Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Obus schreef:Tjonge, tjonge, tjonge, er verdwijnen wel een hoop (tram)haltes! Ik noem ze even op:
Martelaarsgracht
Raamplein
Piet Wiedijkstraat
Ruisdaelkade
Amsteldijk
Apollolaan
Emmastraat
Jacob Obrechtstraat

Even acht tramhaltes down the drain. Wat mij opvalt is dat vooral lijn 2 in Oud-Zuid veel haltes verliest. Daarnaast gaat de metro 's weekends en 's avonds na 20.00 maar één keer per kwartier rijden.

Alles bij elkaar opgeteld is dit vervoersplan naar mijn mening een flinke verslechtering voor Amsterdam.
Alsof Oud-Zuid met de tram gaat, die gaan toch gewoon met de auto.
Komt wel goed schatje.
Bijwyks
Berichten: 52
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Bijwyks »

Bee schreef:Die tramhalte Martelaarsgracht hadden ze al veel eerder moeten opheffen, eigenlijk tegelijkertijd met toen de halte Martelaarsgracht stad-uit werd opgeheven decennia geleden.
In 1971 bij de eerste fase van ''Lijnen voor morgen'' werd de halte Martelaarsgracht ook al opgeheven maar kwam na protesten een aantal jaar later weer terug. Latere werd de halte staduitwaarts opgeheven maar de halte stadinwaarts bleef bestaan vooral omdat er bijna altijd een aantal trams maar vaak ook een file trams voor het stoplicht staat te wachten. Vaak kan men een trein toch nog halen als men bij deze halte uitstapt en naar het CS loopt. Overigens werd in 1971 ook de halte Rhijnvis Feithstraat opgeheven die ook een aantal jaar later na protest terug kwam.
Laatst gewijzigd door Bijwyks op zo 29 jun 2014, 07:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

JWM schreef:Wellicht wreekt hier de lange M5 zich? Bij evenementen in de Arena worden er altijd extra metro's ingezet.
Wellicht, maar ik hoorde eerder dit jaar toch ook geluiden dat GVB (of SRA) juist wou kijken naar frequentieverhoging op de metrolijnen.

Ik snap het allemaal niet meer...

@ Bijwyks: de protestgeneratie van de jaren zeventig zit tegenwoordig lekker op een terras aan de Costa del Sol. De huidige generatie die het stokje had moeten overnemen kijkt gewoon op de iPhone waar de eerstvolgende halte zich bevindt... *O*
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door marlies »

Zo'n M5 is natuurlijk overkill in de avonduren op een tienminutendienst maar het is ook weer niet zo dat het daardoor zo veel duurder is hem te rijden vergeleken met een zilvermeeuw. 'Frequentie x Voertuigcapaciteit = Vraag' is natuurlijk niet hoe het in de praktijk werkt maar het is wel een goede smoes voor een ordinaire bezuiniging. Met 2 gekoppelde M5s (stel dat zou passen ;) ) kun je er tenslotte niet ook een halfuursdienst van maken omdat je dan ook dezelfde totale capaciteit biedt...
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door jesperhaverkamp »

Uit het Vervoerplan 2014:

"Het metronetwerk rijdt op dit moment op zaterdag- en zondagochtend een afwijkende dienstregeling. De patroontijden op de halte zijn in deze periode anders dan de rest van het weekend en doordeweekse avonden. Het netwerk wordt
helderder wanneer de vertrektijden op alle ochtenden gelijk zijn."

"Door de komst van de Noord/Zuidlijn, wordt het metronetwerk vanaf 2017 nog meer de ruggengraat voor het lokale en regionale openbaar vervoer." ... "Met de uitbreiding wordt voorgesorteerd op de ingebruikname van de NZ-lijn."

Dus ik snap die frequentieverlaging niet. Een 15-minutendienst is niet HOV-waardig. Zeker niet als de treinaansluitingen op Zuid niet verbeteren.

Het opheffen van de haltes is wel te rechtvaardigen. Zeker voor haltes als de Martelaarsgracht, Apollolaan en Raamplein. Alleen die verlegging van lijn 21 is wel drastisch.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Voor ik weet niet hoeveel miljoen een gigantisch luxe busstation gebouwd achter het CS waar ALLE bussen bij elkaar zouden stoppen en lijn 18,21,22 en 48 blijven vervolgens gewoon op de Prins Hendrikkade stoppen? Slecht verhaal. :?

Kan me met alle opgeheven haltes wel vinden. Apollolaan lijkt me alleen beetje knullig voor de middelbare school die ernaast zit. Vier keer per uur met de metro gaan rijden is wel heel erg triest.
Laatst gewijzigd door n-evo op za 28 jun 2014, 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

FLJ schreef:Het vervoerplan 2015 is inmiddels gepubliceerd op de website van GVB en daarin is o.a. het volgende te lezen:

> Buslijn 62 krijgt een nieuwe route in Buitenveldert en zal Station Zuid gaan aandoen.
Voor Buitenveldert-Oost is dit een goede ontwikkeling. Maar voor Buitenveldert-West en dan met name omgeving Amstelveenseweg schieten we nog niks op met deze nieuwe route. We kunnen vanuit dit gebied (buiten de spits) ook niet in één keer naar station Zuid. Als ik naar Zuid wil, pak ik eerst de CXX-bus naar station Amstelveenseweg, dan 1 halte met de metro naar Station Zuid.

Het zou het overwegen waard zijn om één van de zogenaamde hoogfrequente lijnen vanuit Amstelland via station Zuid te laten rijden. Want de situatie voor B-Oost is exact hetzelfde als voor B-Zuidwest: buiten de spits (voor B-Zuidwest) geen directe verbinding met station Zuid. De enige mogelijkheid is dus boven genoemd en de andere mogelijkheid is via de van Nijenrodeweg of de Cuserstraat naar de Buitenveldertselaan te lopen en daar de (snel)tram te nemen.
Laatst gewijzigd door fred1954 op za 28 jun 2014, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
patat
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 27 jan 2014, 17:08

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door patat »

n-evo schreef:Voor ik weet niet hoeveel miljoen een gigantisch luxe busstation gebouwd achter het CS waar ALLE bussen bij elkaar zouden stoppen en lijn 18,21,22 en 48 blijven vervolgens gewoon op de Prins Hendrikkade stoppen? Slecht verhaal. :?
Ik ga ervan uit dat het nog niet definitief is: uiteindelijk moet het hele busplatform aan de Prins Hendrikkade weg. Misschien is de route via Droogbak nog niet klaar? Daar moet dan al het westelijke verkeer tenslotte langs.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

De westelijke oprit is volgens mij nog niet gebouwd inderdaad. Met het verhuizen van de bussen aan de oostkant naar achteren kan begonnen worden met de herinrichting van het stationseiland.

Edit: Excuus, de oprit is wel gebouwd, maar de herinrichting achter het station laat op zich wachten zolang de autotunnel niet open is.
Laatst gewijzigd door Suus op za 28 jun 2014, 17:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

fred1954 schreef:Het zou het overwegen waard zijn om één van de zogenaamde hoogfrequente lijnen vanuit Amstelland via station Zuid te laten rijden. Want de situatie voor B-Oost is exact hetzelfde als voor B-Zuidwest: buiten de spits (voor B-Zuidwest) geen directe verbinding met station Zuid. De enige mogelijkheid is dus boven genoemd en de andere mogelijkheid is via de van Nijenrodewezg of de Cuserstraat naar de Buitenveldertselaan te lopen en daar de (snel)tram te nemen.
Op dit moment: nee. Buitenveldert-West is met een breedte van 400 meter tussen de Amstelveenseweg en de Buitenveldertselaan veel kleiner dan Buitenveldert-Oost en ligt dus geheel binnen de 800 meter lopen naar een hoogfrequent bediende halte (niet mijn bedenksel, staat in dat verhaal van GVB). Er zijn op dit moment bovendien teveel reizigers op de Amstelveenseweg die niet naar Station Zuid willen om een van de bussen af te laten takken. Vanaf de dienstregeling 2018 kan je hoogstwaarschijnlijk wel bussen naar station Zuid verwachten op de Amstelveenseweg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

De westelijke oprit is er al wel, maar ik denk dat men wacht met de bussen van die kant naar IJSEI te verplaatsen tot de tunnel opengaat. Daarna wordt de verkeerssituatie daar nog even flink ondersteboven gegooid en gaat ook de fietstunnel open.
Ik doe ook maar wat
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Natorious »

Ik ga er vanuit dat de bussen naar de Zaanstreek voortaan ook zullen vertrekken vanaf 't Busplatform? *bus*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ik verwacht het wel, maar weet het niet zeker. Hetzelfde trouwens met de nachtbussen van GVB, die het busstation van de Noordlijnen 's nachts als buffer gebruiken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

's Nachts is het busplatform nu nog afgesloten, mede omdat de Westtunnel dan dicht is. De laatste EBS-bussen van het dagnet en van het nachtnet vertrekken nu vanaf het PH-plantsoen.

In het vervoerplan staat geen routewijziging opgenomen voor de nachtlijnen. Wellicht blijven die CS-Oost gebruiken of gaat dat meteen al op de schop?
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door jesperhaverkamp »

Op pagina 8 van het vervoerplan 2015:

"De lijnen 32,33,34,35 en de nachtbussen gaan gebruik maken van het busstation IJsei."
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Dank, overheen gelezen. Ik neem dan aan dat de Westtunnel straks ook 's nachts open is?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Bee schreef:Edit: Excuus, de oprit is wel gebouwd, maar de herinrichting achter het station laat op zich wachten zolang de autotunnel niet open is.
Die gaat eind 2014 open aldus hierzijnwij.nu
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

Wat betreft het schrappen van de haltes: goed idee dat Martelaarsgracht en Barajasweg worden geschrapt. Die liggen toch echt op kruipafstand van het eindpunt.

Nog een vraagje over busstation Ijsei: is het nu de bedoeling dat alle buslijnen die bij het Centraal Station stoppen (GVB, Connexxion en EBS) daar naartoe verhuizen? het zou het hele busplaatje voor het Centraal Station een heel stuk overzichtelijker maken. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Jef400 »

Alleen de lijnen 18,21,22 en 48 blijven aan de voorkant van CS stoppen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

@Jeffrey: weet ik, maar ik bedoel ook op termijn. ;) Toen ik er in mei was, waren ze nog bezig een stuk van het dak erop te zetten. Lijkt mij dat er, na voltooing, wel genoeg plek is voor alle buslijnen?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Als alle buslijnen die nu bij Centraal komen er moeten stoppen is het te klein. Er moet dus eerst nog in het lijnennet gesneden worden en dan past het allemaal perfect :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Daar is EBS toch al mee begonnen? Er komt straks geen enkele gele EBS-bus meer op Centraal.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door BrengMe »

Nee, de R-Net lijnen van EBS blijven rijden tot CS. De rest eindigt straks bij het Buikslotermeerplein.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

Dan klopt mijn uitspraak toch :)
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Jurre »

n-evo schreef:Vier keer per uur met de metro gaan rijden is wel heel erg triest.
Nah, meer een kwestie van het aanbod aanpassen op de vraag in reizigersluwe perioden. Tussen CS en Gein blijft er alsnog 8x een mogelijkheid (54 en 53/50).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 71 gasten