Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door ODRAIL »

Ach het knippen en plakken is ook hoorbaar bij de Rotterdamse metro :wink: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ik maak mij liever druk over het feit dat het bij de metro gewoon niet lukt om op tijd te rijden en dat de aansluiting op de Van der Madeweg ook nu weer regelmatig verkeerd gaat. Dat belooft nog wat voor de zomerdienst met bijbehorende kwartierdienst over een paar dagen.

Dat de omroep niet helemaal perfect klinkt zal mij dan braadworst wezen, ik kan mij daar helemaal niet druk over maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Geert »

Meltrain schreef:Verder vind ik het goed dat het GVB ook de overstappen en bijzondere bestemmingen omroept. Dat zou de RET ook moeten doen! :pos:
Dat gebeurt toch ook wel bij de RET? Sowieso in de metro de ziekenhuizen en overstaps naar andere metrolijnen, en RTH Airport, zeg ik uit mijn hoofd.
hauptbahnhof schreef:Ik ben het ermee eens. Veel verschillen in toonhoogte bijvoorbeeld. Maar, GVB is het enige OVbedrijf die hun afroepen zo vaak (moeten) aanpassen.
Waarom moet GVB vaker de omroep aanpassen dan andere stadsvervoerders? Bedoel je dan specifiek de overstapmogelijkheden (lijnnummers)? Dat laatste is GVB wel redelijk uniek in volgens mij, maar de rest verandert toch niet zo vaak...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door ODRAIL »

Geert schreef:Dat gebeurt toch ook wel bij de RET? Sowieso in de metro de ziekenhuizen en overstaps naar andere metrolijnen, en RTH Airport, zeg ik uit mijn hoofd.
Klopt :wink: . En zelfs als je op een metrostation links moet uitstappen :pos: . Bij de randstadrail was dit over het links uitstappen al een tijdje. En sinds een paar maanden nu ook bij de (gewone) metro.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ruben »

fred1954 schreef:Het zou het overwegen waard zijn om één van de zogenaamde hoogfrequente lijnen vanuit Amstelland via station Zuid te laten rijden. Want de situatie voor B-Oost is exact hetzelfde als voor B-Zuidwest: buiten de spits (voor B-Zuidwest) geen directe verbinding met station Zuid. De enige mogelijkheid is dus boven genoemd en de andere mogelijkheid is via de van Nijenrodeweg of de Cuserstraat naar de Buitenveldertselaan te lopen en daar de (snel)tram te nemen.
Kan met niet simpelweg de 199 verleggen? Dat ding rijdt nu tussen AJ Ernst en Kronenburg samen op met 5 en 51 over Buitenveldertselaan en Beneluxbaan. Te denken valt aan een route (vanaf Station Zuid gezien) de gehele AJ Ernst af, van der Boechorststraat, route oude 62 tot aan Buitenveldertselaan en dan verder eigen route naar Kronenburg. Of de gehele van der Boechorststraat af tot aan de Cuserstraat om de route recht te trekken en niet ook nog via Amstelveenseweg te rijden.

De 62 is nu een gedrocht van een lijn, bij uitstek één die dusdanig veel slingert zodát ieder huishouden in de wijk binnen 400 meter een bushalte heeft. Met name Buitenveldert-Oost is in praktijk slecht ontsloten doordat het te ver van een tramverbinding of anderszins hoogwaardig openbaar vervoer ligt. Voor Buitenveldert-(Zuid)Oost is de 62 de enige OV-verbinding, maar niet de meest snelle. Sinds dienstregeling 2014 is Loowaard / Gelderlandplein een tijdhalte en staat de bus heel vaak minutenlang stil, om daarna zijn weg verder richting Rai en Amstelstation te vervolgen.

Lijkt me handig dat men ook een betere spreiding van de blijvende haltes voor de 62 overweegt. Halte Weerdestein zal bijvoorbeeld gaan verdwijnen, maar de halte Europaboulevard richting Amstelstation bevindt zich nu dichtbij Station Rai. Die hele halte mag dan wel wat zuidwaarts opgeschoven worden richting de plek waar de meeste inwoners er gebruik van zouden willen maken. Inwoners ten noorden van de Boelelaan lopen immers met hetzelfde gemak naar Station Rai.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

Ruben schreef: Kan met niet simpelweg de 199 verleggen? Dat ding rijdt nu tussen AJ Ernst en Kronenburg samen op met 5 en 51 over Buitenveldertselaan en Beneluxbaan. Te denken valt aan een route (vanaf Station Zuid gezien) de gehele AJ Ernst af, van der Boechorststraat, route oude 62 tot aan Buitenveldertselaan en dan verder eigen route naar Kronenburg. Of de gehele van der Boechorststraat af tot aan de Cuserstraat om de route recht te trekken en niet ook nog via Amstelveenseweg te rijden.
Lijn 199 zou best geschikt zijn om stukken oude route van lijn 62 over te nemen. Alleen de v.d. Boechorststraat is tussen de van Nijenrodeweg en de Cuserstraat niet ingericht voor een buslijn, lijkt me. Maar het idee van lijn 199 is sympathiek.
jesperhaverkamp
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 20:12

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door jesperhaverkamp »

Eigenlijk denk ik dat je lijn 199 kunt inkorten tot Kronenburg (overdag gekoppeld aan lijn 187, 's avonds gewoon een rondje om de rotonde of eventueel iets combineren met een andere route van lijn 149).

Dan heb je wat middelen vrij om lijn 242 buiten de spits tussen Amstelveen Busstation en Zuid te laten rijden. Nu mist de Amstelveenseweg een goede verbinding met Zuid, want de overstap op de Amstelveenseweg (in het zicht van de haven) is vaak drama.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

@Hauptbahnhof: nee hoor. :)

Maar ik vraag mij af wat GVB nu wil met de halte-afroep? Een half jaar geleden verscheen een bericht dat er overal weer dingen uit zouden worden gehaald omdat berichten te lang werden, en nu worden er dus weer dingen toegevoegd.

Je zou als GVB nog even heel goed naar je halte-afroep moeten kijken, en wat je reizigers al dan niet vertelt. De mooiste vind ik lijn 4 vanaf CS, waarbij overstapmogelijkheden op de 9, 16 en 24 omroept. Je kunt soms ook te perfectionistisch bezig zijn met dingen. ;) Neemt niet weg dat de halte-afroep een fijn iets is (als hij het doet in de metro, natuurlijk :mrgreen:).
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:Ik maak mij liever druk over het feit dat het bij de metro gewoon niet lukt om op tijd te rijden en dat de aansluiting op de Van der Madeweg ook nu weer regelmatig verkeerd gaat. Dat belooft nog wat voor de zomerdienst met bijbehorende kwartierdienst over een paar dagen.

Dat de omroep niet helemaal perfect klinkt zal mij dan braadworst wezen, ik kan mij daar helemaal niet druk over maken.
Ik was vorige week in Berlijn en ging heel laat nog de deur uit. Ff stappen. En ik moest van U9 op Zoo overstappen op U2. Die 2 kruisen mekaar daar, ongelijkvloers (zoals bij Beurs in Rotterdam). Volgens mij rond middernacht tot einde dienst (of 's nachts) rijdt de metro om het kwartier daar. Beide lijnen hadden aansluiting op mekaar. Dus op een gegeven moment stonden alle 4 de richtingen metro's stil om aansluiting te bieden. Een wachttijd van 2 minuten.
Zou niet misstaan als ze zoiets ook invoeren bij kwartiersdiensten en bij 10 minuten wellicht 1 minuut.

Feit blijft ook dat passagiers massaal klagen, maar als er vanuit managers wordt geopperd dat punctualiteit belangrijker is dus als het tijd is gewoon vertrekken bij Van der Madeweg, ook al komt de aansluitende metro aan (heb ik me laten vertellen), dan gaat er niks veranderen!!! :N

VIRM schreef:@Hauptbahnhof: nee hoor. :)

Maar ik vraag mij af wat GVB nu wil met de halte-afroep? Een half jaar geleden verscheen een bericht dat er overal weer dingen uit zouden worden gehaald omdat berichten te lang werden, en nu worden er dus weer dingen toegevoegd.

Je zou als GVB nog even heel goed naar je halte-afroep moeten kijken, en wat je reizigers al dan niet vertelt. De mooiste vind ik lijn 4 vanaf CS, waarbij overstapmogelijkheden op de 9, 16 en 24 omroept. Je kunt soms ook te perfectionistisch bezig zijn met dingen. ;) Neemt niet weg dat de halte-afroep een fijn iets is (als hij het doet in de metro, natuurlijk :mrgreen:).
Het ging vooral om afroepen in de tram. Die komen langs zoveel verschillende bezienswaardigheden en al die overstapmogelijkheden die dan ook nog in het engels werden omgeroepen dat het te lang werd (volgens bepaalde mensen).
Dat is ook de reden waarom er bij de tram en bus "lijn" wordt genoemd i.p.v. zoals bij de metro de aparte modaliteiten bij de overstapinfo (plus dat het makkelijker aanpassen is).

Op zich is er niks mis met jouw voorbeeld van lijn 4. De overstapmogelijkheden noemen bij de 1e en laatste laatste halte waar de lijnen elkaar tegenkomen. Irritanter is als er lijnen zijn die een stuk samen rijden en dan meerdere keren omroepen dat je op de andere lijn kunt overstappen (zoals lijn 16 en 24).
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

@Hauptbahnhof: hoeveel mensen stappen bij CS bijvoorbeeld in lijn 4, om vervolgens in Spui uit te stappen om lijn 9, 16 of 24 te pakken? Ze delen een beginpunt, waardoor de overstapmogelijkheid op die lijnen omroepen echt heel erg irrelevant is. De meeste weldenkende mensen pakken gewoon meteen de tram die ze moeten/willen hebben, lijkt mij. Als je alleen de overstap op de 14 er in laat, dan scheelt dat weer een seconde in omroeptijd.
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Hoeveel mensen als een kip zonder kop instappen zonder op lijnnummer te laten zal je verbazen...
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

hauptbahnhof schreef:Hoeveel mensen als een kip zonder kop instappen zonder op lijnnummer te laten zal je verbazen...
Ik heb een paar jaar geleden met een paar collega's van een overheidsdienst (geen GVB) het voorrecht gehad om als bestuurder in een Combino door de stad te rijden, met instructeur uiteraard. De tram filmde "L" en instructiewagen. Maar toch waren er hordes mensen die op de haltes op de deurknoppen drukten om in te kunnen stappen. En dan nog raar staan te kijken dat de deuren niet open gingen. Onbegrijpelijk.

Overigens, had ik in mijn jeugd, als jongen van 17, geboren in de Kromme Mijdrechtstraat, dus veel bekenden die op de tram reden, een grijze bolkop (met Siematic schakeling) naar voren gereden op een eindpunt. Dus ik had "ervaring". Dus het was niet helemaal onbekend terrein voor me. :D
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Af en toe vind ik het jammer dat de 9G en 10G-wagens niet met Siematic is uitgevoerd. De grootste reden dat die wagens niet geliefd zijn onder 99% van het personeel is het schakelen. En schakelen i.c.m. met min of meer versleten wielen is bij elke remming hart in je keel.

Ik had het toevallig met mn vriend erover. Hoe mensen vaak in hun eigen wereld leven en niet lezen of dingen om zich heen opmerken zoals idd de lijn/bestemming voorop; hun halte die wordt omgeroepen; het feit dat als je van te voren op de deurknoppen drukt, deze vanzelf opengaan bij de halte etc.

Ik kan me ook herrineren jaren geleden reed er een Düsseldorfse Combino en een Rotterdamse Citadis in de stad tussen Sloterdijk en Bollenveld. Kan me nog herrineren dat mensen bij die Düsseldorfse Combino ook naar binnen wilden. :roll:
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door VIRM »

Daarom is een buitenomroep soms ook ontzettend handig. ;) Op station Zuid heeft de bestuurder van een M5-metro gewoon zelf eens omgeroepen dat de metro niet voor reizigers bestemd is. Prima toch?

Maar als er maar één lijn rijdt, of alle lijnen dezelfde richting op gaat, dan kijk je ook niet altijd op het bordje...
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Dat wordt ook gedaan maar als er niks aan iemand z'n zicht mankeert hoort dat niet te hoeven.

Overigens, als de buitendienstmetro's zijn ingevoerd op de bestemmingsdisplays wordt het ook op de stations omgeroepen (en ja, ik weet wel dat het niet altijd (duidelijk) wordt omgeroepen).

Als ik jou laatste stukje lees, denk ik aan die verkeersdeelnemers die een aanrijding met een tram hebben "en de tram niet hadden gezien". Kom op VIRMpje, ik ben voorstander van goede reisinfo (als in op de wagen vermelden wat de lijn en bestemming is), maar de passagiers hun handje vasthouden vind ik toch weer te ver gaan.

En overigens, men heeft het wel door als de deuren gesloten blijven, toch?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Heb nu paar keer een M5 langs zien komen met de koersrollen op nieuwe lage lijnnnummers:

M1 - Blauw
M2 - Geel
M3 - Rood
M4 - ?

Jammer dat dit niet wordt doorgevoerd aldus hierzijnwij.nu. In plaats van die 50-reeks.:(
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

De zilvermeeuwen hebben deze lijnnummers ook.
Wat mij betreft mogen ze dat ook invoeren. Alleen zouden de nummers letterlijk omgezet worden als:
50-M10
51-M1
52-M2
53-M3
54-M4

Die M10 vind ik belachelijk. Gewoon oplopend van 1 t/m 5 vind ik het beste.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Ik vind dat altijd zo typisch he, de groepjes toeristen zijn allemaal massaal gewapend met kaart en bekijken in de tram/metro aandachtig elke plattegrond die ze tegenkomen, en dan nóg vragen 'is dit lijn zoveel?' Het lijkt wel of buitendisplays er voor de sier opzitten terwijl ze niet bepaald onduidelijk zijn.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

n-evo schreef:Heb nu paar keer een M5 langs zien komen met de koersrollen op nieuwe lage lijnnnummers:

M1 - Blauw
M2 - Geel
M3 - Rood
M4 - ?

Jammer dat dit niet wordt doorgevoerd aldus hierzijnwij.nu. In plaats van die 50-reeks.:(
In die kleuren ook ja? Opvallend. Ben benieuwd wat de gedachte erachter is. Zelf zou ik het huidige net willen nummeren vanaf de oudste voltooide lijn, dus:
M53 -> M1
M54 -> M2
M51 -> M3
M50 -> M4
M52 -> M5
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ik vind nummers met een prefix kut, dat veroorzaakt alleen maar verwarring met de tramlijnen met hetzelfde nummer. Het huidige systeem is goed en ik heb er geen klachten over.

@Ardan: die mensen willen eigenlijk een gesprekje over Amsterdam beginnen, superleuk altijd *O* *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

n-evo schreef:Heb nu paar keer een M5 langs zien komen met de koersrollen op nieuwe lage lijnnnummers:

M1 - Blauw
M2 - Geel
M3 - Rood
M4 - ?

Jammer dat dit niet wordt doorgevoerd aldus hierzijnwij.nu. In plaats van die 50-reeks.:(
M1 = M52
M2 = M54
M3 = M53
M4 = M50 (groen)
M5 = M51 neem ik dan maar aan?
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:23 minuten? :? De lijnen 2, 4, 7 en 8 rijden om de 20 minuten en de lijnen 23, 24 en 25 om het kwartier (en 20 en 21 rijden 's avonds niet).
Volgens de RET dienstregeling online zijn er op maandagavond momenten dat de 4 maar 1x in de 23 minuten rijdt. Om 19:21 en de volgende om 19:44 bijv. Om de 20 minuten is nagenoeg net zo waardeloos natuurlijk.
Laatst gewijzigd door n-evo op di 01 jul 2014, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Ik vind een prefix wel wat hebben :) Aan de andere kant, als ik zelf een stad ontwerp voor de TS nummer ik altijd in series, Metro: M1-..., tram: 11-..., bus: 21-...
Zoiets was ook de bedoeling in Amsterdam maar is historisch weer helemaal overhoop gehaald. Net als de busnummering op wijk die nu ook niet meer helemaal klopt.

En de gesprekjes zijn altijd leuk inderdaad :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

n-evo schreef:
Meltrain schreef:23 minuten? :? De lijnen 2, 4, 7 en 8 rijden om de 20 minuten en de lijnen 23, 24 en 25 om het kwartier (en 20 en 21 rijden 's avonds niet).
Volgens de RET dienstregeling online zijn er op maandagavond momenten dat de 4 maar 1x in de 23 minuten rijdt. Om 19:21 en de volgende om 19:44 bijv.
Zal dan wel met overgang frequentie A naar frequentie B zijn en toevallig zo uitkomen. Je ziet wel vaker dat er in die overgangen een onlogische tijd in zit, zoals 13 of 17 minuten. Dat soort dingen.
Ik doe ook maar wat
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door n-evo »

Ardan schreef:Zal dan wel met overgang frequentie A naar frequentie B zijn en toevallig zo uitkomen. Je ziet wel vaker dat er in die overgangen een onlogische tijd in zit, zoals 13 of 17 minuten. Dat soort dingen.
Ongetwijfeld. M'n punt is dat met een frequentie van 3x per uur (of het nou om de 20 of 23 minuten is boeit niet zo heel erg) je mensen het ov uit jaagt. Persoonlijk had ik ook weinig zin om daar van afhankelijk te zijn toen ik nog in Rotterdam woonde. Helemaal omdat er nog wel eens een tram wil uitvallen en je dus zo 20 min extra kan wachten. Mensen in mijn omgeving idem dito.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten