OVer je OV-Chipkaart #11

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door webguy »

Volgens mij komt het omdat alleen die apparaten ook anonieme OVCs verkochten. Die module wordt geloof ik vervangen door een die papieren tickets uitspugt (dus dat is ook nog eens een nadeel, als dat zo is).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door reisthijs »

Het komt doordat die 'bolle' automaten wat groter zijn, daar passen meer modules in.

De 'platte' automaten worden dus niet omgebouwd, maar spugen gewoon niks meer uit vanaf 9 juli. Dan zijn het alleen nog maar oplaad/afhaal automaten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Daantje »

Ik heb een jaartrajectkaart van NS Rotterdam - Delft. Afgelopen zondag stond ik op schiphol en wilde ik met Intercity Direct naar Rotterdam. Ik had al een papieren kaartje Schiphol - Rotterdam toen er omgeroepen werd dat je een toeslag kaartje nodig had ( op de heenweg hoefde dat niet vanwege werkzaamheden dus had dat er niet bij gekocht). Ik had haast want de trein kwam er haast aan dus hield mijn chipkaart voor die toeslagpaal en dat ging goed, geld is ook gewoon afgeschreven maar is dit ook een geldige manier van reizen met een papieren kaartje met korting en een verchipte toeslag?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Daniel »

Interessante vraag, maar volgens mij zou het geldig moeten zijn zo.

Echter... ik had dit ooit al eens op het NS Serviceforum gevraagd en daar kwam toen het antwoord uit dat je met een jaartrajectkaart de toeslagzuil niet zou kunnen gebruiken omdat je er nog geen geldige check-in op hebt staan (dat hoeft immers niet). Kennelijk kan het echter toch wel, maarja, men moet ook wel met de afschaffing van papieren kaartjes.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibf
Donateur
Berichten: 4108
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door huibf »

ff tussendoor....
Busmaatschappij Global (op Gran Canaria) http://www.globalsu.net heeft dezelfde CiCo als Connexxion en haar dochters.
Mijn Chipkaart werd geweigerd :D

Afbeelding

https://www.google.nl/maps/@27.739052,- ... !2e0?hl=nl
Het busstation in Maspalonas is in die tijd niet veranderd. nauwelijks reisinformatie (witte borden zonder opdruk), een een DRIS (?) die nog nooit heeft gewerkt. *O*
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Stéphane »

Dat moet ik ook eens proberen op buitenlandse netten een chipkaart gebruiken :D
Zou nog wat grappige foto's kunnen opleveren.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door STF »

"Lecture impossible" krijg je in zo'n geval in Luxemburg te zien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Suus »

Mijn Thalys-kaart maakt ruzie met de poortjes van GVB en NS. Achteraf gezien ook niet zo vreemd, het personeel van Thalys heeft uiterlijk gezien bijna dezelfde handcomputer als NS en de technologie zal dan ook niet zo veel verschillen :P

Heb ook nog een kartonnen (heroplaadbare!) PassPass uit Lille, ben benieuwd of die nog ruzie maakt met Nederlandse poortjes, de kaartlezers die ik in Lille zag waren niet van een model dat ik elders al eens had gezien :P

In Oslo stonden dezelfde kaartautomaten als in Rotterdam en Amsterdam. Die schijnen vervangen te zijn omdat de klanten ze maar irritant vonden. In Stockholm gebruiken ze dezelfde chip als in Nederland, maar met een minder groot opslaggeheugen op de kaart. In Göteborg hebben ze exact dezelfde chip als in Stockholm, maar de kaart was net een ander kleur blauw en had een ander logootje.

In Antwerpen kwam ik een tijdje geleden nog kaartlezers tegen in een tram vergelijkbaar met het model van EBS, maar dan met een touchscreen geschikt voor de Mobib. Een variant van de Arriva/Veolia-kaartlezers, maar dan met drukknoppen voor extra opties kwam ik ook al tegen in Göteborg. In Göteborg kwam tot nu toe ook nog de meest flashy kaartlezers tegen, die hadden een touchscreen die tegelijkertijd functioneerde als kaartlezer en als je check-in werd goedgekeurd kleurde een LED-rand rondom het scherm groen op. Die heb ik tot nu toe elders nog niet gezien :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Suus »

Van die laatste heb ik nog een PDF'je met specificaties gevonden: http://www.vixtechnology.com/files/cp6500.pdf

Mooi apparaat, zou niet misstaan in Nederlandse voertuigen :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door microshit »

Mijn OV chipkaart begint oud te worden kennelijk (ook al is 'ie nog geldig tot 2018): het gele laagje begint aan de zijkanten te rimpelen en los te laten. Met als gevolg dat je nu tegen het witte van de kaart zelf aan kijkt.
Nu is m'n vraag: hoe ver mag deze wegslijten tot de kaart als ongeldig wordt verklaard? Behalve de laatste 2 cijfers, die met moeite te lezen zijn, is nog wel alles zichtbaar.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Mr-W »

Bee schreef: Heb ook nog een kartonnen (heroplaadbare!) PassPass uit Lille, ben benieuwd of die nog ruzie maakt met Nederlandse poortjes, de kaartlezers die ik in Lille zag waren niet van een model dat ik elders al eens had gezien :P
Heb zelf ook die kartonnen kaart uit Lille en hij reageert niet bij een CICO. Bij mijn bibliotheekpas (zit namelijk ook een RFID-chip in) geeft de CICO een foutmelding.
Bee schreef:In Antwerpen kwam ik een tijdje geleden nog kaartlezers tegen in een tram vergelijkbaar met het model van EBS, maar dan met een touchscreen geschikt voor de Mobib. Een variant van de Arriva/Veolia-kaartlezers, maar dan met drukknoppen voor extra opties kwam ik ook al tegen in Göteborg. In Göteborg kwam tot nu toe ook nog de meest flashy kaartlezers tegen, die hadden een touchscreen die tegelijkertijd functioneerde als kaartlezer en als je check-in werd goedgekeurd kleurde een LED-rand rondom het scherm groen op. Die heb ik tot nu toe elders nog niet gezien :Y
In bussen van De Lijn in Limburg hangen dezelfde blauwe ophaalautomaten als bij Hermes,maar dan in het geel,helaas kon ik mijn compensatie niet ophalen :P
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door isadora »

En in de toekomst geen OV-chipkaart meer nodig?
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1192176
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door marlies »

Ik denk dat een aparte ov-chip voor abonnementen en dergelijke zal blijven bestaan maar dat dit een hele goede (ik zou bijna zeggen: onmisbare) feature is voor de rest van de reizigers.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Suus »

Zoals ik al schreef in het specifieke topic daarover is het idee zoals het wordt voorgesteld waarschijnlijk schone schijn. Deze blogpost doet precies uit de doeken hoe het werkt in Londen en dat is toch iets anders dan NS en de media erover schrijven: http://www.stationmasterapp.com/blog/20 ... rds-pilot/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door isadora »

Bee schreef:Zoals ik al schreef in het specifieke topic daarover is het idee zoals het wordt voorgesteld waarschijnlijk schone schijn. Deze blogpost doet precies uit de doeken hoe het werkt in Londen en dat is toch iets anders dan NS en de media erover schrijven: http://www.stationmasterapp.com/blog/20 ... rds-pilot/
Dat ziet er inderdaad niet hoopvol uit.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door MdJ »

Enschede heeft reeds enkele poortjes met QR-scanner. Het kan zijn dat ze dat vanochtend ook al was, maar toen sliep ik nog halfjes. Niet alle poortjes, maar een stuk of 2 bij spoor 1-2 en een stuk of 4 bij spoor 3-4.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Suus »

Klopt, dat stond inderdaad op NS.nl:
"Op station Woerden heeft het brede poortje in elke poortrij een geïntegreerde barcode- en OV-chipkaartlezer. Op station Enschede (vanaf ca. 26 juni) heeft behalve het brede poortje ook één extra poortje een geïntegreerde barcode- en OV-chipkaartlezer. Op Almere Centrum zijn alle poortjes voorzien van een geïntegreerde barcode- en OV-chipkaartlezer."

Bron:http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/ ... rtjes.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Daniel »

Op station Amersfoort heeft men die nieuwe grote infoborden bovenop de kaartautomaten inmiddels alweer afgeplakt met een groot vel papier. Immers leverden die borden nu juist nog verwarring op, gezien de automaten nog niet omgebouwd zijn naar het verstrekken van wegwerpchipkaarten (en er dus nog kaartjes komen uit automaten waarop een bord staat dat dat juist niet aangeeft)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Geert »

Bee schreef:Zoals ik al schreef in het specifieke topic daarover is het idee zoals het wordt voorgesteld waarschijnlijk schone schijn. Deze blogpost doet precies uit de doeken hoe het werkt in Londen en dat is toch iets anders dan NS en de media erover schrijven: http://www.stationmasterapp.com/blog/20 ... rds-pilot/
Het laatste deel van de blogpost maakt het wel veel duidelijker en ziet er ook een stuk beter uit:
(Update: 12th June 2014)

We’ve since heard, unofficially, that when contactless payments do actually go live properly, that the bus and tube card readers will not actually perform a transaction on your card (perhaps a £0.00 “free” transaction to get the card details). Your card details and journeys will then be processed in TfL’s system and a charge made on a weekly basis, with your Monday to Sunday fares rolled up to the best value ticket for that week.

This will get around the bank security check problem presently seen on the buses. The card issuers have been working very closely with TfL to make sure that this all works properly as they see this as the “killer application” of contactless payments.

The Oyster card, despite rumours, is not going to go away entirely as there will need to be an alternative method for people without contactless bank cards (children etc) to be able to travel, but the majority of us should be able to carry one less card around.
Komt er dus op neer dat je pinpasnummer wordt geregistreerd bij de vervoerder en dat de vervoerder daarna wekelijks of maandelijks uitrekent hoeveel je gereisd hebt. Je kaart gebruikt je dan als een soort identificatiemiddel bij de poortjes en net als NS bij de Business Card en Traject Vrij doet wordt dan achteraf een rekening opgesteld en geïncasseerd. Als alle vervoerders meedoen moet dat best goed kunnen werken, en het is weer een pasje minder :-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Suus »

Maar je moet wel registeren, je hebt niet zomaar een OV-Chip in handen als je zo'n bankpas met draadloos betalen hebt. In die zin is het gewoon een variant voor reizen op rekening.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door marlies »

Ik moet 9 juli met de trein en heb daarnet alvast nog maar even een papieren kortingskaartje voor die dag gekocht. De eerste keer dat ik met mijn voordeelurenabonnement níét op saldo ga reizen geloof ik :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Geert »

Bee schreef:Maar je moet wel registeren, je hebt niet zomaar een OV-Chip in handen als je zo'n bankpas met draadloos betalen hebt. In die zin is het gewoon een variant voor reizen op rekening.
Mja, op zich is dat niet zo erg, dat doe je dan eens in de 5 jaar maar je hebt wel een pasje minder in je portemonnee. (En het is nog altijd beter dan het gedoe om een nieuwe chipkaart met foto te regelen.) Dat het een nieuwe variant voor reizen op rekening zou worden had ik eerlijk gezegd wel verwacht gezien de techniek en ontwikkelingen op ov-chipkaartgebied.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Milco »

Ik heb m'n transacties van de ov-chipkaart aangevraagd (ja, eergisteren pas :') ), en dan staat er het volgende:

25-06-2014 Check-uit 17:26 Almere Stad, Station Centrum bij Connexxion
Check-in Harderwijk, Busstation bij Connexxion
Ritprijs € 6,68 (instaptarief € 4,00 - niet verreisd € -2,68) -2,68


Wat betekent dat 'niet verreisd'? De ritprijs van lijn 159 van Hd naar Alm is € 6,68 omdat ik in Harderwijk uit een andere bus kwam dus het instaptarief van € 0,87 niet nogmaals betaalde.
En is die € 2,68 dan m'n saldo die na deze rit nog op m'n chipkaart stond?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
bartjemestrom
Berichten: 1029
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door bartjemestrom »

Als je een van het borgbedrag niet gebruikt hebt, krijg je het overgebleven bedrag (niet verreisd) terug. In dit geval heb je meer dan het borgbedrag betaald, dus wordt het bedrag negatief wat je terug zou krijgen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8659
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #10

Bericht door Milco »

Oh, natuurlijk ja... Gewoon omdat de ritprijs hoger is dan het instaptarief van 4 euro... Had ik kunnen weten! :')

Maar bedankt! :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten