Ideeën voor de concessie SRE
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Echt reëel is het niet om te koppelen op zelfde lijnnumer, wel het mogelijk om op bepaalde tijdstippen de bus altijd als andere zelfde lijn op het station weer te laten vertrekken. Arriva doet dit bijvoorbeeld bij de stadsdienst Den Bosch en bij lijn 25 die bij bijna alle ritten overgaat in lijn 158
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 21:26
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Zoals de oude lijn 1 Waalre - Stratum - Centraal Station - Woensel - Achtse Barrier?Hans schreef: In het verleden hebben we enkele doorgaande lijnen gehad, maar dat had veel ongemak ten gevolg.
Mensen die naar Woensel moesten zaten ineens in Stratum en andersom.
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 21:26
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Want tijdens het verranden van het lijnnummer bij het station zie ik vaak
17 Heesterakker
2 Waalre via Aalst-Waalre
1 Aalst via High Tech Campus.
En soms denk ik van zijn die lijnen gekoppeld.
17 Heesterakker
2 Waalre via Aalst-Waalre
1 Aalst via High Tech Campus.
En soms denk ik van zijn die lijnen gekoppeld.
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Koppelingen zijn altijd anders.
Voor aankomst op het eindpunt (in dit geval dus station) veranderd op het koersbord eerst de bestemmingsaanduiding en daarna pas het lijnnummer.
Was je bijvoorbeeld vorige week gewend met lijn 12 van 07.50 uur uit Gijzenrooi te reizen en die op het station doorging als lijn 1 naar Achtse Barrier, dan kan dat de komende weken zo maar ineens lijn 3 worden.
Fictief voorbeeld, zowel vwb tijd en lijnkoppeling.
Hiermee geef ik aan dat de koppelingen per rit ook verschillen in normale dienstregeling en vakantiedienstregeling.
Er zijn dus zeker geen standaarden die altijd gelden!
Voor aankomst op het eindpunt (in dit geval dus station) veranderd op het koersbord eerst de bestemmingsaanduiding en daarna pas het lijnnummer.
Was je bijvoorbeeld vorige week gewend met lijn 12 van 07.50 uur uit Gijzenrooi te reizen en die op het station doorging als lijn 1 naar Achtse Barrier, dan kan dat de komende weken zo maar ineens lijn 3 worden.
Fictief voorbeeld, zowel vwb tijd en lijnkoppeling.
Hiermee geef ik aan dat de koppelingen per rit ook verschillen in normale dienstregeling en vakantiedienstregeling.
Er zijn dus zeker geen standaarden die altijd gelden!
Re: Ideeën voor de concessie SRE
@Hans:
Hoe het met stadsbussen zit weet ik niet precies maar ik zie streekbussen wél vaak op verschillende tijdstippen op dezelfde lijnen keren. En ik meen ooit de term 'lijnbundels' te hebben gehoord.
Sowieso keert de 400 natuurlijk altijd op zichzelf en de 401 op de 402 (nog steeds?) of zichzelf. Kun je over de andere lijnen echt geen voorspellingen doen of zijn er bepaalde lijnen die toch wel zo'n 90% van de tijd als een bepaald ander lijnnummer doorrijden?
Hoe het met stadsbussen zit weet ik niet precies maar ik zie streekbussen wél vaak op verschillende tijdstippen op dezelfde lijnen keren. En ik meen ooit de term 'lijnbundels' te hebben gehoord.
Sowieso keert de 400 natuurlijk altijd op zichzelf en de 401 op de 402 (nog steeds?) of zichzelf. Kun je over de andere lijnen echt geen voorspellingen doen of zijn er bepaalde lijnen die toch wel zo'n 90% van de tijd als een bepaald ander lijnnummer doorrijden?
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Op zich is dat natuurlijk een kwestie van gewenning. Nijmegen heeft sinds jaar en dag doorgaande lijnen en de meestepassagiers gaan de juiste kant op.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Persoonlijk zie ik liever een specifiek lijnnummer voor een 'windrichting'. Dat gaat altijd goed.
Daarbij geeft koppelen mogelijke beperkingen in de frequentie en specifieke vakantieperioden.
Sommige stadslijnen kennen vakantieperioden zoals lijn 3 (zo uit mijn hoofd).
Een 10tal jaar geleden had Eindhoven ook over het station lopende lijnen, en gekoppelde (met voetnoten aangegeven).
Ik vond het verwarrend en onduidelijk.
Ook streeklijnen zou je kunnen koppelen. Van Reusel tot Helmond 150+20.
Maar nee, liever ook niet.
Daarbij geeft koppelen mogelijke beperkingen in de frequentie en specifieke vakantieperioden.
Sommige stadslijnen kennen vakantieperioden zoals lijn 3 (zo uit mijn hoofd).
Een 10tal jaar geleden had Eindhoven ook over het station lopende lijnen, en gekoppelde (met voetnoten aangegeven).
Ik vond het verwarrend en onduidelijk.
Ook streeklijnen zou je kunnen koppelen. Van Reusel tot Helmond 150+20.
Maar nee, liever ook niet.
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Doorkoppelingen/keringen zijn per dagsoort en tijdstip altijd gelijk. Dus ma t/m vr zal lijn 5 van 't Hofke vertrek 09.00 op NS altijd doorrijden als lijn 3. Maar op zaterdag en zondag is dat weer anders. En ook in de vakantiedienstregeling is dat weer anders. (fictief voorbeeld van lijn 5->3).Yanaike schreef:@Hans:
Hoe het met stadsbussen zit weet ik niet precies maar ik zie streekbussen wél vaak op verschillende tijdstippen op dezelfde lijnen keren. En ik meen ooit de term 'lijnbundels' te hebben gehoord.
Sowieso keert de 400 natuurlijk altijd op zichzelf en de 401 op de 402 (nog steeds?) of zichzelf. Kun je over de andere lijnen echt geen voorspellingen doen of zijn er bepaalde lijnen die toch wel zo'n 90% van de tijd als een bepaald ander lijnnummer doorrijden?
400 keert idd altijd op zichzelf.
401 keert op 401 of 402.
402 keert op 401 of 402 in geval van Phileas omloop
Op 402 rijden ook geen Phileassen maar standaardwagens, die keren willekeurig op een lijn.
En de gelede omlopen die er doordeweeks overdag op zitten komen eind spits van 4 of 404 en keren daar begin spits weer op terug.
Kortom, van alles mogelijk dus.
En zoals Huib ook schrijft. Geen voorstander van koppelen / doorgaande lijnen.
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Toch wordt er in andere concessies (bijvoorbeeld in Utrecht) juist wel doorgekoppeld omdat dat meer recht doet aan de reizigersstromen. Wat is er in Eindhoven zo anders dat het daar kennelijk niet kan/niet wenselijk is? Natuurlijk moet je lijnen uitzoeken met vergelijkbare frequenties en vraag naar geleed/niet geleed, maar verder?
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Dan moeten er wel specifieke reizigersstromen zijn op bepaalde gekoppelde lijnen. Ik zou niet weten welke.
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Nou, het lijkt mij altijd handig als er een rechtstreekse verbinding van bijvoorbeeld WC Woensel naar het zuiden is? :o
-
- Berichten: 84
- Lid geworden op: wo 30 apr 2014, 21:26
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Ja daar ben ik met je eens.
Ik vind dat lijn 7 met lijn 2 moet koppelen
En lijn 1 met lijn 17.
Want dan is er een rechtstreekse verbinding van Noord naar Zuid.
En die lijnen worden vaak gekoppelt.
Dus dat heeft wel nut?
Ik vind dat lijn 7 met lijn 2 moet koppelen
En lijn 1 met lijn 17.
Want dan is er een rechtstreekse verbinding van Noord naar Zuid.
En die lijnen worden vaak gekoppelt.
Dus dat heeft wel nut?
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 04 jul 2014, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Frequenties in het dal:wilvanstrijp schreef: Ik vind dat lijn 7 met lijn 2 moet koppelen
En lijn 1 met lijn 17.
Lijn 1 en lijn 2 allebei 4x/uur
Lijn 7 en 17 rijden allebei slechts 2x/uur
Dus doorkoppelen van deze verbindingen lijkt mij niet handig.
EDIT:
Weet iemand overigens wel meer over de HOV 2? Op papier wordt die gepresenteerd als een doorgaande verbinding, komen daar straks ook echt bussen over te rijden die van Nuenen in een keer naar HTC rijden of wordt de HOV2 in de praktijk geknipt op het station.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3408
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Ideeën voor de concessie SRE
In Utrecht is vooral de verbinding naar het centrum een belangrijk. Sinds Qbuzz daar rijdt wordt een groot deel van de streeklijnen die niet door het centrum komen gekoppeld aan lijnen die wel door het centrum komen. Ik zie geen reden waarom dat in Eindhoven niet succesvol zou kunnen zijn. Stadhuisplein is bv nog een eind wandelen vanaf het station. Ook een verbinding zuid-WCW of noord-Parktheater lijkt me een nuttige. Ik ben wel een voorstander van doorkoppelen dus, al dan niet onder hetzelfde lijnnumer
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Lijn 7 en 17 rijden gezamenlijk in een kwartiersdienst en je kan altijd de route nog vereenvoudigen door er een lijn van te maken. Je kan lijn 2 en 7/17 dus wel planmatig koppelen aan elkaar.Yanaike schreef:Frequenties in het dal:wilvanstrijp schreef: Ik vind dat lijn 7 met lijn 2 moet koppelen
En lijn 1 met lijn 17.
Lijn 1 en lijn 2 allebei 4x/uur
Lijn 7 en 17 rijden allebei slechts 2x/uur
Dus doorkoppelen van deze verbindingen lijkt mij niet handig.
EDIT:
Weet iemand overigens wel meer over de HOV 2? Op papier wordt die gepresenteerd als een doorgaande verbinding, komen daar straks ook echt bussen over te rijden die van Nuenen in een keer naar HTC rijden of wordt de HOV2 in de praktijk geknipt op het station.
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Ja, maar hij wil lijn 1 aan lijn 17 en lijn 2 aan lijn 7 koppelen. Dat gaat niet i.v.m. de frequenties.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Maar is daar vraag naar? Je moet niet gaan koppelen om het koppelen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Een kwestie van gewenning en gewoon lezen, dat laatste schijnt ook voor heel veel mensen een probleem te zijn (recent voorbeeld: halte Meubelplein vorige dienstregeling lijn 11).fogeltje schreef:Op zich is dat natuurlijk een kwestie van gewenning. Nijmegen heeft sinds jaar en dag doorgaande lijnen en de meestepassagiers gaan de juiste kant op.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6239
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Wat ging er bij het Meubelplein fout? Stapten mensen voor CS in op de bus naar Son? (als ik me goed herinner stond er toen maar aan één zijde een halte).
"Een touringcar is geen bus"
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Precies dat inderdaad...fogeltje schreef:Wat ging er bij het Meubelplein fout? Stapten mensen voor CS in op de bus naar Son? (als ik me goed herinner stond er toen maar aan één zijde een halte).
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Mensen voor Son en Breugel stappen op het station ook gerust in in lijn 11 tot Meubelplein.
En dan daar.... ooooh rijdt deze niet verder.
Alle varianten zijn moeilijk.
En koppelen vanwege centrum is niet nodig, het centrum ligt immers aan de andere kant van de tunnel.
Stadhuisplein is wat anders, maar goed, dat is nu niet de grootste reizigersstroom.
En dan daar.... ooooh rijdt deze niet verder.
Alle varianten zijn moeilijk.
En koppelen vanwege centrum is niet nodig, het centrum ligt immers aan de andere kant van de tunnel.
Stadhuisplein is wat anders, maar goed, dat is nu niet de grootste reizigersstroom.
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Koppelen kan best, maar dan altijd met een ander lijnnummer.Zugführer schreef:Ik ben wel een voorstander van doorkoppelen dus, al dan niet onder hetzelfde lijnnumer
Ik houd vast aan de voorwaarden.
Een uniek lijnnummer per richting, ingekorte lijnen mogen wel onder hetzelfde nummer rijden zoals 8 en 11 als voorbeeld
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Maar als het lijnnummer op het station veranderd, hoe weet men dan dat de bus verder rijdt als lijn X naar bestemming Y in plaats van gewoon het centraal station?
En dit snap ik niet helemaal?huibf schreef:Een uniek lijnnummer per richting, ingekorte lijnen mogen wel onder hetzelfde nummer rijden zoals 8 en 11 als voorbeeldZugführer schreef:Ik ben wel een voorstander van doorkoppelen dus, al dan niet onder hetzelfde lijnnumer
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ideeën voor de concessie SRE
Door het op de bus te zetten Om Utrecht weer als voorbeeld te nemen, zoals anderen eerder in dit topic al deden: daar rijdt lijn 41 op z'n traject binnen Utrecht met "Zeist via Utrecht CS" als bestemming op de bus terwijl het slechts tot het station lijn 41 die vervolgens als lijn 52 of 53 verder gaat naar o.a. het centrum. Andersom gebeurd het ook, dus iemand die in het centrum staat te wachten kan aan een bestemming als "51 Houten via Utrecht CS" zien dat die bus verder rijdt als lijn 47.Yanaike schreef:Maar als het lijnnummer op het station veranderd, hoe weet men dan dat de bus verder rijdt als lijn X naar bestemming Y in plaats van gewoon het centraal station?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ideeën voor de concessie SRE
11 rijdt naar Son of afwijkend maar tot Ekkersrijt (zelfde route),
8 rijdt naar Kapelbeemd maar soms tot Acht (zelfde route).
8 rijdt naar Kapelbeemd maar soms tot Acht (zelfde route).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten