Dat kan ik mij prima voorstellen... Dus niet alleen bewoners worden getroffen door de bezuinigingen. Maar ook attracties.Meltrain schreef:In het AD Rotterdams Dagblad staat vandaag een stukje dat Plaswijckpark niet zo blij is met de vervoerplannen omdat lijn 174 een nieuwe route krijgt en niet meer via Plaswijck zal rijden.
Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Mwua, zo ver is dat stukje lopen niet vanaf de halte Abeelweg of Argonautenweg. Ongeveer vijf minuten lopen is toch wel te doen lijkt mij. Uit onderzoek blijkt dat het aantal mensen dat met het ov kwam percentueel afnam (van 10,4% naar 6,5%).
In de tijd dat de bus er voor de deur is gaan halteren is de groei van het aantal bezoekers dus niet toegenomen. In het verleden stegen bezoekersaantallen (zo'n 5% per jaar) en deze is blijven stijgen door de bouw van een binnenlocatie.
De kosten wegen simpelweg niet op tegen de baten. Bovendien blijft een reëel alternatief beschikbaar.
In de tijd dat de bus er voor de deur is gaan halteren is de groei van het aantal bezoekers dus niet toegenomen. In het verleden stegen bezoekersaantallen (zo'n 5% per jaar) en deze is blijven stijgen door de bouw van een binnenlocatie.
De kosten wegen simpelweg niet op tegen de baten. Bovendien blijft een reëel alternatief beschikbaar.
-
- Berichten: 960
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
@ Medtrain,
Klopt Lijn 47 is natuurlijk geen lang leven beschoren... Misschien een idee om na de lus Noordereiland deze lijn door te trekken naar of Wilhelminapier of Metrostation Rijnhaven...?
Voor lijn 66 zijn zat opties te bedenken om deze frequentlijn nog aantrekkelijker te maken, maar in plaats daarvan wordt er voor een route versnelling gekozen... in mijn ogen oliedom!
Verder heeft er een buurtbus gereden in Poortugaal/Rhoon/Portland, lijn 62, echter deze had wel het predikaat "buurtbus" maar hier reden geen vrijwilligers op. Dit was een lijn met 2 vaste betaalde chauffeurs van de RTC die om en om een dag reden op deze lijn. Voor mij nog steeds ombegrijpelijk waarom er niet voor een buurtbusvereniging is gekozen en meteen na het stoppen van deze lijn is gestart met vrijwillgers want volgens rapporten op internet maakte van deze lijn tussen de 80 en 100 reizigers per dag gebruik van deze buurtbuslijn! Volgens mij kan je zo'n buurtbusvereniging makkelijk optuigen, in de ochtend en avondspits snelle ritten met kleine busjes naar het distripark eemhaven en in de daluren een buurtbus tussen de 3 dorpskernen van de gemeente Albrandswaard!
Lijn 174 krijgt als het aan de plannen ligt een ingrijpende routewijziging waar het Plaswijckpark niet blij mee is, maar als het plaswijkpark naar het aantal reizigers kijkt, 25 stuks per dag, zouden ze ook moeten begrijpen dat een dure buslijn niet voor 25 reizigers per dag langs de plas blijft rijden!
Klopt Lijn 47 is natuurlijk geen lang leven beschoren... Misschien een idee om na de lus Noordereiland deze lijn door te trekken naar of Wilhelminapier of Metrostation Rijnhaven...?
Voor lijn 66 zijn zat opties te bedenken om deze frequentlijn nog aantrekkelijker te maken, maar in plaats daarvan wordt er voor een route versnelling gekozen... in mijn ogen oliedom!
Verder heeft er een buurtbus gereden in Poortugaal/Rhoon/Portland, lijn 62, echter deze had wel het predikaat "buurtbus" maar hier reden geen vrijwilligers op. Dit was een lijn met 2 vaste betaalde chauffeurs van de RTC die om en om een dag reden op deze lijn. Voor mij nog steeds ombegrijpelijk waarom er niet voor een buurtbusvereniging is gekozen en meteen na het stoppen van deze lijn is gestart met vrijwillgers want volgens rapporten op internet maakte van deze lijn tussen de 80 en 100 reizigers per dag gebruik van deze buurtbuslijn! Volgens mij kan je zo'n buurtbusvereniging makkelijk optuigen, in de ochtend en avondspits snelle ritten met kleine busjes naar het distripark eemhaven en in de daluren een buurtbus tussen de 3 dorpskernen van de gemeente Albrandswaard!
Lijn 174 krijgt als het aan de plannen ligt een ingrijpende routewijziging waar het Plaswijckpark niet blij mee is, maar als het plaswijkpark naar het aantal reizigers kijkt, 25 stuks per dag, zouden ze ook moeten begrijpen dat een dure buslijn niet voor 25 reizigers per dag langs de plas blijft rijden!
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Een ander idee om te bezuinigen bij de tram: lijn 21 tussen de spitsen inkorten tot Woudestein i.p.v. De Esch.
4 trams per uur is buiten de spits echt wel genoeg in die wijk. Ook op zaterdagochtend zou dit een optie kunnen zijn.
Over de Oostzeedijk en Honingerdijk denk ik dat er wel altijd (m.u.v. 's avonds) minstens 6 trams per uur nodig zijn, dus daar zou ik de huidige bediening (van lijn 21 en 24 die elk 4x/uur rijden) behouden.
4 trams per uur is buiten de spits echt wel genoeg in die wijk. Ook op zaterdagochtend zou dit een optie kunnen zijn.
Over de Oostzeedijk en Honingerdijk denk ik dat er wel altijd (m.u.v. 's avonds) minstens 6 trams per uur nodig zijn, dus daar zou ik de huidige bediening (van lijn 21 en 24 die elk 4x/uur rijden) behouden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Ja inderdaad, De Esch heeft een overkill aan trams, terwijl er genoeg sporen liggen bij de HES voor 2 tramlijnen om te keren. Dit zou ook wat aantrekkelijker zijn voor studenten om lijn 21 te nemen van en naar het Centrum omdat deze sneller is dan lijntje 7, en minder ver lopen naar de halte. Denk dat als er | 21 Woudestein | wordt gefilmd op de bestemming display's, dat het studenten trekt.
Ook zou het niet verkeerd zijn voor de bewoners van Spangen om lijn 23 te hebben die bij de Sparta Stadion keert en zo een snelle verbinding crieërt met de middelandstraat.
Ook zou het niet verkeerd zijn voor de bewoners van Spangen om lijn 23 te hebben die bij de Sparta Stadion keert en zo een snelle verbinding crieërt met de middelandstraat.
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Op zich wel een goed en creatief idee. Ik vraag me alleen af in hoeverre dit wenselijk is op die kruising en hoeveel je daadwerkelijk bespaart. Het stukje Woudestein - De Esch is vrij kort (5 minuten reistijd enkele reis)
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Willemsplein-centraal kan er wat mij betreft ook wel uit, wordt alleen maar lucht vervoerd. Bespaar je toch al gauw 2 à 3 trams mee.
Ov liefhebber, reizen.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
en dat stuk alleen tijdens de wereldhavendagen laten rijden?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Paar trammetjes laten pendelen ja. Eventueel de metro en tram 8 nog.dylanwild94 schreef:en dat stuk alleen tijdens de wereldhavendagen laten rijden?
Ov liefhebber, reizen.
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Daar ben ik dan weer minder voorstander van, met name omdat het Museumpark dan geen verbinding meer heeft en omdat de Spido en Waterbus dan minder goed met het OV bereikbaar zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Aan de hand van dit document heb ik gezien dat de plannen iets zijn bijgesteld.
De wijzigingen t.o.v. het ontwerp vervoerplan:
* Lijn 143 blijft overdag rijden: in de spits 2x/uur en in de daluren en op zaterdag 1x/uur. Daarnaast wordt deze lijn verlengd naar Dordrecht.
* Lijn 145 vervalt. Lijn 183 gaat daarom extra rijden tussen Kralingse Zoom en Keizerswaard (zoals voor december 2011 ook al het geval was). Lijn 245 wordt uitgebreid.
* Over lijn 283 kan ik niks meer vinden. Het doorgaan van deze lijn is dus onzeker.
* Lijn 35 naar Melanchthonweg i.p.v. Meijersplein vanwege ontbreken benodigde infrastructuur. Hierdoor blijven ook de haltes op de Ringdijk bediend. Mogelijk gaat deze lijn later alsnog naar Meijersplein rijden.
* Lijn 99 wordt uitgesteld vanwege ontbreken benodigde infrastructuur bij De Esch.
* Integratie lijn 51 en 57 stuitte op veel weerstand. ( :? ) Er wordt gekeken naar een betere oplossing voor de lijnen in Schiedam.
De wijzigingen t.o.v. het ontwerp vervoerplan:
* Lijn 143 blijft overdag rijden: in de spits 2x/uur en in de daluren en op zaterdag 1x/uur. Daarnaast wordt deze lijn verlengd naar Dordrecht.
* Lijn 145 vervalt. Lijn 183 gaat daarom extra rijden tussen Kralingse Zoom en Keizerswaard (zoals voor december 2011 ook al het geval was). Lijn 245 wordt uitgebreid.
* Over lijn 283 kan ik niks meer vinden. Het doorgaan van deze lijn is dus onzeker.
* Lijn 35 naar Melanchthonweg i.p.v. Meijersplein vanwege ontbreken benodigde infrastructuur. Hierdoor blijven ook de haltes op de Ringdijk bediend. Mogelijk gaat deze lijn later alsnog naar Meijersplein rijden.
* Lijn 99 wordt uitgesteld vanwege ontbreken benodigde infrastructuur bij De Esch.
* Integratie lijn 51 en 57 stuitte op veel weerstand. ( :? ) Er wordt gekeken naar een betere oplossing voor de lijnen in Schiedam.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Jammer van lijn 35, maar dat zal wel niet zo lang op zich laten wachten. Benieuwd of het aantal reizigers zal stijgen op deze lijn. Voor mij is het in ieder geval een stuk sneller als ik vanuit Ommoord naar Den Haag via de E lijn kan reizen.
Ik heb van mensen uit de buurt begrepen dat er een aantal jaar geleden een bus vanuit Ommoord via Crooswijk naar het Centraal Station reed, weet iemand welke lijn dit was? Gezien de afstand was deze lijn denk ik sneller dan de metro.
Ik heb van mensen uit de buurt begrepen dat er een aantal jaar geleden een bus vanuit Ommoord via Crooswijk naar het Centraal Station reed, weet iemand welke lijn dit was? Gezien de afstand was deze lijn denk ik sneller dan de metro.
Ov liefhebber, reizen.
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Dat was lijn 37. Die reed in de jaren '70 en jaren '80. Ommoord is ontzettend slecht aangesloten op het centrum, met de metro ben je zes jaar onderweg, terwijl het super dichtbij is.
Het is een spectrum.
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Ook van 4 november 2002 t/m 23 mei 2004 reed er een lijn 37 van Zevenkamp via Ommoord en Crooswijk naar CS (en doordeweeks overdag verder naar Marconiplein).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
dat zal ook niet snel verandwren, omdat de RET prioriteit legt bij metro en tram...
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Later kwam ik nog de nota van beantwoording tegen:
- Lijn 184 wordt gesplitst in twee lijnen: 84 Zuidplein - Barendrecht station en 184 Zuidplein - Barendrecht Vrouwenpolder.
Wat mij betreft was die nummering omgedraaid omdat op dit moment juist 184 naar het station gaat.Aanpassing lijn 184: in de spits 4 x per uur route station, 2 x per uur route Vrouwenpolder (i.p.v. 3/3), in de tegenspits wordt uitsluitend naar het station gereden.
De lijnnummering wordt als volgt:
Zuidplein – Barendrecht station lijn 84, Zuidplein – Vrouwenpolder 184. - Lijn 183 gaat in Barendrecht toch via Lindehoevelaan en Postkantoor rijden. Hierdoor neemt de reistijd voor doorgaande reizigers met 2 minuten toe, maar verbetert de bereikbaarheid van het centrum van Barendrecht en hoeven er geen nieuwe haltes aangelegd te worden voor lijn 183.
- Lijn 283 komt er zo te zien wel:
Met bovenstaande aanpassing zijn voor lijn 183 geen nieuwe haltes meer nodig. Wel blijft lijn 283 via de 2e Barendrechtseweg rijden, en is een halte voor deze lijn ter hoogte van het Theater gewenst. Omdat lijn 283 een spitslijn is gaat het slechts om enkele ritten per dag.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Overschie naar Schiedam en v.v. is ook belabberd zeg. Weet nog dat lijn 32 een aantal jaren nog doorreed naar Schiedam in de spitsuren.
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
En wat te denken als je met de bus van Alexander naar Hilligersberg of Schiebroek moet. Dat is ook een drama :? . Terwijl dit vroeger echt beter was.
En van buitenwijk naar buitenwijk in Rotterdam is sowieso een drama. Hierover hebben de nodige artikelen en ingezonden brieven in het Algemeen Dagblad - Rotterdams Dagblad gestaan.
En van buitenwijk naar buitenwijk in Rotterdam is sowieso een drama. Hierover hebben de nodige artikelen en ingezonden brieven in het Algemeen Dagblad - Rotterdams Dagblad gestaan.
Laatst gewijzigd door ODRAIL op zo 29 jun 2014, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Dat valt nu best wel te doen met lijn 35 toch? Of was er vroeger een snellere verbinding?KM46 schreef:En wat te denken als je met de bus van Alexander naar Hilligersberg of Schiebroek moet. Dat is ook een drama :? . Terwijl dit vroeger echt beter was.
De frequentie in de avonduren en op zondag is wel uiterst slecht te noemen.
Ov liefhebber, reizen.
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
@ donny2290: Kijk eens even op de onderstaande pagina:
http://home.tiscali.nl/station_nieuwerkerk/vgog1.html
http://home.tiscali.nl/station_nieuwerkerk/vgog1.html
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
En wat probeer je precies duidelijk te maken? Dat het tussen 1923 en 1944 beter was? :?
Zo lust ik er ook nog wel een paar: in de jaren dertig had Rotterdam 25 tramlijnen en in 1967/1968 werd het aantal tramlijnen in Rotterdam ook flink verminderd.
Zo lust ik er ook nog wel een paar: in de jaren dertig had Rotterdam 25 tramlijnen en in 1967/1968 werd het aantal tramlijnen in Rotterdam ook flink verminderd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat er er vroeger meer rechtstreekse verbindingen waren dat nu. Nu is alles veel meer verknipt en verkort. En dus meer overstappen.
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Ja, dat is wel zo.
Maar dan nog snap ik niet waarom je met een link komt over een busbedrijf tussen 1923 en 1944. :?
En ik snap ook niet hoe je daarmee reageert op Donny die (terecht) aangeeft dat lijn 35 een prima verbinding vormt tussen Alexander en Hillegersberg / Schiebroek (met uitzondering van de files voor de Prinses Irenebrug).
Mocht er wel behoefte zijn aan zo'n bus, dan kan er altijd een buurtbus opgezet worden.
Op Zuid zijn de verbindingen tussen de wijken onderling overigens wel vrij goed.
Maar dan nog snap ik niet waarom je met een link komt over een busbedrijf tussen 1923 en 1944. :?
En ik snap ook niet hoe je daarmee reageert op Donny die (terecht) aangeeft dat lijn 35 een prima verbinding vormt tussen Alexander en Hillegersberg / Schiebroek (met uitzondering van de files voor de Prinses Irenebrug).
Tja, misschien omdat die reizigersvraag nihil is? Dan is het nogal zonde om daar geld aan uit te geven terwijl je dat beter kunt besteden aan veel meer gevraagde vervoersstromen.KM46 schreef: En van buitenwijk naar buitenwijk in Rotterdam is sowieso een drama. Hierover hebben de nodige artikelen en ingezonden brieven in het Algemeen Dagblad - Rotterdams Dagblad gestaan.
Mocht er wel behoefte zijn aan zo'n bus, dan kan er altijd een buurtbus opgezet worden.
Op Zuid zijn de verbindingen tussen de wijken onderling overigens wel vrij goed.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Wat is in jouw ogen het drama op deze verbinding?KM46 schreef:En wat te denken als je met de bus van Alexander naar Hilligersberg of Schiebroek moet. Dat is ook een drama :? . Terwijl dit vroeger echt beter was.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6473
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Vervoerplan 2015 regio Rotterdam
Zelfs Rotterdam noord is lastig van het Oude Noorden naar Blijdorp te bereizen sinds tram acht niet meer over de Bergweg naar de Schiekade rijdt. Je moet nu altijd via het Weena.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten