Eerder beweerde je dat van die nachtrit twee extra spitsritten zouden kunnen rijden, maar ik vrees dat je toch het e.e.a. over het hoofd ziet:gebruiker77 schreef:
Geloof je dan wel dat een enkele rit van lijn 402 wel iets toevoegt, of lijkt het je ook relevanter om deze als spitslijn in te zetten op het traject (Eelde - Hoofdstation via Paterswoldseweg). Kunnen we meteen natuurlijke selectie krijgen met de lijn 2 via De Wijert naar het Hoofdstation. Mooie opmaat om te bedenken wat er in de toekomst met die lijn moet gebeuren!
- Een nachtrit rijdt éénmaal per week. Een spitsrit in de regel vijf maal.
- Een nachtrit kan worden gereden zonder dat het wagenpark moet worden uitgebreid (of minder moet worden ingekrompen). In de spits wordt het wagenpark maximaal ingezet.
- De gebruikers van de nachtrit (en ja, 402 is niet volledig kostendekkend, maar nee, bij lange na niet leeg) zijn allen betalende klanten. Van een spitsrit zullen veel abonnementen en studenten OV kaarthouders gebruikmaken en met name die laatste groep brengt nou eenmaal niet snel meer geld in het laatje wanneer er meer van het OV gebruik wordt gemaakt, als dat überhaupt al iets is dat je met het toevoegen van twee ritten op een dag in merkbare mate bereikt.
- Door een nachtrit aan te bieden boor je een extra volledig doelgroep aan, een spitsrit resulteert hoogstens in een kleine groei van gebruik van doelgroepen die thans de mogelijkheid hebben om een kwartier eerder of later te reizen.
Je verhaal over 309 begrijp ik ook niet helemaal. Ik kan mij voorstellen dat een standaardbus zonder lage vloer goedkoper aan te schaffen valt dan een gelede bus met lage vloer en dat de eerste daarnaast een lager brandstofverbruik kent. Tel daarbij op dat de huidige 12m Qliner ongeveer evenveel zitplaatsen kent als een 18 meter Q-link, reizigers op 309 staande vervoeren lijkt mij geen goede reclame. Stel dat 309 5 zou versterken vanaf P+R Haren, dan zou ik je ingeving zeker begrijpen :).