Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Bericht door Geert »

Informatie op stations gebrekkig
CDA heeft kritiek op NS

De informatievoorziening op Nederlandse stations laat nogal te wensen over.
Dat vindt minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Hij reageert daarmee op een rapport van het CDA. Daarin staan de resultaten van een onderzoek op een groot aantal stations naar informatie over aansluitingen op stads- en streekvervoer. Die informatie blijkt bijzonder gebrekkig te zijn.

Zoeken
Het is op de meeste stations zoeken geblazen. Wie uit de trein stapt en verder wil met bus, tram of metro heeft vaak geen idee waar hij heen moet. Op de stations Utrecht CS, Den Haag CS, Amsterdam-Zuid, Groningen, Maastricht en Sittard is de informatievoorziening ronduit slecht, aldus het rapport.

Maatregelen
Volgens het CDA is de NS niet bereid informatie over stads- en streekvervoer in haar stations bekend te maken. De minister heeft beloofd maatregelen te zullen nemen.

Bron en video: RTL.nl
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Bericht door Chauf21 »

In de Metro (editie Rotterdam) stond gisteren ook een stukje over informatievoorzieningen bij en tussen verschillende modaliteiten:
[quote]Reizigers in het openbaar vervoer worden te vaak verkeerd of slecht ge
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Bericht door Wubbo »

Ach en wee...

Ik kan me herinneren jaren geleden eens een poging te hebben gedaan om bij Connexxion businformatie te gaan halen voor op Utrecht C. Beetje jammer dat ik die informatie gewoon niet meekreeg, omdat ik in NS-uniform was. Vraag me niet waarom, maar het kon niet ofzo.

De onwil komt dus op zijn minst van twee kanten.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Bericht door Daantje »

Ik heb wel ongeveer dezelfde ervaringen als in dit krantenartikel. Denk dat het er met het sluiten van veel OV-loketten ook zeker niet beter op wordt. Wat ik bijvoorbeeld
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Bericht door webguy »

Nou ja, aardig en overzichtelijk? Laatste keer dat ik er was, hingen er standaard die vertrekstaten in zo'n ding. Ik vind 't bepaald niet overzichtelijk, ook als er bijvoorbeeld geen lijnkaart bij hangt. In Leiden vult 'ie beide kanten en kan 't flink zoeken zijn. Daarnaast werken 8 van de 10 keer de electronische borden boven de haltes niet, en ook de displays (hangen een stuk of 5 volgens mij) kloppen niet of zijn stuk...
Ik moet zeggen, alles beter dan het Arnhemse busstation waar je echt je rotzoekt: bij iedere 'halte' hangt een soort bord met de lijnen die er zouden moeten vertrekken, maar van bus 5 hangt er bijvoorbeeld maar een van de 8 vertrekstaten (week en weekend voor 4 richtingen) en 't is ook nog eens de vakantie dienstregeling volgens mij.
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Bericht door air-bus »

Op Amsterdam zuid moet je eerst 5 minuten lopen voordat je bij de bussen bent, maar in het station hangt geen enkele informatie over wanneer welke bussen vertrekken. De enige keer dat ik dan ook zou besluiten om met de bus te gaan daar is als de metro en de tram gestremd zijn, zelfs als ik er 20 minuten op zou moeten wachten is dat een betere oplossing dan met de bus te gaan..
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Bericht door Ronald »

De samenwerking tussen de vervoerders (NS en stad/streekvervoer) is inderdaad slecht. Naast het onduidelijk aangeven van routes en vertrektijden van bussen kun je vaak heel moeilijk aan lijnfolders en/of busboekjes komen op een NS-station zonder loket van de busvervoerder. Als voorbeeld Zwolle. Een groot spoor/busknooppunt, maar een lijnenkaart of busboekje is nergens te krijgen op dit station. Je moet ervoor naar de VVV in het centrum (1 km van het station :roll: ). Zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Het is blijkbaar erg simpel gedacht van mij, maar is het nu zo moeilijk om op de stations (bijvoorbeeld bij de NS-loketten) informatie over al het OV in die regio te verstrekken? Het zal wel te maken hebben met een stukje onwil of gebrek aan inzicht van het belang door de verschillende partijen. :?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Bericht door Geert »

Op sommige stations hangt dan wel weer een (NS-)poster met een plattegrondje van de omgeving en een overzichtje van de buslijnen die er daar rijden, dus pure onwil is het niet. Maar op het station (of in de stationshal) een bord hangen met de vertrekstaatjes zou al een stuk makkelijker zijn, op sommige stations kun je nu fijn eerst langs elke halte om te zien welke bus daar rijdt, welke richting en hoe laat. :?

Voor de streekbussen op Utrecht C. staat bij de roltrap als je het station uitkomt een zooitje informatieborden (met vertrekstaten en een plattegrond van het busstation), maar dat is dus te laat. Hoeveel moeite zou het zijn om iets dergelijks in de stationshal te maken?

Verder heb ik nog wel wat idee
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Op sommige stations hangt dan wel weer een (NS-)poster met een plattegrondje van de omgeving en een overzichtje van de buslijnen die er daar rijden, dus pure onwil is het niet.
In veel gevallen zou het alleen ook wel praktisch zijn als ze die poster bij een concessie/dienstregelingswissel vervangen hadden :wink: Kwam er eind 2007 nog eentje tegen in Leerdam met lijnnummers die al sinds januari dat jaar niet meer bestonden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Bericht door Ronald »

Geert schreef:Op sommige stations hangt dan wel weer een (NS-)poster met een plattegrondje van de omgeving en een overzichtje van de buslijnen die er daar rijden, dus pure onwil is het niet.
Ik heb het idee dat dit een eenmalige actie geweest is, ik heb al vrij vaak plattegrondjes gezien met lijnen die inderdaad niet meer rijden of gewijzigd zijn...
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Bericht door Justin »

In die zin is dat dus ook gebrekkig ;)

Op Zwijndrecht hangen nog steeds kaarten van het pr
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Bericht door Wubbo »

Ik krijg uit bovenstaande voorbeelden en reacties een beetje het gevoel dat stads-en streekvervoerders het niet eens voor elkaar krijgen om op hun grondgebied duidelijke reisinformatie te geven (op een busstation kun je prima vertrekstaten van alle lijnen op een paneel hangen, lijkt me geen probleem). Pas de stap daarna lijkt me om die ook op de stations te hangen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Bericht door Karl »

[quote="Daantje"]Ik heb wel ongeveer dezelfde ervaringen als in dit krantenartikel. Denk dat het er met het sluiten van veel OV-loketten ook zeker niet beter op wordt. Wat ik bijvoorbeeld
Het is een spectrum.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Bericht door Thijs »

Het Nijmeegs busstation is ook een groot drama qua reisinformatie, en die situatie duurt al maanden (sinds de nieuwe dienstregeling). Verder is er op het Arnhemse Willemsplein nog een poster te vinden met informatie over de treintijden van de dienstregling 2006 of ouder :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Bericht door Daniel »

Hmm... hier in Dordt is 't nog best aardig geregeld met de lijnennetkaart en alle vertrekstaten op de zijwand van de Arriva-store (en da's 't eerste wat je tegenkomt als je het busstation op loopt).
Met de komst van Arriva op de stadsdienst zijn alle streeklijnen daar ook op komen te hangen (samenwerking was niet zo best t/m 2006). Het straatnamenoverzicht is jammergenoeg wel verdwenen: daarop stond voor elke straat in Dordt, tot het kleinste hofje aan toe, vermeldt welke bus er het dichtst bij kwam en waar die dan vertrok. En dat zelfs inclusief de streeklijnen als die er toevallig langs kwamen.

Maarja... je kan nu ook 5 dagen per week van 7.00 uur tot 19.00 uur (in 't weekend van de eerste bus tot 19.00 uur) even dat hokje binnenlopen om te vragen welke bus je moet hebben...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Informatie stads- en streekvervoer op stations gebrekkig

Bericht door Justin »

Gelukkig heb je bij zowel het stadsbusstation en bij het streekbusstation op Utrecht Centraal in beide gevallen een groot bord voor je toeter :D!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten