Geen idee, heb alleen M1, M2 en M3 met eigen ogen gezien. Snap er vrij weinig van waarom dit niet wordt doorgevoerd en ze de 50-reeks intact houden.FLJ schreef:M1 = M52
M2 = M54
M3 = M53
M4 = M50 (groen)
M5 = M51 neem ik dan maar aan?
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Nostalgische redenen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ja precies.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Nostalgische redenen :') De huidige nummering bestaat nog geen 25 jaar.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dus jij zou ook geen fan zijn lijnen met verschillende bestemmingen? Het zij door een halverwege-eindpunt, hetzij door een andere aftakking?Bee schreef:Ik vind nummers met een prefix kut, dat veroorzaakt alleen maar verwarring met de tramlijnen met hetzelfde nummer. Het huidige systeem is goed en ik heb er geen klachten over.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Nee. Alle ritten onder een nummer gaan van A naar B of andersom, geen uitzonderingen. Een nummer, een lijn, een eindbestemming!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Mee eens.
Bee verwijst naar GVB die "uit nostalgische overwegingen" nogal vaak misbruikt als argument.Ardan schreef:Nostalgische redenen :') De huidige nummering bestaat nog geen 25 jaar.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Lijnnummernazi dat je me er bent.Bee schreef:Nee. Alle ritten onder een nummer gaan van A naar B of andersom, geen uitzonderingen. Een nummer, een lijn, een eindbestemming!
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dus je wordt bedankt. Dankzij Bee & co geen inrukritten met passagiers :6
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Bee, kijk eens naar Karlsruhe: veel dubbele nummers: R2, R4,R5 (Regionalbahn), S3, S4, S5, S6 (Stadtbahn), lijn 2,3,4,5,6 (Strassenbahn), waarvan om sommige haltes de S-bahnen en Strassenbahnen met gelijke nummering allebei stoppen. En het gaat gewoon goed daar. Dus het kan wel. Misschien zijn de mensen in KA slimmer?Bee schreef:Ik vind nummers met een prefix kut, dat veroorzaakt alleen maar verwarring met de tramlijnen met hetzelfde nummer. Het huidige systeem is goed en ik heb er geen klachten over.
Ik vind persoonlijk de hoge nummers voor de metro k*t, net als die belachelijke 300-lijnnummers voor de nachtbus. Ik weet waarom dat zo is, maar toch. Ik denk zeker met die nachtbusnummering dat dat in weinig steden voorkomt. Meestal is het N1, N2 etc. Kijk naar CXX, daar kan het wel: N70, N71 etc.
Off-GVBtopic: lijn 142 van CXX naar Wilnis v.v.is officieel ook de 142S. Nog nooit een "S" gezien op het display. We zijn in dit land niet zo van de pre-fixen en post-fixen, terwijl die juist een heleboel duidelijk kunnen maken aan de reiziger.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Vind die 50-reeks ook helemaal nergens op slaan anno 2014.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Oorspronkelijk wilden ze er een 30-reeks van maken maar dat vond men te laag voor het ondergeschoven kindje dat de metro moest gaan worden.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat ergens iets goed gaat betekend niet dat ik meteen een voorstander wordt.fred1954 schreef:Bee, kijk eens naar Karlsruhe: veel dubbele nummers: R2, R4,R5 (Regionalbahn), S3, S4, S5, S6 (Stadtbahn), lijn 2,3,4,5,6 (Strassenbahn), waarvan om sommige haltes de S-bahnen en Strassenbahnen met gelijke nummering allebei stoppen. En het gaat gewoon goed daar. Dus het kan wel. Misschien zijn de mensen in KA slimmer?
Ik heb van andere, grotere problemen last in mijn leven. Het lijnnummer van de metro zal mij braadworst wezen, maar ik ben tegen het veranderen om het veranderen omdat lijnnummers in de vijftig bij een selecte groep mensen mogelijk een negatieve betekenis hebben als ondergewaardeerde lijn.Ik vind persoonlijk de hoge nummers voor de metro k*t
Ik heb meer moeite met de overbodige inzet van gelede bussen doordeweeks op het nachtnet waardoor de exploitatiekosten voor sommige lijnen tot anderhalf keer hoger zijn dan nodig. EBS heeft ook N-nummers trouwens, maar het is daar nog nooit gelukt dat fatsoenlijk te filmen op de bussen. Dan ga ik liever voor de huidige oplossing met nummers in de 34x-35x-36x-reeks.net als die belachelijke 300-lijnnummers voor de nachtbus. Ik weet waarom dat zo is, maar toch. Ik denk zeker met die nachtbusnummering dat dat in weinig steden voorkomt. Meestal is het N1, N2 etc. Kijk naar CXX, daar kan het wel: N70, N71 etc.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Het is maar waar je je druk om maakt. :')Bee schreef:Ik heb meer moeite met de overbodige inzet van gelede bussen doordeweeks op het nachtnet waardoor de exploitatiekosten voor sommige lijnen tot anderhalf keer hoger zijn dan nodig. EBS heeft ook N-nummers trouwens, maar het is daar nog nooit gelukt dat fatsoenlijk te filmen op de bussen. Dan ga ik liever voor de huidige oplossing met nummers in de 34x-35x-36x-reeks.
Denk doe je ook eens een plezier met zo'n non-antwoord.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Geen van de nachtlijnen vervoert per nacht meer reizigers dan de rustigste daglijn overdag, al helemaal niet doordeweeks. De inzet van gelede bussen op de nachtlijnen zorgt voor een hoger brandstofverbruik (1,5 meer brandstof dan een normale bus) en een hogere gemiddelde kostprijs per kilometer dan nodig. Lijkt mij dan ook een eenvoudige quick-win.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Slechte vergelijking is dat van GVB. Nachtlijnen zijn doordeweeks maar 5 á 6 uur in exploitatie en rijden 1x per uur. Nogal logisch dat zo'n lijn per nacht minder passagiers trekt dan een daglijn die van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat meerdere keren per uur rijdt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Je vindt het Londense systeem ook verschrikkelijk?Bee schreef:Nee. Alle ritten onder een nummer gaan van A naar B of andersom, geen uitzonderingen. Een nummer, een lijn, een eindbestemming!
Komt wel goed schatje.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Vind al die lijnnamen i.p.v. een nummer of letter sowieso omslachtig. Helemaal wanneer het om zo'n hoeveelheid lijnen gaat. Die onduidelijkheid is ook de reden waarom Rotterdam er van af gestapt is. Zou lijnletters ook graag in Amsterdam zien. Zo'n grote verandering is natuurlijk veel te heftig voor GVB / SRA.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Misschien omdat je dan dubbelnummering vermijdt zonder hoge nummers te gebruiken.
-
- Berichten: 17
- Lid geworden op: zo 27 okt 2013, 03:57
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Vraagje:
Moet je met een GVB Only abbo alsnog een losse nachtbuskaart kopen?
Moet je met een GVB Only abbo alsnog een losse nachtbuskaart kopen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ach:
A: Noord-Zuid
B: Centraal-Gein
C: Isolatorweg-Gaasperplas
Alle tramlijnen qua nummering ook eens goed onder de loep nemen. Ik heb daar voor een toekomstig plus- en comforttramnet (met wat fictieve lijnvoeringen) wel eens wat voor bedacht (klik voor vergrootmakering):
Achterliggende gedachte: alle pluslijnen (tram én bus, hoofdaders) een nummer in het bereik 1 t/m 20; alle comforttramlijnen een nummer in het bereik 21 t/m 30. Aan de nummersystematiek van het comfortbusnet hoef je dan in principe niets te wijzigen.
A: Noord-Zuid
B: Centraal-Gein
C: Isolatorweg-Gaasperplas
Alle tramlijnen qua nummering ook eens goed onder de loep nemen. Ik heb daar voor een toekomstig plus- en comforttramnet (met wat fictieve lijnvoeringen) wel eens wat voor bedacht (klik voor vergrootmakering):
Achterliggende gedachte: alle pluslijnen (tram én bus, hoofdaders) een nummer in het bereik 1 t/m 20; alle comforttramlijnen een nummer in het bereik 21 t/m 30. Aan de nummersystematiek van het comfortbusnet hoef je dan in principe niets te wijzigen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Waar laat je je 8 en 15 keren? Bij die sportveldjes ofzo? Kan het hier niet goed zien. Mooi kaartje, zal later eens goed bekijken.
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
O, die verdwijnen daar gewoon in een peilloos diep gat in de grond.
Geen idee - dit pretendeert helemaal geen uitgewerkt voorstel te zijn, maar vooral een test om te kijken in hoeverre een andere lijnnummering zou kunnen werken. Want als je je hele tramnet dan toch gaat omgooien...
Maar ja. Om 'nostalgische redenen' zal men bij GVB nog eerder paarden voor de tram spannen dan de oude lijnkleuren en -nummers opgeven...
Geen idee - dit pretendeert helemaal geen uitgewerkt voorstel te zijn, maar vooral een test om te kijken in hoeverre een andere lijnnummering zou kunnen werken. Want als je je hele tramnet dan toch gaat omgooien...
Maar ja. Om 'nostalgische redenen' zal men bij GVB nog eerder paarden voor de tram spannen dan de oude lijnkleuren en -nummers opgeven...
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Nee, entree tot de nachtbus is inclusief.Petitionaris schreef:Vraagje:
Moet je met een GVB Only abbo alsnog een losse nachtbuskaart kopen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten