Dienstregeling 2015 GD

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Busje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 10:22

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Busje »

Pim-AllianceB95 schreef:Meer dan 8 meter gaat het toch echt niet worden.
8,7 meter :wink:
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Oei, dat zou het inderdaad nog wel eens kunnen worden, hoewel we dan wel de grootste midibussen die we kennen te pakken hebben. Ik weet niet welke lengte het meest rijmt met het aantal van 15 zitplaatsen helaas.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door CamilleKreemers »

timtrein schreef:Ik weet dat destijds Qliner 301 een kostendekkingsgraad van ruim 50% had, en dat was daarmee één van de beste lijnen van heel GD. Dus dat er ook maar één lijn is die winst maakt kun je gevoeglijk vergeten, ook die 309 en de 312 niet.

Het aandeel studenten en scholieren in het OV zit net onder de 50% als landelijk gemiddelde, meen ik, dus dat zal in bussen in deze regio best ergens rond de 75% kunnen hangen.

Inhoudelijk over de wijzigingen: opvallend die midibussen. Verreweg de grootste kosten zijn loonkosten, zijn deze bussen dan dusdanig zuiniger dat het de investering waard is? Ik ben heel benieuwd, temeer ze hier op 110 komen te rijden... nu echt tijd voor een auto.
De ritten waar de 110 met een midibus gaan rijden, zijn alleen de ritten die tussen Winschoten en Veendam rijden en niet doorgaan naar Assen. Dat is dus alleen avonduren en zondag. Ik zou je auto nog laten staan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Meltrain »

De totale lijst met wijzigingen (die in april al wel in een ander topic genoemd waren) ontbrak hier nog, zag ik.
Dus bij deze, om alles centraal te houden: http://www.ovbureau.nl/actueel/@111803/hoofdlijnen/
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Onthoud wel dat dit slechts een concept van de hoofdlijnen is, niet een complete lijst met wijzigingen.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Kevster »

20 juni komt het definitieve besluit meende ik.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

De plannen voor de nieuwe dienstregeling zijn bekend.

'Grappig' detail, waar wle uit blijkt dat er geen enkele consistentie is bij het in de lucht houden van buslijnen is het schrappen van Qliner 302 bij het 'theoretisch OV knooppunt' Gieten. ten gunste van gewone streeklijnen.

*O* *O* *O*

(Waardoor Assen dus geen HOV verbinding meer heeft met dit knooppunt, als provinciehoofdstad!)

Waar volgens mij alleen wordt geteld wat men met de OV chipkaart doet. En men vergeet wat de losse kaartjes doen. Die gelet op de afstanden die van / naar / over Gieten al snel voordeliger zijn met deze kaartjes *O* *bus* *O* (Er zijn door het jaar heen niet zo heel veel telmomenten, voor deze kaartjes.) "Datamanagement: Steeds slimmer en meer gebruik van data om te komen tot een zo goed mogelijke invulling van de dienstregeling."Citaat uit het document, in eerdere versies werd hier letterlijk OV Chipkaart gezegd.

Daarnaast zou ik nu het Qlink verhaal zo'n geweldig succes is, en zelfs al in Annen zit. De verbinding naar/van Eele Airport ook doortrekken naar het 'Theoretisch OV knooppunt' Gieten. Eventueel een soort lijnbundeling maken van een versnelde versie van lijn 2 (omklappen met lijn 50 bijvoorbeeld) en Qliner 312. Ontstaat er direct ook een concrete 'stresstest' voor de eventuele treinverbinding Groningen - Stadskanaal. (En daarvandaan zelfs door naar Emmen) Met 2 alternatieven namelijk het '73' trace of het '312' trace. :pos: :pos: :pos:

Voor beide trace's telt dat het door de plaatsen onderweg geen hogesnelheidslijn wordt, maar meer een tram/metrosysteem. Verwacht dat als de tijd tussen de stations ten minste 5 minuten is het wel een aanvaardbaar systeem kan worden. Belangrijker is om op tijd op werk/ school te kunnen zijn en enigzins flexibel weer thuis te kunnen komen, zonder 32 minuten te hoeven wachten op de volgende ......... (En werken gebeurd in het algemeen toch tussen ca 6.00 en 22.00 uur)

http://www.ovbureau.nl/publish/library/ ... 2015_2.pdf
hej*
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Die rit van lijn 302 wordt gewoon in stand gehouden onder de nummers 110 en 312. Als reizen met een 8 Eurokaartje van Stadskanaal naar Assen in jouw optiek voordelig en logisch is, dan is het dat naar Groningen zeker, dus daar zou 't datamanagementlek niet kunnen zitten.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Hans »

Ze blijven daar gigantisch wijzigen. Niet gek dat er op den duur niemand meer in die bus zit.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Frans F »

@Hans
Meer ambitie dan budget
Dan blijf je ieder jaar met de kaasschaaf achter de feiten aanlopen.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

Pim-AllianceB95 schreef:Die rit van lijn 302 wordt gewoon in stand gehouden onder de nummers 110 en 312. Als reizen met een 8 Eurokaartje van Stadskanaal naar Assen in jouw optiek voordelig en logisch is, dan is het dat naar Groningen zeker, dus daar zou 't datamanagementlek niet kunnen zitten.
Pim, je geeft me het idee een half antwoord te geven, omdat je het verhaal maar half afmaakt. Namelijk door te stellen dat het datamanagementlek daar niet zou zitten. Kun je misschien nog toevoegen waar het dan wél zit?

Daarnaast is het toch vreemd dat het Qliner netwerk, waar OV Knooppunt Gieten een centrale plek inneemt niet wordt bedient met Assen. (Qliner, trein en Qlink zijn hoofddragers van het netwerk.) En dat dan ineens een streeklijn alléén 110, want 312 gaat niet naar Assen daarvoor in plaats komt. Dat botst en dan denk ik dat Den Haag ook rustig kan zeggen we bezuinigen nog maar een miljoentje of 2, drie vier.

Tenslotte merkte ik vandaag nog weer hoe krankzinnig de dienstregeling inelkaar steekt. 73 die vroeger binnen een uur van Groningen in Stadskanaal was, maakt nu een pretrondje over Euvelgunne, waar ik als passagier ook nog eens een bonusprijs voor betaal als ik incheck met de Chipkaart. (Vroeger ging die vanaf Hoogezand rechtstreeks via de snelweg naar station.) Terwijl daar nu een paardehoofd wat ik daar ergens daar in de wei zag staan niet wilde instapen. Waarom worden dat soort stukken niet wegbezuinigd? Omdat er gewoon geen beleid is!

Wel slim natuurlijk want je kunt gewoon tegen geen enkele wijziging een bezwaar maken! :mrgreen:

*O* *O* *O* Power to the ambtenaar van het OVbureau. *O* *O* *O*
hej*
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Hans »

Frans F schreef:@Hans
Meer ambitie dan budget
Dan blijf je ieder jaar met de kaasschaaf achter de feiten aanlopen.
Ja ik weet het. Maar volgens mij is dat ook deels een gevalletje van verkeerde mensen op de verkeerde plaats. (OV Bureau kan wel wat willen, maar is het realiteit...). En ondertussen is al meermalen gebleken dat dat niet de realiteit is.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Statler Rail »

geert4OV schreef:Daarnaast is het toch vreemd dat het Qliner netwerk, waar OV Knooppunt Gieten een centrale plek inneemt niet wordt bedient met Assen. (Qliner, trein en Qlink zijn hoofddragers van het netwerk.) En dat dan ineens een streeklijn alléén 110, want 312 gaat niet naar Assen daarvoor in plaats komt.
Dat is helemaal niet vreemd. Vanaf Stadskanaal moeten meer reizigers naar Groningen dan naar Assen. Nu moet je echter vaak overstappen in Gieten, omdat Qliner 302 naar Assen gaat. Om de grootste stroom reizigers beter te bedienen, gaan straks alle Qliners uit Stadskanaal naar Groningen in plaats van om-en-om Groningen/Assen. Ieder half uur is er in Gieten een overstap op sneldienst 110 naar Assen. Een vrij logische wijziging.
geert4OV schreef:Tenslotte merkte ik vandaag nog weer hoe krankzinnig de dienstregeling inelkaar steekt. 73 die vroeger binnen een uur van Groningen in Stadskanaal was, maakt nu een pretrondje over Euvelgunne, waar ik als passagier ook nog eens een bonusprijs voor betaal als ik incheck met de Chipkaart. (Vroeger ging die vanaf Hoogezand rechtstreeks via de snelweg naar station.) Terwijl daar nu een paardehoofd wat ik daar ergens daar in de wei zag staan niet wilde instapen. Waarom worden dat soort stukken niet wegbezuinigd? Omdat er gewoon geen beleid is!
Ook dat is logisch. Vroeger werd het rondje Euvelgunne gedaan door lijn 74, die echter is opgeheven als indirect gevolg van de komst van de treinverbinding Groningen-Veendam. Om een OV-ontsluiting voor die route in stand te houden, rijdt nu lijn 73 "binnendoor" in plaats van over de snelweg.

Ik ben het wel met je eens dat het erg vervelend is dat de OV-chipkaart er toe leidt dat wanneer je bus een omweg gaat maken, je méér moet betalen. Dat is inderdaad krom. Als rechtvaardiger alternatief zou je de regio kunnen indelen in "zones" en dan de ritprijs berekenen op basis van het aantal zones... Oh wacht... :wink:
geert4OV schreef:Wel slim natuurlijk want je kunt gewoon tegen geen enkele wijziging een bezwaar maken! :mrgreen:
Je hebt twee weken geleden kunnen inspreken in Provinciale Staten toen de wijziging van de dienstregeling besproken werd. Van die mogelijkheid heeft echter niemand gebruik gemaakt.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Karl »

Statler Rail schreef:Ik ben het wel met je eens dat het erg vervelend is dat de OV-chipkaart er toe leidt dat wanneer je bus een omweg gaat maken, je méér moet betalen. Dat is inderdaad krom. Als rechtvaardiger alternatief zou je de regio kunnen indelen in "zones" en dan de ritprijs berekenen op basis van het aantal zones... Oh wacht... :wink:
Neen, afrekenen naar gemiddelde snelheid met een minimum- en maximumbedrag. De informatie is beschikbaar (alles met een batterij bevat tegenwoordig ook GPS) en de vervoerder wordt gestimuleerd mensen zo snel mogelijk van A naar B te verplaatsen in plaats van met een Madurodam XL bezig te zijn: busjes laten rondrijden en dan weer naar huis.
Het is een spectrum.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door nielsie600 »

Ach.. als er een kaasschaaf door dat bureautje wordt gehaald en we het net als in Friesland gaan doen kan er maar liefst rond de 1/10e meer aan OV in de regio worden besteed.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door geert4OV »

Statler Rail schreef:
geert4OV schreef:Wel slim natuurlijk want je kunt gewoon tegen geen enkele wijziging een bezwaar maken! :mrgreen:
Je hebt twee weken geleden kunnen inspreken in Provinciale Staten toen de wijziging van de dienstregeling besproken werd. Van die mogelijkheid heeft echter niemand gebruik gemaakt.
Echt waar? zo'n grote stapel wijzigingen en niemand protesteert? :lol:
hej*
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door CX1000 »

In Meppel en Hoogeveen zijn er gezamenlijk zo'n 1500 handtekeningen verzameld om de bezuinigingen op de stadsdiensten tegen te houden, maar het OV bureau heeft hier niets mee gedaan.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Het is natuurlijk wel zo dat, als alle handtekeningzetters met de bus zou gaan, er 750 reizigers per plaats zijn en dus verdeeld over 36 ritten (uitgaande van halfuursdienst tussen 6.00 en 0.00) = 750*2 (heen en terug) / 36 = 41 reizigers per rit zouden zijn . In dat geval zou het OVBureau vast niet over inperken denken. Er zullen dus nu veel handtekeningzetters zijn, die NIET met de bus gaan. Het is dus de vraag hoeveel reizigers werkelijk met de bus gaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Suus »

Stadsdiensten in dat soort steden gaat gewoon niet meer, de fiets heeft de afgelopen decennia alles weggeconcurreerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
CX1000
Berichten: 175
Lid geworden op: di 19 nov 2013, 15:24
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door CX1000 »

Dat klopt eigenlijk wel. Het is dat de bus niet op mijn route ligt, anders had ik er vast wel eens gebruik van gemaakt.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door gebruiker77 »

CamilleKreemers schreef:Het is natuurlijk wel zo dat, als alle handtekeningzetters met de bus zou gaan, er 750 reizigers per plaats zijn en dus verdeeld over 36 ritten (uitgaande van halfuursdienst tussen 6.00 en 0.00) = 750*2 (heen en terug) / 36 = 41 reizigers per rit zouden zijn . In dat geval zou het OVBureau vast niet over inperken denken. Er zullen dus nu veel handtekeningzetters zijn, die NIET met de bus gaan. Het is dus de vraag hoeveel reizigers werkelijk met de bus gaan.
Ik geloof dat iedereen in die plaats wel een handtekening wil zetten! Het is alleen jammer dat er toch niet gekozen wordt voor deze bezuiniging. 20 reizigers per dag een halfuurdienst bieden (zoals in de concept hoofdlijnen stond) vind ik echt totaal overdreven. Een uurdienst is ruim voldoende. Gevolg is wel dat er weer op andere lijnen moet worden bezuinigd. Een ander deel van de mensen zal er dus niet blij van worden.
Petities over behoud van buslijnen werken dus wel, maar als deze mensen werkelijk willen dat die bus blijft bestaan, zouden ze er zelf vaker mee moeten gaan. Communicatie met bewoners vind ik belangrijk, zeker als het gaat over routes ed (zoals bijv in Paddepoel voor lijn 9), hoewel dit juist weer veel te ver gaat.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door CamilleKreemers »

Hierom verwacht ik deze wijziging juist weer volgend jaar.
Als iedere handtekeningzetter nu een dag per week de bus pakt gaat de bezetting van 20 personen per dag naar 170 personen per dag. Gemiddeld is er nu 28 ritten per richting, dus nu een bezetting van <1 persoon per dag. Dit zou dan 6 reizigers per rit worden.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Misschien een kleine geruststelling voor geert4OV: de route over de A7 is langer en zou met de OV-Chipkaart derhalve duurder zijn.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Frans F »

Statler Rail schreef: Ik ben het wel met je eens dat het erg vervelend is dat de OV-chipkaart er toe leidt dat wanneer je bus een omweg gaat maken, je méér moet betalen. Dat is inderdaad krom.
Nee, dat is niet krom. Er mag best een straf staan op inefficiente routes, dat moedigt de vervoerders aan om niet meer een rondje te rijden door iedere buitenwijk.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregeling 2015 GD

Bericht door Frans F »

gebruiker77 schreef:20 reizigers per dag een halfuurdienst bieden (zoals in de concept hoofdlijnen stond) vind ik echt totaal overdreven.
Met 20 reizigers per dag is er slechts één reële optie: stoppen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten