Gezien de formulering van Frans F neem ik aan dat hij bij ROVER (of een andere consumentenorganisatie) zit en het door Inno-V gemaakte concept-PvE heeft beoordeeld via het ROCOV. Voordat de aanbesteding begint worden die organisaties via het ROCOV gevraagd feedback te geven op het concept-PvE.BR628 schreef:Ja duh, dat is het doel van een forum, dat iedereen iets kan zeggen. Overigens voel ik aan de manier van posten van Frans F wel aan dat hij weet waar over het gaat. Ik ga er ook min of meer wel van uit dat men hier niet maar wat uit de nekharen loopt te lullen. Het is hier geen FOK!, lijkt me.
Nu even over hoe zo'n aanbesteding gaat. Provincies en stadsregio's huren vrijwel altijd een adviesbureau in om de aanbesteding te "begeleiden". Vooral Inno-V en TransTec doen dat veel. Vervolgens gaan mensen van dat bureau feitelijk de taak van concessieverlener overnemen: zij maken de diverse documenten, beantwoorden de vragen in de Nota van Inlichtingen, enzovoort. Uiteraard in overleg met de ambtenaren, maar het externe bureau doet eigenlijk het werk. Zo ook met de kwantitatieve beoordeling.
En daar ging het mis: Inno-V heeft de getallen uit de inschrijvingen ingevoerd in een spreadsheet (lees: Microsoft Excel). Alleen zat er een fout in de formule die in het Excel-bestandje was ingevoerd. Per ongeluk was dat nog de oude rekenformule, terwijl tijdens de aanbesteding besloten was een andere formule te gaan gebruiken. Men is alleen vergeten om de formule in het Excel-bestand gelijktijdig aan te passen.
Dit was gewoon een domme, knullige fout. Er heeft kennelijk geen controle plaatsgevonden of de formules in het Excel-bestand nog steeds klopten. Dat is een fout van Inno-V, die dat verkeerd heeft gedaan en niet heeft opgemerkt. Maar ten opzichte van de vervoerders is natuurlijk de provincie eindverantwoordelijk, laat daar geen misverstand over bestaan.
Overigens maakt niet alleen Inno-V fouten. Concurrent TransTec is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het geklungel met de concessie IJsselmond, die twee keer mislukte. Het is een klein wonder dat die concessie uiteindelijk toch gegund is. Het probleem is volgens mij dat er maar weinig personen zijn die én genoeg kennis hebben van de vervoerspraktijk én goed genoeg zich kunnen redden in de politiek-bestuurlijke verhoudingen én genoeg juridische kennis hebben van de besluitvormingsprocedure én ook nog eens secuur werken om dit soort fouten te vermijden.