Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door njoy »

Kevster schreef:Ja hoor het was net weer raak aan de Pleiadenlaan, een meisje werd voorbijgereden door een overvolle 3023. Wat een prutsers zeg, echt, hier heb ik geen goed woord voor over.
Maar wat is er prutserig aan het feit dat een meisje is voorbijgereden door een bus, of door een 3023?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Niet het voorbij rijden, wel het verkeerd inschatten van reizigersstromen en dus inzet van korte bussen.

Overigens heb ik de reden bevestigd gekregen: de werkzaamheden op de Zonnelaan en de aanpassingen waarop geen ruimte is voor geleed materieel. Qbuzz zet extra materieel frequent in inmiddels.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door groningen »

Gisteren reed de 3017 op lijn 15 in de ochtend.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

Zie hier: http://ovnieuwsuitgroningen.wordpress.c ... n-lijn-15/
Sinds maandag is de vakantiedienstregeling voor de bussen ingegaan. Dat geldt ook voor de drukke lijn 15 in Groningen, tussen het Hoofdstation en de Universiteitscampus. Tijdens de zomervakantie is het een stuk minder druk op deze lijn en rijdt de bus slechts twee keer per uur.

Maandag was de verrassing groot voor de studenten die nog naar school moeten en in veel gevallen tentamenweek hebben, toen niet de gebruikelijke extra lange bussen voor kwamen rijden op het station, maar normale, korte stadsbussen. Lijn 15 blijkt op het Hoofdstation te zijn gekoppeld aan lijn 9, die in de vakantie van Station Noord, via Selwerd en Paddepoel naar het Hoofdstation rijdt. De korte bussen zitten op de piektijden tot de nok toe gevuld en ook buiten de spits zijn de bussen erg vol. Regelmatig blijven er onderweg reizigers staan bij de haltes.

De Hanzehogeschool heeft navraag gedaan bij het OV-bureau Groningen Drenthe over de inzet van de korte bussen. Deze blijken ingezet te worden wegens rioleringswerkzaamheden aan de Zonnelaan. De omleidingsroute via de Meteoorstraat is niet geschikt voor de langere bussen. Wel is er iets gedaan aan de frequentie van de bussen. “De dienstregeling is inmiddels aangevraagd en er rijden frequenter meer bussen”, zo heeft Hanzehogeschool-woordvoerster Steffy Praamstra te horen gekregen van het OV-bureau.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door groningen »

De 3023 was om 17.15 nog steeds bezig op lijn 15. Van de buschauffeur hoorde ik dat alleen enkel ledige bus ingezet gaan worden.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Vanochtend stond er om 6:35 uur een gelede streekbus op de buffer met lijn 15 op de film.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door gebruiker77 »

Als tijdens de zomervakantie lijn 15 gekoppeld blijft aan lijn 9 (Selwerd via Paddepoel), dan blijven er dus normale bussen rijden, en zien we de capacity's pas over een kleine 2 maand weer terug :cry: .
In dat geval zie ik er nog steeds meer in om door de binnenstad (Akerk) te blijven rijden. Qua tijd maakt het nu zeker niet uit. Ik zou er zelfs voor pleiten om dan gewoon geen 15 te laten rijden (aangezien ik 15 gerelateerd vind aan capacity's, wifi etc). Gewoon 4x per uur lijn 9: waarbij er 2 rijden naar Selwerd via Paddepoel (met lus) en de andere 2 naar P+R Zernike via WKC Paddepoel.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marlies »

Doet me denken aan de tijd dat 15 überhaupt niet reed in de schoolvakanties, terwijl het universitaire leven dan gewoon doorgaat. Heeft ook een behoorlijke tijd geduurd voor men bedacht dat dat misschien toch niet zo handig was.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Nicketick »

De haltes "Ingang Airport" en "Airport" blijven lastig voor toeristen. Vandaag ook weer een paar reizigers die bij "Ingang Airport" uit wouden stappen. Qbuzz zou die halte "Oosterbroek" moeten noemen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Suus »

marlies schreef:Doet me denken aan de tijd dat 15 überhaupt niet reed in de schoolvakanties, terwijl het universitaire leven dan gewoon doorgaat. Heeft ook een behoorlijke tijd geduurd voor men bedacht dat dat misschien toch niet zo handig was.
Geen verplichte maand vakantie in Groningen? In Amsterdam mag in juli niet gewerkt worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marlies »

Studenten hebben in het grootste deel van juli en heel augustus niets nee. Tot een paar jaar geleden waren er wel herkansingstentamens in augustus maar dat is afgeschaft. Voor medewerkers loopt het sowieso het hele jaar door, alleen met feestdagen en de week van kerst en oud en nieuw werkt er niemand. Maar ik doelde op de korte schoolvakanties, die krijgen de WO studenten niet (behalve de kerstvakantie). Beetje vervelend als de bus dan helemaal niet rijdt.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door groningen »

Vandaag in ieder geval op de 15: enkel 3011, 3022, 3023 en geleed 3508.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door nielsie600 »

Hier nog niet voor bij zien komen: Er zijn 3 dubbelgelede Ex GVU in Groningen gearriveerd.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door groningen »

Ik denk niet dat ze in de zomermaanden ingezet gaan worden. Ik heb ook gezien dat de Zonnelaan in zuidelijke richting geblokkeerd is tussen de Saturnuslaan en Venuslaan. Schijnt op 12 juli weer open te gaan.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Bjarte »

Ik heb hem op de foto, de spookbushalte van Eelderwolde. 0 bussen per dag 8-)

Afbeelding
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door nielsie600 »

groningen schreef:Ik denk niet dat ze in de zomermaanden ingezet gaan worden. Ik heb ook gezien dat de Zonnelaan in zuidelijke richting geblokkeerd is tussen de Saturnuslaan en Venuslaan. Schijnt op 12 juli weer open te gaan.
Jawel, maar dan besloten ritten voor instructie waarschijnlijk.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marlies »

Bjarte schreef:Ik heb hem op de foto, de spookbushalte van Eelderwolde. 0 bussen per dag 8-)
Maar wel keurig elke week een nieuwe reclameposter. Net als de haltes in de stad die sinds de eerste week van januari al vervallen zijn :P
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Avanti050 »

Jup...En uiteraard hebben we al een jaartje of 10 de spookhaltes in Ulgersmaborg en Oosterhoogebrug. Ben notabene opgegroeid in eerstgenoemde wijk toen de bus nog gewoon reed, het blijft dan ook apart om al die verlaten haltes te zien als ik af en toe nog eens door de wijk heen rijd.

Wat mij overigens verbaast is dat de haltepalen in Ulgersmaborg en Oosterhoogebrug nooit zijn verwijderd. Tegenwoordig gebeurt dit vrijwel meteen bij haltes die komen te vervallen!
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door groningen »

Ik heb hem op de foto, de spookbushalte van Eelderwolde. 0 bussen per dag
Dat is dan lachen, want het bushokje van de Paterswoldseweg (Eelderstraat) is dus wel een paar week geleden weggehaald. Maar er komt toch een buslijn van P+R Hoogkerk weer richting Borchsingel (halte die op de foto staat). Dus over paar jaar?!

P+R Hoogkerk krijgt definitief Van der Valk-hotel

Het geplande Van der Valk-Hotel bij P+R Hoogkerk zal definitief worden gebouwd. Daarnaast wordt het bestaande parkeerterrein met 443 plaatsen uitgebreid. Maandag hebben de gemeenten Groningen en Tynaarlo een intentieovereenkomst met de Van der Valk Groep getekend. Het perceel waarop het hotel gebouwd wordt ligt tussen de A7 en het Omlegde Eelderdiep, nabij de bustunnel onder de A7. Het perceel bestemd voor het hotel is op dit moment nog volledig eigendom van Tynaarlo. Groningen zal de grond van Tynaarlo kopen als onderdeel van de afspraken die gemaakt zijn in de Vaststellingsovereenkomst Groningen-Tynaarlo. De gemeente Groningen verkoopt de grond vervolgens door aan Van der Valk-franchiser Hotel Drachten. Van der Valk gaat op de grond een hotel-congrescentrum bouwen met honderdveertig kamers en twaalf zalen. De nieuwe locatie moet werk gaan bieden aan ongeveer 150 mensen. De ambitie is om er een voorziening met 4-sterrenkwaliteit van te maken.

Tegelijk met de bouw van het hotel moet ook de P+R-voorziening uitgebreid worden. Daarvoor zal grond ten zuiden van de Madijk worden gebruikt. Langs de zuidgrens van het uitgebreide parkeerterrein moet de Borchsingel naar Eelderwolde lopen. Met de uitbreiding van het parkeerterrein en het nieuwe hotel wordt niet alleen de parkeercapaciteit uitgebreid, maar wordt het terrein ook een belangrijk knooppunt langs de A7. P+R Hoogkerk zal daarnaast dit jaar al voorzien worden van OV-fietsen voor de verhuur.

Bron: OV Nieuws uit Groningen
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

marlies schreef: Maar wel keurig elke week een nieuwe reclameposter. Net als de haltes in de stad die sinds de eerste week van januari al vervallen zijn :P
Haha ja maar die abri's zijn van een ander bedrijf en vallen onder een ander contract.
Avanti050 schreef:Wat mij overigens verbaast is dat de haltepalen in Ulgersmaborg en Oosterhoogebrug nooit zijn verwijderd. Tegenwoordig gebeurt dit vrijwel meteen bij haltes die komen te vervallen!
Daar zijn ook al raadsvragen over geweest: dit zijn officieel geen spookbushaltes maar haltes voor de Stadstaxi die er een vaste route rijdt. Je kunt een Stadstaxi bellen in Ulgersmaborg om daar heen te gaan of weg te komen, die stoppen daar. Een aantal maanden geleden zijn de oude bordjes zelfs nog vervangen door Qbuzz Haltebeheer voor GD-huisstijl-bordjes. Zelfde principe als in De Wijert Zuid zeg maar.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Bjarte »

groningen schreef:
Ik heb hem op de foto, de spookbushalte van Eelderwolde. 0 bussen per dag
Dat is dan lachen, want het bushokje van de Paterswoldseweg (Eelderstraat) is dus wel een paar week geleden weggehaald. Maar er komt toch een buslijn van P+R Hoogkerk weer richting Borchsingel (halte die op de foto staat). Dus over paar jaar?!
Ja inderdaad, het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat er over een jaar of 3/4/5 wel weer een buslijn zal rijden naar P+R Hoogkerk. Wat bedoel je precies met het bushokje Eelderstraat? Komt daar weer een bus langs dan in de nieuwe dienstregeling?

Een ander opvallend iets zijn die bushaltes langs Laan Corpus den Hoorn ter hoogte van het sportpark. Die haltes zijn laatst opgeknapt en er rijden gewoon bussen langs, maar er staan geen haltepanelen en vertrekstaten...
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

De halte Eelderstraat heette Witte de Withstraat en was, komende vanaf de Eendrachtskade de allereerste halte aan de Paterswoldseweg. Daar komt ook straks geen bus meer.

Die haltes bij sportpark Corpus den Hoorn en de Boerhaavelaan zouden, voor zover mijn laatste informatie strekt, wel in gebruik worden genomen. Misschien straks als in de nieuwe dienstregeling de nieuwe lijn 189 daar langs gaat rijden. Volgens mij noemen ze dat ding trouwens Gasunie en staat ie zelfs op de uiteindelijke lijst voor een DRIS.

Overigens even terug naar de Meteoorstraat en Plutolaan. Zo ziet een korte lijn 15 in de Plutolaan er dus uit:

Afbeelding

En ja, er komen ook geledes op lijn 11 voorbij. En ja, die kunnen de bocht Zonnelaan-Meteoorstraat maar amper krijgen.
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Jorn »

Vandaag heb ik een Capacity op lijn 15 door Paddepoel zien rijden. Ging prima volgens mij..
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door Kevster »

In de lijndienst of als instructierit/testrit? Wellicht zijn ze toch bezig dan om iets aan die korte bussen te doen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van Qbuzz in GD

Bericht door marlies »

Of een chauffeur was het zat na gister een dienst sardientjesvervoer en heeft gewoon zo'n ding meegepakt tegen de instructie in :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten