Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Vinny »

Misschien is het gewoon tijd om Lage Zwaluwe als station in zijn geheel te schrappen, en P&R voorzieningen te verplaatsen naar Dordrecht-Zuid. Dit station kan samen met Breda Prinsenbeek worden opgeplust tot IR-halte, en dan kun je gewoon een IR Rotterdam-Dordecht-Breda-Tilburg-Eindhoven inleggen, naast een IC Rotterdam-Venlo die dus Dordrecht overslaat...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Ronald »

Heuj, sneltrein, kom er maar in :-)
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door IC140 »

Geert schreef:Hoe wordt 'richting' gedefinieerd, als elke richting waarvoor ook een spoorlijn ligt, of eerder als 'heen' en 'terug'? Anders wordt het voor een station als Maarn ook nog interessant, dat wordt ook niet in alle richtingen 2x/uur bediend.
Voor Maarn heeft NS een ontheffing aangevraagd en gekregen. Met richting wordt elke spoorlijn waarop een station ligt zonder stations er tussen bedoeld. Voor Lage Zwaluwe dus Zevenbergen, Dordrecht Zuid en Breda-Prinsenbeek.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Frans F »

Vinny schreef:Misschien is het gewoon tijd om Lage Zwaluwe als station in zijn geheel te schrappen, en P&R voorzieningen te verplaatsen naar Dordrecht-Zuid. Dit station kan samen met Breda Prinsenbeek worden opgeplust tot IR-halte, en dan kun je gewoon een IR Rotterdam-Dordecht-Breda-Tilburg-Eindhoven inleggen, naast een IC Rotterdam-Venlo die dus Dordrecht overslaat...
Wat hebben reizigers in West-Brabant aan een station in Dordrecht Zuid, dan kunnen ze beter helemaal de auto nemen naar Rotterdam. Daarnaast is er ook geen busverbinding van Lage Zwaluwe/Zevenbergschen Hoek richting Breda en Roosendaal. Sorry, maar ik vind dit echt een zeur-onderwerp, drie stops voor een regionale trein tussen Breda en Dordrecht is volledig acceptabel.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:Daarnaast is er ook geen busverbinding van Lage Zwaluwe/Zevenbergschen Hoek richting Breda
Niet? Dan mag Veolia dat blauwe lijntje met het nummer 122 ernaast toch wel hoognodig van hun netkaart halen :mrgreen: En Zevenbergschenhoek heeft ook gewoon OV. Zelfs nog een luxe voor zo'n klein dorpje: je kunt zowel op de fiets naar lijn 117 als met de buurtbus.
Sorry, maar ik vind dit echt een zeur-onderwerp, drie stops voor een regionale trein tussen Breda en Dordrecht is volledig acceptabel.
Het is acceptabel als het geboden product aansluit bij de reizigersvraag. Dat doet het dus niet want de meeste reizigers zijn juist doorgaande reizigers hier. Zelfs in de spits is het aantal instappers in Lage Zwaluwe richting Breda minimaal en zijn het de doorgaande reizigers die ervoor zorgen dat de huidige halfuursdienst gerechtvaardigd wordt.
Richting Dordrecht wil al helemaal geen hond vanuit Lage Zwaluwe en daar zouden dan in de nieuwe concessie 4 Sprinters per uur rijden vanwege de eisen in combinatie met star vasthouden aan het huidige dienstregelingsmodel (en daarmee volledig schrappen van de ICs op Dordrecht - Breda).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Frans F »

Straks blijft er tussen Dordrecht en Breda alleen lokaal vervoer over plus uitloopvervoer vanuit Rotterdam. Daar heb je geen IC voor nodig, net zo min als dat je op de uitlopers tussen Alkmaar en Den Helder of tussen Hoorn en Enkhuizen treinen als IC laat rijden.

Dat er nu nog veel doorgaand vervoer is is logisch omdat de IC direct in Breda eindigt en die uit Dordrecht doorrijdt naar Eindhoven. Straks is dat voorbij, ik denk dat NS daar een juiste inschatting van maakt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Vinny »

Frans F schreef:
Vinny schreef:Misschien is het gewoon tijd om Lage Zwaluwe als station in zijn geheel te schrappen, en P&R voorzieningen te verplaatsen naar Dordrecht-Zuid. Dit station kan samen met Breda Prinsenbeek worden opgeplust tot IR-halte, en dan kun je gewoon een IR Rotterdam-Dordecht-Breda-Tilburg-Eindhoven inleggen, naast een IC Rotterdam-Venlo die dus Dordrecht overslaat...
Wat hebben reizigers in West-Brabant aan een station in Dordrecht Zuid, dan kunnen ze beter helemaal de auto nemen naar Rotterdam. Daarnaast is er ook geen busverbinding van Lage Zwaluwe/Zevenbergschen Hoek richting Breda en Roosendaal. Sorry, maar ik vind dit echt een zeur-onderwerp, drie stops voor een regionale trein tussen Breda en Dordrecht is volledig acceptabel.
Lage Zwaluwe heeft voor Randstedelijke begrippen echt waardeloze reizigersaantallen. Het voldoet dus totaal niet aan de verwachting. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39167
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:Straks blijft er tussen Dordrecht en Breda alleen lokaal vervoer over plus uitloopvervoer vanuit Rotterdam. Daar heb je geen IC voor nodig, net zo min als dat je op de uitlopers tussen Alkmaar en Den Helder of tussen Hoorn en Enkhuizen treinen als IC laat rijden.

Dat er nu nog veel doorgaand vervoer is is logisch omdat de IC direct in Breda eindigt en die uit Dordrecht doorrijdt naar Eindhoven. Straks is dat voorbij, ik denk dat NS daar een juiste inschatting van maakt.
Eeh, met doorgaand vervoer doel ik op (zoals ik toch echt al duidelijk aangaf eerder in dit topic) het verkeer uit de richting Dordrecht dat naar Breda zelf wil. Uitloopvervoer uit Rotterdam zal er overigens ook niet echt zijn (hooguit nog naar Dordrecht Zuid, maar die kant uit is de stadsbus al snel aantrekkelijker), je zal nog eerder wat verkeer Zwijndrecht - Breda hebben.

Feit blijft dat de meeste reizigers die je in de Sprinter tussen Dordrecht en Breda aantreft niet naar Dordrecht Zuid of Lage Zwaluwe willen. Er is een aandeeltje naar Prinsenbeek vanwege de kantoren aldaar, maar het meeste gaat naar Breda en neemt alleen maar die Sprinter omdat die toevallig tussen twee ICs in vertrekt en nergens ingehaald wordt.

Vandaar dus dat ik kom met het voorstel van een versnelde Sprinter die alleen in Prinsenbeek stopt, voor Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe is echt geen kwartiersdienst nodig en is de Sprinter uit Roosendaal meer dan zat. Bijkomend voordeel van zo´n versnelde Sprinter is dat je bij vertrek uit Dordrecht op de huidige tijden net iets eerder in Breda bent. En precies die minuten kan je heel goed gebruiken: er is nu net geen aansluiting op de s3600 richting Tilburg en v.v. Als je die nog net wel kunt bieden door wat eerder aan te komen is dat ook nog een positief effect wat je er gratis bij krijgt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Meltrain »

Het overslan van Lage Zwaluwe kan ik nog wel begrijpen, maar door het overslaan van Dordrecht Zuid moeten reiziegrs van dat station altijd omreizen via Dordrecht indien ze naar Breda willen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Nitein-Repart »

Zie liever dat er tussen Dordrecht en Breda sprinters komen te rijden en dat de s2200 verlengt wordt naar Roosendaal, waarbij deze ook stopt in Zevenbergen en Oudenbosch. Vanuit Lage Zwaluwe is dan geen verbinding met Roosendaal meer, maar dat zie ik niet als een probleem. Ik vind Zevenbergen en Oudenbosch toch iets belangrijker dan Breda-Prinsenbeek. De s5100 kan eventueel keren in Dordrecht Zuid.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Z2N »

Ik zou eerder de s13600 verlengen naar Dordrecht, dan heeft Dordrecht nog een directe verbinding met Breda en Tilburg, en kan de s5000/s15100 eruit tussen Dordrecht en Breda, Dordrecht Zuid heeft dan de s5100 nog voor de rit naar Rotterdam (voor zover daar vraag naar is, ik dacht dat de bus+IC populairder was in Dordrecht Zuid), en Dordrecht Zuid, Lage Zwaluwe en Breda Prinsenbeek hebben een betere verbinding naar plaatsen verder dan Breda.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Meltrain »

En dan stopt de s13600 niet te Ddzd?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door dennistd »

Als je het goed wilt doen moet je de s1900 van Den Haag via Eindhoven naar Maastricht sturen, en de s800 van Alkmaar via Eindhoven naar Venlo. Je kunt dan een nieuwe s1800 inleggen Den Haag-Rotterdam-HSL-Breda-Tilburg-Eindhoven-Venlo-Mönchengladbach-Köln. Die kun je in Eindhoven dan cross-platform aansluiten op de s3500 Heerlen-Schiphol.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Frans F »

Er gaan veel meer mensen uit Zuid-Limburg naar Amsterdam dan naar Rotterdam-Den Haag.
4 IC's Rotterdam-Eindhoven is gezien het aantal reizigers tussen Breda en Eindhoven voorlopig niet realistisch.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef:En dan stopt de s13600 niet te Ddzd?
Jawel, deze stopt gewoon op alle tussengelegen haltes tussen Ddr en Bd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Wubbo »

Frans F schreef:4 IC's Rotterdam-Eindhoven is gezien het aantal reizigers tussen Breda en Eindhoven voorlopig niet realistisch.
Toch staan extra IC's tussen Breda en Eindhoven al een tijdje op de wensenlijst van NS.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door dennistd »

Frans F schreef:Er gaan veel meer mensen uit Zuid-Limburg naar Amsterdam dan naar Rotterdam-Den Haag.
4 IC's Rotterdam-Eindhoven is gezien het aantal reizigers tussen Breda en Eindhoven voorlopig niet realistisch.
Maar op deze manier heb je zowel de verbinding van (zuid holland/west brabant) en (noord holland/utrecht) naar zowel noord limburg als zuid limburg.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Frans F »

Klopt, maar dat is een jaar of tien geleden eerder geprobeerd door de trein van Den Haag naar Heerlen te laten rijden. Was geen succes omdat iedereen uit Zuid-Limburg toen de trein richting Amsterdam nam en die naar Den Haag grotendeels leeg was.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door Frans F »

Wubbo schreef:Toch staan extra IC's tussen Breda en Eindhoven al een tijdje op de wensenlijst van NS.
Meer op de wensenlijst van de Provincie Brabant.
Maar het vervoer uit Brabant is realistisch gezien tot Breda onvoldoende.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Dordrecht-Breda e.v. bij IC op HSL

Bericht door reisthijs »

Het staat ook al een hele tijd op het wensenlijstje van de Rijksoverheid. Een kwartierdienst lijkt ook volkomen terecht tussen Breda en Eindhoven.

Mij lijkt een nieuwe IC Dordrecht-Eindhoven (in Breda aansluitend op de ICd uit Amsterdam) nog steeds de meest voor de hand liggende oplossing.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden

Bericht door wouter15 »

NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden

1 juli 2014

Vanaf de dienstregeling 2016 wil NS de intercity Den Haag - Venlo vervangen door een snelle intercity Den Haag - Eindhoven via de HSL. Dordrecht dreigt daardoor een intercity richting Breda te verliezen. Tegenover Mansveld heeft NS echter aangegeven dat NS ook in de toekomst een intercity via Dordrecht naar Breda wil aanbieden.


"Het streven van NS en de regio is om naast de sprinterverbindingen tussen Dordrecht en Breda minimaal een uursverbinding met een intercity te realiseren. Hiervoor zijn op dit moment nog verschillende oplossingsrichtingen in beeld" schrijft Mansveld aan de Tweede Kamer. Lees verder
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden

Bericht door Nitein-Repart »

De s2200 doortrekken lijkt mij het meest logisch, dan heeft Breda ook een directe verbinding met Blaak, Delft en Leiden. Misschien een optie om in de spits door te rijden naar Tilburg uni, Tilburg en Eindhoven.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden

Bericht door reisthijs »

Een uurdienst is wel wat karig, niet meer van deze tijd voor een binenlandse verbinding, en de Benelux nog trager maken is ook geen goed idee.
Het wachten is nog steeds op een fatsoenlijke oplossing.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden

Bericht door BR628 »

De 2200 is gewoon een halfuursdienst die nu tot Ddr rijdt. Waarom zou je m dan maar 1x per uur doortrekken naar Bd? Trek m dan gewoon 2x per uur door.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: NS wil intercity tussen Dordrecht en Breda behouden

Bericht door Obus »

Nee, gewoon lekker de Benelux-Plus via Dordrecht laten karren, want die trein is nog niet traag genoeg :mrgreen: .
De mortuis nil nisi bene
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten