Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Geen Nederlands. Ook niet bij de euregiobahn trouwens, zelfs op het traject in Nederland :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door TomSteyl »

Station Heerlen wordt wel in het Nederlands omgeroepen (door dezelfde omroeper als bij het GVB) en een paar jaar terug ook Venlo.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door baladid »

Bee schreef:Geen Nederlands. Ook niet bij de euregiobahn trouwens, zelfs op het traject in Nederland :')
Ach, in de IC København-Flensburg wordt ook alleen in Flensburg in het Duits omgeroepen. Toen ik er reed was het in een dusdanig slecte kwaliteit dat mijn medereiziger niet luisterde omdat hij dacht dat het Deens was. In de ICE kunnen ze er ook wat van. Omroep in Ah (Ongeveer, is al wat jaren geleden): Daames en Heeren, ons folkende stopschtatsjon is Aarnhem. Hier koent oe overstappen naar Tswolle en sertogkenbosj.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nitein-Repart »

baladid schreef:In Friesland lijkt me logisch dat alles in het Fries omgeroepen wordt - het is een officiële taal. Dat tweetalig omroepne heb je vanaf Enschede tot Dortmund... Hoe is het eigenlijk op de RE13 Vl - Hamm?
Vandaag meegemaakt op Muenster-Enschede. Slaat totaal nergens op. Slechts een klein gedeelte moet naar Enschede en de Duitse omroepen zijn voor de doorsnee Nederlander wel te verstaan. Ipv in de trein een Nederlandse omroep zie ik liever op de stations een Nederlandse omroep als aankondigen voor die trein naar Nederland.

Voor Groningen-Leer alleen tweetalige omroep bij Groningen en op het Duitse traject. In het Duits niet de tussenliggende Nederlandse stations vermelden maar alleen het aantal.

Op stations Eindhoven, Nijmegen en Roermond de s1900 (alleen richting Venlo) en de s32200 in het Duits omroepen over de anschluss met de RE13. Ook op de treinaanwijzers in het Duits vermelden. Zelfde geldt voor Maastricht richting Heerlen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nitein-Repart »

baladid schreef:
Bee schreef:Geen Nederlands. Ook niet bij de euregiobahn trouwens, zelfs op het traject in Nederland :')
Ach, in de IC København-Flensburg wordt ook alleen in Flensburg in het Duits omgeroepen. Toen ik er reed was het in een dusdanig slecte kwaliteit dat mijn medereiziger niet luisterde omdat hij dacht dat het Deens was. In de ICE kunnen ze er ook wat van. Omroep in Ah (Ongeveer, is al wat jaren geleden): Daames en Heeren, ons folkende stopschtatsjon is Aarnhem. Hier koent oe overstappen naar Tswolle en sertogkenbosj.
Roep dan om in het Duits en Engels.

Meine Damen und Herren,
Das nachste Station ist Arnheim. Es gibt eine Anschlussmogelichkeit zum Bahnverkehr nach Nimwegen ab Gleis 8 und Busverkehr nach Wageningen, linien 51 und 52 ab Bustreff.

Ladies and Gentleman,
Next stop is Arnhem. You can change for Nijmegen on track 8 and for Wageningen on the busses line 51 and 52 from busplatform.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Er zijn met de DB over de ICE heel duidelijke afspraken dat de stations in ieder geval in Nederland altijd in het Nederlands moeten worden omgeroepen. Nederlands is de officiële taal in dit land en het treinpersoneel moet ook gewoon basaal Nederlands kunnen spreken (anders kan je immers niet bevoegd zijn als Chef trein voor Nederland) dus moet de omroep in Nederland ook gewoon in het Nederlands gedaan kunnen worden. Dus niet alleen Engels en Duits, hoeveel mensen in de trein dat ook kunnen verstaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Geert »

En andersom zouden de Duitsers het waarschijnlijk ook niet echt waarderen als er een Nederlandse HC op de ICE zit en die alleen maar in Nederlands en Engels om zou roepen. Bovendien zie ik ook niet echt welk probleem er opgelost wordt door alleen maar in het Duits en Engels om te roepen?
marcel.nl
Berichten: 639
Lid geworden op: do 06 feb 2014, 13:59

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marcel.nl »

Erno-BE schreef:
Voor Groningen-Leer alleen tweetalige omroep bij Groningen en op het Duitse traject. In het Duits niet de tussenliggende Nederlandse stations vermelden maar alleen het aantal.
Kijk dat bedoel ik
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nitein-Repart »

Bee schreef:Er zijn met de DB over de ICE heel duidelijke afspraken dat de stations in ieder geval in Nederland altijd in het Nederlands moeten worden omgeroepen. Nederlands is de officiële taal in dit land en het treinpersoneel moet ook gewoon basaal Nederlands kunnen spreken (anders kan je immers niet bevoegd zijn als Chef trein voor Nederland) dus moet de omroep in Nederland ook gewoon in het Nederlands gedaan kunnen worden. Dus niet alleen Engels en Duits, hoeveel mensen in de trein dat ook kunnen verstaan.
We leven niet in België
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Suus »

Laten we maar terug on-topic gaan, je maakt het er voor jezelf niet beter op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marlies »

Overigens las ik laatst dat de Duitstalige omroep in de Spurts is vervangen door iemand die wat beter Duits spreekt. Dus het hele beginpunt van deze discussie was al niet meer relevant ;P
Martijn25
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 27 dec 2013, 20:21
Locatie: Sappemeer

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Martijn25 »

Sinds twee weken is het hele omroepsysteem gewijzigd op alle trajecten van Arriva Noord-Nederland. Hierbij is op het traject Groningen-Leer ook verbeterd en is ingesproken door iemand die de Duitse taal machtig is.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Het is toch een nederlandse trein. Wat is er beter met de duitse uitspraak?
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door baladid »

Het is een internationale trein met tweetalige omroep.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Bjarte schreef:In Friesland worden alle plaatsen in het Fries omgeroepen, inclusief Leeuwarden. Daar krijg ik pas een triest gevoel bij, doe dan maar Duits.... Ik heb sowieso liever dat alles gewoon wordt omgeroepen in het Engels.
Dat is tamelijk recent ingevoerd door Arriva. Voorheen werd alleen de officiële naam omgeroepen, in veruit de meeste gevallen de Nederlandstalige naam. Toen Zwaagwesteinde en Veenwoude verfriest werden, werden die twee plaatsen wel tweetalig omgeroepen en nu alles dus...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Ronald »

Ik ben benieuwd wanneer die twee stations officieel hernoemd worden.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Met Hurdegaryp heb ik zelfs de Leeuwarder Courant bereikt door de friesen taalterroristen te noemen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Oh ben jij dat? Nou ik heb hier een paar kennissen in Friesland die nu kannibalistische neigingen krijgen jegens Groningers. Ow wacht, dat hadden ze al :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Ronald schreef:Ik ben benieuwd wanneer die twee stations officieel hernoemd worden.
De gemeente heeft er geen geld voor over. Dus blijven die stations de oude naam houden. :')
Volgens mij is de bewegwijzering ook nog niet aangepast, maar dat kan 20 jaar duren. :roll:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Bjarte »

Vinny schreef:Oh ben jij dat? Nou ik heb hier een paar kennissen in Friesland die nu kannibalistische neigingen krijgen jegens Groningers. Ow wacht, dat hadden ze al :lol:
Ik heb als Groninger ook niet zo'n goede band met veel Ommelanders. Socialistisch volk... Maar ik krijg er geen kannibalistische neigingen van :shock:. Van Friezen word ik al helemaal niet blij met hun vreselijke 'taal'. Ik ben blij dat de Groningse plaatsnamen niet in dialect worden omgeroepen in de trein, Groningen doet ten minste nog een beetje normaal. en ik ben ook blij dat de stad Groningen qua taal gewoon een Nederlandse stad is, dat kun je van het dorp Leeuwarden niet zeggen. Zelfs daar word je continue geconfronteerd mer een taalbarrière.

Maar misschien weer eens on topic gaan?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Roeland »

njoy schreef:Meer details over de sneltreinen in de ochtendspits kan je lezen in de brief van Gedeputeerde Staten aan Provinciale Staten, te vinden op http://www.provinciegroningen.nl/filead ... 014-33.pdf
De sneltreinen vertrekken vanuit Winschoten kort voordat de stoptrein vertrekt, en wel vanaf 7:30 uur ieder half uur. Twee van de sneltreinen komen vanuit Leer, en twee sneltreinen rijden vanuit Groningen via Winschoten door naar Leer.
Wat een onzin, om zoveel belastinggeld te steken om 5 treintjes per dag extra te rijden. Die investering kan nooit rendabel zijn.
Kunnen ze niet beter alle treinen uit Winschoten de stations Sappemeer-oost, Martenshoek en Kropswolde laten overslaan? De Winschoten-sneltrein stopt dan alleen in Hoogezand en die andere drie haltes worden ieder halfuur door de Veendam-stoptrein bediend.
Als je geld investeert in de noordelijke nevenlijnen, doe dat dan in Groningen - Leeuwarden, zodat daar meer sneltreinen kunnen rijden, of in bijvoorbeeld station Hoogkerk.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Bjarte »

Roeland schreef: Als je geld investeert in de noordelijke nevenlijnen, doe dat dan in Groningen - Leeuwarden, zodat daar meer sneltreinen kunnen rijden, of in bijvoorbeeld station Hoogkerk.
Dat doen ze sowieso. Dat heeft vrij weinig met de investering van de sneltrein Winschoten te maken. De sneltrein naar Winschoten is een vrij simpele investering, daar hoeft niet heel veel voor worden aangepast.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Bjarte schreef:Dat doen ze sowieso. Dat heeft vrij weinig met de investering van de sneltrein Winschoten te maken. De sneltrein naar Winschoten is een vrij simpele investering, daar hoeft niet heel veel voor worden aangepast.
Ruim 25 miljoen vind ik een vrij forse investering. Ter vergelijking, dat is meer dan het reactiveren van de spoorlijn naar Veendam inclusief de bouw van een nieuw treinstation heeft gekost.

Maar als het alleen om vijf sneltreinen ging, dan zou men deze investering nooit doen. Waar het werkelijk om draait is dat dit de eerste stap is van een sneltrein naar Bremen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zoveel vertrouwen in heb dat die verbinding er ooit komt. Met heel veel moeite zou je misschien een paar sneltreinen Groningen-Oldenburg v.v. kunnen realiseren. Maar of dat een investering van in totaal 80 miljoen waard is... Dat geld zou je ook kunnen uitgeven aan andere spoorprojecten die misschien meer voordeel opleveren.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Klaasje »

Statler Rail schreef:
Bjarte schreef:Dat doen ze sowieso. Dat heeft vrij weinig met de investering van de sneltrein Winschoten te maken. De sneltrein naar Winschoten is een vrij simpele investering, daar hoeft niet heel veel voor worden aangepast.
Ruim 25 miljoen vind ik een vrij forse investering. Ter vergelijking, dat is meer dan het reactiveren van de spoorlijn naar Veendam inclusief de bouw van een nieuw treinstation heeft gekost.
Het is ook vrij fors. Maar dat komt wel omdat het emplacement van Winschoten voor een aantal miljoenen op de kop moet en omdat de complete spoorbeveiliging van Zuidbroek tot Winschoten moet worden aangepast zodat er tussenblokken komen. Dat vergt best een behoorlijke hoeveelheid extra apparatuur, kabels en dus ook veel tijd en moeite om het aan te leggen en te testen.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Bjarte »

En er wordt een spoorwegovergang beveiligd. Er wordt trouwens nergens gesproken over de spoorwegovergang Noorderzanddijk bij Haren. Er gaat behoorlijk veel fietsverkeer over die weg en er is geen beveiliging aanwezig. Ik vind dat zelf geen probleem want het is daar heel overzichtelijk, maar ik kan mij voorstellen dat andere mensen daar wel een probleem van gaan maken
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten