RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door n-evo »

Je moet ergens beginnen. Vind het helemaal geen gek idee om al het openbaar vervoer in de Randstad uiteindelijk dezelfde look 'n' feel te geven zoals je bijvoorbeeld in Londen ziet. Uiteindelijk gaan we toch naar één grote integrale regio toe met z'n allen.

Het is voor de reiziger alleen maar prettig als alles hetzelfde werkt en eruit ziet ongeacht of je nou de tram in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag pakt. Is dat immers niet de reden waarom er in de provincie Utrecht geen zichtbaar onderscheid meer is tussen stad- en streekvervoer? Daar hebben ze het wel bergrepen wat mij betreft.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door reisthijs »

Dat is ook geen gek idee maar dat krijg je juist niet met R-net, waar onderscheid wordtgemaakt tussen hoogwaardige en normale lijnen. De invoering duurt ook nog eens idioot lang (2028 is best ver weg).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door n-evo »

Dit is een eerste stap. Je kan er op wachten dat uiteindelijk alle lijnen onder de R-netflag gaan rijden. Alleen al uit praktische overwegingen omdat het totaal niet handig is R-net en reguliere voertuigen in je floot te hebben.
reisthijs schreef:Als het niet uniform wordt toegepast is het geen uniforme huisstijl. (A)
De R-net huisstijl is uniform. Dat het afwijkend van de richtlijnen wordt toegepast door bepaalde spelers staat daar los van. (A)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef:Is dat immers niet de reden waarom er in de provincie Utrecht geen zichtbaar onderscheid meer is tussen stad- en streekvervoer? Daar hebben ze het wel begrepen wat mij betreft.
Dat is niet eens in de gehele provincie Utrecht, maar alleen rond de stad Utrecht.

Verder snap ik het probleem niet, want er zijn toch metroborden in R-net stijl in Rotterdam?
Zelfs eerder dan in Amsterdam!

Verder is het grappig dat je de vergelijking met London maakt, want dat is juist wat in Rotterdam gaat gebeuren: in London heb je de Tube Roundel waarvan het gebruik is uitgebreid naar tram, DLR en bus en in Rotterdam heb je de M waarvan het gebruik nu dus ook (op beperkte schaal) wordt uitgebreid naar bus een tram.
Verder is de RET grote voorstander van onderaannemers die verschillende buslijnen rijden, terwijl de verantwoordelijkheid volledig bij de RET ligt. Zoiets gebeurt ook in London waar TfL de opdrachtgever is en verschillende bedrijven de uitvoering van de buslijnen verzorgen.
Laatst gewijzigd door Meltrain op wo 02 jul 2014, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Verder snap ik het probleem niet, want er zijn toch metroborden in R-net stijl in Rotterdam?
Zelfs eerder dan in Amsterdam!
Waar zie jij "R-net" onder die nieuwe roterende zuilen staan dan?

FYI, Amsterdam heeft ook al een aantal borden in R-net stijl in het nieuwe metrostation Centraal Station. De rest laat op zich wachten tot de renovatie van start gaat. :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door Suus »

Nope, ook dat is een melange.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef:
Meltrain schreef:Verder snap ik het probleem niet, want er zijn toch metroborden in R-net stijl in Rotterdam?
Zelfs eerder dan in Amsterdam!
Waar zie jij "R-net" onder die nieuwe roterende zuilen staan dan?
Bij die roterende zuilen niet omdat het rode R-net bord daar niet past.
De statische metroborden hebben dat R-net logo wel, zoals ik al eerder aangaf in dit onderwerp.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door baladid »

Meltrain schreef:in London heb je de Tube Roundel waarvan het gebruik is uitgebreid naar tram, DLR en bus
Overground toch ook?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door Meltrain »

Inderdaad en zelfs bij de veerdiensten over de Thames.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door zone5324bericht... »

dat logo is door de opdrachtgever in gebruik en behoord niet meer specifiek toe aan de metro aldaar.

hier is de opdrachtgever nog steeds de Stadsregio en niet de RET...
maar de RET zou inderdaad graag ook die touwtjes in handen krijgen...
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Bij die roterende zuilen niet omdat het rode R-net bord daar niet past.
Mij maak je echt niet wijs dat er geen mogelijkheid is om zo'n zuil te ontwerpen inclusief "R-net" eronder. Sorry. :D
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door Karl »

Over een paar jaar komt er ongetwijfeld een geldverslindend redesign, met R-net logo. Dat dan een paar jaar later weer wordt afgeschaft.
Het is een spectrum.
Alargule

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door Alargule »

Mag dat geintje kosten? Honderdduizend euro zeker - hetzelfde bedrag dat gespendeerd zou zijn aan het nieuwe logo van de Gemeente Amsterdam? Zoek de verschillen:

Oud:

Afbeelding

Nieuw:

Afbeelding

(het vermelde bedrag heeft overigens betrekking op het totale redesign van alle huisstijluitingen van de gemeente, en niet alleen - zoals gepopulariseerd in de media - op het drukken op de Enter-toets...)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door Meltrain »

n-evo schreef:
Meltrain schreef:Bij die roterende zuilen niet omdat het rode R-net bord daar niet past.
Mij maak je echt niet wijs dat er geen mogelijkheid is om zo'n zuil te ontwerpen inclusief "R-net" eronder. Sorry. :D
Dat is meer omdat het nogal lelijk wordt als bij de "M" wel een R-net bordje eronder hangt en bij de "B" en "T" niet. In het kader van uniformiteit moet wel alles hetzelfde zijn. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Dat is meer omdat het nogal lelijk wordt als bij de "M" wel een R-net bordje eronder hangt en bij de "B" en "T" niet. In het kader van uniformiteit moet wel alles hetzelfde zijn. :wink:
R-net beperkt zich niet tot de metro. :wink: Ik kijkt alvast uit naar het volgende excuus dat je verzint. :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door Meltrain »

In Rotterdam wel. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door Alargule »

Hm. Geen tram- en regionale buslijnen onder R-net in Rotterdam?

Overigens is in Amsterdam wel een 'mooie' oplossing bedacht voor integratie van R-net en metro:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door Meltrain »

Zo'n integratie hebben we in Rotterdam dus ook, maar dan met R-net onder de gele M. Dat lijkt me dus een prima compromis.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Hm. Geen tram- en regionale buslijnen onder R-net in Rotterdam?

Overigens is in Amsterdam wel een 'mooie' oplossing bedacht voor integratie van R-net en metro:

Afbeelding
Vraag me af wat ze met de hangende kubussen gaan doen van de Ringlijn. Maar vind die oplossing inderdaad erg strak.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door Ardan »

n-evo schreef:Vraag me af wat ze met de hangende kubussen gaan doen van de Ringlijn.
Hetzelfde, lijkt me :)
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door Alargule »

Voorzover ik weet, worden deze nieuwe kubussen alleen geplaatst op de Oostlijnstations en de Noord/Zuidlijnstations. Voor de Ringlijn blijft vooralsnog alles bij het oude.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door Ardan »

Ohja, Amsterdam zou Amsterdam niet zijn als ze alles uniform zouden doen :')
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door Alargule »

Dat is precies de achterliggende reden. Amsterdam is weliswaar de stad waar de eenheidsprijzen en -worsten zijn uitgevonden, maar toch.
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:Voorzover ik weet, worden deze nieuwe kubussen alleen geplaatst op de Oostlijnstations en de Noord/Zuidlijnstations. Voor de Ringlijn blijft vooralsnog alles bij het oude.
Vreemd want sommige stations hebben wel al van die nieuwe stijl GVB borden en kubussen
Alargule

Re: RET presenteert nieuwe herkenningssymbolen

Bericht door Alargule »

Zoals?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten