Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
25 juni 2014
Den Haag gaat voorlopig niet door met een eigen spoorverbinding naar Brussel. De plannen zijn op dit moment niet rond te krijgen. Dat heeft de Haagse verkeerswethouder Peter Smit geschreven in een brief aan de gemeenteraad.
"Er is een gebrek aan interesse om in het belang van de reiziger en ook de schatkist vernieuwing toe te passen op het spoor binnen de mogelijkheden die er zijn. (..) Hoewel NS en de NMBS bij de zoektocht naar een vervoerder gelijke kansen hebben gehad om de samenwerking met Den Haag aan te gaan, hebben deze vervoerders daar geen positieve stappen in ondernomen. We betreuren dat, maar hebben van meet af aan aangegeven ons niet afhankelijk van de zittende vervoerders te willen opstellen" schrijft Peter Smit aan de gemeenteraad. Lees verder
25 juni 2014
Den Haag gaat voorlopig niet door met een eigen spoorverbinding naar Brussel. De plannen zijn op dit moment niet rond te krijgen. Dat heeft de Haagse verkeerswethouder Peter Smit geschreven in een brief aan de gemeenteraad.
"Er is een gebrek aan interesse om in het belang van de reiziger en ook de schatkist vernieuwing toe te passen op het spoor binnen de mogelijkheden die er zijn. (..) Hoewel NS en de NMBS bij de zoektocht naar een vervoerder gelijke kansen hebben gehad om de samenwerking met Den Haag aan te gaan, hebben deze vervoerders daar geen positieve stappen in ondernomen. We betreuren dat, maar hebben van meet af aan aangegeven ons niet afhankelijk van de zittende vervoerders te willen opstellen" schrijft Peter Smit aan de gemeenteraad. Lees verder
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Arriva moet oppassen niet totaal ongeloofwaardig te worden door steeds weer van alles aan te kondigen dat vervolgens niet doorgaat. Het begint naar populisme te rieken.
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Nou nee, het probleem ligt eerder bij NS en NMBS (en wellicht ProRail ook nog wel) omdat Arriva werkelijk aan alle kanten wordt tegengewerkt door dat kliekje. Zum kotzen!
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Dat is wel waar, maar ik vermoed dat Arriva gezien de meestal zeer belabberde bezettingsgraad van de teruggekeerde Benelux ook niet zo'n trek meer in deze investering had en het probleem maar al te graag aan NS/NMBS laat.
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Het is gewoon niet operationeel te krijgen als je in België geen geloofwaardige treinpaden kan innemen, terwijl de concurrentie jouw exploitatiemodel (met ommetje via de luchthaven) gewoon wel in de toekomstvisie verwerkt.
Uiteindelijk is Arriva in Nederland een commercieel bedrijf. Met bovenstaande obstructies is het onmogelijk om een rendabele bedrijfsvoering op poten te zetten.
Uiteindelijk is Arriva in Nederland een commercieel bedrijf. Met bovenstaande obstructies is het onmogelijk om een rendabele bedrijfsvoering op poten te zetten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Arriva zou andersom de concurrent wel de rode loper voor leggen?BR628 schreef:Nou nee, het probleem ligt eerder bij NS en NMBS (en wellicht ProRail ook nog wel) omdat Arriva werkelijk aan alle kanten wordt tegengewerkt door dat kliekje. Zum kotzen!
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Dat is niet relevant mijn beste. De overheid dient neutraal te zijn, maar dat is ze niet. Ze houdt vast aan haar "kindjes", de (semi-)staatsbedrijven NS en NMBS. Die krijgen een voorkeursbehandeling.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
De volgende DB IC Bus?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
NS is niet de overheid maar een privaat bedrijf. Waar is de overheid niet neutraal in deze situatie?Vinny schreef:Dat is niet relevant mijn beste. De overheid dient neutraal te zijn, maar dat is ze niet. Ze houdt vast aan haar "kindjes", de (semi-)staatsbedrijven NS en NMBS. Die krijgen een voorkeursbehandeling.
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Deutsche Bahn, de moeder van Arriva, probeerde in Duitsland de eerste concurrent in het Fernverkehr, de HKX Hamburg-Keulen, het leven zuur te maken door de vergoeding voor het stoppen op stations met 135% te verhogen terwijl voor DB zelf de vergoeding maar met 18% omhoog ging. Daar heeft de toezichthouder uiteindelijk ingegrepen. Verhaal klinkt een beetje als pot verwijt de ketel dat hij/zij zwart ziet.Freek schreef:Arriva zou andersom de concurrent wel de rode loper voor leggen?BR628 schreef:Nou nee, het probleem ligt eerder bij NS en NMBS (en wellicht ProRail ook nog wel) omdat Arriva werkelijk aan alle kanten wordt tegengewerkt door dat kliekje. Zum kotzen!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Als de Beneluxplus wel via de HSL zou rijden tussen Amsterdam en Rotterdam en in België gewoon de normale route zou nemen dan zou er waarschijnlijk veel meer markt voor de lagelandenlijn zijn geweest. Door diverse invloeden binnen en buiten NMBS en NS is het niet zo gegaan. Daarbij is met name de rol van NMBS er eentje die zowel een negatief effect heeft gehad op NS als op Arriva in dit verhaal.
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Het is jammer dat de Lage Landen Lijn niet doorgaat, maar ik had het wel voorzien nadat de B+ weer via Den Haag ging rijden.
De mortuis nil nisi bene
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Ik denk dat de Benelux+ er ook best eens anders uit had kunnen zien als de donkere wolk van de Lage Landen Lijn niet boven NSH had gehangen. Ik gok dat het de gemeente Den Haag daar ook om te doen was.
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Ik denk dat het een optelsom van heel veel factoren is. Waarbij de LLL er slechts eentje is.
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Ik zou dan niet te vroeg juichen. De Benelux is met de huidige bezettinsgraad op de langere duur financieel niet in zijn huidige vorm te handhaven.marlies schreef:Ik denk dat de Benelux+ er ook best eens anders uit had kunnen zien als de donkere wolk van de Lage Landen Lijn niet boven NSH had gehangen. Ik gok dat het de gemeente Den Haag daar ook om te doen was.
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
O, jij hebt cijfers? :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Ga een keer een dagje in Roosendaal kijken, dan snap je wel wat ik bedoel.
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Er is wel degelijk behoefte aan de Benelux en ik kan je zo meerdere treinen aanwijzen die vol zitten en met een goede bezetting de grens over gaan, zowel 's ochtends als 's avonds. De stammen voor de Benelux zijn of worden nu bovendien verlengd om de drukte van die treinen beter aan te kunnen. Waar je met de Benelux nu wel tegenaan loopt is dat er geen behoefte is aan drie intercity's tussen Dordrecht en Roosendaal, en aangezien de de Benelux daar vlak voor of vlak de reguliere intercity rijdt (die nu 2x/uur uit Zeeland komt), is de trein in Nederland alleen nog interessant voor internationale reizigers.
En of dat nu wel of niet om scholieren, studenten of forensen gaat doet er niet toe, die mensen zitten in de trein en ze betalen, zo simpel is het.
En of dat nu wel of niet om scholieren, studenten of forensen gaat doet er niet toe, die mensen zitten in de trein en ze betalen, zo simpel is het.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
De nieuwe B is al over de houdbaarheidsdatum heen en de toekomstige B+ zal waarschijnlijk ook niet lang houdbaar zijn. De Thalys is de lachende derde, omdat zij als enige snelle en frequente verbindingen tussen Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel aanbieden. De heringevoerde B is een fiasco vanwege de traagheid en de vele beschikbare aanvullende treinen. De B+ zal ook niet werken door de belachelijke omweg die de lijn maakt: het is sneller én goedkoper om in Antwerpen over te stappen op een reguliere IC naar Brussel.
De B zou overigens een stuk winstgevender kunnen worden als de Zeelandlijn een 1x/u IC Vlissingen - Middelburg - Goes - Kruiningen-Yerseke - Bergen op Zoom - Roosendaal - Lelystad krijgt, aangevuld door een 1x/u stoptrein. De B gaat tussen Roosendaal en Lelystad als aanvullende IC rijden, zodat er weer een halfuursdienst ontstaat. De B moet dan wel op meer plaatsen in Nederland gaan stoppen.
De B zou overigens een stuk winstgevender kunnen worden als de Zeelandlijn een 1x/u IC Vlissingen - Middelburg - Goes - Kruiningen-Yerseke - Bergen op Zoom - Roosendaal - Lelystad krijgt, aangevuld door een 1x/u stoptrein. De B gaat tussen Roosendaal en Lelystad als aanvullende IC rijden, zodat er weer een halfuursdienst ontstaat. De B moet dan wel op meer plaatsen in Nederland gaan stoppen.
De mortuis nil nisi bene
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Er is maar één serieuze optie voor de Benelux en dat is via de HSL rijden. Ik neem aan dat dat ooit wel gaat gebeuren.
-
- Berichten: 3581
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Traxx + 7x ICR biedt te weinig capaciteit om een omloop s2600 die doorgaans met 1x VIRM-6 of 2x VIRM-4 en in de spits met nog langere treinen rijdt te vervangen.Obus schreef:De nieuwe B is al over de houdbaarheidsdatum heen en de toekomstige B+ zal waarschijnlijk ook niet lang houdbaar zijn. De Thalys is de lachende derde, omdat zij als enige snelle en frequente verbindingen tussen Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Brussel aanbieden. De heringevoerde B is een fiasco vanwege de traagheid en de vele beschikbare aanvullende treinen. De B+ zal ook niet werken door de belachelijke omweg die de lijn maakt: het is sneller én goedkoper om in Antwerpen over te stappen op een reguliere IC naar Brussel.
De B zou overigens een stuk winstgevender kunnen worden als de Zeelandlijn een 1x/u IC Vlissingen - Middelburg - Goes - Kruiningen-Yerseke - Bergen op Zoom - Roosendaal - Lelystad krijgt, aangevuld door een 1x/u stoptrein. De B gaat tussen Roosendaal en Lelystad als aanvullende IC rijden, zodat er weer een halfuursdienst ontstaat. De B moet dan wel op meer plaatsen in Nederland gaan stoppen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
De NMBS heeft dus wel een soortgelijke oplossing bedacht, op zoek naar een IC/IR-trein tussen Antwerpen en Brussel waarin de Benelux voldoende capaciteit biedt kwamen ze uit op de rustige verbinding via de Luchthaven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
De Benelux old-school bood zowel in Nederland (Dordrecht-Roosendaal) als in België (Antwerpen-Brussel) een relevante binnenlandse verbinding. In beide landen zijn er nu binnenlandse treinen die het voorgande treinpad grotendeels hebben opgegeten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Het is wel bijzonder dat ze een populaire trein hebben weten om te bouwen in één waar geen reiziger meer op zit te wachten. En de politiek had vorig jaar het hoogste woord maar heeft niet de moeite genomen om af te dwingen dat de benelux in de oude vorm weer terugkwam in de nieuwe dienstregeling. Mooi, als ze dan straks via de HSL nog langer onderweg naar Brussel zijn dan voorheen met die 80 km/u tussen Roosendaal en Antwerpen hebben ze mooi de tijd om daar eens over na te denken.
Ik ga zelf nog één keer een rit maken voordat het allemaal nog slechter wordt en dan voortaan maar de thalys.
Ik ga zelf nog één keer een rit maken voordat het allemaal nog slechter wordt en dan voortaan maar de thalys.
Re: Lage Landen Lijn Den Haag - Brussel gaat niet door
Of wat dacht je van de intercity naar Maastricht, de L naar Luik en de IC naar Brussel? Vanuit Eindhoven slechts 3 uur?
De mortuis nil nisi bene
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 gasten