Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Frans F »

Ongelijkvloerse kruisingen kosten bakken met geld, je bent zo 20-30 miljoen kwijt per overweg. Je moet zo'n investering afzetten tegen de extra opbrengsten. Stel je maakt de verbinding Groningen-Utrecht 10 minuten sneller door een of twee miljard te investeren, hoeveel extra reizigers komen er dan? Ik denk weinig, want die extra kosten worden natuurlijk wel doorberekend in de prijs van de kaartjes. De situatie in Duitsland waar bakken met geld is geinvesteerd in snelheidsverhoging op de hoofdlijnen en waar de reizigers nu massaal vluchten naar de goedkopere, maar zeer trage Fernbus moge een waarschuwing zijn.

Het weghalen van wissels kan wel wat helpen, maar daar zit je weer met reizigersorganisaties als Rover die dat op alle mogelijke manieren proberen tegen te houden.

Tot slot is er een ander probleem: op veel plaatsen in de bebouwde kom kun je de snelheid niet verhogen zonder dat de omwonenden met de wet geluidshinder in de hand naar de rechter stappen. Daar is de praktijk geen oplossing voor te vinden tenzij je massaal tunnels gaat bouwen wat helemaal onbetaalbaar is.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Klaasje »

Mwah, voor de wet geluidshinder zijn reizigerstreinen geen probleem als je een schermpje van 2 meter hoog plaatst. Het wordt pas spannend als er goederentreinen komen en daarbij zijn ruime bogen, minder remmen en minder wissels eigenlijk alleen maar beter voor het geluid.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Frans F »

Klaasje schreef:Mwah, voor de wet geluidshinder zijn reizigerstreinen geen probleem als je een schermpje van 2 meter hoog plaatst.
Dat is weer een miljard dat je nooit terugverdient.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door marlies »

Ja, want geluidsschermen zijn alleen te maken van goud en diamanten. Dat is nu eenmaal een natuurkundige realiteit waar je niet aan ontkomt.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Thom91 »

Als je niet weet waar je het over hebt, hou je dan ook buiten een discussie.. Een miljard voor een geluidsscherm.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Suus »

Oh, ik dacht vanochtend nog in de krant te lezen dat geluidsschermen van kokosnoten het nu helemaal zijn. :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering tre

Bericht door marlies »

Maar wel een heel mooi geluidsscherm!
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Justin »

Ik krijg gelijk zin om er eentje te kopen voor tegen de betonnen muur op mijn balkon :mrgreen:
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Thom91 »

Ik hoorde ook iets over een geluidswal tussen twee bedhelften, tegen gesnurk.
Komt wel goed schatje.
Alargule

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Alargule »

Kost ook zo weer een miljard. Zonde geld. Beter geen partner nemen, latten of op een andere kamer laten slapen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Frans F »

Thom91 schreef:Als je niet weet waar je het over hebt, hou je dan ook buiten een discussie.. Een miljard voor een geluidsscherm.
Wel eens uitgerekend hoeveel kilometer geluidsscherm je moet aanleggen tussen Groningen en Utrecht.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Hainje »

Uiteraard. Je zet ook echt een geluidsscherm langs het HELE traject.


:')
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Suus »

Ben je daar überhaupt wel eens met de trein geweest, want dan had je dat soort onzinnige uitspraken echt niet gedaan.


Alhoewel...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Thom91 »

Frans F schreef:
Thom91 schreef:Als je niet weet waar je het over hebt, hou je dan ook buiten een discussie.. Een miljard voor een geluidsscherm.
Wel eens uitgerekend hoeveel kilometer geluidsscherm je moet aanleggen tussen Groningen en Utrecht.
:')
Komt wel goed schatje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door webguy »

2x het aantal tariefeenheden toch?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Nu het emplacement van Den Bosch is gesaneerd rijdt je trein daar zo belachelijk snel binnen dat je bijna denkt dat je nog niet in Den Bosch bent, daar zit de tijdswinst hem echt in.
Daar scheelt het in de seinbeelden allicht ook dat de trein (vanuit Utrecht althans) pas langs de tweede helft van het perron tot stilstand hoeft te komen. Levert je immers daar nog een geel seintje halverwege het perron op en mede daardoor kan je ook met een beter seinbeeld het emplacement op. Dat komt uiteraard nog bovenop het effect van het gesaneerde emplacement waardoor je er al sneller kunt rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door iljitsch »

Als een overweg vervangen door een ongelijkvloerse kruising 20 a 30 miljoen kost, hoe kom je dan op een miljard? 35 overwegen?

Maak een paar ongelijkvloers voor auto's, een paar voor fietsers en nog een paar met een simpele voetgangersbrug en sluit de rest. In Zeeland heb ik een flink stuk langs het spoor gefietst en het verbaasde me hoeveel overgangen er waren, op één plek zelfs twee binnen 50 meter. Je ziet dan ook dat de wegen niet parallel met het spoor lopen maar diagonaal, waardoor een en ander elkaar steeds kruist. Moet toch iets aan te doen zijn.

Vergeet niet dat bouwen eenmalig is en het voordeel, ook in de vorm van veiligheid, jaar na jaar terugkomt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Vinny »

Waar denk je dat ProRail mee bezig is?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door iljitsch »

Wissels slopen?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door waldo79 »

Waar mogelijk worden overwegen gesaneerd en vervangen dopr tunnels of viaducten :)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Wubbo »

iljitsch schreef:Ik vind dat de NS toch wel heel wat uit te leggen heeft dat ondanks de miljarden aan spoorverbetering en het modernere materieel er sinds de jaren '60 geen verbetering van de reistijden gerealiseerd zijn. Zie bijvoorbeeld de nieuwe route Den Haag - Groningen.
Waar komt toch die fascinatie voor reistijden vandaan? De ervaren reistijd is ook afhankelijk van de geboden frequentie (wachttijd wordt door reizigers als langer ervaren dan reistijd), en die zie ik in de vergelijking met de jaren 60 niet terug.
Frans F schreef:Wat dit oplevert kan ik zo wel voorspellen: heel veel kosten en geen extra inkomsten.
Deze stelling durf ik zo niet aan. Sneller rijden betekent ook dat je met hetzelfde materieel meer kan (het is immers eerder op de eindbestemming en kan dus eerder weer terug), en betekent ook dat je per saldo minder personeelskosten hebt want ook je personeel is minder lang onderweg. Daartegenover staan wel hogere energiekosten, maar zeker als je de situaties waar je winst kan halen met sneller remmen of sneller optrekken onder de loep neemt zullen dat geen grote bedragen zijn.
Frans F schreef:
Wubbo schreef:Ook is er op stations echt nog wel het een en ander te halen door sneller binnen te komen, sneller weg te rijden en eventueel korter te halteren. Je wint er niet gelijk tientallen minuten mee, maar alle beetjes helpen.
Nou, niet met ICR, Plan V, SGM, DDZ en DD-AR.
Voor ICR en plan V heb je gelijk. DDAR (met loc) is kampioen snel optrekken, daarvoor ligt dus heel veel winst voor het oprapen bij sneller weg kunnen rijden. SGM heeft korte halteertijden en kan ook erg snel weg. DDZ heeft ten opzichte van het aantal stoelen erg ruime deurpartijen (die zijn immers gedimensioneerd op stoptreingebruik) dus korter halteren lijkt ook daar een mogelijkheid.
Frans F schreef:Ongelijkvloerse kruisingen kosten bakken met geld, je bent zo 20-30 miljoen kwijt per overweg. Je moet zo'n investering afzetten tegen de extra opbrengsten. Stel je maakt de verbinding Groningen-Utrecht 10 minuten sneller door een of twee miljard te investeren, hoeveel extra reizigers komen er dan? Ik denk weinig, want die extra kosten worden natuurlijk wel doorberekend in de prijs van de kaartjes.
Je maakt maar een halve vergelijking (naast dat je stelling over het duurder worden van de kaartjes niet klopt: is Schiphol - Zwolle duurder geworden toen de Hanzelijn open ging?). Minder gelijkvloerse kruisingen betekenen minder vertraging voor het wegverkeer (wat levert dat op?), minder kans op een aanrijding (wat levert dat op?), minder storingen (wat levert dat op?) en afhankelijk van de situatie doet het ook wat met je onderhoudskosten. Je moet wel alle factoren meerekenen als je een vergelijking wil maken.
Frans F schreef:
Klaasje schreef:Mwah, voor de wet geluidshinder zijn reizigerstreinen geen probleem als je een schermpje van 2 meter hoog plaatst.
Dat is weer een miljard dat je nooit terugverdient.
Dit was een reactie op jouw opmerking over geluid in de bebouwde kom, en het ging over het traject Groningen - Utrecht. Kun je je bewering met een berekening toelichten?
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door rww »

160 op maastricht-asd is gewoon gelul.


Tussen maastricht en eindhoven kom je zo vaak een station tegen dat de trein nauwelijks de 160 zal aantikken, het enige traject waar het misschien kan is tussen den bosch en utrecht.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Milco »

Tussen Maastricht en Eindhoven komt de intercity 3 stations tegen... Vind ik toch wat anders dan 'zo vaak een station'. :')
Verder wordt 140 km/h wél gehaald, dus waarom zou 160 dan ineens niet kunnen lukken volgens jou (slechts 20 km harder)?

En de sprinters zullen de 160 echt wel kunnen aantikken, als 140 al makkelijk lukt... :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
rww
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 28 feb 2014, 23:00

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door rww »

Je denkt serieus dat je met 160 door bunde, beek-elsloo,geleen, echt, susteren, heeze maarhezen en geldrop mag heen jakkeren? wat is de maximale snelheid langs een perron? 80 ofzo, tel daarbij op dat de maximale rijtijd tussen twee stations maximaal 20 minuten is en dan kom je al snel tot de conclusie dat een trein deze snelheid nooit langdurig zal hebben.

Daarnaast bewijst nieuw vennep dat met 160 een perron passeren gewoon levensgevaarlijk is.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamermeerderheid voor onderzoek reistijdverbetering trei

Bericht door Geert »

Waaruit blijkt dat de situatie in Nieuw Vennep gevaarlijk is?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten