Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door fogeltje »

Opmerking vooraf: alle foto's zijn verkleind tot ongeveer 100kb. Ik verwerk ze in een link, als je op de foto klikt, dan linkt het naar het originele bestand dat minimaal 3,0MB groot is. Let daarmee dus op als je op je mobiel zit.

Vandaag was het weer eens zo ver. Fogeltje moest om 11:00 in Nijmegen Dukenburg zijn. Gezien het nieuwe busstation vandaag de dag al twee weken op is en ik er al sowieso heen wilde gaan pakte ik om 8:01 al de 121 naar Uden. Dan had ik een half uur om rond te kijken en foto's te maken alvorens de bus van 9:09 naar Nijmegen te pakken. Dat is de eerste bus die ik met korting kan pakken (op de 121 vol tarief moest maar een keer) en ik wilde toch graag minimaal een uur te vroeg in Nijmegen zijn zodat ik wat speling had.

Zo gezegd, zo gedaan. Lijn 121 was wit in OVinfo, dus of hij was uitgevallen of hij zond geen signaal uit (InfoTin gaf ook geen uitsluitsel want daar stond "bij benadering" wat standaard is als InfoTin geen signaal van de bus krijgt en je dus nog niets weet). Met +4 kwam hij gelukkig aan tuffen. Ik had de eer gebruik te mogen maken van een nieuwe lijn: 121 Eindhoven via Mierlo (richting Gemert/Uden) :mrgreen: Dat alleen al verklaarde wellicht wel waarom de bus niet te volgen was.

Gezien ik geen 35-minuten overstap ging hebben (en als ik toch zou hebben, dan zou ik toch opnieuw instaptarief betekenen omdat Arriva bij "het 9-uur probleem" handelt als volgt: heb je recht op korting, dan betaal je opnieuw instaptarief maar wel alles met korting. In tegenstelling tot Connexxion waar je geen instaptarief betaalt maar wel vol tarief doorreist ook al heb je recht op korting) kocht ik maar eens een ritkaartje. Dat scheelt toch weer 25 cent uiteindelijk. De rit naar Uden was verder saai. Natuurlijk had ik bij instappen wel erop gelet of de CICO's aanstonden. Hadden ze op rood gestaan dan had ik natuurlijk willen chippen ;)

Bij het busstation vielen me vier dingen op:
1. De buffer is stom. Bussen moeten een rondje rotonde maken om naar het perron te kunnen. Had dit niet efficiënter opgelost kunnen worden?
2. Er zijn twee perrons met palen maar zonder halte. Ze zijn wel compleet aangelegd, inclusief bloktegels en ribbels. Ik vermoed dat ze wat haltes gaan "splitsen". 152 Eindhoven en 160 delen bijvoorbeeld 1 perron. Wellicht dat die uit elkaar getrokken gaan worden. Mij viel op at het achterste perron niet over de hele lengte bloktegels had. Ik vermoed dat de buurtbus daar uiteindelijk terecht gaat komen.
3. Er is geen zuil voor de OVC aanwezig. Dat vind ik een gemis. Ik weet niet eens of je relatief in de buurt van het busstation voor je OVC terecht kunt. Nu heeft alles opengelegen en hadden ze relatief eenvoudig nog wat kabels door de grond heen kunnen knallen.
4. Hoewel de perrons geen abri's meer hebben is er nu toch meer beschutting omdat vóór de bussen nu een lange overdekte wachtruimte is, met bankjes. Wat mij betreft hadden de bankjes wel wat breder gemogen. 1 dik persoon en het is al vol.

Verder viel mij ook dat de shoarmatent WEER een metamorfose heeft ondergaan. De hoge tafels met hoge stoelen zijn weg (alleen tegen het raam staan ze nog) en het assortiment is enorm uitgebreid. Snoep en hartige bladerdeegsnacks en je kunt gewone koffie krijgen die prima te drinken was. Verder hebben ze ook weer toilet (gratis voor klanten). Enorme vooruitgang alles bij elkaar.

Enfin, omdat foto's meer zeggen dan worden een kleine selectie. Ik heb me geprobeerd in te houden met het aantal foto's dat ik deel.

Afbeelding
Drie verschillende snoetjes bij elkaar. Helaas is het onmogelijk om ook een Breng Citaro met al deze bussen op de foto te krijgen op dit punt. Rechts de overdekte bankjes. De overkapping loopt helemaal door zodat je ook droog kunt staan.

Afbeelding
De vermaledijde buffer. De bussen rijden nu rechts weg waar buiten zicht de uitrit aan de rotonde ligt. Ze doen een rondje rotonde en komen terug.

Afbeelding
Linksachter mij ligt de rotonde, we kijken nu dus nu op de "voorkant" van het busstation. Rechtsboven buiten beeld is de buffer. Verder zien we de schitterende konten van twee Ambassador's. Rechts de beste buslijn van het SRE.

Afbeelding
De 8014 komt net vanaf de rotonde gereden. Hier zien we de inrit. De bussen rijden links het busstation binnen, een blauw bord met witte pijl staat er als verduidelijking voor chauffeurs.

Afbeelding
Nog eentje uit het perspectief van de shoarmatent. Links de wachtgelegenheid.

Om 9:09 pakte ik de bus naar Nijmegen. Ik besloot spontaan een dagkaartje te kopen en richting huis later een toeristische route te pakken. Nijmegen hebben we de laatste tijd wel gezien, dus daar heb ik maar geen fotoronde gemaakt (en dat kwam achteraf gezien goed uit gezien dat ik nog 1% batterij had toen ik thuis kwam). In Dukenburg had ik een klein uur de tijd. Ik had in Uden al koffie gehad maar het was tijd voor een tweede. De Subway in Dukenburg heeft weliswaar een automaat maar die is best goed te doen. Ik ging even lekker buiten zitten. Tegen 10:40 liep ik maar aan. Omstreeks 11:50 was ik weer terug. Dat ging mooi uitkomen want ik wilde via Cuijk naar Uden gaan. Dat betekende dat ik de bus van 12:13 in Dukenburg moest hebben, dan heb ik een overstap in Grave. Dus dat deed ik. Mooi op tijd was ik in Grave en had nog ongeveer tien minuutjes. Lijn 90 arriveerde snel en ging nog even als 999 bufferen alvorens de film op 92 sprong.

Afbeelding
Arriva 8209 staat even te bufferen op busstation Grave nadat deze als lijn 90 uit 's-Hertogenbosch is aangekomen.

Afbeelding
Arriva 8241 draait het busstation op. Deze komt net uit Cuijk en zou als lijn 90 richting 's-Hertogenbosch verder gaan.

Met de 92 ging het naar Cuijk, de eerste plezierrit van de dag. Het krantje werd weggelegd en ik kon genieten van een schitterend uitzicht. Ik kan het Land van Cuijk alleen maar aanraden, gewoon om te fietsen/wandelen. Maar je kunt er ook prachtige platen schieten (hint: Daniel). Nadeel is alleen wel dat de bussen hier alleen ma-vr overdag rijden en ook niet frequent of je moet op de route van lijn 91 gaan staan (maar de 92 vond ik net iets mooier). Aangekomen op station Cuijk had ik ruim tien minuten voordat dezelfde bus als lijn 91 naar Uden zou gaan. Tijd voor wat foto's. Bij het station liggen overigens twee bushaltes. Aan de achterzijde stopt de bus van/naar Mill (91/92) aan de voorzijde buurtbus 238 van Boxmeer naar Grave. Deze bus had ik ook kort overwogen maar die komt een andere keer.

Afbeelding
Station Cuijk gezien vanaf de bushalte van lijn 91/92.

Afbeelding
Bus buffert even. Als je je afvraagt waarom ik niet iets meer naar links ben gegaan, daar stond een lelijk hek en op straat wilde ik niet zomaar gaan staan.

Afbeelding
De bushalte.

Afbeelding
Station Cuijk is net zoals station Boxmeer driesporig. Maar volgens mij wordt spoor 3 niet gebruikt, want de overweg over spoor 3 is onbeveiligd.

Afbeelding
Perron 2 en 3. Spoor 3 is geen doodlopend spoor maar loopt weer over in spoor 2 wat zelf weer overloopt in het meest linkse spoor waardoor de Maaslijn weer enkelsporig wordt.

Afbeelding
En dit is al de tweede nieuwe buslijn in Brabant die ik vandaag ontdek ;) Lijn 239 is een typo. Lijn238 stopt hier in beide richtingen. Lijn 239 bestaat niet bij Arriva. Toch zullen we die op het einde van de fotoserie nog tegenkomen maar dan bij Veolia.

Afbeelding
Daar staat mijn bus te wachten. Prachtige omgeving verder, ook al zitten we hier wel aan de rand van een industrieterrein.

Afbeelding
Natuurlijk mag een Velios niet ontbreken! Deze GTW 2/8 komt net uit Nijmegen als stoptrein naar Roermond en rijdt naar perron 2 om zijn lading te lossen.

Daarna moest ik ook snel gaan, want lijn 92 was inmiddels omgetoverd naar lijn 91 en ging klaar staan. Even later waren we onderweg. Tussen Cuijk en Mill is de route gelijk aan lijn 92, daarna werd het nog leuk. Het landelijke gebied bleef maar de straatjes werden vooral bij Odiliapeel wat smaller waardoor de rit een leuk karakter kreeg. Wat mij betreft kun je ook aan de route van lijn 91 prachtige platen schieten (en die rijdt in ieder geval tot december nog de hele week, op zondag wel wat minder frequent). Bijna op minuut nauwkeurig 5 uur nadat ik Uden Busstation had verlaten in de ochtend, kwam ik daar weer aan. Dat sloot mooi aan op buurtbus 251 van Uden naar Rosmalen *bus* Ik was toe aan een korte sanitaire stop en nog een bakje koffie. Ik bestelde er maar hartige snack bij omdat mijn boterhammen ook al op waren en ik de donuts vergeten was. De tijd ging sneller dan ik dacht. Veel had ik sowieso al niet gehad.

Afbeelding
Eenmaal terug in Uden zag ik vijf snoetjes op een rij.

Afbeelding
Lijn 91 reed net weg toen ik hierheen liep, maar ik zetten nog eens vier Amba's op een rijtje, omdat het leuke bussen zijn *bus*

Afbeelding
Het buurtbusje is zojuist gearriveerd. De chauffeur moet de lijnfilm nog even aanpassen. Alle Arriva-buurtbussen (en volgens mij zelfs alle provinciale buurtbussen) hebben verplicht een filmkast met bestemming. Deze toont doorgaans alleen de bestemming. Het nummer is meestal op de bus geplakt. Dit is Arriva 7331. Onderweg kwamen we de andere buurtbus van de vereniging Vorstenbosch/Nuland tegen, ik dacht de 7333 maar pin me daar niet op vast. Voor de geschiedenisliefhebber. Buurtbus 251 is ontstaan op 6 januari 2013 uit een samenvoeging van buurtbus 201 Veghel - Maliskamp (Rosmalen) en buurtbus 202 Heesch - Heeswijk-Dinther. Ik weet niet wat de oorspronkelijke projectnamen waren. De route Veghel-Vorstenbosch van lijn 201 verviel en de bus begon voortaan in Uden op het busstation en reed via het ziekenhuis (een van de redenen van deze wijziging was het vertrek van het ziekenhuis in Veghel, voorheen werd daar langs gereden). Verder bleef de route grotendeels in tact, alleen in Rosmalen werd niet meer naar Maliskamp gereden maar slechts tot het station (wat eerder in het verleden al eens het eindpunt was). Ook verviel de bediening van Nistelrode. Lijn 202 reed de route Heesch - Nistelrode - Loosbroek - Heeswijk. Hoewel wordt gezegd dat de bussen werd samengevoegd werd lijn 202 eigenlijk gewoon quasi opgeheven omdat de gehele route verviel. Alleen Loosbroek bleef in de route van de nieuwe bus en dat lag al in de route van de 201. Wel werden de verenigingen samengevoegd. Hierdoor waren twee bussen beschikbaar en kan de lijn in een uurdienst gereden worden. Lijn 201 reed 1x per 2 uur en kende daardoor een lage bezetting. De 202 reed wel in een uurdienst maar had nauwelijks reizigers. De nieuwe lijn lijkt het een stuk beter te doen.

De buurtbus kwam en het was 14:20. 14:22 zou hij vertrekken volgens het vertrekstatenoverzicht. Toen we om 14:24 nog steeds geen aanstalten maakten om te vertrekken, keek ik even in de app. Vertrektijd was 14:30. Toen schoot me te binnen dat die in december inderdaad gewijzigd waren vanwege treinaansluitingen in Rosmalen geloof ik. En dat ik al ooit bij Arriva had gemeld dat het grote vertrekstatenoverzicht niet klopt (de vertrekstaat bij de halte dacht ik wel) :'). Ik had mijn gehemelte dus niet hoeven te verbranden aan koffie :') Er zaten nog twee leuke dames in de bus en na wat wachttijd reden we dan eindelijk aan.

Lijn 251 is wat mij betreft het hoogtepunt van de dag. Na Uden krijg je een prachtige route door landelijk gebied. Vooral de dorpjes Loosbroek en Vorstenbosch zijn mooi. Ook Vinkel is mooi, maar dat kende ik al voor een deel. Wat mij betreft ook een aanrader om langs de route eens te gaan staan. Pluspunt is dat je het vanaf station Rosmalen kunt bereiken. Vanuit 's-Hertogenbosch ben je er zo en vanuit Utrecht ben je in een half uur in 's-Hertogenbosch. Nuland was even iets minder, maar daar ben ik ook vaker geweest. Ik herkende op een gegeven moment het stuk waar ik in oktober met lijn 90 in Nuland kwam en uitstapte om vervolgens naar Vinkel te lopen voor een feest. Dat kwam toen met de buurtbus niet goed uit omdat ik me anders in Vinkel nog anderhalf uur had moeten vermaken. Ik vond het toen wel jammer omdat ik graag de buurtbus wilde pakken. Dat is nu dus eindelijk gelukt. In Nuland werd van chauffeur gewisseld en met de tweede chauffeur raakte ik aan de praat die nog wat vertelde over de verschillende instellingen die we passeerden. Zo blijkt het gebied rond Nuland en Rosmalen rijk aan zorginstellingen. Een daarvan was Mariaoord wat ik nog uit busboekjes ken. De oude lijn 90 stopte hier op een gegeven moment alleen "op verzoek" en nu snap ik ook waarom. Het is een redelijke omweg en de wegen zijn smal. Als je daar niet met een grote bus hoeft te komen dan is het beter.

Snel kwamen we in Rosmalen waar ik net de stoptrein naar 's-Hertogenbosch zag binnenrijden. Als ik hem had willen halen dan was een sprintje noodzakelijk geweest. Ik denk dat de verlegging van de vertrektijden daarom te maken heeft met aansluiting op de trein vanuit 's-Hertogenbosch. Het kan ook zijn dat we een beetje laat waren en de bus aan hoort te sluiten op de trein naar 's-Hertogenbosch en dan wacht op de trein de andere kant uit. Maar ik weet niet of de bus er nog stond toen die trein kwam. In Rosmalen bekeek ik nog even de nieuwe stationswinkel. Naja, wellicht is die niet zo nieuw, maar mij was het vanuit de trein nog nooit opgevallen, maar volgens mij had ik hier op het forum er laatst wel iets over gehoord. Een sandwich zag er verrukkelijk uit en mijn maag knorde sowieso al weer gezien de snack uit Uden uitgewerkt was. Broodje knauwend stond ik te wachten op de stoptrein naar Nijmegen om die op de foto te zetten alvorens naar een bushalte te lopen.

Afbeelding
Het buurtbusje is zojuist gearriveerd in Rosmalen en wacht zijn tijd af. Maar lang heeft hij volgens mij niet.

Afbeelding
Een dubbele Plan V, voor iedereen die het zo geweldig vind dat wij in Brabant nog mogen genieten van deze puike treinen.

De bushalte bleek op 1 of 2 minuten lopen te zijn. Bij de halte station stopt alleen het buurtbusje. Maar de halte Gemeentehuis ligt er dus quasi naast. Ik bleek op twee minuten lijn 63 gemist te hebben. Gelukkig was de middagspits inmiddels al begonnen. Dan rijdt ook spitslijn 66 en die zou over tien minuten vertrekken. Raar genoeg doet hij dat wel aan de andere kant. Die bus kwam al snel en had nog even rust. Lijn 63 en 66 gaan in de spits in elkaar over en komen dus uit beide richtingen. Ik verwachte er niet veel van, maar het bleek dat vooral Rosmalen toch een erg mooie route had. We kwamen menige bussluis tegen die inter-wijk van auto's moesten tegengaan. Dat en leuke smalle straatjes gaven een leuk beeld en gevarieerde route. Eenmaal in 's-Hertogenbosch werd het meer wat je van een stadslijn verwacht, maar het eerste stuk was een leuke verrassing.

In 's-Hertogenbosch had ik net de 158 gemist die vanuit Veghel doorrijdt als lijn 25. En dat gebeurt maar 1x per uur omdat de 25 maar 1x per uur rijdt. Als ik het echt had willen halen had ik al eerder kunnen uitstappen, 66 en 158 delen enkele haltes. Maar ik voelde een grotere sanitaire stop aankomen en wilde bovendien wat plaatjes maken. Ik heb een kleine selectie gemaakt. Ik heb geprobeerd om in ieder geval elk type bus een keer te tonen, plus twee exotische lijnen. Met deze foto's sluit ik af. De 158 kende ik al en bovendien was ik vrij gaar waardoor ik het grootste deel van de rit lekker geslapen heb. In Veghel werd ik op het busstation wakker omdat de motor uit ging. Chauffeur was wat aan de vroege kant en kon daardoor even koffie drinken. Daarna ging het als lijn 25 naar huis. Het viel me niet tegen dat ik slechts op een klein deeltraject de enige passagier was.

Afbeelding
Twee stadsbussen van Arriva en een gelede Volvo van Veolia. Lijn 74 (773) is de bus waar ik uit kwam. Die is dus als 63 een keer vertrokken vanuit 's-Hertogenbosch, als 66 vanuit Rosmalen terug gegaan en gaat nu dus weer naar Rosmalen, maar wel een ander deel. Na de verrassing van de 66 ben ik stiekem wel benieuwd naar de 63 en 74. De 777 staat klaar als lijn 66 naar Rosmalen en Veolia 5831 staat klaar als 301 naar Waalwijk en Tilburg. Waarom zo veel geledes die kant uit moeten (frequenter dan een tienminutendienst) weet ik niet, zo vol oogden ze niet.

Afbeelding
Ook Juijn Rossum is present, hier staan beide lijn klaar en zijn bezig met reizigers tanken. De 5031 gaat naar Ammerzoden en Well, de 5036 naar Druten. Ook naar deze lijnen ben ik benieuwd. Wellicht binnenkort een keer met de OV-dagkaart. De 766 gaat als lijn 61 naar Aawijk via Bee...ehm Zuid.

Afbeelding
Hier zien we een exotische lijn, de 635 van Veolia. Deze rijdt slechts enkele keren per dag als schoolbus en is een sneldienstvariant op de 135 die ook vaak genoeg voorbij zag komen naar verscheidene bestemmingen.

Afbeelding
En nog een exotische lijn. Juijn Rossum 5032 komt hier voorbij als lijn 665 richting de thuisbasis. Het zal een schoolbusvariant van de 165 naar Druten zijn. Helaas had de 166 geen schoolbusvariant, want lijn 666 heeft voor mij in relatie tot OVinNL een speciale betekenis ;)

Afbeelding
Gewoon een Arriva-Amba, omdat het kan. Lijn 155 zul je overigens niet zo heel snel tegenkomen, want volgens mij is dit een spitsbus. De 8014 had had ik 's ochtends al een keer in Uden gezien. Ik heb niet onthouden waar hij toen heen ging en dat was op foto's ook niet te zien.

Ik sluit af met de drie buurtbusjes die Herzogenbusch rijk is.

Afbeelding
Arriva 7343 vertrek als lijn 213 naar Cromvoirt en Vught. Deze bus toont behalve beide bestemmingen (en richting Vught toont hij ook Cromvoirt) ook het lijnnummer, waarschijnlijk omdat er geen lijnnummer opgeplakt staat zover ik zie. Mogelijk wordt deze hierdoor variabel op verschillende lijnen ingezet. Ik vermoed dat hij in 's-Hertogenbosch gekoppeld is aan de 203, maar dat weet ik niet.

Afbeelding
Gezien Arriva 7349 wel een vast lijnnummer heeft, lijkt me dat niet aannemelijk. Deze staat hier klaar als lijn 203 naar Boxtel en Liempde. Ik zie op de wiki echter ook de 7348 als lijn 203 op de foto staan, dus wellicht dat de 7349 vast lijn 203 doet en de andere variabel op beide lijnen kunnen versterken en daarom geen vast lijnnummer hebben. Lijn 203 rijdt een snellere route naar Vught. Lijn 213 is ooit als spitsversterker van lijn 203 ingevoerd maar is uiteindelijk een volwaardige lijn geworden. Sindsdien rijdt de 203 niet meer via Cromvoirt en een kortere route door Vught.

Afbeelding
Als afsluiting Veolia 1569. Deze is net aangekomen en staat klaar als lijn 239 richting Udenhout.

Ik hoop dat jullie nog niet in slaap zijn gevallen, ik inmiddels bijna wel. Dus fogeltje wenst iedereen die het tot hier gehaald heeft welterusten.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door Z2N »

Truste! :)

Leuk verslag! Ik wist niet eens dat er buurtbussen op Den Bosch kwamen..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door Meltrain »

Leuk verslagje. :) Alleen die foto van lijn 155 doet het niet.
fogeltje schreef: Er zaten nog twee leuke dames in de bus en na wat wachttijd reden we dan eindelijk aan.
Wat reden jullie aan? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door Anne »

Aanrijden is Brabants voor vertrekken :wink:

Moest er ook aan wennen toen ik eens hoorde vragen "Hoe laat zijn jullie aangereden?"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door Suus »

Punt drie: je schrijft dat er een zuil voor de OVC aanwezig is en dat je dat een gemis vindt. Waarom dan?

Verder leuke afwisseling in de foto's.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje hoor! Lijn 165 is wel een aanradertje hoor: je bent even onderweg maar wel een leuke omgeving (en een heeeeel smal stukje route in Rossum)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door fogeltje »

Overigens jammer dat er altijd mensen naar bussen toelopen enzo, dat zouden ze moeten verbieden :mrgreen:
Z2N schreef:Truste! :)
Leuk verslag! Ik wist niet eens dat er buurtbussen op Den Bosch kwamen..
Even graven in mijn geheugen. De 239 is de oude streeklijn 139 naar Udenhout. Die rijdt alleen nog een enkele rit in spitsuren in de spitsrichting, de rest wordt met dit buurtbusje gedaan. De 203 is volgens mij het restant van de oude streeklijn 154 van 's-Hertogenbosch via Boxtel naar Eindhoven. De 213 ging deze enkele jaren terug versterken tussen Vught en 's-Hertogenbosch omdat hij op dit stuk de reizigers niet aankon. Nu is dat een volwaardige buurtbus geworden.
Meltrain schreef:Leuk verslagje. :) Alleen die foto van lijn 155 doet het niet.
Check, ik had twee cijfertjes in de bestandsnaam omgedraaid. Nu doet hij het wel.
avl schreef:Aanrijden is Brabants voor vertrekken :wink:

Moest er ook aan wennen toen ik eens hoorde vragen "Hoe laat zijn jullie aangereden?"
:Y
Bee schreef:Punt drie: je schrijft dat er een zuil voor de OVC aanwezig is en dat je dat een gemis vindt. Waarom dan?

Verder leuke afwisseling in de foto's.
Het busstation is een aardig regionaal knooppuntje en zou as such in mijn ogen toch wel een oplaadpunt moeten hebben. Ik heb al meerdere keren gezien dat mensen in paniek rondvragen of zoeken omdat ze niet kunnen insjekken en vlug saldo willen laden. Ik dacht dat het oude busstation ook een zuil had een tijdje. Tenminste iemand zei toen in de bus "op het station (zoals het in het de volksmond genoemd wordt) staat er wel een maar die doet het niet". Maar pin me daar niet op vast. Als nu een Primera of zo in zicht lag, dan zou het nog niet zo erg zijn maar volgens mij moet je nog een behoorlijk stuk lopen om het dichtstbijzijnde oplaadpunt te vinden.

EDIT: verkeerd gelezen :') In mijn verhaal was een "g" weggevallen, er staan namelijk GEEN punt. Daar heb ik zelfs in Bee's quote overheen gelezen :') Er staat dus GEEN oplaadpunt en dat is een gemis.
Daniel schreef:Leuk verslagje hoor! Lijn 165 is wel een aanradertje hoor: je bent even onderweg maar wel een leuke omgeving (en een heeeeel smal stukje route in Rossum)
Dank, ik zal hem zeker op het lijstje zetten.
"Een touringcar is geen bus"
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door Michael 1988 »

Reactie op lijn 155. Dat is geen spitsbus. Ook buiten de spits om rijdt de bus gewoon nog van en naar Sint-Oedenrode. De bus rijdt tussen 7:18 (eerste vertrektijd) en 14:39 (laatste aankomsttijd) in een uurdienst van Sint-Oedenrode naar Den Bosch en tussen 9:29 (eerste vertrektijd) en 19:16 (laatste aankomsttijd) in een uurdienst van Den Bosch naar Sint-Oedenrode. De bus rijdt alleen op zaterdag, zondag en in de vakanties niet. Het is dus niet echt een spitsbus aangezien de bus gewoon doordeweeks buiten de vakanties om bijna de gehele dag rijdt. Het is in vergelijking met lijn 156 (die ook tussen Den Bosch en Sint-Oedenrode rijdt) wel een sneldienst.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door Jurre »

Over spoor 3 in Cuijk: wordt maandag t/m vrijdag elke ochtend gebruikt voor enkele spitstreinen naar Nijmegen wanneer een 10-minutendienst gereden wordt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door fogeltje »

Dank voor toelichting 155. Aan die treinen had ik al gedacht. Hoe regelen ze in Cuijk de overweg bij die ritten? Want hij is compleet onbeveiligd, geen lichtjes, geen slagbomen. Staan er dan extra medewerkers?
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door Frans F »

Zo dat is een flinke trip geweest, leuke plaatjes.

De lijnen 90-92-91 zijn in Grave en Cuijk doorverbonden. Je kunt dus zonder overstappen Den Bosch-Grave-Mill-Cuijk-Mill-Uden rijden. Het duurt even maar het is wel mooie sightseeing.

De bediening van Maliskamp (lijn 201) is twee jaar geleden op verzoek van Arriva gestaakt toen uit tellingen bleek dat er gemiddeld slechts 1 reiziger per maand was (voor zover bekend nog altijd een diepterecord in Nederland).

Lijn 202 diende alleen voor scholieren van Gymnasium Bernrode in Heeswijk en daar kon hij niet van bestaan ondanks dat er 's winters in de ochtend 1x per dag een grote bus reed. Er rijdt nu op schooldagen nog steeds één bus 's morgens richting Heeswijk en 's middags 1, 2 of 3 bussen richting Heesch (afhankelijk van de dag). Deze vallen niet meer onder OV en je moet er betalen met speciale busmuntjes.

De fraaie route van lijn 63 en 66 in Rosmalen heeft zijn langste tijd gehad. De bedoeling is dat de lusjes door alle buitenwijken eind dit jaar verdwijnen omdat de huidige rijtijd naar Den Bosch (40 min) de reizigers massaal de trein in heeft gejaagd aangezien die er slechts 7 minuten over doet.

Lijn 74 naar de Groote Wielen is volstrekt oninteressant. Die rijdt naar een weiland benoorden Rosmalen waar een aantal zielepoten wonen die daar een paar jaar geleden een veel te duur huis hebben gekocht. Lijn 63 rijdt naar Rosmalen via Hintham, vrijwel volledig door stedelijk gebied en doet daarna zelfde sightseeing door alle Rosmalense wijken als de 66 alleen in omgekeerde volgorde.

Grappig dat ook jou de enorme stoet lege gelede bussen op de lijnen 300 en 301 opvalt. Dat is het gevolg van een totaal mislukt plan van Veolia om de lijnen naar de Efteling te versnellen. Aangezien die bussen sindsdien bijna nergens meer stoppen zijn ze tegenwoordig ook grotendeels leeg. Daar zal Arriva eventueel nog flink aan moeten sleutelen.

Lijn 65 Den Bosch-Druten is zeker mooi om een keer te rijden in combinatie met Druten-Nijmegen. Lijn 66 naar Well is minder interessant, handig is dat hij wel steeds keurig in een uur heen en weer rijdt. Dus als je een uur over hebt...

Lijn 666 bestaat overigens wel degelijk. Hij heeft één rit Well-Den Bosch (vertrek 7.48), maar geen ritten in de tegenrichting.

Lijn 635 is geen scholierenlijn is maar een sneldienst, waarom hij een nummer in de 600-serie heeft is onduidelijk. Het is juist een lijn met relatief veel niet-scholieren. :idea:

De lijnen 203 en 213 zijn niet gekoppeld. Op het busje van lijn 213 is waarschijnlijk geen nummer geplakt omdat het een vervangend busje is. Het oorspronkelijke busje is een paar weken geleden tegen een boom gereden en was zo te zien total loss.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door Meltrain »

Frans F schreef: De bediening van Maliskamp (lijn 201) is twee jaar geleden op verzoek van Arriva gestaakt toen uit tellingen bleek dat er gemiddeld slechts 1 reiziger per maand was (voor zover bekend nog altijd een diepterecord in Nederland).
Dan doet station Teesside Airport het toch nog iets slechter met 8 in- en uitstappers per jaar. :P
Maar de vergelijking is misschien niet helemaal eerlijk want daar stopt maar één trein per week (per richting). :lol:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door Mr-W »

Leuke Foto's in een hoek van brabant waar ik eigenlijk nooit kom :pos:
Frans F schreef:Lijn 65 Den Bosch-Druten is zeker mooi om een keer te rijden in combinatie met Druten-Nijmegen. Lijn 66 naar Well is minder interessant, handig is dat hij wel steeds keurig in een uur heen en weer rijdt. Dus als je een uur over hebt...

Lijn 666 bestaat overigens wel degelijk. Hij heeft één rit Well-Den Bosch (vertrek 7.48), maar geen ritten in de tegenrichting.
Beide Jurijn Rossumlijnen staan al lang bij mij op het lijstje,maar helaas is de dalurendagkaart daarin niet geldig en is het er nooit van gekomen
Frans F schreef:Lijn 635 is geen scholierenlijn is maar een sneldienst, waarom hij een nummer in de 600-serie heeft is onduidelijk. Het is juist een lijn met relatief veel niet-scholieren. :idea:
De oude situatie met een 'snelle variant van lijn 135 is ook verre van ideaal. Rijdt Zwaluw reizen trouwens lijn 635 ? (ze hebben zelf 2 amba's,2 optares,1 Mercedes-Benz Citaro voor sowieso lijn 120/121/604 in de Brabanthuisstijl en 1 Iveco daily die iedere zaterdag lijn 121 rijdt)
Frans F schreef:De lijnen 203 en 213 zijn niet gekoppeld. Op het busje van lijn 213 is waarschijnlijk geen nummer geplakt omdat het een vervangend busje is. Het oorspronkelijke busje is een paar weken geleden tegen een boom gereden en was zo te zien total loss.
Pic or it didn't happen :P
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door fogeltje »

Je zou het wagenparknummer (5281) of het kenteken van de bus op de foto even kunnen opzoeken om te kijken of dat een bus van Veolia of van een toerboer is. Dat zou ik niet weten, heb er op dat moment niet opgelet. Op de foto kun je verder helaas niets zien omdat de naam van de vervoerder of logo niet voorop de bus staat en ik de foto wel van voren genomen heb.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:Je zou het wagenparknummer (5281) of het kenteken van de bus op de foto even kunnen opzoeken om te kijken of dat een bus van Veolia of van een toerboer is. Dat zou ik niet weten, heb er op dat moment niet opgelet. Op de foto kun je verder helaas niets zien omdat de naam van de vervoerder of logo niet voorop de bus staat en ik de foto wel van voren genomen heb.
5281 is een gewone veolia amba. De bussen van Zwaluw Reizen hebben een 1 of 2 cijferig nummer,behalve de optares die hebben een gewoon veolianummer omdat die volgens mij uitgeleend worden door Veolia.
fogeltje schreef:Gewoon een Arriva-Amba, omdat het kan.
Waarom heeft het halve forum ''omdat het kan'' als stopwoordje :P
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door fogeltje »

Omdat het kan.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door Hainje »

Frans F schreef: Grappig dat ook jou de enorme stoet lege gelede bussen op de lijnen 300 en 301 opvalt. Dat is het gevolg van een totaal mislukt plan van Veolia om de lijnen naar de Efteling te versnellen. Aangezien die bussen sindsdien bijna nergens meer stoppen zijn ze tegenwoordig ook grotendeels leeg. Daar zal Arriva eventueel nog flink aan moeten sleutelen.
Is dat echt een plan van Veolia? Ik dacht dat dit iets van de Provincie was. Persoonlijk zie ik het oude systeem het liefste weer terug komen (met hier en daar een kleine aanpassing wellicht).
Frans F schreef: Lijn 666 bestaat overigens wel degelijk. Hij heeft één rit Well-Den Bosch (vertrek 7.48), maar geen ritten in de tegenrichting.
Is die hoek ook niet erg Gristelijk? Want dan vind ik het lijnnummer 666 wel komisch in combinatie met de algemene geloofsovertuiging in die hoek. :P
🍉
BRUBus
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 15:34

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door BRUBus »

Lijn 635 vervoert bijna alleen maar scholieren/studenten. Alle ritten worden uitgevoerd met Veolia materieel.

Lijn 300/301 rijden in de spits beide 4x per uur Den Bosch uit. 4x 301 in de middag is overkill. Bovendien is het aantal reizigers van die lijnen niet de peilen op het Centraal Station want deze doen de drukke haltes op de Onderwijsboulevard nog aan en dan zitten ze ineens wel vol. Nog een extra opmerking, de meeste studenten/scholieren hebben al vrij of stage in deze periode dus om deze conclusies te trekken is totaal niet representatief.

Destijds is dit plan er doorgekomen bij Veolia en ROB en terecht.
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door MrEmiel »

Leuk verslag wederom! :D

Een oplaadpaal in Uden is inderdaad een groot gemis, misschien als idee opperen bij de kiosk die er zit?

Richting Cuijk is een mooie hoek om te reizen, ik vermaak me meestal wel met het uitzicht.
De stations van Boxmeer en Cuijk gebruiken het derde spoor dagelijks voor spitstreinen. Ook bij mogelijke stremmingen is dit een welkom extra spoor. In de spits zijn op ieder station 1 of 2 extra medewerkers aanwezig die de overweg bewaken.

De buurtbussen daar is zeker het overwegen waard. Ook tussen Boxmeer en Venray rijdt een leuke buurtbuslijn.

In Rosmalen heb je de hoogtepunten wel gehad denk ik. Het 63-66 rondje heeft een paar plekken met sluizen, maar in de andere richting kom je geloof ik niet meer langs nieuwe. Lijn 74 is complete tijdsverspilling. Door weilanden rijd deze naar een lelijke Vinexwijk.

De lijnen van Juijn-Rossum daarentegen zijn weer wel de moeite waard. Alleen de heerlijke setra's al, heb weinig bussen in Nederland gehad die zo comfortabel zitten. De route die ze rijden is, vooral naar Druten ook erg mooi.
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door Etienne »

Mr-W schreef:
Frans F schreef:De lijnen 203 en 213 zijn niet gekoppeld. Op het busje van lijn 213 is waarschijnlijk geen nummer geplakt omdat het een vervangend busje is. Het oorspronkelijke busje is een paar weken geleden tegen een boom gereden en was zo te zien total loss.
Pic or it didn't happen :P
Een link met foto http://www.n24actueel.nl/news.php?name=2013010113
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door Frans F »

Hainje schreef:Is dat echt een plan van Veolia? Ik dacht dat dit iets van de Provincie was. Persoonlijk zie ik het oude systeem het liefste weer terug komen (met hier en daar een kleine aanpassing wellicht).
Het plan is gemaakt door Veolia op verzoek van de Provincie en onder zware druk van de Efteling.
Het ROB had grote twijfels, vooral tegen de routewijzing van lijn 137.
BRUBus
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 15:34

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door BRUBus »

Anders welgeteld 1 lid had zijn bedenkingen... Gewoon een harde positieve beoordeling dus.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door Frans F »

Ik ken er persoonlijk echt veel meer.
Feit is dat er gesleuteld zal moeten worden, van veel reizigers van de 137 zijn in rook opgegaan.
Opdoeken van die gelede bussen is misschien al een verstandige stap.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:
Hainje schreef:Is dat echt een plan van Veolia? Ik dacht dat dit iets van de Provincie was. Persoonlijk zie ik het oude systeem het liefste weer terug komen (met hier en daar een kleine aanpassing wellicht).
Het plan is gemaakt door Veolia op verzoek van de Provincie en onder zware druk van de Efteling.
Het ROB had grote twijfels, vooral tegen de routewijzing van lijn 137.
Inderdaad, ik kan mij heugen dat lijn 137 erg goed liep. Hoe vaak ik destijds (2004) een oud klasgenoot heb horen mopperen over overvolle bussen op die lijn. Het was regelmatig (zo een keer in de twee weken) dat hij te laat in de les kwam omdat de bus bij de Marktstraat in Kaatsheuvel als vol was.

Dat de Efteling een betere bediening wenste dan destijds kan ik mij wel indenken overigens, maar laat het park dan ook het hele jaar trein-bus-entree-combitickets aanbieden & promoten. Dan is het nog enigszins gerechtvaardigd.
🍉
BRUBus
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 15:34

Re: Een dagje door Oost-Brabant met Arriva (28 foto's)

Bericht door BRUBus »

Je weet dus niet waarover je praat want ik zat er zelf bij.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten