Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Bericht door Suus »

Net over de grenzen bij Limburg had ik zowel in België als in Duitsland nog het een en ander aan bordjes te fotograferen en afgelopen vrijdag moest het daar maar eens van komen. In het begin zijn de foto's wat matig, maar ik beloof je dat ze snel beter worden.

Afbeelding
Zoals gebruikelijk op dit soort dagen begon de dag met een wekker die wel erg vroeg stond. Mijn ervaringen met treinreizen naar Limburg zijn nogal gemengd, niet zelden loopt er iets fout waardoor de reis wel eens aanvoelt als een hordeloop waarbij je alle hordes achter je meesleept. Daarom stond ik om vijf uur 's ochtends bij mijn plaatselijke bushalte te wachten op de nachtbus naar Centraal. Echt nacht kan je het in deze tijd van het jaar gelukkig niet meer noemen trouwens. Tijdens het wachten kon ik verderop nog de vroege ritten van de 300 en 275 voorbij zien komen voordat mijn nachtbus 357 langs zou komen. Zoals gebruikelijk was dit een gelede bus, maar nu voor het eerst eens een gelede Citea in plaats van de gelede Citaro's die normaal gesproken de dienst uitmaken op deze lijn.

Afbeelding
Dit is ook altijd een leuke situatie op Centraal die maar weinig mensen ook echt kennen. Voordat de dienst start worden alle treinen op het station klaargezet en dat levert dan beelden van perrons zonder mensen maar met treinen op. Enkele minuten voor vertrek komt dan het treinpersoneel en een team S&V samen om de trein te openen en een toegangscontrole te houden waarna de trein vertrekt.

Afbeelding
De rit naar Maastricht was volledig probleemloos en tot Roermond heerlijk rustig. Exact op tijd kwam de trein aan in Maastricht waar ik nu dus opeens erg vroeg was. Tijd die gebruikt kon worden om een Euregioticket te kopen, koffie te drinken en deze combinatie van een Break en GTW op de foto te zetten.

Afbeelding
De rit naar Luik verliep zonder problemen. Er was een flinke ploeg van het TicketControl-team van de NMBS op de trein aanwezig, zodat ik nog voor Maastricht Randwijck al een knipje in mijn ticket had. In Luik liep ik naar het kleine supermarktje onder spoor 1 toen ik dit oudje de halte van het busstation op zag rijden. Snel ben ik even overgestoken om de busliefhebbers van een plaatje te kunnen voorzien.

Afbeelding
Terug in het station kon ik nog net het vertrek van de trein naar Maastricht aanschouwen, wat uiteraard dezelfde trein was als waarmee ik was aangekomen in Luik.

Afbeelding
Enkele minuten later kwam aan de andere kant van het perron de L-trein naar Verviers binnenrijden. Dit betrof een gemoderniseerde Break zodat ik na meerdere keren deze treinen gezien en gefotografeerd te hebben er nu eindelijk zelf eens in plaats kon nemen.

Afbeelding
Maar dit stelde mij toch een beetje teleur. Het is weliswaar een stuk frisser, maar het zijn dezelfde meubels en er is nog altijd geen airco. Wel ramen zonder dat bruinige effect door het lood wat erin verwerkt was, dat is dan wel een positieve ontwikkeling.

Afbeelding
Na een mooie maar korte rit verliet ik de trein in Pepinster. Hier zie je hem net na vertrek vanaf het perron aan de overzijde.

Afbeelding
Een paar minuten later kwam op spoor 3 de stoptrein naar Spa-Geronstérè binnenrijden. Dit klassiekje zou heen en terug naar Spa brengen en daarna nog naar Welkenraedt.

Afbeelding
Zoals hier op het eindpunt in Spa-Geronstérè. Op dit eindpunt, in aantal sporen de kleinste in België, zou de trein bijna een half uur keren.

Afbeelding
Of hier op Verviers-Central, waar de trein een stop van bijna 20 minuten heeft om een aansluiting te geven uit Brussel naar Dolhain-Gileppe. Tijd die ik gebruikte om even het station te verkennen.

Afbeelding
En dan hier op het eindpunt in Welkenraedt, waar ik door die aansluiting in Verviers bijna 40 minuten moest wachten totdat ik het laatste stukje naar Eupen verder kon rijden.

Afbeelding
In Eupen heb ik nog even geprobeerd de trein op de foto te zetten, maar de trein was te lang en het perron te kort, zoals op deze foto te zien is.

Afbeelding
Afbeelding
In Eupen liep ik vanaf het station de heuvel af richting de stad. Ik had een overstap van bijna 25 minuten op de bus naar Aachen dus besloot ik naar het bushof te wandelen in plaats van bij de halte op het station te wachten. Op het busstation was een gevarieerd wagenpark te zien. Een bus van het type helemaal links op de eerste van deze twee foto's zou mij naar Aachen vervoeren, van de bus zelf heb ik geen foto. Het werd niet een heel comfortabele rit. De bus had zijn beste tijd gehad, was helemaal volgepropt met Engelssprekende Duitse schoolkinderen en de chauffeur had blijkbaar een carrière in de Formule 1 gewenst nadat hij op hoge snelheid over de niet al te beste wegen in de regio reed en meermaals volgas een halte voorbijreed waar iemand uit had willen stappen. Belgische dienstverlening zullen we maar zeggen.

Afbeelding
In Aachen had ik opnieuw een ruime overstap op de stoptrein naar Lindern en Heinsberg. Tijdens het pauzeren knabbelde ik op het perron een kaasbroodje weg toen ik in de verte een opvallend locomotiefje met rijtuigen langzaam het station binnen zag rijden. Hier een toevalsshot met een goederentrein van NMBS Logistics die precies op dat moment door het station reed.

Afbeelding
Even later kwam de RB33 binnenrijden. De trein bestaat sinds de heropening van de lijn naar Heinsberg uit twee treinstellen die op spoor 3 in Lindern worden gesplitst en gecombineerd. Het treinstel vooraan op deze foto (en dus op de volgende rit achterop rijdt) maakt nadat deze is afgekoppeld in Lindern daar kop en rijdt dan naar Heinsberg. Het voorste treinstel rijdt als stoptrein verder naar Duisburg.

Afbeelding
Na het retourtje naar Heinsberg was ik weer terug in Lindern, waar ik nog net een wat vertraagde RE4 naar Dortmund op de foto kon zetten. Normaal is dat geen overstap, op dat moment door de vertraging wel.

Afbeelding
De laatste trein in Duitsland voor die dag zou het boemeltje naar Dalheim worden, een curieus lijntje dat zijn voortbestaan vooral te denken heeft aan Siemens, die halverwege een aftakking hebben naar hun testcircuit in Wildenrath. Ook zal er in de buurt iets van het leger zitten, want er zaten aardig wat soldaten in dit korte treintje. Het betreft hier overigens een RegioSprinter van de Rurtalbahn, die in opdracht van DB de treindienst op dit lijntje verzorgen. Een retour Dalheim - Mönchengladbach duurt net geen uur, maar alleen in de spits wordt er ook een uursdienst gereden, de rest van de tijd elke twee uur.

Afbeelding
Hier zien we het treintje na de rit op het stationnetje van Dalheim. Vanaf Dalheim zou ik door het Nationaal Park De Meinweg naar een bushalte in de buurt van Vlodrop lopen en daar de bus terug naar Roermond nemen.

Afbeelding
Na ongeveer een kilometer lopen passeerde ik de grens. Dit stond niet aangegeven met borden, deze slagboom was het enige tastbare bewijs. Deze foto is overigens genomen vanaf de Nederlandse zijde van de grens.

Afbeelding
Een flink stuk doorstappen later kwam ik dit viaduct tegen. De IJzeren Rijn loopt dwars door de Meinweg en dat is ook precies de reden dat deze lijn niet heropend wordt. Een goederenspoorlijn door een Nationaal Park zou de boel behoorlijk verpesten.

Afbeelding
Zelfs op een viaduct waar al meer dan twintig jaar geen trein meer over heeft gereden moest ProRail toch haar sporen achterlaten, en dus hier een bordje met het telefoonnummer voor wanneer je het viaduct aanrijdt. Aangezien het park verboden gebied is voor auto's is de kans daarop ongeveer nihil, maar je weet maar nooit!

Afbeelding
Tot slot wil ik deze foto met jullie delen. Een paar seconden voordat ik schoot stond er een hert water te drinken bij het poeltje. Het beest sprong snel weg in het hoge gewas, maar als je goed kijkt kan je hem nog voor een stukje zien.

Wat hierna volgde is een enorme hoosbui met een hoop gedonder en Veolia Limburg van haar slechtste kant. Na anderhalve kilometer (zonder paraplu, dat is alleen maar gevaarlijker als het onweert) gelopen te hebben vanwege een opgeheven bushalte en een heel kort ritje in een auto van een vriendelijke passant stond ik nog dertig minuten te verregenen bij een noodhalte in Herkenbosch voordat ik eindelijk met de bus naar Roermond kon. Ik heb desondanks een leuke dag gehad met veel nieuwe aanwinsten voor mijn collectie. Ik ben nogal hopeloos met fotoverslagen dus ik hoop dat het een beetje een goede impressie geeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
Opvallend dat er een ander rijtuig in de trein te Eupen zit. Normaal rijdt er alleen I11 in de IC A volgens mij (en sinds kort een paar slagen met M6).
En waarom ben je vanaf Eupen niet via Welkenraedt naar Aachen gegaan? Dan had je ook het bordje van Hergenrath nog mee kunnen pakken. :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Bericht door Suus »

Hergenrath had ik al eens aangedaan, de route met de bus leek mij een leuk alternatief daarvoor (en is heel wat flexibeler om in te passen).

De I11-rijtuigen ondergingen enige jaren geleden een revisie, daarom zijn een aantal I10-rijtuigen voor het rijden van 200 kilometer per uur aangepast om mee te kunnen draaien in de IC A. Nadat de revisie is afgelopen zijn ze in die serie gebleven om de treinen meer capaciteit te geven. Ook nu er treinen met M6 170 km/uur rijden op de HSL zijn ze echter nog niet uit de treinen verdwenen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Bericht door Etienne »

Leuk verslag :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Bericht door isadora »

Dank je Bee, ik heb genoten. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Bericht door Anne »

Mooi verslag, en grotendeels bekend terrein. Lijntjes naar Heinsberg en Dalheim nog niet gedaan.
Helaas sluit de lijn naar Dalheim niet aan op de rest van Euriogebied en moet je voor Henrath-MG-Genhausen nog een loskaartje kopen.

Bij de Breaks is de opstelling in de beide kopbakken nog steeds 3-2 terwijl de tussenbak 2-2 heeft met vrij luxe zitplaatsen. Dit is denk ik omdat de Breaks eerst als tweetje zijn geleverd en later de tussenbak is toegevoegd (pas nadat een serie drietjes aan Marokko was geleverd).

Vorig jaar is het mij in Eupen wel gelukt om de trein geheel op de foto te krijgen, maar ging ook maar net.Afbeelding

Dit stukje lijn geeft ook nog de Duitse taal bij de treininfo.Afbeelding
Spring net voor Welkenraedt over op Frans.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Bericht door Michael »

Leuk verslag :pos:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Bericht door Ardan »

Leuk verslag uit een interessante regio :pos: Geen pics van Heinsberg gemaakt of was het niet boeiend daar?
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Bericht door Ronald »

Het klinkt niet heel spannend in ieder geval.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Bericht door Suus »

Heinsberg is geen boeiende lijn en het eindpunt is een eilandperron met een busstation en door een vertraging van een paar minuten een kering van 3-4 minuten. Dan ga ik liever voor het bordje :)

@AVL: Ik liep ook tegen dat gat op, en met de kaartautomaat kon ik het niet oplossen omdat AVV-tickets direct gevalideerd worden en de automaat dus de foutmelding onverkoopbaar gaf. Ik trof echter in de trein een controleteam aan waar ik het verhaal aan de hand van het foldertje uitlegde en die zei dat ik gewoon met het Euregioticket van/naar Rheydt mocht. Zo gezegd, zo gedaan natuurlijk :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
donny2290
Berichten: 161
Lid geworden op: wo 12 mar 2014, 17:59
Locatie: Rotterdam

Re: Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Bericht door donny2290 »

Leuk verslag :) je zou maar net het boemeltje missen, sta je daar 2 uur.
Ov liefhebber, reizen.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Bericht door Srananbloke »

Leuk verslag en dito foto's! Een reisje Euregio zou ik ook nog weleens willen doen.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
billodehind
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 02 jul 2014, 16:17

Re: Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Bericht door billodehind »

Excuses, mijn toetsenbord flipte.
Leuk verslag dus :)
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Bericht door Daantje »

Leuk verslag! Het grootste gedeelte ben ik ook wel eens geweest (vanaf Maastricht naar Luik en Welkenraedt, Aken ben ik ook wel eens geweest maar via Herzogenrath en ooit een weekendje in Spa).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Bericht door Suus »

Dat stuk van België is leuk hè? De Ardennen beginnen direct over de grens dus je zit binnen no-time in een prachtig gebied onvergelijkbaar met wat je in Nederland kan vinden :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Obus
Berichten: 1111
Lid geworden op: ma 31 mar 2014, 13:14

Re: Bee in de kraag van Limburg (24 foto's).

Bericht door Obus »

Dat stuk België is het mooiste (trein)gebied van de hele Benelux! Je kunt vanzelfsprekend ook andere prachtige rondjes maken: Maastricht - Luik - Marloie - Namen - Brussel/Luik is een hele fraaie rit; voor de echte avonturiers Luik - Luxemburg - Aarlen - Marloie - Luik.
De mortuis nil nisi bene
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten