Dagje NRW Duitsland 21 foto's

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Dagje NRW Duitsland 21 foto's

Bericht door donny2290 »

Vorige week ben ik opstap geweest naar Nordrhein Westfalen, dit was mijn 3de keer en ik blijf het daar maar leuk vinden, enorme variatie aan openbaar vervoer!. Dit is trouwens mijn eerste reisverslag :), veel kijkplezier!

Mijn reis begon al vroeg op Rotterdam Centraal, op richting Venlo:
Afbeelding

Intercity 1921 werd gereden met 2x DDZ, heerlijke treinen en stukken comfortabeler dan een VIRM op dit traject, zover die nog in deze serie rond rijden. tot Breda was het nog erg rustig in de trein, en dat zag er dan zo uit:
Afbeelding

In Eindhoven stapte zowat iedereen uit en was de trein tot aan Venlo nagenoeg leeg. Op station Venlo had ik een overstaptijd van ruim 20 minuten, genoeg tijd dus om nog wat foto's te maken:

Afbeelding
DDZ staat klaar om te vertrekken richting Den Haag

Afbeelding
Setje GTW's richting Nijmegen

Na 20 minuten kwam mijn trein aanrijden:
Afbeelding
RE13 welke niet verder zal rijden dan Monchengladbach Hbf. dit stond op de trein vermeldt. later bleek dat het achterste treinstel te Monchengladbach werd afgetrapt, vanaf Monchengladbach was het de bedoeling om over te stappen op RE8 naar Keulen. door een onbekende storing liep de RE13 echter vertraging op van +15 min. waardoor ik mijn aansluitende trein niet haalde. Hierdoor besloot ik maar om mijn planning los te laten en ben ik met de S5/S8 naar Neuss Hbf gegaan, achteraf gezien had ik gewoon in RE13 kunnen blijven zitten.

S5/S8 op Neuss Hbf richting Dortmund:
Afbeelding

in Neuss ben ik overgestapt op de U75 richting Dusseldorf Hbf, de tram reed echter net voor m'n neus weg dus ik had nog even tijd om wat foto's te maken

Lijn 709 richting Theodor-Heus-Platz, een halte die op nog geen 100 meter afstand van deze tramhalte ligt, daar zal de 709 keren en zijn weg vervolgen richting Gerresheim Krankenhaus.
Afbeelding

U75 richting Dusseldorf Eller
Afbeelding
Heerlijke trams zijn het, een van de weinige trams waarbij ik nog echt ''het tramgevoel'' krijg. de trams zijn sinds kort grondig opgeknapt. U75 verbindt Neuss met Dusseldorf.

Onderweg viel me op dat er enorm veel takken op de grond lagen en erg veel bomen het loodje hebben gelegd, dit kwam door het noodweer van een week eerder, het heeft hier flink gespookt:
Afbeelding

Bij de halte Belsenplatz ben ik uitgestapt om over te stappen op de U74/U75 of U76, echter was de dienstregeling nog steeds verstoord door het noodweer van vorige week. Richting Krefeld reden de trams niet verder dan Belsenplatz, vanaf hier reden er pendelbussen op het versperde traject.

2 gekoppelde stadtbahnwagens op lijn U77:
Afbeelding

MAN bus van de Rheinbahn:
Afbeelding

Na wat foto's te hebben gemaakt ben ik met U77 een paar haltes verder naar Luegplatz gereisd.
Nog een foto van het heerlijke intirieur van een stadtbahnwagen:
Afbeelding

Luegplatz, U74:
Afbeelding

Vervolgens ben ik met U75 richting Dusseldorf Hbf gereisd, om aldaar over te stappen op U79 richting de universiteit. Volgens mij rijdt U79 sind een aantal jaar pas door naar de universiteit. de bediening is echter wel beperkt tot werkdagen in een frequentie van elke 20 minuten, de overige ritten rijden tot Hbf.

De een na laatste halte kent meerdere perrons i.v.m. het verschillende soorten trammaterieel dat hier rond rijdt, de stadtbahnwagens halteren aan een hoog perron en de normale tramlijnen aan een laag perron, hier heb ik echter geen foto van. Op het eindpunt halteren de stadbahnwagens wel weer gewoon op een normale tramhalte waarbij de klaptredens dan hun werk doen.

Lijn 707 en U79 wachten hun vertrektijd af op het eindpunt Universiteit:
Afbeelding

Vanaf de universiteit ben ik met tramlijn 707 weer terug naar Dusseldorf Hbf gereisd. Op lijn 707 rijden hoofdzakelijk 7-delige trams, volgens mij zijn dit combino's. Het intirieur oogt nogal kill en saai met simpele houten stoelen, helaas geen foto. Onderweg kwam ik nog een GT8 tegen als een instructierit, voor diegene die niet weten welke tramtype dit is :
Afbeelding
Erg jammer dat deze trams geen dienst meer doen :| waren echt mijn favoriete trams.

Vanaf Dusseldorf ben ik met RE5 naar Bonn Hbf gereisd, dit duurde al gauw iets meer dan een uur. *O*
Op Bonn Hbf ben ik overgestapt op stadtbahnlijn 66 richting Bad Honnef. lijn 66 rijdt elke 20 minuten naar Bad Honnef, de tram was de gehele rit druk bezet. Het verbaasd mij altijd hoe druk dit soort lijnen kunnen zijn die eigenlijk maar naar een dorpje toe rijden. lijn 66 maakt af en toe flink wat vaart, zeker over het viaduct over de rijn tussen de snelweg in.
Het leukste stuk aan deze lijn vind ik het stuk langs de rijn in Konigswinter, waar de tram door een smal straatje rijdt met een nogal hoge snelheid, plaatje van google:
Afbeelding

De rit voert je langs een bijzonder mooi berglandschap, hier bij station Rhondorf:
Afbeelding

Hier ben ik direct uitgestapt om RE8 weer terug te nemen richting Keulen, RE8 kwam pas 40 minuten later. Tijd om wat foto's te nemen van voorbij razende treinen, te weten 2 goederentreinen :P. Vind het altijd heerlijk om op dit soort stations te wachten, typisch dat die perron altijd volgegroeidt zijn met gras:
Afbeelding

Goederentrein 1:
Afbeelding

Goederentrein 2:
Afbeelding

Na 40 minuten kwam RE8 Richting Monchengladbach aanrijden:
Afbeelding

Onderweg viel mijn telefoon helaas uit en kon ik dus geen foto's meer maken :neg: de volgende keer neem ik dus een digitale camera mee :lol: .

In Keulen heb ik nog wat rondjes gemaakt met de stadtbahnlijnen 3,4,5 12 en 15. leuke lijnen al zeg ik het zelf. Keulen blijft sowieso een van mijn favoriete tramsteden. Wat telkens wel altijd opvalt is dat de trams in de binnenstad vaak vertraging oplopen door het hoge aantal trams dat door de tunnels heen rijdt, dit i.c.m. het ontbreken van ongelijksvloerse kruisingen zorgt regelmatig voor opstoppingen in de tunnels.

Na een lange dag ben ik weer via Venlo teruggereisd naar Rotterdam. was 's avonds om 11 uur weer thuis :P

Volgende keer wil ik wat meer van het noorden zien van het Ruhrgebied, U79 naar Duisburg en de tramnetwerken in Duisburg, Dortmund en Essen. Lijkt me trouwens ook leuk om een ritje te maken naar de Duitse eiffel met RB21 naar Heimbach :D
Ov liefhebber, reizen.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Dagje NRW Duitsland 21 foto's

Bericht door Srananbloke »

Hee nog een NRW verslag, leuk! :D

De verlenging van lijn 5 naar Heumarkt was mijn voornaamste reden om Köln te gaan, maar daar ben ik helaas niet meer aan toegekomen. Dat ga ik de volgende keer doen, plus een slagje Bad Honnef :) Ik had al zo'n vermoeden dat die oude stadtbahnwagens in Düsseldorf flink zijn opgeknapt. Ze zien er erg goed uit. Ook voorzien van schermen e.d.

Wanneer ben je weer van plan die kant op te gaan? :wink:
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dagje NRW Duitsland 21 foto's

Bericht door Ardan »

Ook leuk dit :pos: Ben zelf eigenlijk nooit zuidelijker dan Köln geweest op mijn vele rondjes.. toch maar eens doen, ik mis er wel wat aan zo te zien :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Dagje NRW Duitsland 21 foto's

Bericht door isadora »

Fraai hoor. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Dagje NRW Duitsland 21 foto's

Bericht door donny2290 »

Srananbloke schreef:Hee nog een NRW verslag, leuk! :D

De verlenging van lijn 5 naar Heumarkt was mijn voornaamste reden om Köln te gaan, maar daar ben ik helaas niet meer aan toegekomen. Dat ga ik de volgende keer doen, plus een slagje Bad Honnef :) Ik had al zo'n vermoeden dat die oude stadtbahnwagens in Düsseldorf flink zijn opgeknapt. Ze zien er erg goed uit. Ook voorzien van schermen e.d.

Wanneer ben je weer van plan die kant op te gaan? :wink:
Eind juli begin augustus ergens in de vakantie :)
Ov liefhebber, reizen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dagje NRW Duitsland 21 foto's

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21358
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dagje NRW Duitsland 21 foto's

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :)
Kleine opmerking: die twee foto's van goederentreinen had je beter horizontaal kunnen nemen, dan had je meer trein en minder perron.
En het blijft apart dat in Düsseldorf tram en Stadtbahn door elkaar rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dagje NRW Duitsland 21 foto's

Bericht door Ardan »

Psst, Amsterdam, precies hetzelfde :P
Las hier eens in een reactie op een NRW-verslag van mij dat ze in één van die steden (ik dacht Duisburg) zelfs bij Amsterdam hebben afgekeken.
Ik doe ook maar wat
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Dagje NRW Duitsland 21 foto's

Bericht door Srananbloke »

Waren het ook niet Duisburgse trams die een tijdje op lijn 5 hebben gereden?
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Dagje NRW Duitsland 21 foto's

Bericht door Anne »

Klopt, de 997, 998 en 999. Dit was tot de 2-ri Combino's kwamen (circa 1999-2000).
Werden in de spits ingezet.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dagje NRW Duitsland 21 foto's

Bericht door Suus »

In Duisburg hebben ze de nummers 1001 (999), 1002 (998) en 1003 (997). Ze hebben in Amsterdam ook nog een weekend op lijn 9 gereden tussen de Wijttenbachstraat en Sniep toen de kruising op de Linneausstraat vervangen moest worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten