type die altijd plant, maar achteraf erachter komt dat de planning een beetje ongelukkig blijkt te zijn. Vanuit Solingen moest ik me dan ook haasten om nog in Düsseldorf te komen om te wedstrijd te kunnen kijken in een café in de oude stad. Daarnaast had ik ook teveel in 1 dag gestopt.

Ergens in het najaar ga ik weer een dagje NRW doen, o.a. om de dingen te doen waar ik nu niet aan toe ben gekomen. Ook Keulen stond in de planning (waaronder de verlenging van lijn 5 naar Heumarkt), maar hier ben ik niet meer aan toegekomen. Het zuidelijke deel van stedelijk NRW is dan ook hetgene waar ik me tijdens een volgende trip op ga focussen, waaronder Keulen/Bonn en een nieuwe poging om de Schwebebahn mooi vast te leggen. En wie weet is de Müngstener Brücke tegen die tijd weer open.

Bovenstaande is ook een verkapte oproep. Ik heb me prima vermaakt in mijn eentje, maar voor een tripje NRW met gelijkgestemden sta ik altijd open. Dus wie zin heeft om de volgende keer mee te gaan, laat het gerust weten :)

Opmerkingen, correcties, aanvullingen en suggesties zijn uiteraard ook welkom :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door Etienne »

Een leuk rondje inderdaad :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door isadora »

Sehr schön!!! :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door Ardan »

NRW is heerlijk om een dagje kris-kras rond te crossen, leuk verslag en dito foto's! :pos:

Tips voor een volgende keer: H-Bahn Düsseldorf of Dortmund (tussen S1 resp. S11 Düsseldorf Flughafen resp. Terminal), of rond S1 Dortmund Universität.
U18 tussen de snelweg A40 van Mülheim naar Essen (zelf niet gedaan maar schijnt wel leuk te zijn). Elders op de middenberm van die A40, in het oosten van Essen, heb je een baan voor geleidebussen. Iemand daar al eens geweest?
U79 Duisburg-Düsseldorf is een lange zit maar wel een mooie rit met veel afwisseling. Onderweg kom je door het spookstation Angerbogen.

Overigens, op dat infobord op de eerste foto.. 'Invalide ingang'? :')
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Die laatste foto vind ik ook erg mooi.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door Ronald »

Leuk, je kunt je daar best vermaken inderdaad. De streek rond Wuppertal is qua landschap ook best mooi.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door Nitein-Repart »

Gezien de treintijden neem ik aan dat je in Nijmegen woont. Mijn tip: pak de auto of fiets naar Kleve voor een rondje Kleve (re10), Krefeld (re7), Koeln (re9), Siegen (re16), Hagen (re17), Warburg (rb89), Paderborn (re1), Düsseldorf (re10), Kleve. Prachtige omgevingen, vorig jaar ongeveer zelfde reis gemaakt, maar dan vanuit Emmerich.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje met eveneens leuke plaatjes!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door Michael »

Netjes :pos:
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door Srananbloke »

Bedankt voor de reacties! :)
Ardan schreef:NRW is heerlijk om een dagje kris-kras rond te crossen, leuk verslag en dito foto's! :pos:

Tips voor een volgende keer: H-Bahn Düsseldorf of Dortmund (tussen S1 resp. S11 Düsseldorf Flughafen resp. Terminal), of rond S1 Dortmund Universität.
U18 tussen de snelweg A40 van Mülheim naar Essen (zelf niet gedaan maar schijnt wel leuk te zijn). Elders op de middenberm van die A40, in het oosten van Essen, heb je een baan voor geleidebussen. Iemand daar al eens geweest?
U79 Duisburg-Düsseldorf is een lange zit maar wel een mooie rit met veel afwisseling. Onderweg kom je door het spookstation Angerbogen.
De U18 en U79 stonden ook in de planning, maar ben ik vorige week dus niet aan toegekomen. Misschien neem ik ze mee naar de volgende trip, en eventueel 1 van die H-Bahnen :pos:
Erno-BE schreef:Gezien de treintijden neem ik aan dat je in Nijmegen woont. Mijn tip: pak de auto of fiets naar Kleve voor een rondje Kleve (re10), Krefeld (re7), Koeln (re9), Siegen (re16), Hagen (re17), Warburg (rb89), Paderborn (re1), Düsseldorf (re10), Kleve. Prachtige omgevingen, vorig jaar ongeveer zelfde reis gemaakt, maar dan vanuit Emmerich.
Klinkt als een leuk rondje, maar op dit moment ben ik vooral geïnteresseerd in het afreizen van de vele tram/stadtbahnlijnen. Maar ook deze neem ik mee voor een volgende keer (er zullen ongetwijfeld nog vele schönertagtickets worden versleten *bus* )
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door Suus »

Leuke foto's. Was het echt je allereerste keer, want dan kan ik je gevoel van overrompeld worden nog wel enigszins voorstellen :P

Aan de lijst met suggesties kan ik ook nog het een en ander toevoegen, maar ik kan je ook iets afraden, maar laat ik positief beginnen:
Lijn 66 van Bonn naar Bad Honnef. Zeker het laatste stuk is erg leuk, enkelsporig direct op de oever van de Rijn, erg leuk om te doen :Y Ga echter niet met lijn 16 of 18 van Bonn naar Köln of terug, want die plastic stoeltjes in de trams maken het niet een erg aangename rit voor die afstand. En echt veel spectaculairs is er ook niet te zien :N

Ook het oude traject van tram 310 van Bochum naar Witten is leuk om te doen. Kan niet zo heel lang meer, want er wordt gewerkt aan een nieuw tracé via BO-Ehrenfeld.

Naar Wuppertal zou ik altijd een paraplu meenemen, dat is de natste stad van Duitsland met bijna 1000 millimeter regen per jaar. Het kan overal droog zijn maar in Wuppertal zal het regenen :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door Ronald »

Bee schreef: Lijn 66 van Bonn naar Bad Honnef
En dan natuurlijk even in Königswinter uitstappen en met het tandradbaantje de Drachenfels op :-)
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door donny2290 »

Bee schreef:Leuke foto's. Was het echt je allereerste keer, want dan kan ik je gevoel van overrompeld worden nog wel enigszins voorstellen :P

Aan de lijst met suggesties kan ik ook nog het een en ander toevoegen, maar ik kan je ook iets afraden, maar laat ik positief beginnen:
Lijn 66 van Bonn naar Bad Honnef. Zeker het laatste stuk is erg leuk, enkelsporig direct op de oever van de Rijn, erg leuk om te doen :Y Ga echter niet met lijn 16 of 18 van Bonn naar Köln of terug, want die plastic stoeltjes in de trams maken het niet een erg aangename rit voor die afstand. En echt veel spectaculairs is er ook niet te zien :N

:
Lijn 66 is inderdaad een leuke lijn, grappig hoe zulke grote tramstellen daar door de straten rijden langs de rijn. vorige week een ritje mee gemaakt. bij Rhonsdorf uitgestapt en daar weer de trein terug gepakt naar Keulen. met de 16 of 18 valt inderdaad niet te doen, duurt veels te lang.

Lijn 5 in Keulen is ook aan te raden, stuk naar Am butzweilerhof. en natuurlijk lijn 13.
Ov liefhebber, reizen.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door dennistd »

Lijn 66 is zeker een leuke lijn. Op het eindpunt in Bad Honnef loopt een brug over het spoor waar je leuke foto's vanaf kunt maken van de treinen over de Rechte Rheinstrecke. Als je bij Königswinter Fähre uitstapt is het nog geen 10 minuten lopen naar de Drachenfelsbahn. Neem daar ook even goed de tijd, en neem een telelens mee als je die hebt. Vanaf boven kun je mooie foto's maken. En als je weer beneden bent is het ook minder dan 10 minuten lopen naar het DB-station, dus dan zit je zo weer in de trein.

Overigens was dit een deel van de excursie die we als NVBS afdeling Twente in mei georganiseerd hebben.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door Timon91 »

Tof rondje gemaakt hoor :) Mooie platen :pos:
Mijn Flickr account.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door Srananbloke »

En bedankt! Ook voor de tips @Bee en anderen :pos: De 66 komt sowieso op het to-do lijstje voor de volgende keer :D
Bee schreef:Leuke foto's. Was het echt je allereerste keer, want dan kan ik je gevoel van overrompeld worden nog wel enigszins voorstellen :P
Ja, een dergelijk rondje in DE had ik nog niet eerder gemaakt, en tegelijkertijd gewoon teveel hooi op mijn vork genomen. Daarom doe ik het de volgende keer wat rustiger aan. En niet meer plannen rondom een belangrijke voetbalwedstrijd :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Een dagje RheinRuhrWupperen (27 foto's)

Bericht door Anne »

Toch een verschil in ervaring.
Van de ex KBE lijnen vindt ik lijn 16 niet zo maar de Vorgebirgsbahn/lijn 18 vind ik juist wel een leuke lijn.
In een uurtje ben je van Bonn Hbf naar Köln Dom.

En bij de Rheinbahn heb ik juist weer een voorkeur voor de U76 boven de U79.
En deze lijn heeft ook op een aantal trams een Bistro (is er nog steeds volgens de halte vertrekstaat)
Wel is de lijn in Krefeld tijdelijk ingekort.

De lijn 310 naar Witten is zeker aan te bevelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast