DB IC bus

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door fogeltje »

Met "voor ons" bedoel ik voornamelijk "voor mij". Gezien ik de tijden weet kan ik mijn reis daarop afstemmen als ik richting Duitsland ga. Andersom wordt het al lastiger omdat ik dan juist op tijd in Düsseldorf voor de bus moet zijn. Die missen is dan inderdaad vervelend. Maar richting Duitsland (aansluitend op een treinverbinding van minstens 2x per uur) is dat wel een aardig alternatief. Voornamelijk omdat je dan al die junks in Venlo niet hoeft tegen te komen.
"Een touringcar is geen bus"
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door michiel71 »

waldo79 schreef:Maar kijkend naar de verbinding Eindhoven-Antwerpen, die wordt momenteel niet rechtstreeks aangeboden per trein. En de trein kan nooit concurreren tegen een reistijd van 1.15 uur (ietwat optimistisch voor de af te leggen 80 km) :lol:
Daarnaast levert deze IC-Bus van DB bijzonder leuke spaar-aanbiedingen op, die zelfs last-minute te boeken zijn ;)
Zoek naar "Europa-Spezial Niederlande IC Bus"

Voorbeeld: Eindhoven - Leer via Dusseldorf Hbf (kies als teintype EC/IC) voor €19.
Vanuit Leer reis je met een Arriva-trein via Groningen weer terug.

Of heen met de IC-Bus van Eindhoven naar Oberhausen CentrO (€9) en terug met MeinFernBus (vanaf €8).
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door huibe »

Ze hebben nog wat opstart problemen bij de IC bus. Vertek uit Ehv naar Dusseldorf +15 en op de Floralaan een chauffeurs wissel. Dus rijden pas na 30 minuten na de officiële vertrektijd de snelweg op.

Maar dat valt nog mee. Volgens een medereiziger had ze maandag meer dan een uur vertraging vanuit Dusseldorf.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Hans »

Ik zag er gisterenavond twee met ongeveer 15-20 minuten vertraging over de stationsweg rijden. De rijtijd lijkt mij op sommige momenten ook erg ambitieus.

En ik begreep dat er maandag eea aan wegen in Dusseldorf afgesloten waar men niets van wist.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door fogeltje »

Dat blijft natuurlijk het nadeel van bussen tegenover treinen. Bussen moeten zich ook gewoon tussen het verkeer wormen wat al vertraging op kan leveren. Treinen hebben meestal vrije baan. Of de rijtijden te ambitieus zijn weet ik niet, maar vervoerders uit Nederland kennende zou me dat weinig verbazen ;)
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door waldo79 »

Richting Antwerpen is hoe dan ook ambitieus. ..
michiel71
Berichten: 638
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 11:28

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door michiel71 »

fogeltje schreef:Dat blijft natuurlijk het nadeel van bussen tegenover treinen. Bussen moeten zich ook gewoon tussen het verkeer wormen wat al vertraging op kan leveren. Treinen hebben meestal vrije baan. Of de rijtijden te ambitieus zijn weet ik niet, maar vervoerders uit Nederland kennende zou me dat weinig verbazen ;)
Is er niet vanuit Bahn Duitsland niet een geld-terug-regeling bij vertraging van treinen of IC-bussen?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door fogeltje »

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dat bij DB zit. Ik ken alleen de de Nederlandse regeling en weet dankzij dit forum dat er ook een Europese regeling is. Maar of die laatste regeling ook op IC bussen van toepassing ik, weet ik niet. Mij lijkt in ieder geval dat DB wil van niet, omdat bussen natuurlijk sowieso vertragingsgevoeliger zijn door medeverkeer.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Mr-W »

Arriva wil internationale busdiensten verder uitbreiden
Arriva is maandag gestart met het rijden van de internationale busverbinding Düsseldorf-Eindhoven-Antwerpen. Als deze internationale verbinding succesvol blijkt te zijn, dan komen er meer internationale busdiensten richting Nederland. Dat zei directeur Anne Hettinga van Arriva maandag bij de officiële aftrap. Arriva rijdt de busdiensten in opdracht van moedermaatschappij Deutsche Bahn.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QP2PzwmSc10[/youtube]
De touringcars (dubbeldekkers) hebben in totaal 60 zitplaatsen. Deutsche Bahn verwacht zo’n 25 tot 30 mensen per rit te vervoeren. Met een gemiddelde van 25 passagiers is de busverbinding al rendabel volgens Deutsche Bahn.

 Als de buslijn succesvol blijkt te zijn, dan gaat de Duitse vervoerder kijken of ze netwerk verder kan uitbreiden. Waar deze nieuwe verbindingen dan zullen komen, willen Arriva en Deutsche Bahn nog niet bekendmaken.
OVpro
60 zitplaatsen valt me tegen voor een dubbeldekkerbus,een gewone Man Lion's coach met dubbele achteras heeft zelfs meer zitplaatsen :shock:
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef:Dat blijft natuurlijk het nadeel van bussen tegenover treinen. Bussen moeten zich ook gewoon tussen het verkeer wormen wat al vertraging op kan leveren. Treinen hebben meestal vrije baan. Of de rijtijden te ambitieus zijn weet ik niet, maar vervoerders uit Nederland kennende zou me dat weinig verbazen ;)
Dit is een commerciële truc die alle Fernbus-boys in Duitsland toepassen. Ze adverteren met rijtijden die behalve op de vroege ochtend van eerste kerstdag totaal onhaalbaar zijn. Vervolgens zijn ze steeds een halfuur of een uur te laat onder het mom van files en druk verkeer.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Geert »

Als je met een bus meer dan 2 uur vertraging hebt, dan heb je volgens EU-regels recht op 50% compensatie bij lange ritten ( >= 250km). http://ec.europa.eu/transport/passenger ... des-3.html
De nieuwe rechten voor langeafstandsdiensten (d.w.z. van meer dan 250 km) zijn onder meer:

- adequate bijstand (snacks, maaltijden en verfrissingen evenals, indien nodig, tot maximaal twee hotelovernachtingen voor een totaalbedrag van 80 euro per nacht behalve wanneer sprake is van slechte weersomstandigheden en grote natuurrampen) in het geval van annulering of na een vertraging van meer dan 90 minuten bij een reisduur van meer dan drie uur,
- garantie op terugbetaling of alternatief vervoer bij overboeking, annulering of bij een vertraging van meer dan 120 minuten ten opzichte van de voorziene vertrektijd,
- terugbetaling van 50% van het vervoerbewijs bij een vertraging van meer dan 120 minuten ten opzichte van de voorziene vertrektijd, annulering van de reis en wanneer de vervoerder de passagiers geen alternatief vervoer of compensatie aanbiedt,
- berichtgeving wanneer de dienst is geannuleerd of bij vertrek is vertraagd,
- bescherming van passagiers bij overlijden, letsel, verlies of schade, veroorzaakt door verkeersongevallen, in het bijzonder met betrekking tot de onmiddellijke praktische behoeften in het geval van een ongeluk (onder meer tot maximaal twee hotelovernachtingen voor een totaalbedrag van 80 euro per nacht),
- gratis aangepaste bijstand voor gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit zowel in terminals als aan boord en, indien nodig, gratis vervoer voor hun begeleiders.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door huibe »

Helaas ligt de totale afstand op ongeveer 220 km. Dus gaat helaas deze vlieger niet op.

Gisteren gebruikt gemaakt van de dienst en ik ben gematigd positief. De dienst heeft nog veel kinderziektes, maar als deze worden opgelost dan kan het wel wat worden.

De kinderziektes?
- Chauffeurs met onvoldoende materiaal en route kennis
- Strakke rijtijden
- Slecht of niet werkende communicatie apparatuur (zowel richting de verkeersleiding als wifi voor de passagier)
- Informatievoorziening buiten de bus naar de reiziger (en dan voornamelijk de actuele info en algemene reclame voor de busdienst)
- En als in- en uitstapper in Eindhoven zou een kleine verschuiving in vertrek/aankomst tijd een uitkomst bieden. Naar Düsseldorf een overstap van 30 minuten vanuit Rotterdam en Utrecht en slechts 5 minuten naar de beide steden.

Positief:
- Opstaplocaties
- Bussen (ondanks dat ze oud zijn)
- Vriendelijk personeel
- Goedkope catering
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Vinny »

Grappig, ik denk dat je voor Eurolines een zelfde waardering zou schrijven. Tijdens mijn studententijd een aantal keer met die gasten gereisd. Het is vooral GOEDKOOP en je moet er niet meer van verwachten. Dan valt het mee :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door huibe »

Niet helemaal. Voor Eurolines komt daar slechte beenruimte bij en aangezien dit de derde dag van de operatie was denk ik dat de route en materieel kennis vanzelf gaat komen. Ik begreep dat onze ochtendchauffeur al twee weken zijn rijbewijs had(!)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Daniel »

huibe schreef:- En als in- en uitstapper in Eindhoven zou een kleine verschuiving in vertrek/aankomst tijd een uitkomst bieden. Naar Düsseldorf een overstap van 30 minuten vanuit Rotterdam en Utrecht en slechts 5 minuten naar de beide steden.
Dat gaat dan hooguit in het superdal op lijkt me, vanuit Utrecht rijdt immers elk kwartier een IC naar Eindhoven dus kan je nooit een overstap van een half uur hebben :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door huibe »

In de avonduren geldt dit wel en vanuit het westen de hele dag.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Frans F »

Daniel schreef: Dat gaat dan hooguit in het superdal op lijkt me, vanuit Utrecht rijdt immers elk kwartier een IC naar Eindhoven dus kan je nooit een overstap van een half uur hebben :wink:
Aangezien die bus maar drie keer per dag rijdt ben je sowieso verplicht een zeer royale overstap te nemen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Daniel »

huibe schreef:In de avonduren geldt dit wel en vanuit het westen de hele dag.
Ja in het superdal dus, maar het grootste deel van de dag niet. En vanuit het westen natuurlijk wel ja.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Far
Berichten: 1
Lid geworden op: do 26 jun 2014, 19:52

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Far »

Ik zou graag een busreis willen boeken van Eindhoven naar Dusseldorf airport
Op de website van DB staan 2 verschillende prijzen;

€ 9 spaaraanbiedingen
€ 25,9 normale prijs

Wat is het verschil tussen deze 2 prijzen?
Kan iedereen een ticket van 9 euro boeken of is dit voor speciale DB leden?

Hoop dat iemand mij dit kan uitleggen, alvast bedankt
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door huibe »

9 euro is een bedrag wat ik heb neergelegd voor een enkeltje. En dus voor iedereen beschikbaar (aangezien ik nergens lid van ben), maar is die 25,9 niet het bedrag van de trein verbinding via Venlo?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door dennistd »

De 9 euro is een Sparpreis, die kun je onder andere niet omboeken of annuleren. De 25,90 is de Normalpreis, daarmee kan dat wel.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Hans »

De bus rijdt 4 x per dag en niet 3 x dag!
Vanuit Eindhoven zowel richting Antwerpen als richting Dusseldorf 4 x dag.
Op het hele traject Antwerpen-Dusseldorf 3 x dag.

Aangezien ik zelf werkzaam ben bij Hermes Eindhoven en deze busdienst van DB door Arriva gereden wordt vanuit stalling Eindhoven heb ik al diverse mensen gesproken, waaronder chauffeurs en de coördinator. Men heeft inderdaad de nodige aanloopproblemen/kinderziektes. Routes zijn meermalen verkend (en dan vooral in de stedelijke gebieden), maar bij weg afsluitingen e.d. is men niet op de hoogte (men krijgt nog geen melding van een afsluiting).

Communicatie gebeurd met de centrale van Arriva.

Er moet nog wat finetuning plaats vinden ook vwb rijtijden. Zoals de chauffeur die ik vanavond sprak, mensen gaan bijvoorbeeld door met de trein naar Berlijn.

Kritiek is prima mensen, maar geef het ook wel even de tijd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Karl »

Waarom heeft DB/Arriva eigenlijk voor Eindhoven als standplaats gekozen? Ik mij voorstellen dat een Duits bedrijf als DB in Düsseldorf een soort 'hub' heeft, is het dan niet gemakkelijker om daar een grote(re) vloot aan materieel en personeel te hebben? Of zijn Nederlandse buschauffeurs voordeliger dan Duitse?
Het is een spectrum.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door huibe »

Dat is voornamelijk dienstregelingtechnisch. Eindhoven ligt in het midden van de route. Als voor Düsseldorf was gekozen dan had de eerste aankomst in Düsseldorf pas heel laat in de ochtend geweest terwijl de laatste naar Eindhoven/Antwerpen al heel vroeg moet vertrekken (want die moet immers weer terug).

Daarnaast kan de chauffeur nu in Eindhoven worden afgelost en kan de bus doorrijden. (Anders moet op beide eindpunten voldoende pauzetijd worden ingebouwd, wat weer een bus of ritten kost)
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: DB begint busverbinding Antwerpen-Eindhoven-Düsseldorf

Bericht door Hans »

Vandaag ging mijn beste maatje na een nachtje slapen hier met de IC Bus terug naar huis.

10.23 uur kwam de bus aan uit Dusseldorf (2 minuten te vroeg).
1 uitstapper, 1 instapper (mijn maatje)
5 zittenblijvers

Om 10.30 uur werd er vertrokken naar Antwerpen.
Floralaan werd er afgelost (vreemde plek, zal eens navragen waarom dat daar gebeurd, bus reed immers langs de stalling).
Om 11.50 uur (5 minuten te laat) kwam de bus aan bij Centraal Station Antwerpen.

Voorheen ging hij met 150 naar Reusel, 480 naar Turnhout en dan de trein naar Antwerpen. Duurder en vooral langer in reistijd!

Voor herhaling vatbaar wat hem betreft.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten