Trein Groningen - Leer

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door isadora »

groningen schreef:....de friesen.....taalterroristen.....
Potten en zwarte ketels? (A)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door timtrein »

Geld zal het probleem niet direct zijn, de RSP-gelden moeten toch op. Dit is ook een toekomstvaste investering. Zie voor alle ins en outs de provinciale brief:
http://www.provinciegroningen.nl/filead ... 014-33.pdf
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Het reizigerspotentieel naar Duitsland rechtvaardigt geen enkele investering die alleen nuttig is voor internationale reizigers. Mensen die naar Duitsland willen kunnen best een minutje in de wacht gezet worden. Die twee toeristen en een verdwaalde interrailer hebben toch wel tijd te besteden. Dagelijkse reizigers zijn de reizigers waar je het van moet hebben en hun reis dient geoptimaliseerd te worden. :!:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door timtrein »

Kennelijk is de insteek om ook dagelijkse reizigers aan te trekken.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nitein-Repart »

Vinny schreef:Het reizigerspotentieel naar Duitsland rechtvaardigt geen enkele investering die alleen nuttig is voor internationale reizigers. Mensen die naar Duitsland willen kunnen best een minutje in de wacht gezet worden. Die twee toeristen en een verdwaalde interrailer hebben toch wel tijd te besteden. Dagelijkse reizigers zijn de reizigers waar je het van moet hebben en hun reis dient geoptimaliseerd te worden. :!:
Gedeeltelijk mee eens, maar met de internationale trein stoppen in Kropswolde en Sappemeer Oost is naar mijn inziens gewoon reiziger pesten.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door njoy »

timtrein schreef:Kennelijk is de insteek om ook dagelijkse reizigers aan te trekken.
Zo zie ik het ook. De 25 miljoen euro is voornamelijk bedoeld om forensen uit Winschoten en Hoogezand betere reismogelijkheden te bieden met de Stad. Bijkomend voordeel is dat de internationale reiziger wat beter worden bediend omdat per dag 2 treinen van/naar Leer wat minder lang onderweg zijn. (Maar ja; de trein is dan wel korter onderweg; de totale reistijd voor veel internationale reizigers (wat heet: veel, haha. 50 per dag ofzo?) zal nauwelijks afnemen omdat de wachttijd bij het overstappen in Leer langer wordt.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door CamilleKreemers »

Misschien dat ik nu dan snap waar de extra treinen vandaan komen.
Momenteel geldt:
A trein uit Groningen in Leer: .34
V trein naar Groningen uit Leer: .26

Indien alle maatregelen genomen zijn, verwacht ik dat die tijden omdraaien. Hierdoor ben je een omloop minder nodig, dus lagere kosten voor Arriva.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Vinny »

Erno-BE schreef:
Vinny schreef:Het reizigerspotentieel naar Duitsland rechtvaardigt geen enkele investering die alleen nuttig is voor internationale reizigers. Mensen die naar Duitsland willen kunnen best een minutje in de wacht gezet worden. Die twee toeristen en een verdwaalde interrailer hebben toch wel tijd te besteden. Dagelijkse reizigers zijn de reizigers waar je het van moet hebben en hun reis dient geoptimaliseerd te worden. :!:
Gedeeltelijk mee eens, maar met de internationale trein stoppen in Kropswolde en Sappemeer Oost is naar mijn inziens gewoon reiziger pesten.
Als je dat vindt, trek dan in godsnaam de enig juiste conclusie: de slopershamer in die stations! Er zit namelijk geen enkele reiziger op te wachten, behalve een paar luie pubers die te beroerd zijn om 800 meter verder te fietsen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

A trein uit Groningen in Leer: .34
36
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nitein-Repart »

Vinny schreef:
Erno-BE schreef:
Vinny schreef:Het reizigerspotentieel naar Duitsland rechtvaardigt geen enkele investering die alleen nuttig is voor internationale reizigers. Mensen die naar Duitsland willen kunnen best een minutje in de wacht gezet worden. Die twee toeristen en een verdwaalde interrailer hebben toch wel tijd te besteden. Dagelijkse reizigers zijn de reizigers waar je het van moet hebben en hun reis dient geoptimaliseerd te worden. :!:
Gedeeltelijk mee eens, maar met de internationale trein stoppen in Kropswolde en Sappemeer Oost is naar mijn inziens gewoon reiziger pesten.
Als je dat vindt, trek dan in godsnaam de enig juiste conclusie: de slopershamer in die stations! Er zit namelijk geen enkele reiziger op te wachten, behalve een paar luie pubers die te beroerd zijn om 800 meter verder te fietsen ;)
In ieder geval de trein van/naar Leer in de tegenspitsrichting en buiten de spits de stations overslaan.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door nielsie600 »

Vinny schreef:
Erno-BE schreef:
Vinny schreef:Het reizigerspotentieel naar Duitsland rechtvaardigt geen enkele investering die alleen nuttig is voor internationale reizigers. Mensen die naar Duitsland willen kunnen best een minutje in de wacht gezet worden. Die twee toeristen en een verdwaalde interrailer hebben toch wel tijd te besteden. Dagelijkse reizigers zijn de reizigers waar je het van moet hebben en hun reis dient geoptimaliseerd te worden. :!:
Gedeeltelijk mee eens, maar met de internationale trein stoppen in Kropswolde en Sappemeer Oost is naar mijn inziens gewoon reiziger pesten.
Als je dat vindt, trek dan in godsnaam de enig juiste conclusie: de slopershamer in die stations! Er zit namelijk geen enkele reiziger op te wachten, behalve een paar luie pubers die te beroerd zijn om 800 meter verder te fietsen ;)
Totaal met je beide opmerkingen eens! Ze bezuinigen hier liever elk jaar miljoenen op het busvervoer waar dagelijkse reizigers inzitten. Nee, we besteden het geld lekker in een vrijwel zinloze toeristen lijntje naar Leer, die nog minder dagelijkse reizigers heeft dan de gemiddelde bus in de regio die wordt wegbezuinigd.. Hoezo prestige object?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marlies »

Met de belangrijke kanttekening dat de provincie dit geld niet aan het busvervoer had mogen besteden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Frans F »

Vinny schreef: Als je dat vindt, trek dan in godsnaam de enig juiste conclusie: de slopershamer in die stations! Er zit namelijk geen enkele reiziger op te wachten, behalve een paar luie pubers die te beroerd zijn om 800 meter verder te fietsen ;)
Die stations trekken meer reizigers dan de 260 die de verbinding Nieuweschans-Leer dagelijks trekt.

Met de toegevoegde sneltreinen in de spits eind 2017 lijkt me verder niet dat er echt een probleem is.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... 018-146306
Laatst gewijzigd door Frans F op do 03 jul 2014, 14:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Frans F »

nielsie600 schreef:Nee, we besteden het geld lekker in een vrijwel zinloze toeristen lijntje naar Leer, die nog minder dagelijkse reizigers heeft dan de gemiddelde bus in de regio die wordt wegbezuinigd.
De 260 dagelijkse reizigers (medio 2013) die in die trein naar Duitsland zitten reizen voor het gros door naar Bremen. Je kunt dus niet zeggen dat het allemaal toeristenvervoer is. En veel opgeheven buslijnen kwamen echt niet aan 260 reizigers per dag.

Trouwens waarom mogen toeristen niet met het OV en scholieren/forensen wel?
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door njoy »

Hoe kom je erbij dat de meeste van die 260 treinreizigers doorreizen naar Bremen?
De keren dat ik met deze trein naar Leer ging heb ik ervaren dat:
- een deel van de reizigers in Weener is ingestapt, en blijkbaar Leer als eindbestemming had (geen grensreizigers dus)
- veel reizigers die al in Nederland waren ingestapt, ook in Leer zijn gebleven. Ik zag ze niet wachten op één van de perrons om over te stappen op een andere trein
- sommige reizigers overstapten op de trein richting Meppen/Rheine/Münster - dus in zuidelijke richting gingen
- en inderdaad, sommige reizigers overstapten op de trein richting Bremen. Maar misschien moesten die slechts tot Oldenburg, dat weet ik niet...

Het zou mij niet verbazen als het daadwerkelijke aantal treinreizigers van Groningen naar Bremen nog geen 50 per dag is...
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door groningen »

Het drukst is het vrijdagmiddag als de duitse studenten even voor een weekend weer naar de Heimat willen gaan.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door nielsie600 »

Frans F schreef:
nielsie600 schreef:Nee, we besteden het geld lekker in een vrijwel zinloze toeristen lijntje naar Leer, die nog minder dagelijkse reizigers heeft dan de gemiddelde bus in de regio die wordt wegbezuinigd.
De 260 dagelijkse reizigers (medio 2013) die in die trein naar Duitsland zitten reizen voor het gros door naar Bremen. Je kunt dus niet zeggen dat het allemaal toeristenvervoer is. En veel opgeheven buslijnen kwamen echt niet aan 260 reizigers per dag.

Trouwens waarom mogen toeristen niet met het OV en scholieren/forensen wel?
Ik weet niet of je wel eens in de trein naar Leer zit? Maar wat mij opvalt is dat de grootste gros allemaal grote tassen en koffers bij zich heeft.
Een kanttekening die je plaatst met dat er geen enkele opgeheven buslijnen zoveel reizigers heeft gehad gaat volgens mij niet echt op. Lijn 4 in de stad Groningen had zeker de helft van het aantal reizigers per dag. Daarnaast betreft deze verbinding ook een trein die vrijwel een dubbel aantrekkingskracht heeft op reizigers dan een langzame stadsbuslijn in een kleine wijk.

Zeker mogen toeristen met het OV. Maar voor een zekere dienstregeling is het erg belangrijk dat er mensen gaan forensen vanuit Duitsland met de trein als deze verbinding echt wil slagen. Tevens klopt het wat Marlies zegt, maar het mag wel in de infra optimalisatie van buslijnen worden gestopt.

EDIT: even leesbaarder gemaakt was een telefoon stukje.
Laatst gewijzigd door nielsie600 op za 05 jul 2014, 12:51, 2 keer totaal gewijzigd.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door lint41 »

Had die bus 130 reizigers per rit? Zo nee: lees je eigen verhaal eens door en maak het begrijpelijk.
geert4OV
Berichten: 151
Lid geworden op: wo 25 jun 2014, 09:07

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door geert4OV »

lint41 schreef:Had die bus 130 reizigers per rit? Zo nee: lees je eigen verhaal eens door en maak het begrijpelijk.
Beste Lint volgens mij gaat de trein zo'n 15 x per dag (Heen en Weer), dus handig dat je dan eea door 30 deelt is dus slik 8,66 reizigers per rit. Bussen dienen dan toch wel wat meer te vervoeren,tenzij ze over Euvelgunne gaan. Tenzij ik je rekenmethode niet helemaal begrijp.

Volgens mij gaan in een bak ca 130 rezigers, maar daar ben ik niet helemaal zeker van.
hej*
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door nielsie600 »

lint41 schreef:Had die bus 130 reizigers per rit? Zo nee: lees je eigen verhaal eens door en maak het begrijpelijk.
Aangepast!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marlies »

Er komt naar verluid trouwens aanstaande maandag een belangrijke mededeling over de verbinding met Leer (en Bremen) vanuit de provincie.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Statler Rail »

Een belangrijke mededeling? Vast dat Nederland en Duitsland een verdrag gaan sluiten met daarin wat afspraken over de treinverbinding.

Het aantal grensoverschrijdende reizigers op Groningen-Leer is erg weinig. Die zou je ook prima met een bus kunnen vervoeren, dan ben je er nog sneller en comfortabeler ook. Tussen Groningen en Leer rijdt de trein ook niet harder dan 100 km/uur en stopt onderweg 10 keer.

Dat is ook precies wat Public Express doet met hun regelmatige (8x per dag) busdienst Groningen-Oldenburg-Bremen. Waarschijnlijk heeft de bus op deze verbinding een groter marktaandeel dan de trein. Een retourtje Groningen-Leer v.v. met de bus is volgens mij ook net zo duur als een retourtje Groningen-Bremen v.v. met de trein.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door marlies »

Statler Rail schreef:Een belangrijke mededeling? Vast dat Nederland en Duitsland een verdrag gaan sluiten met daarin wat afspraken over de treinverbinding.

Dat denk ik ook ja. Veel woorden maar nog niets concreets qua daden, gok ik.

Het aantal grensoverschrijdende reizigers op Groningen-Leer is erg weinig. Die zou je ook prima met een bus kunnen vervoeren, dan ben je er nog sneller en comfortabeler ook. Tussen Groningen en Leer rijdt de trein ook niet harder dan 100 km/uur en stopt onderweg 10 keer.
Ik heb het 2 keer met de bus gedaan en besloten dat ik de hogere kosten, langere reistijd en overstap van de trein toch liever heb. Vind bussen dus juist totaal niet comfortabel. Fijn schommelen op dat toch niet heel geweldige wegdek en door de drukte (en stoplichten) in Oldenburg voelt het nog eens trager dan stoppen bij elk postadres in Sappemeer ook. Een goede treinverbinding zal altijd meer mensen trekken dan een bus.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door Nitein-Repart »

Misschien stations scheppen in Bunde en Ihrhove (ook in de toekomst voor de WFB, aangezien Flirts sneller kunnen optrekken dan Dosto's) zodat de trein Groningen-Leer meer regionale reizigers op het Duitse deel trekt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Trein Groningen - Leer

Bericht door nielsie600 »

Vooral Bunde is geen gek idee denken, er wonen daar veel mensen die erg Nederlands georiënteerd zijn of dit zelfs zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten