D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Volgens mij zijn dat op die topografische kaart inderdaad tracé's die voor het Stadsspoorplan bestemd waren. De splitsing zou immers ook iets zuidelijker komen te liggen dan waar het nu gebouwde station Noord ligt. Zoals er oorspronkelijk ook een tracé door Osdorp was vrijgehouden in het verlengde van de Cornelis Lelylaan. De oostelijke aftakking in Noord zou ook niet de geknikte IJdoornlaan volgen maar rechtdoor richting Waterlandplein gaan, en dat kun je ook zien op deze kaart.
足元にご注意下さい
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Offtopic: ik wist wel dat A10-afrit S115 eigenlijk een trompetje moest worden voor een inprikker (is nu aan de ruimtereserveringen nog te zien), maar op die kaart zie ik zelfs dat die inprikker dwars door het Vliegenbos had moeten lopen
Ik doe ook maar wat
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Daarom is het stuke tussen de Zeeburgertunnel en de s115 ook 4 baans.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Inderdaad! Er zijn genoeg dorpen en steden (Monnickendam is een stad ) daar in Waterland.Vind het persoonlijk erg zonde dat de randgemeentes van Amsterdam minimaal meeprofiteren van het metro- en tramnetwerk.
Geldt helemaal voor de N/Z-lijn: de stad ligt sinds 2003 wagenwijd open voor die metro, blijft het bij een lijntje van acht stations. Jank dat ding dan de regio in of laat het minimaal een stuk groter deel van Noord dekken. Zoals in de originele Stadsspoor plannen de bedoeling was. Snap van dat laatste nog het minste. Noord is vooral in de breedte uitgestrekt, maar de metro gaat enkel over de lengte. :?
Waarom zouden de NZ-lijn niet kunnen opsplitsen in 3 verschillende takken?
Zo kan Waterland zich ook langzaam aan uitbreiden.
En je hoeft niet op elke tak een hoogfrequente lijn aan te bieden. :Y
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Het zou heel mooi zijn als de Noord/Zuidlijn kan uitwaaieren vanaf Amsterdam Noord en vanaf Amstelveen Westwijk. Maar wat is daarbij het kostenplaatje, emt allemaal ongelijkvloerse kruisingen e.d? Die zijn ook niet gratis.
Zou je dan gewoon niet korte M5'jes toch met pantografen kunnen uitrusten...?
Zou je dan gewoon niet korte M5'jes toch met pantografen kunnen uitrusten...?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Genoeg ruimte in Noord. En denk niet dat je een situatie moet willen creeëren waar een M5 in botsing kan komen met overig verkeer. Van zo'n metrotreinstel wint niks anders het.
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Een wat voor een wat? :?Ardan schreef:Offtopic: ik wist wel dat A10-afrit S115 eigenlijk een trompetje moest worden voor een inprikker (is nu aan de ruimtereserveringen nog te zien),
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
n-evo schreef:Van [een M5] wint niks anders het.
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Rijdt ie rondjes op Noord? :D
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Lol
PB'tje gestuurd :)Meltrain schreef:Een wat voor een wat? :?
Ik doe ook maar wat
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Trompetje? Inprikker? Is dit nu ineens het olieslurperforum? :)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Sorry, ik zit teveel bij de concurrent te lezen denk ik :')
Op diezelfde kaart nog zie ik inderdaad ook die metroreservering naar het Waterlandplein. Naar links kom ik niet verder dan het Boven-IJ-ziekenhuis, of had dat Kadoelendorpje plat gemoeten.
Overigens is nu van die takken geen sprake meer, een aftakking naar links (Zaanstad) is nu voorbereid bij de Sixhaven. De tunnel is daar extra breed en er zou zelfs een station kunnen komen.
Op diezelfde kaart nog zie ik inderdaad ook die metroreservering naar het Waterlandplein. Naar links kom ik niet verder dan het Boven-IJ-ziekenhuis, of had dat Kadoelendorpje plat gemoeten.
Overigens is nu van die takken geen sprake meer, een aftakking naar links (Zaanstad) is nu voorbereid bij de Sixhaven. De tunnel is daar extra breed en er zou zelfs een station kunnen komen.
Ik doe ook maar wat
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Richting het noorden geldt dat het busverkeer redelijk op orde is met de busbanen langs de resp. N 247 en de N 235. Je kunt gewoon in een half uur van Edam naar Amsterdam Centraal reizen. Richting het zuiden is dat problematischer. De busroutes lopen door dichtbebouwd gebied en zijn enorm traag. Een vrije baan voor metro of (snel)tram zou hier dus veel meer reistijdwinst opleveren. Daarnaast bespaard het overstappen als de lijn richting het zuiden wel regionaal wordt doorgetrokken.VIRM schreef:Het zou heel mooi zijn als de Noord/Zuidlijn kan uitwaaieren vanaf Amsterdam Noord en vanaf Amstelveen Westwijk. Maar wat is daarbij het kostenplaatje, emt allemaal ongelijkvloerse kruisingen e.d? Die zijn ook niet gratis.
Zou je dan gewoon niet korte M5'jes toch met pantografen kunnen uitrusten...?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Ja, dat klopt. Doortrekken als sneltram voor een deel van de ritten naar Uithoorn zou een goed idee. Busstation en een grote fietsenstalling ernaast en je hebt een echte knoop.
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Er zijn genoeg overwegen waarop een VIRM-12 met 140 km/u rijdt.n-evo schreef:Genoeg ruimte in Noord. En denk niet dat je een situatie moet willen creeëren waar een M5 in botsing kan komen met overig verkeer. Van zo'n metrotreinstel wint niks anders het.
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Aparte opmerking. Niet midden in een drukke stad als Amsterdam. En misschien is het je wel eens opgevallen dat bij nieuwe spoorlijnen gelijkvloerse overgangen zoveel mogelijk vermeden worden... Niet geheel zonder reden...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Nee, niet midden in de drukke stad. Maar de eventuele verlengingen van de NZlijn waar we het over hadden rijden ook niet midden in de stad.
Metrolijn E van randstadrail heeft buiten de stad ook gewoon overwegen, waarom zou dat in het buitengebied rond Amsterdam ineens wel een probleem zijn. .
Metrolijn E van randstadrail heeft buiten de stad ook gewoon overwegen, waarom zou dat in het buitengebied rond Amsterdam ineens wel een probleem zijn. .
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Als je een beetje een lekkere tram hebt, is het wellicht nog aanlokkelijker dan de bus. :)Vinny schreef:Richting het noorden geldt dat het busverkeer redelijk op orde is met de busbanen langs de resp. N 247 en de N 235. Je kunt gewoon in een half uur van Edam naar Amsterdam Centraal reizen. Richting het zuiden is dat problematischer. De busroutes lopen door dichtbebouwd gebied en zijn enorm traag. Een vrije baan voor metro of (snel)tram zou hier dus veel meer reistijdwinst opleveren. Daarnaast bespaard het overstappen als de lijn richting het zuiden wel regionaal wordt doorgetrokken.VIRM schreef:Het zou heel mooi zijn als de Noord/Zuidlijn kan uitwaaieren vanaf Amsterdam Noord en vanaf Amstelveen Westwijk. Maar wat is daarbij het kostenplaatje, emt allemaal ongelijkvloerse kruisingen e.d? Die zijn ook niet gratis.
Zou je dan gewoon niet korte M5'jes toch met pantografen kunnen uitrusten...?
Maar als je zuidwaarts een sneltram hebt, dan moet je hem ook ergens laten eindigen, lijkt mij. Dus als je bij wijze van spreken aan de noord en zuidkant een sneltram laat uitwaaieren, op je op het drukste stuk nog wel een goede frequentie. Dit is geheel denbeeldig, maar iets als:
52a Purmerend - Amsterdam C - Station Zuid - Amstelveen Centrum - Uithoorn
52b Edam - Volendam - Monnickendam - Amsterdam C - Station Zuid - Amstelveen Centrum - Aalsmeer
52c Amsterdam Noord - Amsterdam C - Station Zuid - Amstelveen Centrum
Zo houd je op wellicht het drukste stuk, Buikslotermeerplein tot station Zuid en verder naar Amstelveen Centrum, wel een hogere frequentie in stand, terwijl de iets minder drukke 'uitwaaiers' nog steeds goed bediend worden.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Allemaal al eens een keer bedacht. En weer in een diepe lade gestopt omdat het aanleggen van rails door Waterland geen zin heeft. Een groot, leeg gebied zonder tussenstops en zonder potentieel om het vol te bouwen omdat het een beschermd landschap is, en een sterk spitsgeoriënteerd OV-gebruik ('s ochtends gaat alles naar Amsterdam; 's avonds gaat alles weer terug en overdags, 's avonds en in het weekend kun je een kanon afschieten in de bus).
Sorry, maar iedere keer als ik hier weer wilde fantasieën voor metro's naar Purmerend en verder voorbij zie komen, schiet ik haast in de pavlov om maar uit te leggen dat dat pas gaat gebeuren als de zon in het westen opkomt.
Sorry, maar iedere keer als ik hier weer wilde fantasieën voor metro's naar Purmerend en verder voorbij zie komen, schiet ik haast in de pavlov om maar uit te leggen dat dat pas gaat gebeuren als de zon in het westen opkomt.
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Ook offtopic, maar inderdaad was er enige tijd sprake van een rechtgetrokken s115 tussen de Nieuwe Leeuwarderweg en de A10. Al dan niet gelukkig niet doorgegaan. Je kunt op deze kaart ook nog mooi het geplande tracé van de A7 zien, dwars door Waterland heen. Ook al dan niet gelukkig niet doorgegaan. Evenals die sneltram/metro naar PurmerendArdan schreef:Offtopic: ik wist wel dat A10-afrit S115 eigenlijk een trompetje moest worden voor een inprikker (is nu aan de ruimtereserveringen nog te zien), maar op die kaart zie ik zelfs dat die inprikker dwars door het Vliegenbos had moeten lopen
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Er werd gereageerd op een post van mij waar ik het puur over situatie Noord. Volgens mij is dat alles nog altijd bebouwde kom en geen buitengebied rond Amsterdam te noemen. Er buiten zou kunnen, maar denk dat het qua kosten misschien nog wel meevalt om met een dijkje er overheen te gaan. Beetje wat je ook ziet in de Flevopolder en de Hanzenlijn.reisthijs schreef:Nee, niet midden in de drukke stad. Maar de eventuele verlengingen van de NZlijn waar we het over hadden rijden ook niet midden in de stad.
Metrolijn E van randstadrail heeft buiten de stad ook gewoon overwegen, waarom zou dat in het buitengebied rond Amsterdam ineens wel een probleem zijn. .
Re: D66 wil toch Noord/Zuidlijn naar Amstelveen
Mwah, Purmerend via Amsterdam Noord is korter dan via Zaanstad. In principe dus wel geschikt voor sprinters (S-bahn). Maar het busvervoer is redelijk goed tussen de steden en kent geen capaciteitstekort.Alargule schreef:Allemaal al eens een keer bedacht. En weer in een diepe lade gestopt omdat het aanleggen van rails door Waterland geen zin heeft. Een groot, leeg gebied zonder tussenstops en zonder potentieel om het vol te bouwen omdat het een beschermd landschap is, en een sterk spitsgeoriënteerd OV-gebruik ('s ochtends gaat alles naar Amsterdam; 's avonds gaat alles weer terug en overdags, 's avonds en in het weekend kun je een kanon afschieten in de bus).
Sorry, maar iedere keer als ik hier weer wilde fantasieën voor metro's naar Purmerend en verder voorbij zie komen, schiet ik haast in de pavlov om maar uit te leggen dat dat pas gaat gebeuren als de zon in het westen opkomt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 234 gasten